Skip to main content

Cambridge Analytica, anatomia unui scandal. Cum au fost folosite datele de pe Facebook ale americanilor în campania lui Trump

 
Cambridge Analytica, anatomia unui scandal. Cum au fost folosite datele de pe Facebook ale americanilor în campania lui Trump
Christopher Wylis, 28 de ani, sursa principală de informații în scandalul Cambridge Analytica

Anatomia unui scandal cu implicații adânci. Legate de alegerile câștigate de Donald Trump sau de Brexit - ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europenă. Date despre zeci de milioane de oameni culese printr-o aplicație, fără ca ei să știe, pentru a fi  bombardați cu tot felul de știri mincinoase despre candidații la prezidențiale. Ori cu știri mincinoase despre prezența Marii Britanii în Uniunea Europeană.

Publicitate

Totul a început vineri seara, târziu, când Facebook a anunțat că suspendă Strategic Communication Laboratories și a Cambridge Analytica, o companie de strategie politică și analiză online care s-a ocupat de campania electorală a lui Donald Trump din 2016 dar și de strategia campaniei „Leave” care a dus la votul pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Motivul? Companiile ar fi preluat informațiile personale a peste 50 de milioane de utilizatori de Facebook, încălcând astfel regulile Facebook, și le-au folosit în campaniile electorale.

Dar acesta era doar vârful aisbergului. La nici două zile după anunțul Facebook, scandalul a luat amploare după ce un fost angajat al Cambridge Analytica a povestit pentru The Guardian sistemul în care datele au fost preluate de la utilizatori și strategia folosită pentru a-i convinge pe aceștia să-și schimbe convingerile politice.

The Guardian a lucrat mai bine de un an la investigația despre Cambridge Analytica, iar în acest weekend principala lor sursă, un tânăr în vârstă de 28 de ani pe nume Christopher Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica și un pion important în cadrul companiei, a ieșit public cu povestea din spatele activității acesteia.

A fost un experiment grosolan și lipsit de etică”, a recunoscut Christopher Wylie, într-un interviu pentru The Guardian, despre practicile Cambridge Analytica pe care o numește o „mașinărie full service de propagandă”.

În 2013, Christopher Wylie s-a angajat la compania SCL Group deținută de Alexander Nix, specializată în campanii electorale. În același an, Wylie l-a cunoscut pe Steve Bannon, proprietarul site-ului Breitbart, care a devenit ulterior șeful de campanie a lui Donald Trump. Bannon a fost și cel care a adus finanțatorul pentru Cambridge Analytica, pe Rober Mercer, CEO al unui hedge-fund.

Wylie, la 24 de ani, a venit cu ideea care a dus la fondarea acestei companii, de a culege informațiile personale a milioane de americani de pe conturile de Facebook, pentru ca apoi utilizatorii să fie bombardați cu mesaje aproape personalizate.

Concret, aceștia erau bombardați cu tot felul de știri mincinoase despre candidații la prezidențiale. Ori cu știri mincinoase despre prezența Marii Britanii în Uniunea Europeană.

Cum au fost culese datele și ce au presupus ele

Totul s-a întâmplat cu ajutorul unui profesor doctor de la Universitatea Cambridge, Aleksandr Kogan, care a venit cu ideea de a lansa o aplicație de Facebook (un test online) care culegeau datele utilizatorilor care le foloseau. Mai mult decât atât, atunci când o persoană deschidea respectiva aplicație, erau culese și datele personale ale tuturor prietenilor săi. Fără ca absolut niciunul dintre actori să afle acest lucru.

Nici Wylie și nici Cambridge Analytica nu au verificat dacă era sau nu legal să folosească aceste date, dar cu siguranță nu erau autorizați, notează The Guardian.

Aleksandr Kogan avea permisiunea de a culege date personale de pe Facebook, însă doar pentru cercetare, nu și pentru a fi monetizate. Acesta a primit însă în jur de un milion de dolari pentru a strânge aceste date, arată The Guardian.

Nu era nevoie decât să atingem câteva sute de mii de oameni ca să putem ajunge la aproape toți americanii”.

Ce fel de „date” luau? Nu este vorba doar despre sex, vârstă sau orașul în care locuiesc. Aplicația avea „puterea” să preia date mult, mult mai detaliate. Aproape tot ce apărea pe un profil de Facebook, cum ar fi postările de pe rețeaua de socializare, toate like-urile pe care le dădeau și în unele cazuri mesaje private.

Întrebat de jurnalista The Guardian dacă Cambridge Analytica are mesaje private ale utilizatorilor, acesta a dat un răspuns evaziv: „Nu pot pune dacă au sau nu, spun doar ce poate face aplicația”.

În doar două-trei luni, aplicația a reușit să strângă datele a 50 sau 60 de milioane de persoane, după cum a mărturisit Christopher Wylie.

Cum erau folosite datele

Pe baza informațiilor comportamentale a milioane de utilizatori de Facebook, compania a stabilit tot felul de metode de targetarea personalizată a alegătorilor.

Știau la ce fel de informații este sensibil fiecare utilizator, la modul de consum, și chiar de câte ori este nevoie ca o persoană să vadă anumite mesaje pentru a-și schimba opinia politică.

Cambridge Analytica a respins toate acuzațiile aduse.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Trimite un comentariu