Skip to main content

Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro "gaura" în piața de publicitate. Raportul Media Fact Book

 
Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro "gaura" în piața de publicitate. Raportul Media Fact Book
Sursa foto: Digi24.ro

Media Fact Book. Impact puternic al pandemiei asupra pieței de publicitate. Într-o perioadă cu multe sectoare economice blocate, bugetele pentru reclame s-au contractat semnificativ. Cât de mult? Cam cu peste 100 de milioane de euro!

Publicitate

Înainte de pandemie, estimările pentru piața de publicitate din România săreau de jumătate de miliard de dolari, pentru prima dată din 2008 încoace, scrie raportul Media Fact Book 2020, lansat de Initiative.

După pandemie, piața de publicitate se va ridica, estimează Initiative, la doar 400 de milioane, cu peste 100 de milioane sub estimările inițiale.

Cum se va redresa?

Publicitarii sunt optimiști. Ne putem reveni mai repede ca în 2008, dar "gaura" de 100 de milioane e valabilă în situația în care nu mai avem un nou val de restricții.

Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative:

„Piața românescă de publicitate media este o piață ajunsă la maturitate și unul dintre motivele care ne dau speranțe în redresarea trendului negativ este tocmai faptul că actorii pieței au învățat din experiența crizei anterioare și reacționează acum cu mai multă precauție.

De aceea, ne simțim încurajați să credem în premisele unei ieșiri din această zonă gri mai ușor decât s-a întâmplat în episodul 2009 – 2010.

Desigur, evoluția pieței media depinde în mare măsură și de evoluția macroeconomică a României, iar scenariul pe care îl propunem este în strânsă legătură cu recuperarea parțială a celor mai multe zone media până la sfârșitul anului și nu ia în calcul un potențial impact generat de noi restricții spre finalul lui 2020”.

Cum s-a simțit pe fiecare suport media în parte?

Televiziune - Pentru 2020, din pricina crizei generate de pandemia COVID-19, se estimează pierderi de 47 de milioane de euro pentru TV, în scădere cu aproximativ 15% la nivelul investițiilor față de anul trecut.

Inițial, fără covid, piața TV era estimată la aproape 320 de milioane de euro. Acum, estimările sunt de 260 de milioane.

În 2019, reclamele TV au totalizat aproape 310 milioane de euro (un mic plus, de 8 milioane, față de anul precedent)

Digital -  Piața totală de publicitate digitală era estimată la 115 milioane de euro, în mod "normal". După criza declanșată de coronavirus, estimările au fost ajustate la 92 de milioane de euro, adică o scădere de 7%. De notat însă un aspect important: aici sunt incluse toate formele de publicitate digitală: local display, Google, Facebook și programatic, cu ponderi diferite. În timp de partea de local a scăzut dramatic, celelalte paliere au echilibrat puțin procentul.

Un exemplu de cum era împărțit digitalul în 2019. Atunci, piața era de 99 de milioane. Dintre aceștia:

- 52% Google

- 23% Facebook

- 7% Programatic

- 18% local display

Print - Cu distribuția la chioșcuri blocată, publicațiile pe hârtie au resimțit aprig pandemia: 5 milioane de euro vor trage de pe piață în contextul crizei, față de 11 cât erau estimările inițiale.

Radio - Posturile de radio ar fi încasat, fără covid, peste 30 de milioane de euro. În contextul epidemiei, estimările MediaFact Book se ridică la 20 de milioane de euro. Cu o treime mai puțin.

OOH - Estimările inițiale, într-un context "normal", se ridicau la 34 de milioane de euro. Pandemia a dat estimările peste cap: 23 de milioane de euro este estimarea pieței de outdoor în 2020.

Piața de publicitate în ultimii ani, pe medii

*Sursa: Media Fact Book, Initiative

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu