Skip to main content

Un raport ANAF hrănește teoriile conspirației. Vizați: Jurnaliștii Rise Project. Ce spun ziariștii?

 
Un raport ANAF hrănește teoriile conspirației. Vizați: Jurnaliștii Rise Project. Ce spun ziariștii?

În iulie 2017, inspecția antifraudă de la ANAF făcea o vizită inopinată la sediul Rise Project. Coincidență, chiar în ziua în care jurnaliștii Rise anunțau o anchetă legată de liderul PSD Liviu Dragnea. Șase luni mai trâziu, concluziile ANAF în legătură cu Rise s-au „scurs” în presă, la Grupul de Investigații Politice, ONG al lui Mugur Ciuvică (invitatul de serviciu de la Antena 3), care a şi „interpretat” documentul. O interpretare din care rezultă că "Soroș și un guver străin au finanțat protestele, prin Rise".

Publicitate

Astfel interpretată, informația s-a rostogolit pe site-uri de știri precum EVZ, Cancan, PSnews sau Sputnik. 

"Pe logica acestor oameni, toti cei care acceseaza fonduri europene devin automat tradatori de tara", spune despre caz Mihai Munteanu, jurnalist Rise Project

Ce conținea raportul? Ce spun jurnaliștii RISE despre el și despre modul în care a fost interpretat de Ciuvică?

Raportul: Un document de nouă pagini în care inspectorii ANAF povesteau cum au făcut un control inopinat la sediul Rise, cum i-au invitat pe reprezentanți să vină cu documentele financiar contabile la sediul ANAF, o listă cu toți colaboratorii Rise, proiectele la care lucrau și finanțările atrase. 

Cum a „interpretat” Mugur Ciuvică raportul: „Un guvern străin, cel olandez, și George Soros au finanțat generos campaniile Rise Project îndreptate împotriva guvernului României, alimentând protestele rezist din februarie 2017.”

„Tot prin intermediul Rise Project a fost plătit și Florin Bădiță, unul dintre liderii manifestațiilor, fan Kovesi și deținătorul paginii de Facebook Corupția Ucide.”

„Banii au ajuns în conturile colaboratorilor Rise Project prin intermediul unor contracte de drepturi de autor. 6 astfel de contracte, în valoare totală de 33.300 de euro și 9.100 de franci elvețieni, au fost încheiate într-o singură zi, 1 februarie 2017. Câteva zile mai târziu a avut loc cel mai mare miting anti guvernamental din 2017, mitingul la care au fost aprinse lanternele telefoanelor.”

Ce spun reprezentanții Rise Project: Nu avem o problema cu publicarea raportului in sine, ci cu interpretarea lui

Mihai Munteanu, jurnalist Rise Project, pentru Paginademedia.ro:

„N-avem o problema de principiu cu publicarea raportului in sine. Sursele de finantare ale jurnalistilor se inscriu in categoria informatiilor de interes public elementar. Granturile noastre jurnalistice sunt rezultatul mai multor ani de munca, inclusiv administrativa, si se obtin in urma unor competitii grele. Noi le consideram un fel de burse de merit. Asta-i si ideea atunci cand ne laudam cu ele mai mereu, cu bucuria celor care reusesc uneori sa-si finanteze independent propriile proiecte. Libertatea editoriala e prioritatea noastra fundamentala si exact asta am reusit sa mentinem in primii ani RISE.

Acum e mai usor: ne sustin direct cititorii, or asta, credem noi, reprezinta viitorul.”

Din curiozitate profesionala, urmarim in cazul asta traseul informatiilor din Fisc, metoda de propagare si retorica de manipulare. Aici intervine problema, de fapt. Pe logica acestor oameni, toti cei care acceseaza fonduri europene, devin automat tradatori de tara.

Deci avem o problema cu interpretarea informatiilor din documentul intern al ANAF, nu atat cu publicarea acestuia. Altfel, si noi lucram dintotdeauna cu informatii fiscale, dar o facem profesionist.

Despre colaborarea cu Florin Bădiță?

Mihai Munteanu:

Activist anticoruptie cum il stim, Florin Badita a venit la unul dintre workshopurile noastre studentesti de urmarit bani. Acum patru ani. Avea deja experienta cu date publice. Interoga sute de primării cu adrese pe legea 544 privind cheltuielile publice. Adunase multa informatie si, programtor fiind, construia algoritmi de cautare in ea. Doi ani mai tarziu, cand am accesat un grant pe date publice, i-am propus sa colaboram. Florin a acceptat, dar n-a avut timp efectiv sa se ocupe si s-a retras din proiect.

Contractul de cesiune incheiat cu noi a cazut, deci nu l-am mai platit.”

FOTO. Documentul de pe pagina de Facebook a Grupului pentru Dialog Social a fost sursă pentru alte site-uri care au păstrat retorica Soros

Nu este prima dată când de la ANAF se scurg docmente despre venituri ale jurnaliștilor. A pățit-o și Cătălin Tolontan în 2014. Jurnalistul Stelian Negrea a publicat atunci, pe pagina sa de facebook, fișa fiscală a jurnalistului GSP, cu veniturile lui Tolontan din drepturile de autor pentru perioada 2005 - 2010. 

„Politicieni despre care scriem în mod insistent sunt atât de disperați încât au adus Ministerul Finanțelor în situația de a breveta secretul fiscal făcut public pe internet”, declara Cătălin Tolontan, pentru Paginademedia.ro, la momentul respectiv (articolul integral, AICI).

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • cine nu *** coalitia penala este omul lui soros, asta ar vrea sa induca firmele de hr din presa ale lui daddy. iar intoxicati spatiul public cu propaganda si nationalism? nu ma intereseaza cum se finanteaza rise project atat timp cat nu s-a descoperit nicio ilegalite in controlul anaf impus de partidul stat. in loc sa ia oamenii aminte la articolele lor documentate in care arata punct cu punct cum acapareaza cartelul tel drum institutiile statului, li s-a nazarit astora de la antena 3( niste derbedei) sa denigreze rise project.

Trimite un comentariu