Skip to main content

Contra curentului. Lumea consumă mai puțin știri de pe Facebook, românii, mai mult. Pro TV, Ziarul Financiar, TVR și Digi 24, în topul încrederii

 
Contra curentului. Lumea consumă mai puțin știri de pe Facebook, românii, mai mult. Pro TV, Ziarul Financiar, TVR și Digi 24, în topul încrederii

RAPORT. Românii sunt îngrijorați de fenomenul Fake News. Consideră că responsabili pentru știrile false sunt redacțiile și platformele de socializare, însă își iau știrile mult de pe ...Facebook.

  • În lume, Facebook pierde teren ca sursă de știri, pentru prima dată în ultimii șase ani (în SUA, consumul de știri de pe Facebook s-a diminuat cu 20% în rândul tinerilor). În România, Facebook e una din principalele surse de știri, în creștere față de anul trecut.
  • Interesant este tipul celor mai de încredere surse media. Cele mai mari note despre "branduri de care am auzit" le au Pro TV, Ziarul Financiar, TVR, Digi 24 și Mediafax. În coadă sunt România TV și Antena 3.
  • Cei care urmăresc însă brandurile respective au o altă părere. Aici, cititorii Ziarului Financiar dau cea mai mare notă, iar cei care se uită la Antena 3 și la România TV au o părere bună despre posturile pe care le urmăresc. Le consideră, de încredere.
  • Cam 43% dintre români spun că au încredere în presă. Dacă românii - ca și Estul Europei - stau slab la capitolul încredere în presă, la polul opus sunt nordicii, cu Finlanda cap de listă în topul încrederii.
Publicitate

Sunt câteva dintre concluziile Digital News Raport 2018, de la Institutul Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford, un raport lansat azi la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. Sondajul este efectuat pe 74.000 de persoane din 37 de țări, printre care și România.

Notele date de români surselor media pentru încredere:

Pro TV, cea mai folosită sursă de știri. Online și offline

Care sunt cele mai urmărite surse de știri? Pro TV este pe prima poziție în clasamentul "tradițional". ȘtirileProTV.ro au primul loc pe online.

În clasamentul celor mai folosite surse "clasice", după Pro TV urmează Digi 24, Antena 1, Realitatea TV și Antena 3.

Pe online, după Știrile Pro TV urmează un agregator - YahooNews, apoi Ziare.co, Digi 24, Hotnews și Adevărul

Cele mai utilizate surse de știri:

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, și alte concluzii ale studiului.

Raportul prezintă concluziile cu privire la:

  • Utilizarea rețelor sociale ca metodă de informare. La nivel global, accesarea știrilor prin intermediul Facebook a scăzut, în timp ce în România a crescut
  • Încrederea în jurnalism la nivel mondial
  • Fenomenul știrilor false
  • Modul în care evoluează metodele de finanțare printre publicațiile de știri online

Utilizarea Facebook crește în România, în timp ce la nivel global scade

Deși la nivel global se înregistrează o scădere în utilizarea Facebook ca sursă de informare, în România s-a înregistrat o creștere cu două procente, în comparație cu anul 2017.

Potrivit raportului, utilizarea rețelelor de socializare ca sursă pentru știri a început să scadă în mai multe țări, pentru prima dată după șase ani.

Mai exact, la nivel global, se observă o utilizare în scădere a Facebook, ca sursă principală de informare. Raportul arată că acest lucru a dus la o scădere pentru traficul site-urilor de știri.

Principalele explicații pentru care se întâmplă acest lucru, potrivit raportului:

  • Creșterea care s-a înregistrat în România este explicată de creșterea accesului la internet. 
  • Scăderea la nivel global are ca principală cauză modificările de algoritm prin care Facebook a trecut în ultimul an.
  • Utilizatorii au renunțat la social media ca sursă de informare în urma scandalului cu privire la confidențialitatea datelor.
  • De asemenea, natura toxică a dezbaterilor de pe platformă și creșterea fenomenului fake news au avut un cuvânt de spus în acest trend.
  • Consumul de știri prin intermediul Facebook a scăzut cu nouă procente în Statele Unite, comparat cu 2017, și cu 20 de procente în cazul tinerilor.

În același timp, se observă o creștere a utilizării pentru știri a platformelor alternative precum WhatsApp, Instagram și Snapchat, mai ales în rândul tinerilor.

În România, Facebook este principala rețea socială pentru știri, urmată de YouTube, WhatsApp, Facebook Messenger, Google Plus și Twitter.

Românii, îngrijorați și preocupați de Fake News

Potrivit datelor din raport, românii sunt preocupați de identificarea știrilor false, în comparație cu eșantionul global. Mai exact, peste jumătate dintre respondenții din România au declarat că sunt preocupați de veridicitatea știrilor din mediul online.

Țara noastră s-a clasat pe locul 15 în ceea ce privește procentul celor care au răspuns ca se simt îngrijorați de știrile false.

De asemenea, România s-a clasat pe locul șase în ceea ce privește respondenții care au declarat că se simt expuși la știrile false.

Raportul arată că peste jumătate dintre cei chestionați, la nivel global, declară că sunt preocupați dacă știrile sunt reale sau false pe internet.

Majoritatea respondenților consideră că redacțiile și platformele de socializare sunt responsabile pentru reglarea fenomenului fake news.

Estul Europei are încredere scăzută în jurnalism

Estul Europei se situează printre zonele cu o încredere scăzută în jurnalism. Țara cu cea mai mare încredere în presă este Finlanda.

Una dintre concluzii arată există o problemă majoră legată de încrederea în jurnalism, care la nivel global scade.

România se situează aproximativ la jumătatea clasamentului, pe locul 17. Aproximativ 43% dintre respondenții din țara noastră au declarat că au încredere în jurnaliști.

Publicațiile online își câștigă veniturile din donațiile cititorilor

Potrivit raportului, modul în care presa se finanțează este în schimbare. Ţările nordice au înegistrat creșteri în ceea ce privește persoanele care și-au făcut abonamente la site-uri de știri online.

The Guardian este una dintre principalele publicații din lume care au înregistrat donații semnificative pentru furnizarea de știri.

Raportul arată că donaţiile și abonamentele sunt o strategie pentru publicațiile online din țări precum Spania, Marea Britanie sau Statele Unite.

În ceea ce privește Estul Europei situația e diferită și puține publicații încearcă să introducă metoda donațiilor ca sursă alternativă de venit.

  • Pe primul loc este Polonia, unde 16% dintre respondenți spun că ar plăti pentru știri în mediul online.
  • România este pe locul doi, cu un procent de 11%, la egalitate cu Slovacia.
  • Pe următorul loc situează Ungaria, unde 8% dintre respondenți ar dona pentru redacțiile care publică în mediul online.

Porivit raportului, mai mult de două treimi dintre respondenți (68%) nu sunt conștienți de problemele financiare ale industriei media.
 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu