Skip to main content

VIDEO. Zaiafet. Povestea unui vlogger care îmbină YouTube-ul şi cărţile. A lansat un proiect pentru liceeni: Bac-ul explicat altfel

 
VIDEO. Zaiafet. Povestea unui vlogger care îmbină YouTube-ul şi cărţile. A lansat un proiect pentru liceeni: Bac-ul explicat altfel

VIDEO. Într-o perioadă marcată de „sezaţional” şi de conţinut care atrage doar prin titluri „bombastice” sau „şocante” există creatori de conţinut care demonstrează că se poate face treabă şi altfel. Horia Sârghi alias Zaiafet produce un clipuri ale căror subiecte provin aproape în totalitate din carţi.

Publicitate

Citeşte, conspectează, subliniază şi împachetează subiecte care vin "direct de la sursă". Consideră că produce conţinut nişat, deşi este urmărit de peste jumătate de milion de oameni.

„Voiam să mă distrez, să încerc marea cu piciorul. Am vrut să fac lucruri care mă interesează pe mine cu adevărat. La început era o idee naivă, credeam că dacă citesc ştiu şi să scriu.

Dacă nu prindea oricum o mai făceam o perioadă până mă plictiseam.”

Zaiafet şi-a spus povestea în studioul Paginademedia.ro, unde a vorbit printre altele despre trecerea de la fotografia de evenimente la vlogging, despre publicitate şi monetizare, dar şi despre un proiect pe care îl are în derulare şi prin care vrea să ajute liceenii care dau Bacalaureatul.

„Pe YouTube sunt destul de bătrân. Nu aş face vreodată provocări sau alte jocuri, nu mi se potrivesc.”

Numele canalului său - Zaiafet - are origini româneşti şi înseamnă „petrecere cu lăutari”:

„Este un arhaism care înseamnă petrecere cu lăutari. M-am gândit să fie un cuvânt românesc. E din Mica tiganiadă”, a spus Zaiafet.

A fost fotograf de nunţi peste 10 ani, dar a ajuns să se simtă „agasat de clienţi şi de programul infernal”. A pus punct şi s-a dedicat 100% vloggingului. Soţia l-a sprijit, iar un an de zile a trăit din salariul ei, însă astăzi după şase ani trăieşte din „compunerile” pe care le postează pe internet.

„Nu doream să mai prelucrez poze. Aşteptam să ajung acasă şi să mă ocup de texte. Era foarte palpitant pentru mine să mă gândesc cum să structurez texte, să inserez glume în ele.

Era agasant să mai fac şi fotografie, nu îmi mai doream asta. Nevasta m-a susţinut şi mi-a sugerat să încerc ca să nu trăiesc apoi cu regrete.”

Zaiabac - Subiectele pentru Bacalaureatul la Limba Română

Horia Sârghi a lansat în urmă cu două săptămâni un proiect ce îşi propune să ajute liceenii din românia cu examenul maturităţii. Mai întâi cu subiectele la Limba Română.

„Aş dori să am subiectele astea de bac. O să le fac pe toate, organizat.”

Spune ca va fi un proiect mare, care la final va avea aproximativ 90 de episoade. Totul va fi cu scopul de lăsa ceva celor care-l urmăresc şi dau Bacalaureatul.

Paginademedia.ro: Ai lansat săptămâna trecută o rubrică nouă pe canalul tău de YouTube care tratează bacalaureatul la limba română. Cum a apărut acest proiect?

Horia Sârghi (Zaiafet): Primul clip - cu Ion Creangă - mi-a luat cel mai mult, aproximativ trei săptămâni. Înainte să fac efectiv caracterizarea basmului cult, am vrut să fac un film despre de ce e important Ion Creangă pentru că mie nu îmi spunea nimeni de ce e important.

În liceu mă simţeam forţat să îl citesc, aşa că m-am gândit că voi stârni curiozitate dacă reuşesc să explic de ce e important şi încă relevant autorul.

Vor fi 90 de filmuleţe la limba şi literatura română.

Paginademedia.ro: Scopul proiectului care ar fi?

Horia Sârghi (Zaiafet): Am ajuns la jumătate de milion de abonaţi şi mă gândesc că nu are cum să dureze foarte mult lucrul chestia asta. N-am cum să am o viaţă în care să scriu compuneri de acasă, e prea frumos. E interesant acum cât o am şi vreau să las ceva în urma mea.

Aş dori să am subiectele astea de bac. O să le fac pe toate, organizat. Pentru „Harap Alb” o să am o oră şi ceva de video.

Paginademedia.ro: Te gândeşti să găseşti un sponsor?

Horia Sârghi (Zaiafet): Da. Am trimis câteva mailuri, dar e mai greu decât mă aşteptam.

Paginademedia.ro: De ce e aşa greu să convingi un brand să se asocieze cu o chestie educativă?

Horia Sârghi (Zaiafet): Pentru că nu se mulează pe produse. Am găsit ceva, nu vreau să spun numele, dar e vorba de tigări. Deşi am nevoie de banii aceştia ca de aer, nu se poate, nu pot pune tigări.

M-ar interesa un sponsor care să fie acolo pentru prestigiu. Nu vreau să spun ceva despre brandul acela în film, nu vreau să vând ceva în clip. Îmi trebuie un sponsor care să fie fericit cu faptul că e prestigios subiectul.

Munca din spatele unui video: „Toate se îmbunătăţesc în timp, trebuie să ai răbdare cu tine”

Îşi priveşte munca de pe internet în straturi care se îmbunătăţesc în timp, cu „puţină răbdare”:

  • Unul e cum filmezi şi e palpitant că te filmezi pe tine în loc să filmezi sau să fotografiezi clienţi.
  • Al doilea strat e cum vorbeşti pentru că la început eşti mai sacadat şi mai rigid, dar îţi dai drumul în timp
  • Al treilea strat e ce citeşti, ce scrii şi ce prezinţi

Apoi a completat: „Prima dată mă gândeam că eu sunt prost, aveam impresia că e mai simplu să faci un top de felul „10 animale care te pot ucide”, decât să încerc să prezint o idee care mi-a plăcut mie. E mult mai interesant să prezinţi ceva.”

Paginademedia.ro: Cât îţi ia să aduci un subiect în actualitate, să îl expici în aşa fel încât publicul tău să înteleagă?

Horia Sârghi (Zaiafet): Depinde de subiect. Dacă e o poveste istorică îmi ia puţin timp, pentru că e o poveste clară. Încep cu cine a fost autorul şi structura e foarte clară: ce scriu şi cum se termină. De exemplu cel despre „Istoria tatuajelor” mi-a luat cam trei ore, plus încă două să citesc cartea.

Clipul despre „Reţele şi ierarhii” mi-a luat două zile. Şi modul în care citesc o carte pentru un clip e diferit. Mă aşez la masă cu pixul pe ea şi subliniez ce mi se pare interesant. Apoi stau o zi şi astept să se aşeze informaţia.

Despre relaţia brandurile: „Am spus mereu când am fost sponsorizat. Aşa mi se pare firesc”

Paginademedia.ro: Cât contează transparenţa faţă de abonaţi atunci când ai un parteneriat plătit cu un brand?

Horia Sârghi (Zaiafet): Am spus mereu când am fost sponsorizat. Aşa mi se pare firesc, altfel parcă minţi.

Paginademedia.ro: Care e relaţia dintre branduri şi creatorii de conţinut?

Horia Sârghi (Zaiafet): Eu nu am avut multe parteneriate cu branduri. Am avut cu Kaufland şi ce am apreciat la ei mereu a fost că nu m-au forţat niciodată să fac ceva.
Eu nu mă implic în campaniile brandurilor în afara celor plătite la mine pe canal.

Paginademedia.ro: Ai fost pentru o perioadă în echipa Viral Studio. Ce s-a întâmplat cu respectiva colaborare, mai există?

Horia Sârghi (Zaiafet): Nu, nu mai există. Mi-au promis că îmi aduc reclame şi nu mi-au adus. Însă nu suntem certaţi sau ceva.

Despre monetizare şi podcasturi: „Reclamele sunt mai scumpe când te adresezi unui public care are salariu”

Paginademedia.ro: Ai fost printre primii creatori de conţinut din România care a făcut un Podcast. De ce? Ce avantaje are?

Horia Sârghi (Zaiafet): Din acelaşi motiv pentru care am făcut şi canalul, pentru care m-am apucat şi de fotografie: mi s-a părut haios.

M-am plictisit destul de repede, după doi ani. Acum nu mai fac sau dacă fac e foarte rar. Un podcast e bazat mai mult pe emoţie şi pe un „flow”, o energie între doi oameni.

Paginademedia.ro: Podcasturile tale au prins la public?

Horia Sârghi (Zaiafet): Da, lumea se uita destul de mult. Ca bani, era acelaşi lucru ca un film de zece minute, pentru că durata medie de vizionare era de trei ori mai mare.

Făceam o oră de video şi lumea se uita la aproximativ 20-25 de minute, în timp ce la un clip de zece minute se uitau la aproximativ şapte şi numărul de reclame era acelaşi.

Paginademedia.ro: Clipurile se monetizează în funcţie de public. Tu ce public ai? Ce vârstă are?

Horia Sârghi (Zaiafet): Majoritatea sunt 24-35 de ani, dar să se schimbe acum de la aceste clipuri cu bacul.

Paginademedia.ro: La tine cum se plăteşte raportat la vizionări?

Horia Sârghi (Zaiafet): Cam un euro la 1.000 de vizionări. Nu e o regulă, cunosc creatori de conţinut care au mai multe vizionări decât am eu, dar au mult mai puţini bani raportat la 1.000 de vizionări, chiar şi de cinci ori mai puţini.

Cred că şi reclamele sunt mai scumpe când te adresezi unui public care e în câmpul muncii şi are un salariu. Cred că YouTube ştie cu destul de mare aproximaţie ce vârstă au utilizatorii.

Despre colaborarea cu Cronica Cârcotaşilor şi conţinutul său de pe TV

Paginademedia.ro: Ai rubrică la Cronica Cârcotaşilor. Aş vrea să facem o paralelă între conţinutul care merge pe TV şi cel care merge pe YouTube.

Horia Sârghi (Zaiafet): Pe TV am primit o singură indicaţie, să fac un text la care să se poată uita şi un copil de 10 ani şi un bătrân de 70 de ani, seara, înainte să se termine emisiunea. Trebuie să fie de trei minute jumătate.

Paginademedia.ro: E mai greu să lucrezi pentru televiziune?

Horia Sârghi (Zaiafet): Nu e mai greu, dar e mai plictisitor. Pe internet am găsit oameni care vor să asculte informaţii despre anumite subiecte, însă pe TV nu prea oameni care să urmărească conţinut atât de nişat.

Nu poţi să aduci prea mult informaţii unui public care se uită pasiv la un televizor. Singura mea problemă cu textele pentru televizor e că trebuie să fie generale.

Paginademedia.ro: Cum a apărut colaborarea cu Cronica Cârcotaşilor?

Horia Sârghi (Zaiafet): Colaborarea a început acum vreo doi-trei ani. Mi-a scris Şerban Huidu şi m-a întrebat dacă vreau să fac asta.

Ce înseamnă „Zaiafet” şi ce a înseamnat trecerea la vlogging full-time: „Dacă nu prindea oricum o mai făceam o perioadă până mă plictiseam”

Paginademedia.ro: De ce „Zaiafet”? Ce înseamnă numele canalului tău de YouTube?

Horia Sârghi (Zaiafet): Este un arhaism care înseamnă petrecere cu lăutari. M-am gândit să fie un cuvânt românesc. E din Mica tiganiadă.

Paginademedia.ro: Ai renunţat la fotografia de nuntă acum câţiva ani şi te-ai apucat de YouTube, mai întâi cu un canal de fotografie. De ce ai făcut pasul acesta?

Horia Sârghi (Zaiafet): „Mi s-a părut că pot să fac asta. Aveam şi scule, dar când încerci să îţi explici viaţa încerci să o pui aşa într-un context de parcă totul a fost raţional şi a venit dintr-un calcul precis, dar n-am avut un motiv special. Îmi plăcea să mă uit la alte canale şi mi-am făcut şi eu unul.

Mă săturasem ră de tot de nunţi, era aceeaşi nunţă la nesfârşit. Nu ai ocazia să cunoşti oamenii când mergi la nunta lor. Cunoşti o mică faţetă a personalităţii lor. Aia calică şi dornică să epateze, căci poate în rest sunt oameni ok.

Era monoton şi obositor.”

Paginademedia.ro: Nu a fost greu să faci pasul?

Horia Sârghi (Zaiafet): Ba da. Îmi făcusem calculul că pentru că ştiu să folosesc aparatura înseamnă că va fi uşor, dar eu nu ştiam să scriu un text, care e de fapt baza la mine în prezent.

Pentru mine a fost agasant să învăţ să scriu un articol. Am învăţat din aproape în aproape, pe pipăite.

Paginademedia.ro: Tu îţi iei majoritatea subiectelor din carţi, mai întâi le conspectezi şi le pui într-o formă informativă şi amuzantă pe alocuri. De ce ai ales să faci lucrul acesta?

Horia Sârghi (Zaiafet): Pentru că nu m-am apucat când eram în liceu. Pentru că pe YouTube sunt destul de bătrân. Nu aş face vreodată provocări sau alte jocuri, nu mi se potrivesc.

Când m-am apucat aveam o sursă de venit şi o meserie pe care o dezvoltasem în timp, fotografia. Şi acum am soluţie de rezervă fotografia pentru că distracţiile astea pe YouTube nu o să dureze la nesfârşit. Mai devreme sau mai târziu se va sătura lumea de mine. Nu vreau să trăiesc ca un naiv.

Voiam să mă distrez, să încerc marea cu piciorul. Am vrut să fac lucruri care mă interesează pe mine cu adevărat. La început era o idee naivă, credeam că dacă citesc ştiu şi să scriu.

Dacă nu prindea oricum o mai făceam o perioadă până mă plictiseam.

Paginademedia.ro: Când ai punct punct activităţii de fotograf la nunţi ăţi venea deja un venit din YouTube?

Horia Sârghi (Zaiafet): Nu, când am pus punct (fotografiei de eveniment - n.r.) am mai trăit din salariul nevestei cam un an. Am pus punct pentru că erau două lucruri în viaţa mea: fotografia şi textele pe YouTube. Nu doream să mai prelucrez poze. Aşteptam să ajung acasă şi să mă ocup de texte.

Era foarte palpitant pentru mine să mă gândesc cum să structurez texte, să inserez glume în ele. Era agasant să mai fac şi fotografie, nu îmi mai doream asta. Nevasta m-a susţinut şi mi-a sugerat să încerc ca să nu trăiesc apoi cu regrete.

VIDEO. Interviul video acordat Paginademedia.ro de Zaiafet:

 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus