Skip to main content

Povestea publicitarului Matei Psatta și o finanțare din Dubai. Ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru panotajul digital

 
Povestea publicitarului Matei Psatta și o finanțare din Dubai. Ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru panotajul digital

Ne propunem să devenim, dacă vrei, acest Google ADS sau Facebook ADS pentru outdoor digital". Matei Psatta, februarie 2018, după ce a obținut o finanțare din Dubai pentru a dezvolta un proiect de la o idee începută acum șase ani.

Un proiect în care România e doar un punct de plecare, iar țintele sunt ambițioase: Dubai, Irlanda, Brazilia.

Publicitate

Aceasta este povestea. Pașii făcuți și pașii de făcut.

Acum șase ani, Matei Psatta era la început în publicitate. Avea 21 de ani, lucra la GMP PR. Numele Psatta era atunci legat mai degrabă de Sorin Psatta, tatăl său, profesor și publicitar cu ștate vechi la Graffiti.

Tot atunci, Matei a pornit, în paralel, și un mic proiect, cu câțiva prieteni. Echipa: Bogdan Savonea, Matei Psatta, Sergiu Gruiță și Mihai Pocorschi.

„Inițial a pornit ca o idee de a oferi o platformă de advertising pentru creatorii de evenimente. Ideea de a pivota către outdoor digital a fost a lui Bogdan Savonea, unul dintre cofondatori.

Toată lumea vorbea despre digital și toată lumea investea în soluții de advertising pe digital, dar nimeni nu se uita la outdoor, care e probabil prima formă de advertising încă de când se lipeau primele afișe pe stâlpi. Dar pe digital nu se întâmpla nimic. Și ne-am întrebat ce se poate face pe digital. Am început să ne interesăm și am realizat că e această mare oportunitate de a transforma outdoor-ul digital în ceva cu adevărat smart."

Mai exact:

Cea mai mare rețea de outdoor-uri digitale din România la vremea respectivă, dar și în prezent este Phoenix Media. Iar cu ei am și început parteneriatul. Era o soluție de software pentru ecranele Phoenix Media care îți permitea practic să folosești inventoriul nevândut până la momentul respectiv și să cumperi în timp real, un fel de „last minute buy”, într-o faza incipientă.

Proiectul s-a ținut pe linia de plutire, dar Matei s-a concentrat pe publicitate. A continuat la Leo Burnett, agenție cu care a ajuns să câștige Grand Effie cu campanie Pandalie (pentru Telekom, cu Mikey Haș), la care a contribuit substanțial.

A lăsat agenția și a trecut la client, la Vola. A mers și în Sillicon Valley încercând să-l vândă. Fără rezultat. "Acolo, toți de întrebau de numărul de useri."

Încercam să le explicăm că putem avea doi useri: P&G și Coca-Cola, care să folosească interfața noastra și astfel să avem un business mai mare decât Twitter care are volum, dar nu are cifră de afaceri pentru că nu reușește să vândă advertising. Ei voiau număr mare de utilizatori.

Micul business - The Pole Society - a mers în paralel. Până acum. Micul proiect de acum șase ani a trecut în prim plan. Matei lasă Vola.ro și începe un "dute-vino" București-Dubai.

"Nu m-am gândit încă să rămân undeva. Asta l-a ajutat și pe tata să se obișnuiască cu ideea", spune Matei. Relația specială cu tatăl său e de notorietate. Sorin Psatta nu scapă o ocazie să îl menționeze pe Matei pe Facebook, unde e foarte activ.

Matei Psatta:

Am realizat că proiectul acesta are o șansă foarte mare prin implicarea Techstars-ului și e exact situația “make it or break it”, vom avea success și Techstars va fi rampa noastră de lansare internațională sau nu vom aveam succes.

Proiectul se mai putea susține de la sine mulți ani, cum s-a întâmplat și până acum. Însă cu toții îi vedem potențialul în acest moment și de aceea este nevoie să ne dedicăm full-time. În situația actuală trebuie să fie un proiect principal nu unul secundar, de weekend.

Finanțarea decisivă - din Dubai. De ce din Dubai? 

Compania condusă de Bogdan Savonea și Matei Psatta a obținut finanțare de la Techstars Dubai, pentru a realiza prima rețea interconectată la nivel global de ecrane digitale indoor și outdoor.

De ce din Dubai?

Unul dintre consultanții proiectului pornit acum șase șapte ani este "francez la origini, dar este stabilit în Dubai. El ne-a ajutat să ajungem la acest program în momentul de față", spune Matei Psatta.

Doi oameni dezvolțtă proiectul în Dubai, doi oameni lucrează în România. Pe scurt, despre proiect:

Prin intermediul platformei, utilizatorii pot demara campanii publicitare pe mediile Digital Out Of Home (DOOH), indiferent de orașul sau țara în care sunt instalate ecranele fizice. De asemenea, platforma oferă posibilități avansate de targetare:

“Noi îl gândim foarte mult ca pe un tool integrat care ar trebui să permită accesul la următoarele lucruri: să fie un tool de creare de conținut în platformă, să fie un tool prin care să primești rapoarte cu performanța campaniilor în timp real și să fie un tool de programtic în sensul în care să poți să îți setezi niște condiții pentru campanie, iar acesta să meargă de la sine”, spune Matei Psatta, co-fondator The Pole Society.

În aprilie, au "Demo Day". Prezintă primii pași. Apoi, planurile sunt mari:

Planul este ca după “Demo Day” când o să prezentăm produsul și business-ul unor investitori este să luăm o investiție de la un jucător la nivel global din acestă zonă de outdoor digital și să dezvoltăm business-ul cu ajutorul conexiunii și finanțării respective, atât în România, cât și în Dubai, dar și să deschidem porțile către alte piețe.

Simplificat cât mai mult ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru outdoor-uri digitale, pentru orice ecran digital.

Cel mai bun scenariu?

"Peste câțiva ani, să fie acel sofware care îți oferă acces la orice ecran digital de pe planetă, să permită oamenilor din orice colț al planetei să ia ecrane digitale într-un alt colț al planetei".

Dacă nu este clar, interviul cu Matei Psatta, integral:

Paginademedia.ro: Petru ce este finanțarea pe care ați obținut-o voi și de la cine ați obținut-o?

Matei Psatta: Finanțarea este menită să ne ajute să dezvoltăm business-ul din Dubai, pentru că finanțarea este venită de la Techstars Dubai.

Business-ul din Dubai pornește de la zero, iar cel din România trebuie dezvoltat mai departe. Finanțatorul este programul de accelerare numit Techstars la nivel global, ediția de Dubai. Este prima ediție desfășurata în Dubai a acceleratorului, au mai avut loc în orașe ca New York sau Londra.

Practic o să discutăm de cele două paliere: proiectul și finanțarea. Cum ați ajuns voi să aplicați pentru un proiect în Dubai?

Matei Psatta: În primul rând pentru că Dubai avea o personalitate potrivită cu business-ul nostru și în al doialea rând pentru că Ginco, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din lume, susținea programul Techstars Dubai. Am simțit că e o potriveală foarte bună acolo mai ales pe zona de digital-outdoor care merge mână în mână cu dezvoltatorii imobiliari. E complementar cu zona de outdoor digital.

Și pentru că oamenii care se ocupă de dezvoltarea programului acolo au părut să înteleagă cel mai bine afacerea noastră atunci când am pitch-uit către ei.

Ce înseamnă proiectul vostru și cu ce se ocupă?

Este o soluție de software pentru DOOH (DIGITAL OUT OF HOME) pentru built-board-uri digitale. Simplificat cât mai mult ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru outdoor-uri digitale, pentru orice ecran digital.

Din ce zone?

Din orice zone. Planul este să mergem global nu ne uităm la anumite piețe. Evident că o să o luăm pas cu pas că nu avem resursele să o dezvoltăm ca soluție globală de mâine. De aceea și prima oară business-ul a început în România, iar prima tentativă de expansiune internațională a fost Irlanda, unde am avut un business, dar din păcate piața de outdoor digital e foarte mică. Apoi a urmat Brazilia unde business-ul funcționează în continuare sub sistem de white-label, deci cineva se ocupă de el acolo.

Dar și în Brazilia e delicat pentru că au o legislație destul de dură pentru advertisingul stradal. E mai degrabă potrivit pentru advertisingul de tranzit (metrou, autobuze etc.). Acum este Dubai și urmează, evident, piețele cele mai importante pentru noi: Statele Unite și Asia, dar vrem să construim încet încet pentru ca în momentul în care ajungem acolo să avem o oarecare maturitate a business-ului.

Când ai început proiectul în România și cine era implicat în acesta?

În 2012 a fost lansat și lucram la el de la finalul lui 2011. La momentul respectiv eram practic patru oameni, trei români și un consultant, francez la origini, dar este stabilit în Dubai și el ne-a ajutat să ajungem la acest program în momentul de față.

Cine a avut ideea proiectului atunci?

Ideea a fost un mix, adică noi am pivotat (în orice start-up pornești de o idee și până ajungi să ai business-ul solid pivotezi de foarte multe ori).

Inițial a pornit ca o idee de a oferi o platformă de advertising pentru creatorii de evenimente. Apoi, ideea de a pivota către outdoor digital a fost a lui Bogdan Savonea, unul dintre cofondatori. Am vrut să mergem către un mediu de advertising care nu e exploatat cum trebuie.

Toată lumea vorbea despre digital și toată lumea investea în soluții de advertising pe digital, dar nimeni nu se uita la outdoor, care e probabil prima formă de advertising încă de când se lipeau primele afișe pe stâlpi. Dar pe digital nu se întâmpla nimic. Și ne-am întrebat ce se poate face pe digital. Am început să ne interesăm și am realizat că e această mare oportunitate de a transforma outdoor-ul digital în ceva cu adevărat smart.

Și ce outdoor digital exista în România atunci când ați început voi?

Cea mai mare rețea de outdoor-uri digitale din România la vremea respectivă, dar și în prezent este Phoenix Media. Iar cu ei am și început parteneriatul la momentul respectiv și am lansat business-ul.

Era o soluție de software pentru ecranele Phoenix Media care îți permitea practic să folosești  inventarul nevândut până la momentul respectiv și să cumperi în timp real, un fel de „last minute buy”, într-o faza incipientă. Am început să explorăm și să dezvoltăm un produs care să dezvolte totodată și zona respectivă.

Până la finanțarea din Dubai cam la ce nivel se situa business-ul?

În România am avut cea mai mare rețea, dar ne-am dezvoltat și în Irlanda, Brazilia și acum Dubai.

Fiind banii proprii, niciodată nu i-am calculat, dar probabil că se adună niște zeci de mii, poate o sută de mii investiți de-alungul anilor sub diverse forme.

Înseamnă o investiție în developmentul de sotfware sau investiție în tot felul de călătorii și întâlniri de business în diferite tări unde încercam să ne extindem.

Cea mai mare investiție a fost timpul nostru.

Am fost in Silicon Valley și încercam să le vindem oamenilor ideea

În 2013 am căutat finanțare în America. Povestea este foarte simpatică pentru că eu lucram la GMP PR și am plecat în concediu împreună cu cei doi co-fondatori să căutăm finanțare pentru proiect. Am fost in Silicon Valley și încercam să le vindem oamenilor ideea noastră, dar atunci toată lumea căuta utilizatori și întrebau ce număr de useri avem.

Încercam să le explicăm că putem avea doi useri: P&G și Coca-Cola, care să folosească interfața noastra și astfel să avem un business mai mare decât Twitter care are volum, dar nu are cifră de afaceri pentru că nu reușește să vândă advertising. Ei voiau număr mare de utilizatori.

Ce alți parteneri din România ați mai avut în afară de Phoenix Media?

În afară de Phoenix Media, în momentul de față gestionăm ecranele de pe clădirea Globalwoth de lângă Promenada, pe Calea Floreasca. În rest am mai avut câteva parteneriate punctuale, dar acestea sunt esențiale.

În Dubai când începe proiectul efectiv?

