Skip to main content

Less Hate, More Speech: Moderarea comentariilor de la ştiri scade limbajul instigator la ură

 
Less Hate, More Speech: Moderarea comentariilor de la ştiri scade limbajul instigator la ură
foto: The Bible Factor

Less Hate, More Speech. Comentariile instigatoare la ură scad considerabil dacă site-ul are implementat un mecanism de moderare al mesajelor, este concluzia studiului “Less Hate, More Speech”, realizat de asociaţia Medial Research Centre (MRC).

MRC a publicat rezultatele studiului “Less Hate, More Speech”, care a măsurat pe o perioadă de doi ani evoluţia limbajului din secţiunile de comentarii de pe patru site-uri de ştiri din România: Gsp.ro, Paginademedia.ro, Tolo.ro şi Blogsport.ro.

Publicitate

Concluzia cercetării, pozitivă: Moderarea comentariilor conduce la o scădere a derapajelor lingvistice în comentariile de la ştiri.

“În timpul desfăşurarii proiectului, procentul comentariilor moderate a scăzut gradual, ceea ce arată faptul că, odată implementat un astfel de sistem, în timp, nevoia de a menţine procesul de moderare scade, prin prisma faptului că scade numărul comentariilor neconforme”, spune studiul.

Cum se defineşte noţiunea de hate speech?

Potrivit asociaţiei APADOR - CH, hate speech este definit ca "discurs destinat atacării, intimidării, umilirii, discreditării sau incitării la violentă ori la acțiuni care pot produce prejudicii împotriva unei persoane sau unui grup de persoane pe motiv de rasă, etnie, naționalitate, vârstă, religie, sex, categorie socială, orientare sexuală, infectare cu HIV, dizabilitate."

Cercetarea a fost împărţită pe două perioade: 2 aprilie 2014 şi 1 aprilie 2015 (denumită şi perioada de pre-moderare) şi 6 mai 2015 - 4 mai 2016 (denumită şi perioada de moderare ).

Perioada de moderare a fost împărţită la rândul ei în alte două perioade: 5 aprilie 2015 - 31 octombrie 2015 (210 zile) şi 1 noiembrie 2015 - 31 mai 2016 (213 zile)

Au fost folosite două metode de moderare a comentariilor publicate pe cele patru site-uri: automat şi manual.

Programul cu care s-a făcut moderarea automată se numeşte “SIDECO”, şi a fost implementat pe Gsp.ro din 5 aprilie 2015, pe Tolo.ro din luna septembrie 2015, iar pe Paginademedia.ro şi pe Blogsport.ro din februarie 2016.

Sistemul are o interfaţă care permite moderarea şi oferă statistici simple şi profiluri ale utilizatorilor pentru moderatori, pe lângă opţiunea de a downloada o bază de date cu comentarii, folosite la analizele din cadrul proiectului “Less Hate, More Speech”.

Softul a funcţionat pe baza unui dicţionar care conţine mii de cuvinte vulgare sau jignitoare interzise. Dicţionarul a fost actualizat constant, însă eficacitatea acestuia a continuat să fie limitată.

Cum s-a realizat moderarea manuală

O echipă de cinci oameni din redacţia ziarului Gazeta sporturilor, condusă de Cătălin Ţepelin, şeful digitalului de la GSP, au lucrat în ture de câte 8 ore pe zi pentru monitorizarea şi moderarea comentariilor.

“Orice element care a prezentat discurs anti-democratic sau intolerant, sau care a încălcat sub orice formă regulile agreate între cercetători şi moderatori a fost moderat prin eliminarea părţii ofensatoare şi înlocuirea acesteia cu asteriscuri (***), în timp ce restul comentariului a rămas intact.

S-a decis această abordare, cu excepţia cazurilor în care întregul mesaj este nepotrivit pentru publicare”, se arată în studiu.

Etichetele folosite pentru filtrarea comentariilor “bune” de cele “rele”

  • Limbaj vulgar sau jignitor
  • Incitare la violenţă
  • Rasism
  • Xenofobie
  • Sexism
  • Intoleranţă faţă de persoane cu boli/dizabilităţi
  • Intoleranţă pe criterii socio-economice
  • Intoleranţă privind orientarea sexuală
  • Calomnie

Rezultatele studiului "Less Hate, More Speech, pentru publicaţiile Gsp.ro şi Paginademedia.ro.

Moderarea pe site-ul Paginademedia.ro a început pe 5 februarie 2016. Care au fost rezultatele?

  • Datele prezentate de studiu în acest caz au fost adunate în perioada 5 februarie - 30 iunie 2016. (147 de zile)
  • 16% din totalul comentariilor postate pe site au fost moderate.
  • Pe Paginademedia.ro au fost publicate 970 de articole în perioada menţionată, care au generat cel puţin un comentariu.
  • În total au fost generate 5.252 comentarii, dintre care au fost moderate 493, ceea ce înseamnă un procent de 9% din totalul comentariilor.
  • Numărul exact al comentatorilor nu s-a putut stabili cu exactitate, ţinând cont că Paginademedia.ro nu dispune de un sistem de logare în secţiunea de comentarii, spre deosebire de site-ul Gsp.ro. 
  • În perioada menţionată au fost înregistrate 2.355 de emailuri, care s-au considerat a fi comentatori. Dintre aceştia, 373 au fost moderaţi cel puţin o dată, reprezentând un procent de 16% din totalul comentatorilor din perioada 5 februarie 2016 - 30 iunie 2016.

Procesul de moderare pe Gsp.ro. Care au fost rezultatele?

  • Pe gsp.ro a fost aplicat întreg procesul studiului, care a început cu pre-moderarea şi a continuat cu moderarea propriu zisă, site-ul beneficiind de un sistem de logare în secţiunea de comentarii. La rândul ei, procesul de moderare a fost împărţit în două perioade.

Comparaţie între pre-moderare şi moderare

  • În perioada de pre-moderare (2 aprilie 2014 şi 1 aprilie 2015), pe gsp.ro au fost aproape 8.800 de comentatori care au generat peste 710.000 de comentarii.
  • Din cifrele de mai sus au fost moderate aproape 127.000 de comentarii şi aproximativ 3.200 de comentatori.
  • În perioada de moderare (6 mai 2015 - 4 mai 2016), pe platformă au intrat aproximativ 11.000 de comentatori care au generat aproape 447.000 de comentarii.
  • Dintre acestea, au fost moderate aproximativ 94.000 de comentarii şi aproape 3.900 de comentatori.

Concluzii

“Deși a existat o scădere considerabilă a numărului de utilizatori unici, numărul de comentarii nu a scăzut.

În termeni de volum,s-a constatat o ușoară creștere, de 1%, a numărului de comentatori și numărul comentatorilor moderați cel puțin o dată.

În plus, încercând să vedem dacă procesul de moderare a afectat site-ul negativ, am aruncat o privire asupra evoluției numărului de vizualizări de pagină de la introducerea sa: ceea ce am văzut a fost o tendință constantă de creștere a consumatorilor, care conduce la o creştere a consumului de conținut de pe gsp.ro”, spune studiul.

Procesul de moderare a fost la rândul ei împărţit în două perioade: 5 aprilie 2015 - 31 octombrie 2015 (210 zile) şi 1 noiembrie 2015 - 31 mai 2016 (213 zile)

Comparaţie între prima şi a doua perioadă a procesului de moderare

  • În prima perioadă de moderare au fost înregistrate peste 267.000 de comentarii, generate de aproape 8.000 de comentatori. Dintre acestea, au fost moderate peste 62.000 de comentarii şi aproape 3.500 de comentatori.
  • În a doua perioada de moderare peste 7.200 de comentatori au publicat aproape 250.000 de comentarii. Dintre acestea, au fost moderate aproape 50.000, împreună cu aproape 2.700 de comentatori.

Concluzia?

"În ceea ce privește volumul, între cele două perioade am observat o scădere a procentului de comentarii moderate cu 3%, o altă scădere de 13% în comentarii și comentariile moderate și de 14% în comentatori și comentatori care au moderat cel puțin o dată.

