Skip to main content

STUDIU. Liceenii români au distribuit știri false fără să-și dea seama și au încredere mai mare în „influenceri” decât în presa tradițională

 
STUDIU. Liceenii români au distribuit știri false fără să-și dea seama și au încredere mai mare în „influenceri” decât în presa tradițională

Fenomenul fake news afectează inclusiv liceenii și tinerii români. Aceștia deosebesc greu o informație autentică de una falsă și spun că au distribuit știri false fără să își dea seama. De asemenea, au mai multă încredere în influenceri decât în sursele de informații tradiționale. 

Aceasta sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu derivat din proiectul Găina care a născut pui viilansat de jurnalistul Tudor Mușat și Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză. 

Publicitate

Proiectul celor doi oameni de comunicare își propune să combată fake news, iar între timp s-a alăturat și organizația Școala de valori. Aceștia au primit și un grant de la Lidl, cu ajutorul căruia au lansat un „Ghid de Media Literacy pentru profesori.

Ghidul își propune să le ofere liceenilor informații despre știrile false și despre cum să se apere de ele, totul prin intermediul profesorilor. 

Un alt rezultat este că încrederea tinerilor în sursele tradiționale a scăzut, asta în detrimentul informațiilor care provin din mediul online. 

„Tinerii au mai mare încredere în influenceri, familie și prieteni decât din surse de informații instituționalizate”, arată studiul citat. 

Alte concluzii ale studiului referitor la influența fake news asupra elevilor de liceu:

  • Cred că știrile false apar mai ales în domenii care nu-i interesează - politică, economie, business 
  • Spun că au share-uit știri false fără să își dea seama
  • Cred că responsabilitatea pentru diminuarea știrilor false aparține jurnaliștilor și politicienilor 
  • Design-ul profi și conținutul video dau veridicitatea și caliatea unei știri
  • Folosesc criterii empirice de depistare a știrilor false, cum ar fi clickbait-ul
  • Vulnerabilitatea ridicată a tinerilor în fața fenomenului fake news, subestimează amploarea lui
  • Cred că cei vulnerabili la știri false sunt cei în vârsta sau „netehnologizați”

Reamintim că proiectul Găina care a născut pui vii este un proiect de educație media pentru liceeni, cu întâlniri ținute de Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză, și Tudor Mușat, realizator de programe de știri la Digi 24.

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informațiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viața și este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect și responsabil. Ca profesionist în PR trebuie să menționez faptul că fenomenul de fake news are un impact major în meseria pe care o practic.

Atâta timp cât consumatorii fac foarte greu diferența între informația reală și zvonuri este foarte greu pentru un brand să câștige și să mențină încrederea oamenilor și implicit pentru noi, oamenii de PR, să construim reputația unui brand”, a spus inițiatoarea proiectului Ana-Maria Diceanu.

Studiul realizat în luna septembrie, pe un eșantion de 450 de elevi din toată țara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani, mai relevă și că ei au nevoie de educație și dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reținuți în a crede și răspândi informații false.

Citește și: 

 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu