Skip to main content

STUDIU. Liceenii români au distribuit ştiri false fără să-şi dea seama şi au încredere mai mare în „influenceri” decât în presa tradiţională

 
STUDIU. Liceenii români au distribuit ştiri false fără să-şi dea seama şi au încredere mai mare în „influenceri” decât în presa tradiţională

Fenomenul fake news afectează inclusiv liceenii şi tinerii români. Aceştia deosebesc greu o informaţie autentică de una falsă şi spun că au distribuit ştiri false fără să îşi dea seama. De asemenea, au mai multă încredere în influenceri decât în sursele de informaţii tradiţionale.

Publicitate

Aceasta sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu derivat din proiectul Găina care a născut pui vii, lansat de jurnalistul Tudor Muşat şi Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză.

Proiectul celor doi oameni de comunicare îşi propune să combată fake news, iar între timp s-a alăturat şi organizaţia Şcoala de valori. Aceştia au primit şi un grant de la Lidl, cu ajutorul căruia au lansat un „Ghid de Media Literacy pentru profesori.

Ghidul îşi propune să le ofere liceenilor informaţii despre ştirile false şi despre cum să se apere de ele, totul prin intermediul profesorilor.

Un alt rezultat este că încrederea tinerilor în sursele tradiţionale a scăzut, asta în detrimentul informaţiilor care provin din mediul online.

„Tinerii au mai mare încredere în influenceri, familie şi prieteni decât din surse de informaţii instituţionalizate”, arată studiul citat.

Alte concluzii ale studiului referitor la influenţa fake news asupra elevilor de liceu:

  • Cred că ştirile false apar mai ales în domenii care nu-i interesează - politică, economie, business
  • Spun că au share-uit ştiri false fără să îşi dea seama
  • Cred că responsabilitatea pentru diminuarea ştirilor false aparţine jurnaliştilor şi politicienilor
  • Design-ul profi şi conţinutul video dau veridicitatea şi caliatea unei ştiri
  • Folosesc criterii empirice de depistare a ştirilor false, cum ar fi clickbait-ul
  • Vulnerabilitatea ridicată a tinerilor în faţa fenomenului fake news, subestimează amploarea lui
  • Cred că cei vulnerabili la ştiri false sunt cei în vârsta sau „netehnologizaţi”

Reamintim că proiectul Găina care a născut pui vii este un proiect de educaţie media pentru liceeni, cu întâlniri ţinute de Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză, şi Tudor Muşat, realizator de programe de ştiri la Digi 24.

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informaţiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viaţa şi este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect şi responsabil. Ca profesionist în PR trebuie să menţionez faptul că fenomenul de fake news are un impact major în meseria pe care o practic.

Atâta timp cât consumatorii fac foarte greu diferenţa între informaţia reală şi zvonuri este foarte greu pentru un brand să câştige şi să menţină încrederea oamenilor şi implicit pentru noi, oamenii de PR, să construim reputaţia unui brand”, a spus iniţiatoarea proiectului Ana-Maria Diceanu.

Studiul realizat în luna septembrie, pe un eşantion de 450 de elevi din toată ţara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani, mai relevă şi că ei au nevoie de educaţie şi dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reţinuţi în a crede şi răspândi informaţii false.

Citeşte şi:

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus