Skip to main content

SPECIAL. Am fost în direct cu Monica Ulmanu, câștigătoare de Pulitzer cu echipa Washington Post. Ce valori contează acolo?

 
SPECIAL. Am fost în direct cu Monica Ulmanu, câștigătoare de Pulitzer cu echipa Washington Post. Ce valori contează acolo?

"Viziunea lor este că materialele pe care le lucrezi trebuie să schimbe lucruri, iar cititorul este mereu pus pe primul loc". Așa se lucrează într-o redacție ca Washington Post, spune la Interviurile Paginademedia.ro jurnalista Monica Ulmanu.

Publicitate

Jurnalista, care a câștigat cel mai important premiu acordat jurnaliștilor - Pulitzer - cu echipa Washington Post, ca Graphic Editor, a fost în direct la Interviurile Paginademedia.

Vorbește despre valorile dintr-o mare redacție ("suntem sute de oameni la Washington Post, numai la departamentul meu de grafică suntem 20") și despre faptul că "și peste cinci ani, toat asta mă văd făcând".

"Microbul" jurnalismului, a povestit Monica Ulmanu la interviurile Paginademedia.ro l-a prins de la tatăl ei, Pavel Peană, fost jurnalist la Gazeta Sporturilor. "Îmi plăcea când venea acasă și ne aducea ziarul. De mică citeam ziarul". Ea s-a orientat spre grafică și multimedia, dar la seria de articole premiate cu Pulitzer a făcut și jurnalism "clasic": documentare, interviuri editare.

Vorbește cu modestie despre traseul ei. Și ce traseu! The New York Times, The Boston Globe, Reuters, The Guardian și Washington Post.

Monica Ulmanu, câștigătoare de Pulitzer, la Interviurile Paginademedia.ro:

"Într-o redacție ca Washington Post se muncește foarte mult. Nu publicăm niciodată nimic până nu suntem complet siguri pe informațiile respective. Chiar le verificăm din trei surse. Redacțiile au mai multă viziune, oamenii de aici sunt vizionari.

Viziunea lor e că lucrurile la care lucrezi trebuie să schimbe lucruri, iar cititorul este mereu pus pe primul loc."

Un interviu cu o jurnalistă care a făcut facultatea în România, la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării și a ajuns, pe rând, în redacții ca The New York Times, The Boston Globe, The Guardian și Washington Post.

Ce înseamnă munca la un material de Pulitzer? Cât se lucrează? Cum se lucrează? Cum sunt respectate valorile jurnalismului înntr-o astfel de redacție?

Sunt doar câteva dintre întrebări.

Am fost în direct cu Monica Ulmanu (de la Washington):

Monica Ulmanu, Graphic Editor Washington Post, a fost în echipa care a câștigat un Premiu Pulitzer la ediția din acest an.

Monica Ulmanu a făcut parte din echipa care a realizat mai multe articole despre încălzirea globală. Echipei Washington Post a luat premiul pentru Jurnalism Explicativ (Explanatory Reporting) pentru mai multe reportaje despre schimbările climatice, care au cuprins și infografice explicative animate.

Monica Ulmanu | Carte de vizită

Monica Ulmanu este licenţiată în jurnalism la Universitatea din Bucureşti (Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării) şi a lucrat de-a lungul timpului ca free-lancer în domeniile jurnalism şi grafică web.

A făcut un master la Facultatea de Jurnalism a University of North Carolina (2008-2010).

Monica Ulmanu a obţinut o diplomă în comunicare vizuală şi a terminat un stagiu la prestigiosul ziar New York Times. A lucrat la The Guardian și la The Boston Globe, înainte de Washington Post.

VIDEO. O câștigătoare de Pulitzer la Interviurile Paginademedia


Citește și: O româncă în echipa câștigătorilor Pulitzer 2020. Monica Ulmanu, Editor Grafic Washington Post


Idei din interviu:

  • Noi am fost premiați pentru niște articole multimedia, aceasta ar fi definiția.
  • S-au trimis o serie de zece materiale pentru Pulitzer. Unul dintre ele a fost inițiat de mine.
  • Am lucrat și pe zona de documentare, de interviuri, de surse, am editat și text. Practic am acoperit și zona de jurnalism clasic, eu personal.
  • Eu editez tot ce înseamnă vizual, inclusiv text.
  • Seria s-a potrivit foarte bine la categoria pe care am trimis-o pentru că explică foarte bine fenomenul de încălzire globală.
  • Am vrut de la început să facem ceva prin care să schimbăm discuțiile despre încălzirea globală. Acest lucru s-a și întâmplat. Acel procent de 10% (una dintre concluziile materialelor premiate a arătat că 10% din suprafața planetei s-a încălzit cu 2 grade Celsius) nu a existat înainte de textele noastre.
  • Într-o redacție ca Washington Post se muncește foarte mult. Nu publicăm niciodată nimic până nu suntem complet siguri pe informațiile respective. Chiar le verificăm din trei surse. 
  • Redacțiile au mai multă viziune, oamenii de aici sunt vizionari. Când am mers la intership-ul de la New York Times (2010) mi-au dat din prima să fac vizualul unui breaking news, despre minerii din Chile. Viziunea lor e că lucrurile la care lucrezi trebuie să schimbe lucruri, iar cititorul este mereu pus pe primul loc. 
  • Mulți dintre oamenii care ne citesc o fac de pe mobil. De aceea trebuie să gândim toate vizualurile direct pentru mobil.
  • N-am avut niciodată gândul să renunț. E o meserie în care nu te plictisești, iar subiectele se schimbă mereu. Nu este monotonie în jurnalism.
  • Eu de mică citeam ziarele, le aducea tatăl meu - Pavel Peană. El era jurnalist la Gazeta Sporturilor. 
  • Suntem sute de oameni în redacție, iar la departamentul de grafice cam 20-25.
  • Poți să publici un material în două zile, dar sunt și materiale care durează trei-patru luni. De exemplu, am lucrat la un material despre costumul astronauților de SpaceX, care a durat câteva luni.
  • Peste cinci ani mă văd făcând același lucru, dar mai bine.

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu