Skip to main content

Dezbatere în SUA: Bloggerii, obligați să spună care postări sunt pe bani și care nu

 
Dezbatere în SUA: Bloggerii, obligați să spună care postări sunt pe bani și care nu

Un proiect privind publicitatea de pe bloguri este în dezbatere publică în Statele Unite. Potrivit acestuia, bloggerii și influencerii ar trebui să specifice care articole sunt plătite și care nu. Motivul?

"Consumatorii au dreptul să știe dacă recenziile unui produs sau serviciu reprezintă opiniile bloggerilor sau au fost scrise în urma unui contract plătit", spun oficialii Federal Trade Commission, o agenție guvernamentală din SUA, într-un comunicat de presă publicat în urmă cu câteva zile. 

Publicitate

Dezbaterea a pornit de la un caz concret. Federal Trade Commission a acuzat săptămâna aceasta Warner Bros. Home Entertainment, parte a conglomeratului media Time Warner, că a încheiat în 2014 contracte cu bloggeri prin care stipula ca aceştia să facă recenzii pozitive pentru jocul „Middle Earth: Shadow of Mordor“, iar aceştia nu au precizat că sunt plătiţi, potrivit ziarului Adevărul. 

Printre bloggeri care au promovat jocul pe YouTube și pe rețelele de socializare s-a numărat și PewDiePie. În perioada campaniei, clipurile sponsorizate au strâns peste 5,5 milioane de vizualizări.

Potrivit unei decizii a FTC, Warner Bros nu mai are voie să încheie astfel de contracte, daca bloggeri nu se vor angaja să specifice că recenziile lor sunt plătite.

"Companiile precum Warner Brothers trebuie să fie corecte cu consumatorii atunci când se promovează în mediul online”, a declarat Jessica Rich, director al Biroului de protecție a consumatorilor din cadrul FTC.

TFC urmărește să îi oblige pe bloggeri și influenceri să precizeze clar atunci când sunt plătiți să promoveze un produs sau serviciu. În acest sens a publicat o decizie pe Federal Register care va sta în dezbatere publică până pe data de 10 august. 

Despre cazul Warner Bros., care poate duce la schimbarea regulilor privind sponsorizările din blogosfera americană:

Plângerea privind campania pentru "Middle Earth: Shadow of Mordor", un joc inspirat din The Hobbit și Lord of the Rings, datează de la finalul anului 2014.

Potrivit reclamației, Warner Bros a angajat, prin intermediul agenției sale de publicitate Plaid Social Labs, influenceri pentru a crea materiale video sposorizate pe care le-au publicat ulterior pe YouTube. Warner Bros. le-a spus bloggerilor să promoveze jocul și pe Twitter și Facebook. Un singur material, al bloggerului PewDiePie, a fost vizualizat de peste 3,7 milioane de ori. 

Warner Bros. l-a plătit pe fiecare influencer în parte cu sume cuprinse între sute și mii de dolari, le-a oferit posibilitatea să testeze jocul înainte ca acesta să fie lansat și le-a spus cum să-l promoveze, potrivit reclamației primite de FTC. 

Federal Trade Commission mai spune în comunicatul său de presă că Warner Bros. nu le-a spus influencerilor să precizeze clar și în mod vizibil că materialele lor sunt parte componentă a unei campanii plătite.

În schimb, potrivit reclamției, Warner Bros. i-a instruit pe influenceri să facă astfel de precizări în caseta de sub clipul video. Având în vedere faptul că Warner Bros. le-a cerut bloggerilor să introducă în respectivele casete și alte informații precizare privind sponsorizarea era vizibilă doar dacă utilizatorii dădeau click pe butonul "citește mai mult" (show more)

Consecințele acestui caz asupra publicității online din SUA

Cazul Warner Bros. s-a constituit într-un precedent. Acesta i-a determinat pe cei de la Federal Trade Commission să spună în decizia lor că orice companie care vrea să dezvolte o campanie online prin intermediul influencerilor este obligată să-i "învețe" pe bloggeri/vloggeri cum să specifice faptul că este vorba de o sponsorizare și să monitorizeze aceste precizări obligatorii.

Mai mult decât atât, decizia FTC precizează că în anumite situații dacă influencerii sau agențiile nu menționează că este vorba de o sponsorizare sau o altă formă de publicitate compania poate refuza să le plătească bloggerilor pentru serviciile lor. 

Comisia Federală pentru Comerț (Federal Trade Commission) va publica în scurt timp decizia sa în Federal Register, o publicație oficială a SUA, un fel de Monitorul Oficial al României.  

Decizia FTC este pusă în dezbatere publică, timp de 30 de zile, până pe 10 august 2016, după care Comisia va decide dacă va face o propunere finală de reglementare, care ulterior va fi supusă la vot. Părțile interesate pot trimite observații în format electronic, urmând instrucțiunile din anunțul publicat în Registrul Federal .

 

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu