Skip to main content

INTERVIU. Mircea Mureșan, fondator Comic Con: „Am început în 2013 cu un buget de 30.000 de euro, iar acum îl depășim cu mult peste 10 ori"

 
INTERVIU. Mircea Mureșan, fondator Comic Con: „Am început în 2013 cu un buget de 30.000 de euro, iar acum îl depășim cu mult peste 10 ori"
Mircea Mureșan | Foto: Alex Șutiu

East European Comic Con este pe ultima sută de metri înainte de startul celui de-al șaselea „sezon”. Paginademedia.ro a vorbit cu fondatorul evenimentului Mircea Mureșan (28 ani) despre ce înseamnă organizarea unui astfel de eveniment.

Mai exact, a vorbit despre noutățile actualei ediții, despre actorii care vor fi prezenți la convenție, buget, problemele pe care le-a întâmpinat în organizare, dar și despre alte proiecte asemănătoare Comic Con

Acesta a mai declarat că una dintre noutățiile acestei ediții este prezența unui Escape Room Game of Thrones mobil.

Publicitate

Bugetul de organizare a evenimentului East European Comic Con a crescut de peste 10 ori la cinci ani de la organizarea primei ediții, în 2013, când a început cu 30.000 de euro.

Mircea Mureșan povestește că cea mai grea parte din organizarea actualei ediții a fost pe partea legată de actori.

Acesta spune că a încercat să contacteze și să aducă la eveniment actori din serialul Game Of Thrones care sunt „în viață”, dar că acest lucru a fost aproape imposibil pentru că cei mai mulți dintre aceștia sunt prinși cu filmările pentru serial.

Una dintre noutățiile cu care organizatorii au venit este prezența în cadrul evenimentului a „singurului Escape Room Game of Thrones mobil din Europa cu o suprafață de 40 metri pătrați”, spune Mircea Mureșan.

De asemenea, din cadrul evenimentului nu va lipsi celebrul Tron din Fier din serialul Game of Thrones.

Interviul pe larg, în continuare: 

Paginademedia: Ce te-a determinat să organizezi Comic Con în România?

Mircea Mureșan: În 2012 am organizat în Cluj, orașul meu natal, un eveniment similar cu Comic Con, dar axat strict pe cultura japoneză modernă și tradițională: Japan Play Transylvania. Deci aș putea să spun că pasiunea mea pentru Japonia m-a pus pe acest traseu.

M-am gândit că am putea extinde evenimentul și că putem recrea ceva comparabil cu Comic Con-urile din Statele Unite. La vremea aceea erau doar 2 evenimente cu acest nume în Europa, așa că m-am gândit că noi am putea să îl facem pe al treilea, care să fie și cel mai important din regiunea de est.

Asta se întâmpla în vara anului 2012. Reacția publicului a fost surprizătoare și în martie 2013, la prima ediție, am avut peste 9000 de vizitatori. Iar de atunci numărul lor a tot crescut, anul acesta sper să depășim 50.000.


Paginademedia: Cât timp este necesar pentru organizarea evenimentului de la un capăt la celălalt?

Mircea Mureșan: După ce se termină o ediție, deja ne apucăm să lucrăm la următoarea. Sigur că există perioade mai puțin aglomerate sau, din contră, perioade mai stresante.

În plus, lucrăm acum și la o serie de evenimente derivate din Comic Con. În noiembrie anul trecut am avut Game ON, un eveniment de gaming care a avut în centrul său plăcerea participanților de a se juca, accentul nefiind pe esports.

Anul acesta, vrem să dăm startul seriei „A Day with an Actor” în care să aducem actori pentru a se întâlni cu publicul, pentru a face poze și a da autografe sau pentru a le răspunde la întrebări.

Ne gândim ca pe viitor fie seria aceasta, fie Comic Con să le extindem în mai multe orașe din țară. Cel mai probabil la Cluj-Napoca. Deci activitate avem pe tot parcursul anului.


Paginademedia: Ce parte din organizarea evenimentului de anul acesta a dat cele mai multe bătai de cap?

Mircea Mureșan: Partea care mi-a dat cele mai mai mari bătăi de cap anul acesta a fost cea legată de actori.

Din cauza că 2018 a fost plin de filmări, cel puțin în perioada asta. Pentru celebrul serial Game of Thrones, filmările au fost extinse, prin urmare mi-a fost greu să găsesc măcar unul-doi actori care să vina la Comic Con.

Am încercat, evident, să aducem un invitat care încă “e în viață”, cum zic fanii. Iar aceștia, bineînțeles, că filmau.

În afară de asta, sunt foarte multe evenimente mari de tip Comic Con în toată lumea fix în acel weekend, 18-20 mai. Există unul în Detroit și altul în Philadelphia care aduc undeva la peste 150.000 de vizitatori fiecare. Ambele au o listă de 20 și ceva de actori ultra faimoși pe care am fi putut să îi aducem și noi, dar din păcate, erau deja contractați.

Și dacă ai actori cu posibilitate de anulare mare, trebuie să cauți înlocuitori pe ultima sută de metri. Cred că asta ar fi cea mai mare bătaie de cap.

De asemenea, evenimentul crește de la an la an, avem un spațiu mai mare, mai mulți expozanți și deci, mai multe aspecte de care trebuie să ne îngrijim.

Paginademedia: Cum ai reușit să atragi primii sponsori care să susțină Comic Con? Aveau încredere să se asocieze cu un astfel de eveniment?

Mircea Mureșan: La început, a fost mai greu, întrucât era un eveniment care se întâmplă pentru prima dată în România, și multe persoane din companiile mari nu cunoșteau conceptul de Comic Con. Eram destul de tânăr, aveam doar 22 de ani, și aș putea spune că nu știu câtă credibilitate inspiram când le răspundeam la întrebarea “Și ce vârstă ai?”.

Însă, evenimentul a crescut în mod organic, așa că brandurile au început să fie mai deschise la ideea de a colabora cu noi. Mulți și-au dat seama că demografia publicului nostru este unică și este singura lor șansă să ajungă la acest public. Astăzi, investițiile sponsorilor ne ajută foarte mult, motiv pentru care le și mulțumim.

Paginademedia: Vom vedea și anul acesta tronul din serialul Game of Thrones? Cum ți-a venit ideea să îl aduci prima dată și cât de greu a fost să îl aduci, până la urmă?

Mircea Mureșan: Da, Tronul de Fier va fi prezent și anul acesta, iar vizitatorii se vor putea fotografia pe el, ca adevărați regi și regine ai celor 7 regate.

De aducerea lui s-a ocupat HBO Romania, partenerii nostri, care în fiecare an au avut tot felul de activari ingenioase.

Iar anul acesta focusul va fi pe VOD, mai exact HBO GO care acum oferă posibilitatea de a se abona la serviciul online oricărei persoane, indiferent că nu are televiziune contractată. Astfel, publicul Comic Con, consumator de seriale și filme, este publicul perfect.

Paginademedia: Ce vom vedea nou anul acesta?

Mircea Mureșan: În primul rând, vom vedea 6 actori din seriale și filme bine cunoscute de public: Gethin Anthony din Game of Thrones și Aquarius, Andrew Scott din Sherlock, Jim Beaver din Supernatural, Deadwood, Giancarlo Esposito din Breaking Bad, Better Call Saul, Staz Nair din Game of Thrones, Humans și Chris Rankin din Harry Potter.

Vom avea invitați de seamă și la Aleea Artiștilor: David Lloyd, unul dintre cei doi creatori ai benzii desenate, ecranizate ulterior, V for Vendetta, Guillermo Ortego creatorii Astonishing X-Men, Moon Knight, X-Factor, Batman Eternal și Superman Unchained) și Maya & Yehuda Devir, cunoscuți pentru ilustrațiile ingenioase ale vieții lor de zi cu zi.

Vom avea o zona de gaming extinsă pentru că se vor întâmpla lucruri foarte interesante acolo.

Ca noutate, HBO România va avea la standul său, în afara deja cunoscutului Tron de Fier, și singurul Escape Room Game of Thrones mobil din Europa cu o suprafață de 40 metri pătrați.

De asemenea, și zona de Street Food va extinsă anul acesta și sperăm să împăcăm cât mai multe gusturi.

Paginademedia: Ce schimbări sunt față de edițiile anterioare?

Mircea Mureșan: Anul acesta vom folosi pentru prima dată pavilionul B1, dat în folosință în urmă cu puțin timp, dar și pavilionul C1 pe care l-am utilizat și până acum.

Ne-a permis să ne jucăm mai mult cu spațiul, să îl amenajăm astfel încât să arate foarte bine. Aici se vor desfășura toate activitățile care țin de Comic Con, mai puțin scena principală pe care vor avea loc panel-urile. Pentru panel-uri, aveam nevoie de o zona mai liniștită care să nu fie în mijlocul aglomerației.

Vom avea un street food mult mai mare ca anul trecut, iar accesul pentru persoane care nu participă la Comic Con nu este restricționat. Astfel că pot să ia parte la o degustare culinară între personaje costumate și, de ce nu, și actori.

În principal, am încercat să aducem și artiști grafici internaționali, cunoscuți, ceea ce nu am mai reușit până acum. Este vorba de David Lloyd, Guillermo Ortega si cuplul Maya & Yehuda Devir.

Paginademedia: Cât durează negocierile cu un actor până ca acesta să ajungă să accepte invitația?

Mircea Mureșan: Noi ne orientăm la anumite nume, în funcție și de preferințele publicului din România. Spre exemplu, printre cele mai populare seriale de la noi sunt Game of Thrones și Supernatural, așa că ne îndreptăm atenția spre actori din aceste seriale la fiecare ediție.

Unii dintre cei pe care îi contactăm fie ne depășesc cu mult bugetul, fie alți nu sunt disponibili în perioada în care noi organizăm evenimentul, iar alții sunt interesați, nu doresc să spună nu, însă necunoscându-și programul de filmări, ne țin și 6-8 luni cu răspunsul.

Mai intervine un risc: acela ca actorului contractat să îi apară filmări la diverse productii și atunci să fie nevoit să își anuleze alte obligații. Primele care suferă sunt fix evenimentele tip Comic Con.

Tocmai de aceea, actorii de calibru se confirmă pe ultima sută de metri, atunci putem ști cât de cât sigur că nu vor interveni schimbări în programele lor.

Paginademedia: Ce actor ți-ai dorit să aduci la eveniment și nu ai reușit până acum?

Mircea Mureșan: Până acum, nu am putut aduce un artist internațional foarte mare, după cum spuneam, anul acesta chiar am reușit.

Este o listă lungă de artiști pe care mi-aș dori să îi aducem la Comic Con și nu reușim, majoritatea din cauza costului uriaș. Mads Mikkelsen (n.r - din serialul Hannibal) ar fi un astfel de nume.

Paginademedia: Cine a mai fost pe lista de invitați din acest an și care sunt motivele pentru care nu s-a concretizat nimic?

Mircea Mureșan: Pe lista de invitați am avut mulți actori mari din Game of Thrones, cu roluri importante: Iain Glen (Ser Jorah), Jerome Flynn (Bronn), Carice Van Houten (Melissandre), chiar și Jack Gleeson (Joffrey). 

Au fost mulți, însă nu s-a concretizat nimic din cauza filmărilor fie la sezonul nou din Game of Thrones, fie la alte proiecte.

Paginademedia: Te-ai gândit să organizezi Comic Con și în alt oraș, în afară de București?

Mircea Mureșan: M-am gândit să organizam un Comic Con si la Cluj-Napoca, însă încă nu am luat o decizie în acest sens.

Paginademedia: Care a fost bugetul pentru ediția din acest an?

Mircea Mureșan: Sincer, îmi este greu să aproximez. Oricând poate apărea ceva neprevazut și bugetul poate să crească substanțial. Și, sincer, ediția din acest an mi-a demonstrat cel mai bine acest lucru. Pot spune că în 2013 am început cu un buget de 30.000 Euro, iar acum îl depășim cu mult peste 10 ori.

Paginademedia: Câți vizitatori aștepți la această ediție?

Mircea Mureșan: Numărul vizitatorilor a evoluat de la an la an. Ziceam că la prima ediție am avut 9.400 de vizitatori în total, anul trecut 45.000, deci cred că vom depăși și anul acesta numărul de la ediția precedentă.

Paginademedia: Care dintre edițiile de până acum te-a mulțumit cel mai mult și de ce?

Mircea Mureșan: De obicei, ultima ediție mă mulțumește cel mai tare pentru că iese totul din ce în ce mai bine și e totul din ce în ce mai mare.

Și aș putea să spun că, din punct de vedere al invitaților, ediția în care am reușit să îi aduc pe Robert Knepper, John Noble, Manu Bennett, a fost o ediție de succes pentru mine, cel puțin. Aș putea să mai adaug și ediția din 2016 când l-am adus pe Charles Dance.

E greu să zic altceva, dar în fiecare an aducem schimbări evenimentul, având grijă să fim din ce în ce mai buni.

Așa că pot spune că ediția precedentă a fost cea mai mulțumitoare, per total.

  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu