Skip to main content

Raport Recorder.ro. Răzvan Ionescu: Se poate susține și o presă quality. Veniturile în primele cinci luni: 60.000 de euro. Cel mai important lucru pe care l-am câștigat este încrederea publicului.

 
Raport Recorder.ro. Răzvan Ionescu: Se poate susține și o presă quality. Veniturile în primele cinci luni: 60.000 de euro. Cel mai important lucru pe care l-am câștigat este încrederea publicului.
Razvan Ionescu - publisher, Mihai Voinea și Cristi Delcea, fondatori Recorder.ro

VIDEO. “Cred că mai important de atât e că noi suntem un serviciu public și trebuie să menținem asta. Să simțim că servim publicul indiferent de domeniu, fie el sport, sănătate sau politică. Cred că lucrul cel mai important pe care l-am câștigat în aceste șase luni este încrederea publicului”. Cristi Delcea, unul dintre fondatorii Recorder.ro.

Publicitate

Un exercițiu de transparență Recorder.ro, la șase luni de la lansare, într-un interviu acordat Paginademedia.ro de trei dintre fondatori: publisherul Răzvan Ionescu și Cristi Delcea și Mihai Voinea, “băieții de la Recorder.” Au început patru în iulie 2018, acum sunt nouă.

Totul despre proiectul care a avut o ascensiune fulminantă de la lansarea în iulie 2017, despre cum s-au investit banii din donații, despre echipă, despre veniturile din publicitate.

Înainte de interviul video, câteva extrase:

Răzvan Ionescu, publisher:

"Veniturile Recorder.ro sunt estimate, pentru 2018, la 250.000-300.000 de euro. O treime sunt din donații, restul din publicitate. Până la 31 decembrie 2018, după cinci luni de activitate, au fost aproximativ 21.000 de euro din donații și 40.000 de euro din venituri din publicitate."

"Un lucru foarte important, anunțăm parteneriatul cu regia Internet Corp. Din 2018, InternetCorp ne reprezintă în relația cu marile agenții și cu piața convențională de publicitate."

Am înființat Asociația Recorder Community, care administrează fondurile din donații, pe lângă societatea care este publisherul site-ului.

Cea mai mare parte din audiența Recorder este generată de faptul că publicul distribuie și promovează conținutul. Statisticile noastre arată că rata de engagement este de șapte sau opt ori mai mare decât al următoarei publicații, dintr-un tablou care cuprinde principalele titluri și mai noi și mai vechi. După noi urmează Republica.ro.

Noi am reușit, cel puțin acum la început, să distrugem mitul care circulă pe piață despre faptul că publicitarii nu sunt atât de deschiși și nu încurajează atât de mult proiectele de presă independentă, jurnalismul quality cum îl numim noi.

În aceste șase luni am avut 3-4 parteneri cu care am facut parteneriate de branding. Aici, bineînțeles, ne-a ajutat și publicul care a fost deschis la tipul acesta de conținut susținut de Petrom, Aqua Carpatica sau de UniCredit. La aceste reportaje avem audiențe pe Facebook, dar care sunt generate și de calitatea conținutului și de faptul că oamenii au interacționat cu respectivele materiale și astfel au ajutat la răspândirea acestui gen de conținut. De exemplu un filmuleț dintr-o campanie de branding content, susținută de Aqua Carpatica, a strâns 908.000 de vizualizări.

Noi încercăm să vindem şi afişări, bineînţeles, dar într-o formulă cât mai puţin intruzivă faţă de conţinutul editorial, probabil doar cu unul, maxim două formate premium pe fiecare pagină.

Mihai Voinea:

Acum, după șase luni putem răspunde la întrebarea “Se poate trăi din jurnalismul independent în România?” cu “Da! Poți face o publicație independentă care se poate auto-susține”.

Cum e acum, pe cont propriu, față de perioada în care erau angajați?

Mihai Voinea:

Deși avem mai puțin timp la dispoziție avem mult mai mult entuziasm.

A existat o lipsă foarte mare de credibilitate din cauza așa numitor moguli care finanțau entitățile media, iar mai apoi s-a dovedit că le și influențau foarte puternic. De aceea pentru noi este foarte important să vorbim în rapoartele noastre despre modul în care finanțăm acest model de jurnalism.

Vorbim foarte mult despre asta pentru transparență, pentru ca oamenii să vadă că nu avem nimic de ascuns.

Cristi Delcea:

Cred că lucrul cel mai important pe care l-am câștigat în aceste șase luni este încrederea publicului. Noi suntem ziariști de foarte mulți ani și niciodată n-am simțit încrederea publicului așa de profund cum o simțim acum.

Mihai Voinea:

A existat o lipsă foarte mare de credibilitate din cauza așa numitor moguli care finanțau entitățile media, iar mai apoi s-a dovedit că le și influențau foarte puternic.

De aceea pentru noi este foarte important să vorbim în rapoartele noastre despre modul în care finanțăm acest model de jurnalism.

Exercițiu de transparență:

- Donații octombrie – decembrie 2018: 13.400 de euro, din care :

  • 8.400 de euro donații de la cititori
  • 5.000 de euro de la Cercul de Donatori (eveniment organizat de Fundația Friends for Friends)

- Grant de 4.500 de euro din partea Fondului pentru Democrație, cu scopul de a plăti salariile unor tineri stagiari care să lucreze, vreme de trei luni, în redacția Recorder.

- Donațiile reprezintă 30% din venituri. Veniturile au fost folosite pentru dezvoltarea proiectului.

VIDEO. Răzvan Ionescu, publisher Recorder.ro, despre proiect și despre planuri: 

Pe larg, din interviu:

Răzvan Ionescu: Noi suntem obligaţi să facem tipul acesta de raport către public pentru că acest proiect trăieşte într-un procent de aproximativ 30% din contribuțiile cititorilor.

Că să sintetizăm, putem spune că Recorder.ro este o publicație construită de jurnaliști împreună cu cititorii. Cea mai mare parte din audiența Recorder este generată de faptul că publicul distribuie și promovează conținutul.

Pot spune că Recorder are cea mai activă audiență, mai activă aș putea spune decât au celelalte publicații de jurnalism independent sau jurnalism mainstream. Cu siguranță nu avem cea mai numeroasă audiență strânsă în jurul unei publicații, dar este cu siguranță cea mai activă.

Statisticile noastre arată că rata de engagement este de șapte sau opt ori mai mare decât al următoarei publicații, dintr-un tablou care cuprinde principalele titluri și mai noi și mai vechi. După noi urmează Republica.ro.

Noi avem un coeficient de 4 aproape, rată de engagement, pe luna decembrie. Republica este undeva la 0.5, deci de 8 ori mai mic decât la Recorder. Iar toate celelalte mari instituții de news sunt semnificativ mai jos.

Paginademedia.ro: Cum folosiți aceste cifre foarte bune de pe facebook în monetizare, pentru că este o diferență foarte mare între cifrele pe care le faceți pe site și cifrele pe care le faceți pe facebook?

Răzvan Ionescu: La început noi nu am fost conștienți, de ce putem face împreună cu cititorii noștri. Ce-am descoperit în aceste șase luni, e foarte coerent cu viziunea noastră de a monetiza și mă refer în primul rând la publicitate.

Noi am reușit, cel puțin acum la început, să distrugem mitul care circulă pe piață despre faptul că publicitarii nu sunt atât de deschiși și nu încurajează atât de mult proiectele de presă independentă, jurnalismul quality cum îl numim noi.

În aceste șase luni am avut 3-4 parteneri cu care am facut parteneriate de branding.

Aici, bineînțeles, ne-a ajutat și publicul care a fost deschis la tipul acesta de conținut susținut de Petrom, Aqua Carpatica sau de UniCredit.

La aceste reportaje avem audiențe pe Facebook, dar care sunt generate și de calitatea conținutului și de faptul că oamenii au interacționat cu respectivele materiale și astfel au ajutat la răspândirea acestui gen de conținut.

De exemplu un filmuleț dintr-o campanie de branding content, susținută de Aqua Carpatica, a strâns 908.000 de vizualizări.
Materialul “Antreprenoriatul salvează Roșia Montană”, de la Roșia Montană, susținut de UniCredit, a strâns 1,2 milioane de vizualizări.

Așa vom folosi și de acum înainte faptul că noi avem un schimb de energii, așa cum trebuie să se întâmple în jurnalismul bazat pe încredere. Noi implicăm publicul în materialele noastre, tocmai prin acest schimb de încredere și astfel, noi dezvoltăm în continuare idei.

Paginademedia.ro: Donațiile din partea cititorilor pe de-o parte și branding contentul pe de altă parte sunt singurele surse de finanțare?

Răzvan Ionescu: Noi încercăm să vindem şi afişări, bineînţeles, dar într-o formulă cât mai puţin intruzivă faţă de conţinutul editorial, probabil doar cu unul, maxim două formate premium pe fiecare pagină.

Paginademedia.ro: Pentru că aveți, deja, peste șase luni ca antreprenori, care e diferenţa faţă de perioada în care eraţi voi angajaţi ? Cum ați realizat trecerea aceasta?

Mihai Voinea: În primul rând simțim că lucrurile se întâmplă mult mai mult cu participarea noastră, toate deciziile sunt în mâna noastră. Deși avem mai puțin timp la dispoziție avem mult mai mult entuziasm.

Venim după o perioadă în care către presă s-au îndreptat foarte multe suspiciuni. A existat o lipsă foarte mare de credibilitate din cauza așa numitor moguli care finanțau entitățile media, iar mai apoi s-a dovedit că le și influențau foarte puternic.

De aceea pentru noi este foarte important să vorbim în rapoartele noastre despre modul în care finanțăm acest model de jurnalism.

Vorbim foarte mult despre asta pentru transparență, pentru ca oamenii să vadă că nu avem nimic de ascuns.

Cristi Delcea: Nu ne simțim antreprenori, ne simțim ziariști. Venim în continuare cu rucsacul, camera de filmat și cu tot echipamentul de ziarist.

Credem că trebuie să fim în primul rând jurnaliști, iar rezultatele se vor vedea. Recorder, nu va fi doar un nume va fi un business de presă, de success, dar pentru asta trebuie să producem în primul rând materiale jurnalistice.

Paginademedia.ro: Cum crește acest capital de încredere într-o agenție de presă independă fără să planeze suspiciuni la fel cum planează peste presă în general?

Cristi Delcea: Cred că lucrul cel mai important pe care l-am câștigat în aceste șase luni este încrederea publicului. Noi suntem ziariști de foarte mulți ani și niciodată n-am simțit încrederea publicului așa de profund cum o simțim acum.

Ne bucură foarte mult că am reușit să le insuflăm oamenilor o parte din seriozitatea, entuziasmul și determinarea de a face din Recorder o redacție importantă.

E foarte bine că oamenii așteaptă foarte mult de la noi și au foarte multă încredere în noi. Acesta e cel mai important capital pe care l-am acumulat în aceste șase luni.

Paginademedia.ro: În aceste șase luni ați fost contactați de televiziuni pentru ceea ce faceți, nu doar ca ziariști în sine, ci și ca proiect?

Mihai Voinea: Nu și cred că e limpede pentru toată lumea că nu o să plecăm acum, indiferent de ce oferte am avea.

Paginademedia.ro: Parteneriate aveți?

Mihai Voinea: Avem un soi de înțelegeri cu anumite televiziuni care pot prelua imagini și parte din reportajele noastre, dar nu mai mult de atât.

Paginademedia.ro: Reportajul din Videle l-am văzut la emisiunea Starea Nației.

Recorder.ro: Da, a fost la Starea Nației și tot în aceeași seară a fost și la Digi24. Cu emisiunea lui Dragoș Pătraru avem o înțelegere verbală, dar nu îl putem numi parteneriat, e o relație de amiciție între noi.

Avem mare încredere în el și în emisiunea lui și acceptăm să preia câteva minute din reportajele noastre.

Paginademedia.ro: Care a fost cel mai mare hop pe care l-ați întâlnit din iulie până acum ?

Mihai Voinea: Cel mai mare hop e să gestionăm timpul, pentru că simțim că sunt atât de multe lucruri de făcut, iar timpul nu ne mai ajunge.

Și poate un alt hop a fost să gestionăm succesul acestui site, care ne-a depășit și nouă așteptările. Și cred că în continuare va fi foarte important să gestionăm acest capital de încredere. De asta vrem să explicăm fiecare lucru pe care îl facem în fața audienței.

Noi putem să explicăm în orice secundă de unde vin banii din care se finanțează acest site pentru că vrem ca totul să fie cât mai transparent.

Nu există interese ascunse în spatele acestui site sau patroni care ne pot influența.

Paginademedia.ro: Acum șase luni când ați început erați voi doi în spatele proiectului, acum câți sunteți?

Cristi Delcea: Acum suntem nouă și nu mai suntem băieții de la Recorder, pentru că avem și o fată printre noi. Iar pe parcursul acestui an vrem să lărgim și mai mult echipa. La finalul anului sperăm să fim mai mulți de nouă, pentru că vrem să construim o redacție solidă cu care să putem acoperi numeroasele subiecte care apar. Lumea trebuie să înteleagă că asta nu e o joacă între noi, ci vrem să facem cu adevărat o redacție.

Am atras jurnaliști cu experiență de la publicații mari și jurnaliști la început de drum care vor să învețe și asta ne propunem să facem și în continuare.

Dezamăgirea aceasta față de presă a indus ideea că în România nu mai sunt jurnaliști buni. Însă ei există și sunt risipiți prin redacții mari și sunt foarte puțini vizibili. Noi avem o listă cu jurnaliști care au experiență, mulți dintre ei ne sunt și prieteni, pe care îi urmărim și încercăm să îi aducem alături de noi, atunci când fondurile ne vor permite. Mulți dintre ei au și contribuit până acum cu câteva materiale la proiectul Recorder.

Ideea noastră, aici, este să creăm o instituție media, chit că va avea nouă sau poate 20 de oameni. Instituție care va avea din ce în ce mai multe proiecte, care va pătra schimbul acesta de încredere cu publicul și în slujba căruia să lucreze, pâna la urmă.

Paginademedia.ro: Care este business planul pentru anul 2018, în linii mari?

Răzvan Ionescu: Am înființat o asociație, Recorder Community, care administrează acești bani, pe langă societatea comercială care este publisher-ul site-ului Recorder.ro.

În continuare o treime din veniturile redacției trebuie să vină din donații, iar restul de 70% din publicitate.

Finalul anului ar trebui să găsească redacția cu un număr între 12-14 oameni. Sperăm să putem genera mai multe colaborări și să le putem administra. Trebuie să răspundem la același nivel încrederii și încurajărilor din partea publicului. Și nu în ultimul rând vrem ca comunitatea noastră să crească la fel cum s-a întâmplat până acum.

Cât ține de cifre, vorbim de o cifră cumulată din donații și sponsorizări de aproximativ 250.000-300.000 de euro, pentru anul 2018. Pe acești bani se bazează nu numai acoperirea costurilor noastre actuale, ci și construirea redacției prin angajarea într-un ritm pe care pe de-o parte să-l putem suține și pe de altă parte să nu aibă o explozie, dintr-o dată.

Paginademedia.ro: Și cifrele de până acum, pe anul 2017, cum sunt?

Răzvan Ionescu: Raportul e aproximativ același. 30% respectiv 70%. Aceste cifre, o să apară oricum în raportul nostru și oamenii pot vedea exact. Avem aproximativ 21.000 de euro din donații și dacă asta înseamnă o treime, mai adăugăm în jur de 40.000 venituri din publicitate până la 31 decembrie.

Vorbim de aproximativ 60.000 de euro obținuți de un produs lansat pe data de 12 iulie. Iar ca orice produs nou lansat, în primele săptămâni nu am produs niște sume semnificative, câteva sute de euro. Am reușit să batem palma cu niște parteneri foarte repede și le mulțumim pentru încrederea acordată.

Trebuie să fac un anunț imporatant pentru piața de publicitate, Recorder.ro, se sprijină pe mulți prieteni cărora le mulțumim pentru ajutorul acordat în aceste șase luni.

Un parteneriat important pe care l-am avut înca din toamna și pe care ne-am sprijinit este cu colegii nostri de la InternetCorp, care au o regie importantă din piața de publicitate. Și vrem să anunțăm acest parteneriat, din nou, pentru 2018, dar acum nu se mai limitează doar la a administra publicitatea, ci ne deschidem către orice fel de parteneri ca orice instituție media, bineînteles cu specificul nostru și cu politica noastră.

InternetCorp ne reprezintă în relația cu marile agenții și cu piața convențională de publicitate.

Paginademedia.ro: Cât ține de partea de editorial, ce schimbări se vor produce?

Mihai Voinea: Acum, după șase luni putem răspunde la întrebarea “Se poate trăi din jurnalismul independent în România?” cu “Da! Poți face o publicație independentă care se poate auto-susține”. Ne gândim să mai aducem jurnaliști lângă noi, pentru că ne dorim să ne dezvoltăm și să producem mai mult conținut pentru public, care ne cere asta. Nu e nebunia noastră să ne dezvoltăm, noi vrem să facem asta pentru că vedem că oamenii ne propun numeroase subiecte pe care nu apucăm să le acoperim.

Societatea are nevoie, nu doar de Recorder, ci de cât mai multe publicații independente și vrem să facem o redacție mai mare pentru că simțim că e nevoie de așa ceva.

Paginademedia.ro: Mai sunt domenii pe care ați vrea să le dezvoltați în 2018?

Cristi Delcea: Cred că mai important de atât e că noi suntem un serviciu public și trebuie să menținem asta și să simțim că servim publicul indiferent de domeniu, fie el sport, sănătate sau politică. Trebuie să avem întotdeauna în ochii minții cititorul.

Ne vom concentra mai ales subiecte importante, care afectează un număr cât mai mare de oameni. Până la urmă asta înseamnă serviciu public.

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu