Skip to main content

VIDEO. Zaiafet. Povestea unui vlogger care îmbină YouTube-ul și cărțile. A lansat un proiect pentru liceeni: Bac-ul explicat altfel

 
VIDEO. Zaiafet. Povestea unui vlogger care îmbină YouTube-ul și cărțile. A lansat un proiect pentru liceeni: Bac-ul explicat altfel

VIDEO. Într-o perioadă marcată de „sezațional” și de conținut care atrage doar prin titluri „bombastice” sau „șocante” există creatori de conținut care demonstrează că se poate face treabă și altfel. Horia Sârghi alias Zaiafet produce un clipuri ale căror subiecte provin aproape în totalitate din carți.

Publicitate

Citește, conspectează, subliniază și împachetează subiecte care vin "direct de la sursă". Consideră că produce conținut nișat, deși este urmărit de peste jumătate de milion de oameni.

„Voiam să mă distrez, să încerc marea cu piciorul. Am vrut să fac lucruri care mă interesează pe mine cu adevărat. La început era o idee naivă, credeam că dacă citesc știu și să scriu.

Dacă nu prindea oricum o mai făceam o perioadă până mă plictiseam.”

Zaiafet și-a spus povestea în studioul Paginademedia.ro, unde a vorbit printre altele despre trecerea de la fotografia de evenimente la vlogging, despre publicitate și monetizare, dar și despre un proiect pe care îl are în derulare și prin care vrea să ajute liceenii care dau Bacalaureatul.

„Pe YouTube sunt destul de bătrân. Nu aș face vreodată provocări sau alte jocuri, nu mi se potrivesc.”

Numele canalului său - Zaiafet - are origini românești și înseamnă „petrecere cu lăutari”:

„Este un arhaism care înseamnă petrecere cu lăutari. M-am gândit să fie un cuvânt românesc. E din Mica tiganiadă”, a spus Zaiafet.

A fost fotograf de nunți peste 10 ani, dar a ajuns să se simtă „agasat de clienți și de programul infernal”. A pus punct și s-a dedicat 100% vloggingului. Soția l-a sprijit, iar un an de zile a trăit din salariul ei, însă astăzi după șase ani trăiește din „compunerile” pe care le postează pe internet. 

„Nu doream să mai prelucrez poze. Așteptam să ajung acasă și să mă ocup de texte. Era foarte palpitant pentru mine să mă gândesc cum să structurez texte, să inserez glume în ele.

Era agasant să mai fac și fotografie, nu îmi mai doream asta. Nevasta m-a susținut și mi-a sugerat să încerc ca să nu trăiesc apoi cu regrete.” 

Zaiabac - Subiectele pentru Bacalaureatul la Limba Română

Horia Sârghi a lansat în urmă cu două săptămâni un proiect ce își propune să ajute liceenii din românia cu examenul maturității. Mai întâi cu subiectele la Limba Română.

„Aș dori să am subiectele astea de bac. O să le fac pe toate, organizat.”

Spune ca va fi un proiect mare, care la final va avea aproximativ 90 de episoade. Totul va fi cu scopul de lăsa ceva celor care-l urmăresc și dau Bacalaureatul. 

Paginademedia.ro: Ai lansat săptămâna trecută o rubrică nouă pe canalul tău de YouTube care tratează bacalaureatul la limba română. Cum a apărut acest proiect?

Horia Sârghi (Zaiafet): Primul clip - cu Ion Creangă - mi-a luat cel mai mult, aproximativ trei săptămâni. Înainte să fac efectiv caracterizarea basmului cult, am vrut să fac un film despre de ce e important Ion Creangă pentru că mie nu îmi spunea nimeni de ce e important.

În liceu mă simțeam forțat să îl citesc, așa că m-am gândit că voi stârni curiozitate dacă reușesc să explic de ce e important și încă relevant autorul.

Vor fi 90 de filmulețe la limba și literatura română.

Paginademedia.ro: Scopul proiectului care ar fi?

Horia Sârghi (Zaiafet): Am ajuns la jumătate de milion de abonați și mă gândesc că nu are cum să dureze foarte mult lucrul chestia asta. N-am cum să am o viață în care să scriu compuneri de acasă, e prea frumos. E interesant acum cât o am și vreau să las ceva în urma mea.

Aș dori să am subiectele astea de bac. O să le fac pe toate, organizat. Pentru „Harap Alb” o să am o oră și ceva de video.

Paginademedia.ro: Te gândești să găsești un sponsor?

Horia Sârghi (Zaiafet): Da. Am trimis câteva mailuri, dar e mai greu decât mă așteptam.

Paginademedia.ro: De ce e așa greu să convingi un brand să se asocieze cu o chestie educativă?

Horia Sârghi (Zaiafet): Pentru că nu se mulează pe produse. Am găsit ceva, nu vreau să spun numele, dar e vorba de tigări. Deși am nevoie de banii aceștia ca de aer, nu se poate, nu pot pune tigări.

M-ar interesa un sponsor care să fie acolo pentru prestigiu. Nu vreau să spun ceva despre brandul acela în film, nu vreau să vând ceva în clip. Îmi trebuie un sponsor care să fie fericit cu faptul că e prestigios subiectul.

Munca din spatele unui video: „Toate se îmbunătățesc în timp, trebuie să ai răbdare cu tine”

Își privește munca de pe internet în straturi care se îmbunătățesc în timp, cu „puțină răbdare”: 

  • Unul e cum filmezi și e palpitant că te filmezi pe tine în loc să filmezi sau să fotografiezi clienți.
  • Al doilea strat e cum vorbești pentru că la început ești mai sacadat și mai rigid, dar îți dai drumul în timp
  • Al treilea strat e ce citești, ce scrii și ce prezinți

Apoi a completat: „Prima dată mă gândeam că eu sunt prost, aveam impresia că e mai simplu să faci un top de felul „10 animale care te pot ucide”, decât să încerc să prezint o idee care mi-a plăcut mie. E mult mai interesant să prezinți ceva.”

Paginademedia.ro: Cât îți ia să aduci un subiect în actualitate, să îl expici în așa fel încât publicul tău să înteleagă?

Horia Sârghi (Zaiafet): Depinde de subiect. Dacă e o poveste istorică îmi ia puțin timp, pentru că e o poveste clară. Încep cu cine a fost autorul și structura e foarte clară: ce scriu și cum se termină. De exemplu cel despre „Istoria tatuajelor” mi-a luat cam trei ore, plus încă două să citesc cartea.

Clipul despre „Rețele și ierarhii” mi-a luat două zile. Și modul în care citesc o carte pentru un clip e diferit. Mă așez la masă cu pixul pe ea și subliniez ce mi se pare interesant. Apoi stau o zi și astept să se așeze informația.

Despre relația brandurile: „Am spus mereu când am fost sponsorizat. Așa mi se pare firesc”

Paginademedia.ro: Cât contează transparența față de abonați atunci când ai un parteneriat plătit cu un brand?

Horia Sârghi (Zaiafet): Am spus mereu când am fost sponsorizat. Așa mi se pare firesc, altfel parcă minți.

Paginademedia.ro: Care e relația dintre branduri și creatorii de conținut?

Horia Sârghi (Zaiafet): Eu nu am avut multe parteneriate cu branduri. Am avut cu Kaufland și ce am apreciat la ei mereu a fost că nu m-au forțat niciodată să fac ceva.
Eu nu mă implic în campaniile brandurilor în afara celor plătite la mine pe canal.
 

Paginademedia.ro: Ai fost pentru o perioadă în echipa Viral Studio. Ce s-a întâmplat cu respectiva colaborare, mai există?

Horia Sârghi (Zaiafet): Nu, nu mai există. Mi-au promis că îmi aduc reclame și nu mi-au adus. Însă nu suntem certați sau ceva.

Despre monetizare și podcasturi: „Reclamele sunt mai scumpe când te adresezi unui public care are salariu”

Paginademedia.ro: Ai fost printre primii creatori de conținut din România care a făcut un Podcast. De ce? Ce avantaje are?

Horia Sârghi (Zaiafet): Din același motiv pentru care am făcut și canalul, pentru care m-am apucat și de fotografie: mi s-a părut haios.

M-am plictisit destul de repede, după doi ani. Acum nu mai fac sau dacă fac e foarte rar. Un podcast e bazat mai mult pe emoție și pe un „flow”, o energie între doi oameni.

Paginademedia.ro: Podcasturile tale au prins la public?

Horia Sârghi (Zaiafet): Da, lumea se uita destul de mult. Ca bani, era același lucru ca un film de zece minute, pentru că durata medie de vizionare era de trei ori mai mare.

Făceam o oră de video și lumea se uita la aproximativ 20-25 de minute, în timp ce la un clip de zece minute se uitau la aproximativ șapte și numărul de reclame era același.

Paginademedia.ro: Clipurile se monetizează în funcție de public. Tu ce public ai? Ce vârstă are?

Horia Sârghi (Zaiafet): Majoritatea sunt 24-35 de ani, dar să se schimbe acum de la aceste clipuri cu bacul.

Paginademedia.ro: La tine cum se plătește raportat la vizionări?

Horia Sârghi (Zaiafet): Cam un euro la 1.000 de vizionări. Nu e o regulă, cunosc creatori de conținut care au mai multe vizionări decât am eu, dar au mult mai puțini bani raportat la 1.000 de vizionări, chiar și de cinci ori mai puțini.

Cred că și reclamele sunt mai scumpe când te adresezi unui public care e în câmpul muncii și are un salariu. Cred că YouTube știe cu destul de mare aproximație ce vârstă au utilizatorii.

Despre colaborarea cu Cronica Cârcotașilor și conținutul său de pe TV

Paginademedia.ro: Ai rubrică la Cronica Cârcotașilor. Aș vrea să facem o paralelă între conținutul care merge pe TV și cel care merge pe YouTube.

Horia Sârghi (Zaiafet): Pe TV am primit o singură indicație, să fac un text la care să se poată uita și un copil de 10 ani și un bătrân de 70 de ani, seara, înainte să se termine emisiunea. Trebuie să fie de trei minute jumătate.

Paginademedia.ro: E mai greu să lucrezi pentru televiziune?

Horia Sârghi (Zaiafet): Nu e mai greu, dar e mai plictisitor. Pe internet am găsit oameni care vor să asculte informații despre anumite subiecte, însă pe TV nu prea oameni care să urmărească conținut atât de nișat.

Nu poți să aduci prea mult informații unui public care se uită pasiv la un televizor. Singura mea problemă cu textele pentru televizor e că trebuie să fie generale.

Paginademedia.ro: Cum a apărut colaborarea cu Cronica Cârcotașilor?

Horia Sârghi (Zaiafet): Colaborarea a început acum vreo doi-trei ani. Mi-a scris Șerban Huidu și m-a întrebat dacă vreau să fac asta.

Ce înseamnă „Zaiafet” și ce a înseamnat trecerea la vlogging full-time: „Dacă nu prindea oricum o mai făceam o perioadă până mă plictiseam”

Paginademedia.ro: De ce „Zaiafet”? Ce înseamnă numele canalului tău de YouTube?

Horia Sârghi (Zaiafet): Este un arhaism care înseamnă petrecere cu lăutari. M-am gândit să fie un cuvânt românesc. E din Mica tiganiadă.

Paginademedia.ro: Ai renunțat la fotografia de nuntă acum câțiva ani și te-ai apucat de YouTube, mai întâi cu un canal de fotografie. De ce ai făcut pasul acesta?

Horia Sârghi (Zaiafet): „Mi s-a părut că pot să fac asta. Aveam și scule, dar când încerci să îți explici viața încerci să o pui așa într-un context de parcă totul a fost rațional și a venit dintr-un calcul precis, dar n-am avut un motiv special. Îmi plăcea să mă uit la alte canale și mi-am făcut și eu unul.

Mă săturasem ră de tot de nunți, era aceeași nunță la nesfârșit. Nu ai ocazia să cunoști oamenii când mergi la nunta lor. Cunoști o mică fațetă a personalității lor. Aia calică și dornică să epateze, căci poate în rest sunt oameni ok.

Era monoton și obositor.”

Paginademedia.ro: Nu a fost greu să faci pasul?

Horia Sârghi (Zaiafet): Ba da. Îmi făcusem calculul că pentru că știu să folosesc aparatura înseamnă că va fi ușor, dar eu nu știam să scriu un text, care e de fapt baza la mine în prezent.

Pentru mine a fost agasant să învăț să scriu un articol. Am învățat din aproape în aproape, pe pipăite.

Paginademedia.ro: Tu îți iei majoritatea subiectelor din carți, mai întâi le conspectezi și le pui într-o formă informativă și amuzantă pe alocuri. De ce ai ales să faci lucrul acesta?

Horia Sârghi (Zaiafet): Pentru că nu m-am apucat când eram în liceu. Pentru că pe YouTube sunt destul de bătrân. Nu aș face vreodată provocări sau alte jocuri, nu mi se potrivesc.

Când m-am apucat aveam o sursă de venit și o meserie pe care o dezvoltasem în timp, fotografia. Și acum am soluție de rezervă fotografia pentru că distracțiile astea pe YouTube nu o să dureze la nesfârșit. Mai devreme sau mai târziu se va sătura lumea de mine. Nu vreau să trăiesc ca un naiv.

Voiam să mă distrez, să încerc marea cu piciorul. Am vrut să fac lucruri care mă interesează pe mine cu adevărat. La început era o idee naivă, credeam că dacă citesc știu și să scriu.

Dacă nu prindea oricum o mai făceam o perioadă până mă plictiseam.

Paginademedia.ro: Când ai punct punct activității de fotograf la nunți ăți venea deja un venit din YouTube?

Horia Sârghi (Zaiafet): Nu, când am pus punct (fotografiei de eveniment - n.r.) am mai trăit din salariul nevestei cam un an. Am pus punct pentru că erau două lucruri în viața mea: fotografia și textele pe YouTube. Nu doream să mai prelucrez poze. Așteptam să ajung acasă și să mă ocup de texte.

Era foarte palpitant pentru mine să mă gândesc cum să structurez texte, să inserez glume în ele. Era agasant să mai fac și fotografie, nu îmi mai doream asta. Nevasta m-a susținut și mi-a sugerat să încerc ca să nu trăiesc apoi cu regrete.

VIDEO. Interviul video acordat Paginademedia.ro de Zaiafet:

 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu