Skip to main content

INTERVIU. Mircea Mureşan, fondator Comic Con: „Am început în 2013 cu un buget de 30.000 de euro, iar acum îl depăşim cu mult peste 10 ori"

 
Mircea Mureşan | Foto: Alex Şutiu
Mircea Mureşan | Foto: Alex Şutiu

East European Comic Con este pe ultima sută de metri înainte de startul celui de-al şaselea „sezon”. Paginademedia.ro a vorbit cu fondatorul evenimentului Mircea Mureşan (28 ani) despre ce înseamnă organizarea unui astfel de eveniment.

Publicitate

Mai exact, a vorbit despre noutăţile actualei ediţii, despre actorii care vor fi prezenţi la convenţie, buget, problemele pe care le-a întâmpinat în organizare, dar şi despre alte proiecte asemănătoare Comic Con.

Acesta a mai declarat că una dintre noutăţiile acestei ediţii este prezenţa unui Escape Room Game of Thrones mobil.

Bugetul de organizare a evenimentului East European Comic Con a crescut de peste 10 ori la cinci ani de la organizarea primei ediţii, în 2013, când a început cu 30.000 de euro.

Mircea Mureşan povesteşte că cea mai grea parte din organizarea actualei ediţii a fost pe partea legată de actori.

Acesta spune că a încercat să contacteze şi să aducă la eveniment actori din serialul Game Of Thrones care sunt „în viaţă”, dar că acest lucru a fost aproape imposibil pentru că cei mai mulţi dintre aceştia sunt prinşi cu filmările pentru serial.

Una dintre noutăţiile cu care organizatorii au venit este prezenţa în cadrul evenimentului a „singurului Escape Room Game of Thrones mobil din Europa cu o suprafaţă de 40 metri pătraţi”, spune Mircea Mureşan.

De asemenea, din cadrul evenimentului nu va lipsi celebrul Tron din Fier din serialul Game of Thrones.

Interviul pe larg, în continuare:

Paginademedia: Ce te-a determinat să organizezi Comic Con în România?

Mircea Mureşan: În 2012 am organizat în Cluj, oraşul meu natal, un eveniment similar cu Comic Con, dar axat strict pe cultura japoneză modernă şi tradiţională: Japan Play Transylvania. Deci aş putea să spun că pasiunea mea pentru Japonia m-a pus pe acest traseu.

M-am gândit că am putea extinde evenimentul şi că putem recrea ceva comparabil cu Comic Con-urile din Statele Unite. La vremea aceea erau doar 2 evenimente cu acest nume în Europa, aşa că m-am gândit că noi am putea să îl facem pe al treilea, care să fie şi cel mai important din regiunea de est.

Asta se întâmpla în vara anului 2012. Reacţia publicului a fost surprizătoare şi în martie 2013, la prima ediţie, am avut peste 9000 de vizitatori. Iar de atunci numărul lor a tot crescut, anul acesta sper să depăşim 50.000.


Paginademedia: Cât timp este necesar pentru organizarea evenimentului de la un capăt la celălalt?

Mircea Mureşan: După ce se termină o ediţie, deja ne apucăm să lucrăm la următoarea. Sigur că există perioade mai puţin aglomerate sau, din contră, perioade mai stresante.

În plus, lucrăm acum şi la o serie de evenimente derivate din Comic Con. În noiembrie anul trecut am avut Game ON, un eveniment de gaming care a avut în centrul său plăcerea participanţilor de a se juca, accentul nefiind pe esports.

Anul acesta, vrem să dăm startul seriei „A Day with an Actor” în care să aducem actori pentru a se întâlni cu publicul, pentru a face poze şi a da autografe sau pentru a le răspunde la întrebări.

Ne gândim ca pe viitor fie seria aceasta, fie Comic Con să le extindem în mai multe oraşe din ţară. Cel mai probabil la Cluj-Napoca. Deci activitate avem pe tot parcursul anului.


Paginademedia: Ce parte din organizarea evenimentului de anul acesta a dat cele mai multe bătai de cap?

Mircea Mureşan: Partea care mi-a dat cele mai mai mari bătăi de cap anul acesta a fost cea legată de actori.

Din cauza că 2018 a fost plin de filmări, cel puţin în perioada asta. Pentru celebrul serial Game of Thrones, filmările au fost extinse, prin urmare mi-a fost greu să găsesc măcar unul-doi actori care să vina la Comic Con.

Am încercat, evident, să aducem un invitat care încă “e în viaţă”, cum zic fanii. Iar aceştia, bineînţeles, că filmau.

În afară de asta, sunt foarte multe evenimente mari de tip Comic Con în toată lumea fix în acel weekend, 18-20 mai. Există unul în Detroit şi altul în Philadelphia care aduc undeva la peste 150.000 de vizitatori fiecare. Ambele au o listă de 20 şi ceva de actori ultra faimoşi pe care am fi putut să îi aducem şi noi, dar din păcate, erau deja contractaţi.

Şi dacă ai actori cu posibilitate de anulare mare, trebuie să cauţi înlocuitori pe ultima sută de metri. Cred că asta ar fi cea mai mare bătaie de cap.

De asemenea, evenimentul creşte de la an la an, avem un spaţiu mai mare, mai mulţi expozanţi şi deci, mai multe aspecte de care trebuie să ne îngrijim.

Paginademedia: Cum ai reuşit să atragi primii sponsori care să susţină Comic Con? Aveau încredere să se asocieze cu un astfel de eveniment?

Mircea Mureşan: La început, a fost mai greu, întrucât era un eveniment care se întâmplă pentru prima dată în România, şi multe persoane din companiile mari nu cunoşteau conceptul de Comic Con. Eram destul de tânăr, aveam doar 22 de ani, şi aş putea spune că nu ştiu câtă credibilitate inspiram când le răspundeam la întrebarea “Şi ce vârstă ai?”.

Însă, evenimentul a crescut în mod organic, aşa că brandurile au început să fie mai deschise la ideea de a colabora cu noi. Mulţi şi-au dat seama că demografia publicului nostru este unică şi este singura lor şansă să ajungă la acest public. Astăzi, investiţiile sponsorilor ne ajută foarte mult, motiv pentru care le şi mulţumim.

Paginademedia: Vom vedea şi anul acesta tronul din serialul Game of Thrones? Cum ţi-a venit ideea să îl aduci prima dată şi cât de greu a fost să îl aduci, până la urmă?

Mircea Mureşan: Da, Tronul de Fier va fi prezent şi anul acesta, iar vizitatorii se vor putea fotografia pe el, ca adevăraţi regi şi regine ai celor 7 regate.

De aducerea lui s-a ocupat HBO Romania, partenerii nostri, care în fiecare an au avut tot felul de activari ingenioase.

Iar anul acesta focusul va fi pe VOD, mai exact HBO GO care acum oferă posibilitatea de a se abona la serviciul online oricărei persoane, indiferent că nu are televiziune contractată. Astfel, publicul Comic Con, consumator de seriale şi filme, este publicul perfect.

Paginademedia: Ce vom vedea nou anul acesta?

Mircea Mureşan: În primul rând, vom vedea 6 actori din seriale şi filme bine cunoscute de public: Gethin Anthony din Game of Thrones şi Aquarius, Andrew Scott din Sherlock, Jim Beaver din Supernatural, Deadwood, Giancarlo Esposito din Breaking Bad, Better Call Saul, Staz Nair din Game of Thrones, Humans şi Chris Rankin din Harry Potter.

Vom avea invitaţi de seamă şi la Aleea Artiştilor: David Lloyd, unul dintre cei doi creatori ai benzii desenate, ecranizate ulterior, V for Vendetta, Guillermo Ortego creatorii Astonishing X-Men, Moon Knight, X-Factor, Batman Eternal şi Superman Unchained) şi Maya & Yehuda Devir, cunoscuţi pentru ilustraţiile ingenioase ale vieţii lor de zi cu zi.

Vom avea o zona de gaming extinsă pentru că se vor întâmpla lucruri foarte interesante acolo.

Ca noutate, HBO România va avea la standul său, în afara deja cunoscutului Tron de Fier, şi singurul Escape Room Game of Thrones mobil din Europa cu o suprafaţă de 40 metri pătraţi.

De asemenea, şi zona de Street Food va extinsă anul acesta şi sperăm să împăcăm cât mai multe gusturi.

Paginademedia: Ce schimbări sunt faţă de ediţiile anterioare?

Mircea Mureşan: Anul acesta vom folosi pentru prima dată pavilionul B1, dat în folosinţă în urmă cu puţin timp, dar şi pavilionul C1 pe care l-am utilizat şi până acum.

Ne-a permis să ne jucăm mai mult cu spaţiul, să îl amenajăm astfel încât să arate foarte bine. Aici se vor desfăşura toate activităţile care ţin de Comic Con, mai puţin scena principală pe care vor avea loc panel-urile. Pentru panel-uri, aveam nevoie de o zona mai liniştită care să nu fie în mijlocul aglomeraţiei.

Vom avea un street food mult mai mare ca anul trecut, iar accesul pentru persoane care nu participă la Comic Con nu este restricţionat. Astfel că pot să ia parte la o degustare culinară între personaje costumate şi, de ce nu, şi actori.

În principal, am încercat să aducem şi artişti grafici internaţionali, cunoscuţi, ceea ce nu am mai reuşit până acum. Este vorba de David Lloyd, Guillermo Ortega si cuplul Maya & Yehuda Devir.

Paginademedia: Cât durează negocierile cu un actor până ca acesta să ajungă să accepte invitaţia?

Mircea Mureşan: Noi ne orientăm la anumite nume, în funcţie şi de preferinţele publicului din România. Spre exemplu, printre cele mai populare seriale de la noi sunt Game of Thrones şi Supernatural, aşa că ne îndreptăm atenţia spre actori din aceste seriale la fiecare ediţie.

Unii dintre cei pe care îi contactăm fie ne depăşesc cu mult bugetul, fie alţi nu sunt disponibili în perioada în care noi organizăm evenimentul, iar alţii sunt interesaţi, nu doresc să spună nu, însă necunoscându-şi programul de filmări, ne ţin şi 6-8 luni cu răspunsul.

Mai intervine un risc: acela ca actorului contractat să îi apară filmări la diverse productii şi atunci să fie nevoit să îşi anuleze alte obligaţii. Primele care suferă sunt fix evenimentele tip Comic Con.

Tocmai de aceea, actorii de calibru se confirmă pe ultima sută de metri, atunci putem şti cât de cât sigur că nu vor interveni schimbări în programele lor.

Paginademedia: Ce actor ţi-ai dorit să aduci la eveniment şi nu ai reuşit până acum?

Mircea Mureşan: Până acum, nu am putut aduce un artist internaţional foarte mare, după cum spuneam, anul acesta chiar am reuşit.

Este o listă lungă de artişti pe care mi-aş dori să îi aducem la Comic Con şi nu reuşim, majoritatea din cauza costului uriaş. Mads Mikkelsen (n.r - din serialul Hannibal) ar fi un astfel de nume.

Paginademedia: Cine a mai fost pe lista de invitaţi din acest an şi care sunt motivele pentru care nu s-a concretizat nimic?

Mircea Mureşan: Pe lista de invitaţi am avut mulţi actori mari din Game of Thrones, cu roluri importante: Iain Glen (Ser Jorah), Jerome Flynn (Bronn), Carice Van Houten (Melissandre), chiar şi Jack Gleeson (Joffrey).

Au fost mulţi, însă nu s-a concretizat nimic din cauza filmărilor fie la sezonul nou din Game of Thrones, fie la alte proiecte.

Paginademedia: Te-ai gândit să organizezi Comic Con şi în alt oraş, în afară de Bucureşti?

Mircea Mureşan: M-am gândit să organizam un Comic Con si la Cluj-Napoca, însă încă nu am luat o decizie în acest sens.

Paginademedia: Care a fost bugetul pentru ediţia din acest an?

Mircea Mureşan: Sincer, îmi este greu să aproximez. Oricând poate apărea ceva neprevazut şi bugetul poate să crească substanţial. Şi, sincer, ediţia din acest an mi-a demonstrat cel mai bine acest lucru. Pot spune că în 2013 am început cu un buget de 30.000 Euro, iar acum îl depăşim cu mult peste 10 ori.

Paginademedia: Câţi vizitatori aştepţi la această ediţie?

Mircea Mureşan: Numărul vizitatorilor a evoluat de la an la an. Ziceam că la prima ediţie am avut 9.400 de vizitatori în total, anul trecut 45.000, deci cred că vom depăşi şi anul acesta numărul de la ediţia precedentă.

Paginademedia: Care dintre ediţiile de până acum te-a mulţumit cel mai mult şi de ce?

Mircea Mureşan: De obicei, ultima ediţie mă mulţumeşte cel mai tare pentru că iese totul din ce în ce mai bine şi e totul din ce în ce mai mare.

Şi aş putea să spun că, din punct de vedere al invitaţilor, ediţia în care am reuşit să îi aduc pe Robert Knepper, John Noble, Manu Bennett, a fost o ediţie de succes pentru mine, cel puţin. Aş putea să mai adaug şi ediţia din 2016 când l-am adus pe Charles Dance.

E greu să zic altceva, dar în fiecare an aducem schimbări evenimentul, având grijă să fim din ce în ce mai buni.

Aşa că pot spune că ediţia precedentă a fost cea mai mulţumitoare, per total.

  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
  • Foto: Andrei Zafiu
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus