Skip to main content

Perlele jurnaliştilor. Realitatea TV, cele mai multe greşeli de limba română. B1 şi Antena 3, pe podiumul corigenţilor

 
Perlele jurnaliştilor. Realitatea TV, cele mai multe greşeli de limba română. B1 şi Antena 3, pe podiumul corigenţilor

„Retragerea din viaţa publică al regelui Mihai I", „Ne-au interceptat SRI-ul şi pe noi”, „Au fost rerutaţi către Amsterdam” şi „Sunteţi confortabil cu acest tablou?” sunt doar câteva dintre perlele jurnaliştilor de la posturile de radio şi televiziune pe luna martie.

Publicitate

Realitatea TV, B1 TV şi Antena 3 au fost campionii greşelilor de gramatică, potrivit unui raport de monitorizare realizat pentru luna trecută de Institutul de Lingvistică "Iorgu Iordan - Al. Rosetti", la iniţiativa Consiliului Naţional al Audiovizualului.

Astfel de rapoarte au fost o „tradiţie” a CNA până în 2012, când forul a luat o pauză de aproape patru ani.

„În comparaţie cu situaţia monitorizată în perioada 2007-2012, s-a constatat o reducere îmbucurătoare a numărului de erori şi în special a greşelilor grave de ortografie şi de morfologie”, este concluzia raportului de monitorizare realizat de Institutul de Lingvistică Iorgu Iordan – Al. Rosetti pentru luna martie a acestui an.

Paginademedia.ro prezintă în continuare din raportul CNA:

Jurnaliştii de la Realitatea TV au făcut 22 de greşeli de limba română, în timp ce TVR 2 şi Kanal D doar câte şapte erori gramaticale.

Rodica Zafiu, coordonatoarea proiectului de monitorizare:

"Efectul unui asemenea program este pe termen lung. E o reală îmbunătăţire a situaţiei. La posturile de radio s-au constatat cele mai puţine greşeli de gramatică. Virgula în continuare este folosită destul de ezitant, apare între subiect şi predicat şi în alte situaţii. Sunt destul de multe ezitări în accentuare."

Radu Herjeu, membru CNA, este ceva mai pesimist. El a spus că nu crede că un astfel de raport poate duce la îmbunătăţirea calităţii limbii române folosite de jurnaliştii posturilor de radio şi televiziune.

„Eu am dubii că în afară de un semnal de alarmă pe care CNA şi Institutul de Lingvistică îl trage, acest raport va avea efect pe termen lung. Problema e la nivelul întregii societăţi. Zece reporteri care vor vorbi impecabil nu vor schimba lucrurile. Dar este un lucru foarte bun, e de datoria CNA-ului să facă acest lucru", a spus Herjeu.

Monitorizarea pe luna martie a fost realizata pe 12 posturi centrale şi două posturi de radio.

Posturile TV sunt: TVR 1, TVR 2, Antena 1, Pro TV, Kanal D, Prima TV, Naţional TV, Antena 3, România TV, B1 TV, Realitatea TV, Digi 24, iar cele de radio sunt Radio România Actualităţi şi Europa FM.

Exemple de greşeli comise de posturile de televiziune

Ortografie, punctuaţie, ortoepie

  • “Legea prevede că pietoni trebuie să se asigure înainte de a traversa” (Antena 1, 28 martie) corect: „pietonii”

Virgula este folosită greşit între subiect şi predicat:

  • “Trupa Compact, va susţine un concert” (Realitatea TV, 1 martie). Corect: „Trupa Compact va susţine un concert.”

Dezacorduri

  • “Retragerea din viaţa publică al regelui Mihai I" (Realitatea TV, 2 martie) – corect: a regelui.
  • “Ne-au interceptat SRI-ul şi pe noi” (Digi 24, 16 martie) – corect: ne-a interceptat.
  • “Grupul Vouă ne-au pregătit două scenete” (Naţional TV, 27 martie) – corect: ne-a pregătit
  • “Multă lume care au rol de educaţie” (Naţional TV, 10 martie) – corect: care are
  • “De ce a plecat toţi odată aşa? S-a speriat de tine?” (Prima TV, 13 martie) – corect: de ce au plecat
  • “Doi hoţi ... le-a furat una dintre maşini” (România TV, 13 martie) – corect: au furat

Extinderea utilizării prepoziţiei “pe”

  • “Vedeţi pe mediile sociale cât de mult prinde o asemenea teorie” (Realitatea TV, 31 martie) – corect: în mediile sociale.

Folosirea inutilă a nominalului “faptul” urmat de o propoziţie subordonată introdusă prin “că”:

  • “Iar colegii povestesc faptul că era mereu cu zâmbetul pe buze” (B1, 1 martie) - corect: „Iar colegii povestesc că era mereu cu zâmbetul pe buze”

Lexic şi stilistică:

  • “Au fost rerutaţi către Amsterdam” (Pro TV, 2 martie) – Corect: au fost redirecţionaţi.
  • “Eram inconfortabil cu Stelu” (România TV, 2 martie) – Corect: nu eram de acord.
  • “Sunteţi confortabil cu acest tablou?” (România TV, 2 martie) – „vă place… ?”

Despre raportul de monitorizare întocmit de Institutul de Lingvistică

Monitorizarea pe luna martie a fost realizata pe 12 posturi centrale şi două posturi de radio: TVR 1, TVR 2, Antena 1, Pro TV, Kanal D, Prima TV, Naţional TV, Antena 3, România TV, B 1 TV, Realitatea TV, Digi 24, Radio România Actualităţi şi Europa FM.

S-au efectuat 300 de ore de monitorizare, urmărindu-se în primul rând transmisiunile de la orele de vârf, în special în emisiunile de ştiri şi dezbateri. La fel ca în etapele precedente au fost monitorizate doar intervenţiile verbale şi mesajele scrise pentru care îşi asumă responsabilitatea redactorii şii colaboratorii posturilor de radio şi televiziune.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Dl Radu Herjeu, care da lectii in acest material, ne livreaza el insusi un dezacord flagrant!
  • sunt probleme mult mai grave în televiziunile din România. sunt intoxicări, sunt informații false, sunt manipulări. în cazul Begu-Garcia de ce nu a făcut CNA un raport?

Trimite un comentariu

sus