Skip to main content

"Orice publicitate e bună". Decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal. Oare?

 
"Orice publicitate e bună". Decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal. Oare?

Azi, la Lunea lui Davide, despre clasica vorbă "Orice publicitate e bună. E mai bine să se vorbească de rău decât să nu se vorbească deloc". Aşa să fie ?

Publicitate

Zilele trecute priveam stupefiat mesajul primit de un prieten de la un candidat la o primărie undeva. Cuvintele „pulică” şi „labagiu” îmi făceau un scurtcircuit pe sinapse. Cum poţi, ca politician, să te porţi aşa cu oamenii, fie ei şi duşmani? Prietenul meu a făcut public frumosul dialog, ocazie cu care a venit şi răspunsul la întrebarea mea, tot din partea marelui politician: „Mulţumesc pentru publicitate”.

Orice publicitate e bună. E mai bine să se vorbească de rău decât să nu se vorbească deloc.”

Veţi intra de multe ori în contact direct cu aceste perle de înţelepciune, aceste sclipiri de geniu, aceste nestemate ale spiritului uman. Aşa este, decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal.

Conform acestei teorii inteligente, orice tâmpenie e bună, atâta vreme cât te face cunoscut. E bine că Hitler a declanşat o catastrofă planetară. Era trist dacă rămânea un necunoscut. E bine că James Eagan Holmes a vrut să fie celebru împuşcând mortal 12 oameni într-un cinematograf din Colorado, în 2012. E mai bine să se vorbească de rău de el, decât să nu se vorbească deloc.

De fapt, imaginea proastă nu face bine nimănui. "Uite că în felul ăsta s-a auzit de ei" nu ajută, într-o eră a democratizării accesului la opinie, în care impresiile negative vor săpa din ce în ce mai tare la fundaţia companiilor arogante, până când acestea vor înţelege că nu îşi pot bate joc la nesfârşit de clienţii lor.

Să nu uităm că cea mai bună reclamă este recomandarea personală, iar acum toţi cetăţenii acestei lumi o pot face publică pe internet.

În 2005, un domn pe nume Jeff Jarvis se plânge pe blog-ul său despre cum compania Dell îşi tratează prost clienţii şi nu reacţionează la reclamaţii. Bloggosfera preia mesajul şi îl multiplică, pornind un tsunami care îl trânteşte pe arogantul Dell de pământ.

Impactul fenomenului "Dell Hell" este năucitor: cotaţia la bursă scade, reputaţia numelui Dell se strică, vânzările intră în declin.

Compania este nevoită să îşi reconsidere atitudinea, investeşte 150 milioane de dolari în client service şi îşi reinventează felul cum comunică cu oamenii. Şi toate astea pentru că un om a scris cîteva cuvinte pe blog-ul său.

Pentru Dell a fost bine să se vorbească de rău decât să nu se vorbească deloc? Pentru marele politician de mai sus a fost bine să afle toată lumea ce mitocan este, înaintea alegerilor?

Trebuie să ne uităm şi la cine spune că „orice publicitate e bună”. Evident că doar cei care nu reuşesc să adune aprecieri pot susţine că opiniile negative sunt benefice. Doar cei care dau undă verde unor reclame despre care părerea unanimă a spectatorilor e proastă spun că "orice publicitate e bună".

La fel cum cei care nu au puterea să ajungă pe podium susţin că "e important să participi", iar cei care se îmbracă neinspirat îşi repetă singuri că "nu haina face pe om". Oamenii cu adevărat buni în ceea ce fac nu au nevoie de teorii consolatoare.

E adevărat, sunt şi momente în viaţă când astfel de filozofii te pot alina, dar nu e bine să-ţi construieşti modul de gândire plecând de la ele. Mediocritatea nu duce foarte sus.


Cine este Liviu David?


Autor al cărţii Pauza de publicitate – Cum să gândeşti campanii pentru o lume care nu le iubeşte

Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândeşti conceptual şi strategic, cum să-ţi dezvolţi exigenţa personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îţi scrii CV-ul pentru creaţie. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original şi ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creaţie? Cum arată relaţia dintre client şi agenţie care dă naştere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenţii. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei şi campanii.

Puteţi comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro


Citeşte şi: Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente


Citeşte şi: LUNEA LUI DAVIDE. Cum să iei premii în publicitate? O paralelă cu şcoala: „Dacă nu plăteşti, lucrarea ta nu va primi notă. Dacă plăteşti, ţi-ai câştigat dreptul să fii băgat în seamă”


Citeşte şi: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectaţi publicitari din România!


Citeşte şi: LUNEA LUI DAVIDE. Cuvinte din publicitate, greşit utilizate, cer să se facă dreptate


Autor: Liviu David Liviu.Davidnext.advertising.ro
viewscnt

Comentarii

  • @zf Îmi asum ignoranța de a nu fi citit afirmația domnului Maynard, făcută celebră undeva.
  • Faza cu poetul & criminalul a zis-o (intr-o forma mai misto, tho') William Maynard. Daca tin io minte bine... cred ca a facut-o celebra fie Ogilvy, fie Aitchison, e extrasa de undeva dintr-o carte despre advertising. Anyway, ideea e ca nu vad ca domnul asta care a scris textul sa-l fi citat pe undeva pe Maynard, pare ca si-o asuma, ca si cand ar fi izvorat din creierul lui. Cam nasol, csf, ncsf.
  • @R Doamne ajuta nu credeam.ca mai apuc ziua in care voi auzi asta!
  • Breaking News: Mirela Vaida a anunțat în direct ca serialul "Vulpita si Viorel" s-a terminat pentru totdeauna!

Trimite un comentariu

sus