Skip to main content

VIDEO. "Influencerii „clasici” ar fi trebuit să facă mai mult" - Cristian Manafu. De ce Vlad Voiculescu sau Vasi Rădulescu au fost "influencerii pandemiei"?

 
VIDEO. "Influencerii „clasici” ar fi trebuit să facă mai mult" - Cristian Manafu. De ce Vlad Voiculescu sau Vasi Rădulescu au fost "influencerii pandemiei"?

VIDEO. Cum s-a văzut criza provocată de coronavirus în social media? Influenceri, branduri, reclame sau evenimente: Ce impact a avut asupra lor? Răspunde Cristian Manafu (Blogger și organizator de evenimente - Evensys), într-un dialog cu Petrișor Obae, editorul Paginademedia.ro. 

Influencerii „clasici” ar fi trebuit să facă mai mult, măcar să-i susțină pe cei care voiau să ajute", spune Manfu. "Au fost influenceri, pe care noi nu-i vedem ca influenceri, și care au reușit să strângă bani: Vlad Voiculescu sau medicul Vasi Rădulescu.

Ei vor rămane influencerii pandemiei”, este una dintre principalele concluzii trase de Manafu după două luni de pandemie și izolare forțată. 

Publicitate

De asemenea, omul de online a vorbit și despre felul în care au comunicat brandurile în martie, aprilie și mai. A tras și concluzii cu privire la felul în care a fost afectată piața, pentru această criză a venit „în perioada de decolare a campaniilor”:

Am pierdut cel mai important sezon de campanii în influencers marketing. Al doilea ar fi cel de vară, care este clar pierdut pentru că se leagă de festivaluri. Al treilea ar fi pe toamnă, dar care este mai sus sau mai jos în funcție de an”, spune Cristian Manafu. 

Nu în ultimul rând a adus în dicuție și derapajele din comunicare, în această perioadă de criză. În general, spune el, cam toate companiile au avut o atitudine corectă. 

Dintr-un sentiment de autoconservare sau dintr-un plan intern pe timp de criză brandurile nu au exagerat”, punctează bloggerul. 

Unul dintre singurele derapaje despre care amintește este cel legat de campania Vel Pitar, cu pâinea „fără virusul gripal”:

Cel mai controversat spot cred că a fost cel al producătorului de pâine (n.r – Vel Pitar), care a încercat să capitalizeze pe idea de igienă și a făcut-o într-un mod nefericit.

Cred că a fost un moment de „aha” în piață: „Aha. Așa nu trebuie să fac”. Lumea nu prea a făcut”, concluzionează Manafu. 

Reamintim că spotul Vel Pitar a fost scos de pe TV de Consiliul Național al Audiovizualului, după cum Paginademedia.ro a scris la vremea respectivă. 

Citește și: CNA a interzis reclama Vel Pitar cu pâinea „fără virusul gripal” și face apel la publicitari să nu mai exploateze această situație

Legat de viitorul evenimentelor:

"Conferințele mici și medii vor fi primele care vor ieși din pandemie. Apoi vor ieși conferințele mari și târgurile, în final."

VIDEO. Cristian Manafu - Social Media în criză

Influenceri și implicare: Vlad Voiculescu, Vasi Rădulescu și cei care au ajutat, „influenceri de pandemie”

- Am pierdut cel mai important sezon de campanii în influencers marketing. Al doilea ar fi cel de vară, care este clar pierdut pentru că se leagă de festivaluri. Al treilea ar fi pe toamnă, dar care este mai sus sau mai jos în funcție de an.

- Anumiți influenceri sunt legați de zona de outdoor, de a ieși afară, ceea ce a dus la o scădere pe aceasta zonă.

- Pe YouTube la fel, pentru a fi apreciat nu mai faci vlogurile astea din casa, cele care prind sunt cele care arată lucruri, care spun o poveste. Clar a fost afectată și această zonă.

- Este momentul în care influencerii ar trebui să întindă ei o mână către branduri, dar nu să ceară. Să comunice pentru brandurile cu care au lucrat bine, dar nu la modul „să se pună bine cu brandurile”.

- Eu am zis că e momentul să comunicăm lucruri de bine. Aș fi vrut să văd mai mulți oameni care ies și spun „donați și voi aici”.

- Au fost influenceri, pe care noi nu-i vedem ca influenceri, și care au strâns bani: Vlad Voiculescu, sau medicul Vasi Rădulescu.

- Ei vor rămane influencerii pandemiei, inclusive cei oamenii care au ajutat bătrânii.

- Influencerii „clasici” ar fi trebuit să facă mai mult, măcar să-i susțină pe cei care voiau să ajute.

Au fost derapaje? „Cazul Vel Pitar”, un „Aha. Așa nu trebuie să fac”

- Dintr-un sentiment de autoconservare sau dintr-un plan intern pe timp de criză brandurile nu au exagerat. Cine a mai făcut ceva și am mai comentat noi pe Facebook, acele mici derapaje, pot fi puse pe seama lipsei de experiență a unora. Nu cred că cei care sunt foarte implicați în zona de marketing derapează așa ușor.

- Cel mai controversat spot cred că a fost cel al producătorului de pâine (n.r – Vel Pitar), care a încercat să capitalizeze pe idea de igienă și a făcut-o într-un mod nefericit.

- Cred că a fost un moment de „aha” în piață: „Aha. Așa nu trebuie să fac”. Lumea nu prea a făcut.

- Zona creatorilor de conținut, care prin diverse colaborări, a avut o scădere în perioada aceasta.

- Au comunicat puțin și oamenii din zonele de divertisment, festivaluri, hoteluri, afacerile care au fost blocate.

- Să reținem că această criză a venit la început de martie și știm bine că la noi începutul de an este mai greoi. În ianuarie sunt puține campanii, în februarie mai vin câteva, iar decolarea este în martie. Multe campanii vin în mai, iunie.

- Am prins criza exact în perioada de decolare. Nu știm câte proiecte urmau să se lanseze sau să fie planificate.

Cum au comunicat brandurile: „Cu foarte puține excepții, cam toate companiile au avut o atitudine corectă”

- Eu cred că cu foarte puține excepții, cam toate companiile pe care le-am văzut să comunice în social media au avut o atitudine corectă.

- Am văzut două mari direcții de comunicare: Când s-a comunicat despre distanțare social și igiena persoanlă și a fost zona companiilor care s-a implicat.

- Pentru prima data după mulți ani, CSR a fost pus în prim-plan. Companiile au pus bani, au cumparat echipamente, aparatură medicală. Comunicarea nu a fost în exces, ci au comunicat exact ce trebuia să comunice.

- A fost și un val de comunicare pe zona de Horeca sau pe zona de livrări la domiciliu.

- Un studiu Kantar, cu un val la finalul lunii martie, arată ca doar 6% erau pentru a nu face reclamă în această perioadă. Un procent destul de mic. Media globala era de 8%.

- La următoarele două valuri a scăzut la 4%. Când ai o rata de acceptare asa mare își arată ca oamenii nu au nimic cu publicitatea, nu o resping. Mai degrabă sunt indiferenți.

Evenimentele în pandemie

 Înțeleg că se discută despre reglementarea evenimentelor în interior, cu restricții

- Eu greu să găsești săli care să asigure această distanțare socială

- Nu cred că vor mai exista, o perioadă, strângerile de mână sau îmbrățișările de la conferințe.

- Așteptăm, ca și festivalurile, cadrul legal în care putem face evenimentele

- Conferințele mici și medii vor fi primele care vor ieși din pandemie. Apoi vor ieși conferințele mari și târgurile, în final. 

- Cu sălile antamate e relativ simplu, și ele sunt închise. Industria sălilor e legată strâns de organizatori. Plus că e o chestie serioasă, de sănătate, nimeni nu riscă. 

- Brandurile, pe de altă parte, sunt și ele responsabile de ce se întâmplă la acele evenimente. 

- Pe noi ne omoară așteptarea unor decizii clare. Nici măcar nu s-a spus ca la școli: „Le închidem până la toamnă”

Alte dei din interviu 

- A fost o perioadă de încercare pentru că s-a întâmplat să vină pe fondul unei creșteri în toată industria. Asta s-a văzut și într-o creștere a bugetele și ne-a lovit când ne pregăteam de foarte multe lucruri.

- Plănuiam să facem 20 de evenimente de la începutul anului, dar a făcut doar două.

- A mai fost o criză și atunci a fost nasol, iar noi eram încă la început și ne-a lovit fără să ne dăm seama. De la criza anterioară au fost și cei zece ani de creștere în social media.

- A fost creștere a consumului de media și social media în această perioadă. Asta a arătat că oamenii sunt cu ochii pe canalele de comunicare ale momentului.

- Au fost branduri care au comunicat, dar și unele care nu au comunicat atât de mult.

- Au fost și creatori de conținut care s-au exprimat mult, au fost vehemenți, s-au exprimat, s-au implicat și au venit mereu cu ceva nou.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Legat de "influencarii" "de duzina",as pune si "speakarii motivationali" care stii...dau 2,3 sfaturi si citate motivationali si GATA,esti celebru
    Dacă te face unul celebru nici n ai nevoie de pasii de mai jos

Trimite un comentariu