Skip to main content

STUDIU. Un sfert dintre romani nu crede ca presa e politizata. Antena 3 si Digi24, la fel de populare in preferintele romanilor

 
STUDIU. Un sfert dintre romani nu crede ca presa e politizata. Antena 3 si Digi24, la fel de populare in preferintele romanilor
televiziune_telecomanda_capital

Presa romaneasca vrea mult cu putin. Asa s-ar defini situatia jucatorilor din mass-media romaneasca, potrivit raportului lansat de Reuters Institute. Competitia este puternica insa resursele umane sunt limitate ca numar. 

Romania a intrat in acest an pe lista celor 36 de tari in care Reuters Institute for the Study of Journalism de la Universitatea Oxford monitorizeaza anual tendintele de pe pietele de media din 36 de tari de pe Glob.

Publicitate

Ce spune studiul? Un sfert dintre romani nu cred ca presa este politizata si nici nu se substituie influentei economice. Posturile de stiri Antena 3 si Digi24 sunt la egalitate ca popularitate in randul romanilor.

Un mare DAR in breasla jurnalistica. In 2016, jurnalistii au scos la lumina o serie de cazuri de coruptie in sanatate, educatie sau siguranta publica, dar spiritul de colegialitate si de unitate este absent.

Increderea si perceptia publicului fata de presa este insa scazuta. O treime dintre romani nu au incredere in mass-media. Un sfert dintre romani cred ca presa NU este politizata, iar mai bine de un sfert cred ca presa NU se subtituie criteriilor economice.

Ponderea increderii insa este mai mare decat in tari precum Statele Unite, Franta, Ungaria sau Grecia.

Cercetarea a mers pe trei paliere:

  • Surse de informare
  • Nivel de credibilitate
  • Cum ar putea fi finantata presa

Cum se vede piata media romaneasca in raport? Aspiratii mari cu resurse insuficiente.

“Mediul jurnalistic românesc este definit printr-o competiție foarte puternică pentru audiențele TV și online, susținută de redacții puțin numeroase care se confruntă cu probleme financiare mari”, arată Digital News Report 2017.

Una calda, alta rece. Un mare DAR in privinta jurnalismului romanesc.

Ce e bine, ce e rau? “In 2016, jurnalistii romani au expus coruptia, incompetenta sau relele practici in domenii vitale cum ar fi sanatatea, educatia sau siguranta publica”, DAR “Jurnalistii nu se sustin unii pe ceilalti si sunt adesea foarte critici la adresa colegilor lor, in public”, se arata in raport.

Despre public. Nivel de credibilitate

  • Increderea romanilor in presa este scazuta. Ponderea creste in ceea ce priveste sursele fidele cititorilor.
  • Potrivit raportului, 39% dintre romani au incredere in presa, in timp ce 46% dintre acestia au incredere in sursele pe care le utilizeaza pentru a se informa.
  • Cu toate acestea, in topul increderii fata de presa Romania se afla inaintea unor tari precum Statele Unite, Franta, Ungaria sau Grecia. Cea mai mare incredere in presa este in Finlanda, unde 62% din populatie acorda credit mass-mediei.
  • De ce nu are lumea incredere in presa? Aproape o treime dintre cei cuprinși în studiul la nivel global (29%) spun că evită deseori sau uneori știrile.

Dintre aceștia, aproape jumătate (44%) susțin că acest lucru este din cauza faptului că știrile au un efect negativ asupra dispoziției lor, iar o treime (33%) spun că nu au încredere că știrile sunt adevărate.

In Romania, peste un sfert dintre oameni cred ca presa este libera de orice influenta de ordin politic sau economic.

  • Peste un sfert dintre romani (27%) cred ca presa NU este influentata politic.
  • Un sfert dintre romani (25%) cred ca presa NU este influentata economic.

Despre public. Surse de informare

  • Cea mai utilizata sursa de informare in Romania este mediul online. In tara unde gradul de penetrare al internetului este de 56%, 88% dintre romani se informeaza de pe Internet, inclusiv de pe retelele de socializare.

“Site-urile de stiri concurează in online pentru atenția cititorilor și pentru banii din publicitate de la Google și Facebook, cu bloggeri și influenceri (care adesea nu-și clarifică interesele financiare) și cu știri false și site-uri de teorii ale conspiratiei”, se arata in studiu.

  • In Romania, computerul inca face legea! Calculatorul este cel mai utilizat dispozitiv de accesare a Internetului, cu o pondere de 72%.
  • Smartphone-ul trece si el de 50% pondere ca mijloc de intrare in online, mai precis 56%.
  • Tableta este folosita timid de romani ca sa intre pe Internet, cu o pondere de doar 17%.
  • In coasta Internetului sta inca TV-ul. Ponderea romanilor care isi aduna informatiile de la televizor este de 84%.

Potrivit raportului, piața TV din Romania este dominata de un numar redus de jucatori, în care Grupul Intact Media si Central Media Enterprises, care detine Grupul Media Pro, au cele mai mari bugete de publicitate.

Datorită abordării sale pe piață, Grupul Media Pro da cele mai utilizate surse de informare din Romania: postul Pro TV si Site-ul de stiri online Stirieprotv.ro.

Rezultatele cercetarii arata ca 66% dintre romani prefera postul Pro TV in dauna celorlalte posturi de televiziune, fie ele generaliste sau nisate. In top 5 cele mai populare posturi TV au intrat Antena 1 (#2 - 43%), Realitatea TV (#3 - 41%), Antena 3 (#4 - 39%) si Digi24 (#5 - 39%).

Se observa ca, potrivit studiului, posturile de stiri Antena 3 si Digi24 sunt la egalitate ca pondere in ceea ce priveste popularitatea in randul romanilor.

  • 65% dintre romani de informeaza exclusiv din Social Media.
  • In Romania, Facebook detine suprematia, atat in ceea ce priveste culegerea stirilor din social media, cat si pentru uz general.
  • 69% dintre romanii care folosesc Facebook-ul il utilizeaza ca pe o sursa de informare.
  • 81% dintre utilizatorii de Facebook intra pe reteaua sociala pentru alte activitati decat culegerea stirilor.

La coada topului sunt Radioul si Printul.

  • Radioul detine inca o pondere semnificativa (43%) ca sursa de informare in randul romanilor.
  • Printul este ultimul in topul preferintelor din Romania in materie de informare, cu o pondere de 22%.

Metode de finantare a jurnalismului in Romania

Presa romaneasca, ca mai toata presa de la Glob, are doua surse de finantare standard: din publicitate si din abonamente. In ultimul timp insa s-a dezvoltat si in Romania o a treia sursa de finantare pentru presa, din donatii.

Abonamente/Donatii

România ocupă locul 13 din 36 în ceea ce privește plata pentru știrile online. Potrivit raportului, 13% dintre romani platesc pentru continutul jurnalistic.

Cu toate acestea, Romania se afla in prima jumatate a topului celor 36 de tari care au intrat in studiu in ceea ce priveste ponderea finantarii presei din abonamente.

Nu este neapărat vorba despre abonamente, ci mai degrabă despre contribuții benevole pentru proiecte de jurnalism de calitate, narativ și de investigație, desfășurate online și promovate prin intermediul rețelelor sociale.

Publicitate - Ad Blocking

Metodele neetice de afisare a continutului publicitar in media online romaneasa face ca 24% dintre romani sa foloseasca un Ad Blocker.

Despre studiu

  • Studiul global a fost realizat de Reuters Institute for the Study of Journalism de la Universitatea din Oxford s-a facut pe un esantion de 70.000 de persoane, prin intermediul unui chestionar online.
  • Studiul a comparat consumul de media în 36 de țări de pe tot Globul, de la Japonia la Statele Unite.
  • In Romania, datele au fost adunate de Observatorul European de Jurnalism (EJO) și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC), Universitatea din București, care au si lansat astazi rezultatele studiului pentru România.
  • Datele au fost culese in urma unui sondaj prin intermediul unui chestionar online, pe un esantion de 2029 de respondenti, cu o marja de eroare de +/- 2,18%.

Studiu integral, AICI.

Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro

Comentarii

  • Personal, da, am incredere in Digi24 si in site-ul lor! Da, au gresit recent, dar macar au avut puterea de a-si turna cenusa in cap. Iar faptul ca Patraru a criticat conducerea ma duce cu gandul la situatia Fox News din S.U.A. (NU pun egal intre Digi24 si Fox News); ma refer la faptul ca si acolo, Family Guy critica vehement conducerea Fox, si pentru asta, totusi sunt acolo. Iar la radio, cred ca Europa FM sunt cei mai verticali.

    Este doar o opinie personala, feel free to disagree :)

    Weekend placut tuturor!
  • Realitatea TV sursa cea mai credibila dintre posturile de stiri, dar nu are rating pe masura... poate incearca si ei trecerea la HD caci asta indeparteaza cel mai mult de public... Realitatea TV prima televiziune de stiri din Romania, si emite cu tehnologia de la lansarea postului...
    Nu mai au un jurnalist de pe vremuri... Rares Bogdan a devenit vectorul de imagine... si cam atat... nu pot sa uit Realitatea de acum cativa ani cand avea prezentatori precum Mihaela Radulescu(Alegerile Mihaelei) si Andreea Marin (Trezeste Romania), una la pranz, alta la emisiunea de seara...precum si vremuri in care prezentatoari erau Melania Medeleanu, Mihai Tatulici, Emma Zeicescu, Letiția Bădescu, Tudor Mușat, Adriana Nedelea, Andreea Crețulescu, Adrian Ursu, Oana Stănciulescu, Catalin Striblea, Mircea Dinescu, Sivliu Manastire si multi multi multi altii, Madalin Ionescu (ex WowBiz), Mihai Gadea (Antena3), Adriana Bahmuteanu, Mara Banica, Catalin Maruta, Teo Trandafir... aproape tot ce a inseamnat televiziune a trecut candva pe la Realitatea... Realitatea dadea pulsul zilei si breaking news-urile adevarate... Realitatea avea si un jurnal cu doua gemene (Constanţa şi Cristina Chiriţă), ceea ce mi se parea super-tare, intr-o lume a stirilor posace, prezentatoarele schimbau cu totul paradigma... iar acum a devenit o umbra a ceea ce a fost candva... Mare pacat ca nu se incearca o alta abordare ... normal ca a ajuns in pragul inchiderii caci nu a mai reusit sa aibe prezentatori care sa treaca sticla, campanii care sa zdruncine, Gala 10 pentru romania care promova romanii de 10... unde au disparut toate astea?!

Trimite un comentariu