A început deja din ianuarie și avem doi colegi care s-au mutat deja acolo și lucrează full-time în Dubai. Programul se desfășoară în termen nelimitat, dar un moment cheie este în aprilie când are loc ceea ce numesc cei de la Techstars “Demo Day”. Aceasta e un moment în care toată echipa vine în Dubai și prezintă cum a evoluat business-ul în aceste patru luni.

Finanțarea este asigurată pe o anumită perioadă ?

Finanțarea este asigurată până se termină, deci pot fi cheltuiți toți mâine sau în decurs de șase ani. Evident că ambele sunt niște extreme, dar în general banii sunt meniți să îți asigure o dezvoltare cât mai armonioasă și accelerată în primele șase luni.

Și după aceea care sunt planurile voastre?

Planul este ca după “Demo Day” când o să prezentăm produsul și business-ul unor investitori este să luăm o investiție de la un jucător la nivel global din acestă zonă de outdoor digital și să dezvoltăm business-ul cu ajutorul conexiunii și finanțării respective, atât în România, cât și în Dubai, dar și să deschidem porțile către alte piețe.

În Dubai sunt mai populare ecranele digitale, se potrivește cu ideea lor de “Smart City”. Însă nici acolo nu este dezvoltată piața de outdoor digital așa că a fost muncă de teren. Ne-am interesat cam care sunt jucătorii de pe piața de outdoor digital, care sunt bugetele și mizele și am realizat că și acolo există potențial foarte mare de dezvoltare. Pentru că și acolo tehnologic vorbind nu au mers prea departe, atât că au eliminat printul pentru era mai costisitor să pună un mash imens, așa că a fost înlocuit cu ecrane.

Mai e un lucru grozav prin prisma outdoor-ului digital și anume duce bariera de intrare mult mai jos pentru advertisingul de outdoor. Adică nu mai trebuie să fii Coca-Cola că să îți permiți să plătești un mash imens, ci îți trebuie o producție digitală și acces la bandă media ca să îți permiți să pui reclama respectivă pe cât mai multe outdoor-uri.

E exact același lucru pe care l-a făcut și online-ul, a permis fiecăruia să facă advertising. Pentru toate celelalte medii (TV, Radio, Print) erau scumpe, iar dacă erai un antreprenor mai mic trebuia să aștepți ca produsul să ajungă la o anumită maturitate pentru ați permite să faci o publicitate pe bune.

Toți patru sunteți implicați 100% în proiect?

Toți patru suntem implicați 100% plus că mai avem parteneri pe zona de development implicați total și la fel pe zona de sales.

În România una dintre persoanele cheie este Sergiu Gruiță care a lucrat 11 ani la P&G, director de media pe Europa. El a renunțat la P&G și împreună cu mine se ocupă de dezvoltarea business-ului pe plan local, în România.

Bogdan Savonea, cofondator și Mihai Pocorschi, CTO (Chief technology officer) se ocupă de dezvoltarea proiectului în Dubai, dar și de partea tehnică și software a produsului. 

Mai sunt Dan Florea si Abdel Bendaoua, iar consultant, Florin Mihoc. 

Mai avem un colaborator pe parte de contabilitate a produsului, un consultant pe zona de business, stabilit în Dubai și alți câțiva consultanți de business.

Ai în plan să mergi și tu în Dubai?

Sigur, o să fie foarte mult dute-vino în următoarea perioadă.

Dar nu o să te stabilești acolo sau ai și asta în plan?

Momentan nu e în plan, dar sincer nu știu s-ar putea întâmpla, iar dacă se va întâmpla se va întâmpla după luna aprilie. Momentan rămânem împărțiți ca și până acum, doi în Dubai și doi în România.

Toată lumea știe de relația ta cu Sorin Psatta, ce a spus tatăl tău despre plecarea ta în Dubai?

Știe că e posibilitatea să plec de tot. Dar nu mi-am propus să mă mut de tot într-un loc anume sau să plec din România. O să mă duc unde va fi nevoie și unde vom avea oportunițăți legate de proiect. Dacă după Dubai o să avem o oportunitate în Asia mă voi duce să stau cât va fi nevoie și acolo. Nu am setat niște obiective clare în sensul acesta.

Cumva acest scenariu l-a ajutat și pe tata să se obișnuiască mai bine cu ideea.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu