Skip to main content

Pro FM vrea să renunțe la statutul de rețea națională și să se „spargă” în posturi regionale

 
Pro FM vrea să renunțe la statutul de rețea națională și să se „spargă” în posturi regionale

După ce Europa FM a încercat (fără succes) să „spargă” licența sa națională într-o rețea de posturi regionale, acum e rândul unui alt post.

Pro FM, constituit în rețea națională în urmă cu șapte ani, a cerut CNA, în ședința de marți, să revină la statutul de rețea de posturi locale sau de posturi regionale.

Publicitate

De ce ar dori un post de radio această mutare? De ce să nu mai fie "rețea națională", cu program "de la centru", ci un conglomerat de stații locale și regionale? Motivul ține de regimul difuzării publicității: CNA a cerul rețelelor naționale să nu mai difuzeze reclame locale. Prin transformarea în rețea de stații locale, publicitatea pentru clienți locali ar fi permisă.

Pro FM a venit ieri cu cererea, dar CNA a cerut lămuri suplimentare. Adică le-a transmis reprezentanților Pro FM să vină cu un proiect editorial, urmând să decidă apoi dacă se poate sau nu ruperea rețelei. Unii membri au considerat că e loc de discuție în acest caz întrucât Pro FM are un alt statut față de Europa FM (prima stație care a cerut "spargerea").

Concret, Pro FM a devenit rețea națională la cerere după ce a fost construit din mai multe licențe locale, în timp ce Europa FM a fost scoasă la concurs, încă de la început, ca o singură licență (cu mai multe frecvețe în țară), cu acoperire națională.

Marius Dobre, directorul Pro FM, în fața membrilor CNA:

„Pro FM a pierdut foarte mult din teritoriul acoperit după lansarea Digi FM: mai exact am pierdut două treimi din acoperire. Pro FM, deși are 30 de licențe, doar două sunt de putere mai mare, restul sunt de putere mică sau foarte mică, 40, 100 de W. Din această cauză considerăm că în acest moment rețeaua Pro FM nu mai are relevanță la nivel național.”

Având învedere că este o situație nouă, părerile sunt împărțite în interiorul forului audiovizual, mai ales că în legislația audiovizuală nu se menționează nimic despre un asemenea caz. Pe de o parte, Răsvan Popescu, vicepreședintele CNA, spune că „ce face Consiliul, tot Consiliul poate să desfacă”. Pe de altă parte, reprezentantul departamentului juridic spune că nu ar fi posibil această spargere de licențe. 

De ce acum? Solicitarea celor de la Pro FM vine în contextul unei decizii CNA din luna septembrie, când forul audiovizual a decis să someze Pro FM, Virgin Radio și Europa FM să nu mai difuzeze publicitate locală sau regională (pe larg, AICI), potrivit legislației „licenţa audiovizuală naţională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program”, fără alte întreruperi. Decizia CNA a venit ca urmare a unei monitorizări făcute anul trecut din care a reieșit că Europa FM, Pro FM și Virgin Radio au avut publicitate locală, în timp ce Digi FM și Național FM, nu.
 
Cei de la RCS au contestat deja în instanță decizia CNA, însă acesta este un proces de durată.

Din discuțiile de azi de la CNA:  

Marius Dobre, directorul Pro FM:

„În cei 25 de ani de activitate, Pro FM a dezvoltat o rețea de 30 de stații locale, majoritatea lor prin concurs. Cred că doar două au fost cesionate. Ce am făcut între 1993 și 2010, am lansat toate  stațiile locale ca stații de sine stătptoare, cu redacții.”

În 2005 am obținut licența Info Pro pe care am dezvoltat-o în mai puțin de cinci an. În 2010, din motive economice, Pro TV a solicitat ți a primit acordul CNA atât pe rețeaua națională Info Pro cât și pe stațiile Pro Fm să difuzeze un singur program, Pro FM.

Pentru a analiza acest lucru, a fost necesar ca toate stațiile locale Pro FM să fie reunite sub forma unei rețele radio naționale și ca formatul radioului să fie modificat din muzical în generalist.

În urma preluării rețelelor Pro FM și Info Pro de către RCS, acestea difuzau un singur program. Așa cum RCS și-a luat obligația de la început, a separat licența națională de licența Pro FM, a lansat Digi FM și în acest context Pro FM a pierdut foarte mult din teritoriul acoperit: mai exact am pierdut două treimi din acoperire. Pro FM, deși are 30 de licențe, doar două sunt de putere mai mare, restul sunt de putere mică sau foarte mică, 40, 100 de W. Din această cauză considerăm că în acest moment rețeaua Pro FM nu mai are relevanță la nivel național. Cred că e momentul și ne-am pregătit tehnic.

Propunerea noastră ar fi să revenim la rețea de stații locale și vă propunem un proiect editorial plecând de la ideea că informația în acest moment, chiar dacă se ușor disponibilă, important este să vină dintr-o sursă echidistantă. Credem că ascultătorii noștri sunt interesați de ce se întâmplă la nivel național dar și local.

În concluzie, ne dorim să transformăm rețeaua Pro FM într-o rețea de stații locale, cu buletine de știri locale grupate în cel puțin nouă regiuni apropiate. Cu buletine de cel puțin nouă ori pe zi. Vor fi cel puțin 21 de minute de știri pe zi. Avem capacitatea de a difuza buletine pentru fiecare din cele 30 de localități în care emitem.” 

Lucian Mihai, reprezentantul juridic a RCS, în relația cu CNA: „Noi considerăm că am făcut tot ce am putut pentru a păstra această licență națională Pro FM. Am participat și la concursuri și nu am câștigat nicio frecvență. Am solicitat și la ANCOM măriri de putere, în cele mai multe cazuri ne-au fost respinse. Singura soluție a fost să  transformăm această rețea în licențe locale, cu conținut locale sau împărțite pe regiuni.”

Radu Herjeu, membru CNA: Din start, situația este diferită la dumneavoastră. Aștept să văd ce spune și departamentul juridic și dacă e posibil, eu, unul, nu am nimic împotrivă. Teoretic, dumneavoastră, dacă ați avea licențe locale, ați avea obligația de a avea progreame de știri în localitățile cu mai mult de 50.000 de locuitori. Astea înseamnă că ar trebui să aveți un program local la Cluj, unul la Satu Mare și unul la Târgu Mureș. Separat. Ori dumneavoastră ne spuneți așa: dați-ne licențe locale, ori noi vom avea un singur program local pentru toate trei.

Nu cred că e în regulă, ori pimiți licențe regionale, ori dacă primiți licențe locale faceți programe pentru fiecare oraș mare. Nu se poate și una și alta.”

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • CNA-ul se joaca cu rețelele astea nationale. Dacă și Europa fm și profm sunt dispuse sa se spargă doar pentru a da publicitate locala, înseamnă ca știu ele bine ca vor suferi puternic la incasari.

Trimite un comentariu