Skip to main content

ANALIZĂ. Cazul apei retrase din magazine, ignorat de Pro TV şi Antena 1. Posturile de ştiri, "atente" cu retailerii

 
ANALIZĂ. Cazul apei retrase din magazine, ignorat de Pro TV şi Antena 1. Posturile de ştiri, "atente" cu retailerii

Câte televiziuni, atâtea abordări. Cinci mărci de apă îmbuteliată au mari probleme de calitate, sunt periculoase pentru consum, au o concetraţie de germeni peste medie şi au fost retrase din magazine. Cum au abordat subiectul posturile de televiziune? Au pomenit mărcile? Dar magazinele în care erau comercializate? Cum au făcut-o?

Publicitate

O monitorizare Paginademedia.ro pentru zilele de sâmbătă, duminică şi luni, arată că subiectul a fost tratat de toate posturile de ştiri, însă nu toate au menţionat mărcile.

O concluzie importantă: În majoritatea cazurilor, numele magazinelor implicate – printre care Cora şi Metro - au fost menţionate în treacăt şi, de cele mai multe ori, au fost complet ignorate.

O alta: Cele mai vizionate jurnale de ştiri din România, Ştirile Pro TV de la 19.00 şi Observatorul de pe Antena 1 nu au avut subiectul în program. Nici Ştirile Kanal D.

Dintre canalele generaliste, doar postul public TVR 1 a difuzat detaliat informaţia, în primele minute ale jurnalului de sâmbătă, menţionând toate mărcile – Winny, Aro, Calipso, Aqua Queen şi Izvorul Zânelor, dar şi doi dintre retailerii care le comercializează: Metro şi Cora.

Cum au abordat subiectul posturile de ştiri:

Realitatea TV a anunţat încă din prima ştire toate mărcile de apă cu probleme. Seara, a punctat toţi retailerii legaţi de caz, într-un material mai amplu. Este singurul post de ştiri care a făcut aceste menţiuni.

Antena 3 a avut o ştire scurtă, de 30 de secunde, în care nu erau prezente nici numele mărcilor, nici magazinele. Aflam că există “cinci mărci de apă cu probleme”, care “se comercializează în mari magazine” şi că s-au dat amenzi de 50.000 de lei.

B1 TV a precizat numele mărcilor, dar nu de la început. La primele ştiri pe subiect, sâmbătă după-amiaza, informaţia era legată de “apă cu probleme”. Seara, au venit şi cu numele mărcilor. Nimic despre lanţurile care le distribuie.

Digi 24 a fost reţinut la apariţia informaţiei. Ca şi la B1, au fost date concluziile, într-un material de aproape două minute, cu “supermarketuri din toată ţara”, “lanţuri de magazine”, “mărci de apă”. Niciun nume însă. La ştirile de seară, mărcile au apărut grafic pe ecran (fără a fi citite numele lor). La 23.00, materialul de pe Digi 24 a punctat clar mărcile, dar şi poziţiile retailerilor Metro şi Cora.

România TV a tabloidizat subiectul, în stil propriu, cu “detalii uluitoare” şi “descoperiri şocante”. Chiar de la prima difuzare a ştirii, a numit mărcile despre care e vorba. Numele produselor au apărut în toate materialele pe subiect. Mai puţin ale retailerilor. O ştire a fost însă dedicată cazului Winny – Cora.

Concluziile analizei Paginademedia.ro, în urma vizionării înregistrărilor, pe posturi TV:

TVR 1 – Materialul, în primele ştiri, cu mărcile şi retailerii Metro şi Cora

Postul public de televiziune a prezentat ştirea despre apa cu probleme în primele minute ale Telejurnalului. “Apă cu microbi în supermarket” a fost titlul ştirii.

Materialul a prezentat detaliat mărcile, problemele depistate la fiecare produs, dar şi magazinele în care sunt comercializate: Cora (în cazul Winny) şi Metro (în cazul apei Aro). În cazul celorlalte mărci nu s-a făcut vreo legătură cu vreun lanţ de retail.

Realitatea TV – Toate detaliile, cu mărci şi numele magazinelor

Postul de ştiri Realitatea TV a fost singurul care a prezentat în detaliu subiectul cu toate amănuntele, de la mărcile în cauză, la problemele depistate şi la magazinele în care sunt comercializate.

Prima ştire, de la ora 16.00, a prezentat mărcile cu probleme.

La ora 20.00, Realitatea a difuzat un material mai amplu, cu grafice pe ecran, în care a asociat mărcile de magazinele în care se comercializează:

Aro – reţeaua Metro

Calipso – Penny

Aqua Queen – Mega Image

Winny – Cora

Izvorul zânelor – în mai multe magazine

Antena 3 – 30 de secunde, fără mărci, fără magazine

Postul de ştiri al Intact a difuzat o ştire de 30 de secunde, de câteva ori, în cursul zilei de duminică. “Alertă în supermarketuri”, şi-a început ştirea duminică, la prânz, prezentatoarea de la Antena 3.

“Cinci tipuri de apă cu microbi, retrase din magazine”, a punctat ştirea de pe Antena 3 pe burtieră, fără a enumera mărcile despre care este vorba în ştire.

În ştire se spune că mărcile “se comercializează în mari magazine din toată ţara”, dar nu nominalizează niciun lanţ de retail.

B1 TV – Cu mărcile pe faţă

Prima ştire dată de B1 TV despre apa cu probleme retrasă din magazine nu a precizat nici mărcile, nici magazinele care comercializau produsele cu probleme.

Mărcile au apărut în ştirile B1, în difuzările de seară: Winny, Aro, Calipso, Izvorul zânelor, Aqua Queen.

B1 a difuzat mai multe materiale despre “Apa cu germeni” şi în cursul zilei de luni. “Chiar dacă avem impresia că bem apă curată, în realitate apa îmbuteliată se dovedeşte mai toxică şi decât cea de la robinet”, spunea vocea din off. Postul a prezentat toate cele cinci mărci cu probleme, dar nu a menţionat numele vreunui retailer.

Digi 24 – Trei zile, trei abordări

Nici Digi 24 nu a dat pe post mărcile de apă cu probleme la prima difuzare, în după amiaza zilei de sâmbătă.

La ora 18.00, postul de ştiri a intrat în direct cu un reprezentant al ANPC şi a afişat pe ecran mărcile depistate ca având probleme. La ştirile de seară de la 19.00 şi de la 20.00, mărcile au apărut grafic pe ecran (fără a fi citite numele lor).

La ora 23.00, ştirea de pe Digi 24 a detaliat subiectul. Materialul a inclus şi poziţiile Metro (care deţine marca Aro) şi Cora (unde se vinde marca de apă Winny). Duminică, ştirea a intrat doar la programele de dimineaţă (7.00,8.00 şi 9.00).

Subiectul apei cu probleme a fost detaliat şi luni de Digi 24, însă cu o altă abordare: apa îmbuteliată de marile magazine se supune altor reglementări, mai laxe, decât apa minerală. Reportajul vorbeşte de cele cinci mărci de apă cu probleme – Winny, Aro, Calipso, Izvorul zânelor, Aqua Queen. Se spune că “două laţuri de magazine au retras produsele”, însă nu sunt nominalizate.

România TV – mărcile, “ambalate” senzaţional

Postul România TV a îmbrăcat cazul apei din magazine cu o “haină tabloidă”. Încă de la prima difuzare, sâmbătă, ştirea de pe România TV a precizat clar toate mărcile.

La ora 18.00, subiectul “apei nocive” avea deja un generic special, dramatizat, cu imagini şi coloană sonoră pe măsură.

Subiectul a fost continuat şi luni cu “detalii uluitoare”, apoi cu o “descoperire şocantă în cazul apei toxice”. Ştirea cu “descoperirea şocantă” se referea la apa Winny, care a fost retrasă de pe piaţă şi în urmă cu câţiva ani. În această ştire, se preciza şi numele hypermarketului care o comercializează – Cora.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Descoperim focul... Intrebare: acest site scrie despre problemele cu iaurturile Muller? Caci, vad ca are reclama la acele iaurturi.
  • Am vizionat emisiunile de știri ale posturilor. Acestea sunt subiectul articolului.
  • La Digi 24 s-a spus si in emisiunea lui Moise Guran destul de detaliat!

Trimite un comentariu

sus