O altă scădere semnificativă între perioada de moderare 1 și perioada de moderare 2 a fost în procentul comentatorilor moderați cel puțin o dată din totalul comentatorilor, care au scăzut de la 44% la 37%. Toate acestea au fost asociate cu o creștere de 16% între cele două perioade în numărul de utilizatori unici", spune studiul.

Pe parcursul studiului principal a fost implementat un alt studiu secundar, în care au fost introduse o serie de mesaje care atenţionau asupra comentariului pe care un comentator urma să îl publice. 

Acesta a fost implementat în două perioade: una între 28 septembrie 2015 şi 14 ianuarie 2016 şi alta între 15 ianuarie 2016 - 25 mai 2016.

Programul a fost setat să apară înaintea comentariilor în 50% din cazuri.

  • În prima perioadă s-a folosit mesajul “Eşti sigur că vrei să publici comentariul în această formă? Daca mesajul tău nu este conform cu regulile site-ului va fi supus moderării.”
  • În a doua perioadă au fost folosite o serie de mesaje, precum “Comentariul tău va fi moderat dacă nu este conform cu regulile site-ului. Te rog verifică dacă este ceva ce ai vrea să schimbi la comentariu.”

Ce s-a constatat?

  • Numărul articolelor cu cel puţin un comentariu a crescut cu 2% între cele două perioade.
  • S-a constatat o scădere uşoară în numărul comentatorilor unici, de 8%, însă, între cele două perioade, volumul comentariilor a crescut cu 13% şi a comentatorilor cu 8%, ceea ce sugerează că mai mulţi comentatori au fost încurajaţi să comenteze.
  • Deci, un număr mai mare de comentatori au comentat de mai multe ori în cea de-a doua perioadă, când comentariile acestora au fost întâmpinate de unul din mesajele de atenţionare. De asemenea, s-a constat o creştere a numărului comentariilor moderate şi a comentatorilor moderaţi în cea de-a doua perioadă, faţă de prima perioadă.

Comparaţie între perioada cu mesaje vs. perioada fără mesaje 

  • Numărul articolelor cu cel puţin un comentariu a scăzut uşor, cu 1%.
  • Numărul comentariilor a scăzut cu 14%.
  • Numărul comentariilor moderate a scăzut cu 29%.
  • Numărul comentatorilor a scăzut cu 7%.
  • Numărul comentatorilor moderaţi cel puţin o dată a scăzut cu 25%.

Cu alte cuvinte, deşi a scăzut numărul comentatorilor şi a comentariilor, procesul de moderare al comentatorilor a fost eficient, generând o scădere de 25%,la fel şi în rândul comentariilor, unde procentul a fost cu 29% mai mic.

“Companiile media din întreaga lume sunt în egală măsură interesate şi îngrijorate de secţiunile de comentarii de pe site-urile lor. Interesate în principal datorită legăturii cu cititorii şi implicării pe care reuşesc să le genereze prin comentarii, fapt care se poate traduce de asemenea în mai mult timp petrecut pe site, mai mult public ţintă “atins” de vândut publicitarilor şi afirmarea sau consolidarea brandului”, se arată în studiu.

De ce este importantă secţiunea de comentarii pe un site?

  • Cititorii simt nevoia de a contribui cu propriile opinii pe Internet, care nu mai este un mediu al unei comunicări unidirecţionale, ci al unui dialog. Cu toate acestea, este adevărat că uneori publicaţiile aleg să lanseze articole cu scopul precis de a “inflama” atmosfera pentru a creşte traficul pe site.
  • Comentariile pot aduce jurnaliştilor informaţie suplimentară relevantă, corectându-le textele, punându-le la îndemână noi unghiuri ale poveştii care nu erau dezvoltate în articolul iniţial sau oferindu-le noi idei pentru subiecte viitoare.
  • Interacţiunea dintre autori şi comentatori poate reduce agresivitatea precum şi alimenta un spirit de comunitate.
  • Comentariile pot creşte interacţiunea cu cititorii, mări timpul petrecut pe site şi stimula loialitatea faţă de publicaţie.

 

Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro

Trimite un comentariu