Skip to main content

"Orice publicitate e bună". Decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal. Oare?

 
"Orice publicitate e bună". Decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal. Oare?

Azi, la Lunea lui Davide, despre clasica vorbă "Orice publicitate e bună. E mai bine să se vorbească de rău decât să nu se vorbească deloc". Așa să fie ?

Zilele trecute priveam stupefiat mesajul primit de un prieten de la un candidat la o primărie undeva. Cuvintele „pulică” și „labagiu” îmi făceau un scurtcircuit pe sinapse. Cum poți, ca politician, să te porți așa cu oamenii, fie ei și dușmani? Prietenul meu a făcut public frumosul dialog, ocazie cu care a venit și răspunsul la întrebarea mea, tot din partea marelui politician: „Mulțumesc pentru publicitate”.

Orice publicitate e bună. E mai bine să se vorbească de rău decât să nu se vorbească deloc.”

Veţi intra de multe ori în contact direct cu aceste perle de înţelepciune, aceste sclipiri de geniu, aceste nestemate ale spiritului uman. Aşa este, decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal.

Conform acestei teorii inteligente, orice tâmpenie e bună, atâta vreme cât te face cunoscut. E bine că Hitler a declanşat o catastrofă planetară. Era trist dacă rămânea un necunoscut. E bine că James Eagan Holmes a vrut să fie celebru împuşcând mortal 12 oameni într-un cinematograf din Colorado, în 2012. E mai bine să se vorbească de rău de el, decât să nu se vorbească deloc.

De fapt, imaginea proastă nu face bine nimănui. "Uite că în felul ăsta s-a auzit de ei" nu ajută, într-o eră a democratizării accesului la opinie, în care impresiile negative vor săpa din ce în ce mai tare la fundaţia companiilor arogante, până când acestea vor înţelege că nu îşi pot bate joc la nesfârşit de clienţii lor.

Să nu uităm că cea mai bună reclamă este recomandarea personală, iar acum toţi cetăţenii acestei lumi o pot face publică pe internet.

În 2005, un domn pe nume Jeff Jarvis se plânge pe blog-ul său despre cum compania Dell îşi tratează prost clienţii şi nu reacţionează la reclamaţii. Bloggosfera preia mesajul şi îl multiplică, pornind un tsunami care îl trânteşte pe arogantul Dell de pământ.

Impactul fenomenului "Dell Hell" este năucitor: cotaţia la bursă scade, reputaţia numelui Dell se strică, vânzările intră în declin.

Compania este nevoită să îşi reconsidere atitudinea, investeşte 150 milioane de dolari în client service şi îşi reinventează felul cum comunică cu oamenii. Şi toate astea pentru că un om a scris cîteva cuvinte pe blog-ul său.

Pentru Dell a fost bine să se vorbească de rău decât să nu se vorbească deloc? Pentru marele politician de mai sus a fost bine să afle toată lumea ce mitocan este, înaintea alegerilor?

Trebuie să ne uităm şi la cine spune că „orice publicitate e bună”. Evident că doar cei care nu reuşesc să adune aprecieri pot susţine că opiniile negative sunt benefice. Doar cei care dau undă verde unor reclame despre care părerea unanimă a spectatorilor e proastă spun că "orice publicitate e bună".

La fel cum cei care nu au puterea să ajungă pe podium susţin că "e important să participi", iar cei care se îmbracă neinspirat îşi repetă singuri că "nu haina face pe om". Oamenii cu adevărat buni în ceea ce fac nu au nevoie de teorii consolatoare.

E adevărat, sunt şi momente în viaţă când astfel de filozofii te pot alina, dar nu e bine să-ţi construieşti modul de gândire plecând de la ele. Mediocritatea nu duce foarte sus


Cine este Liviu David?


Publicitate

Autor al cărții Pauza de publicitate – Cum să gândești campanii pentru o lume care nu le iubește

Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândești conceptual și strategic, cum să-ți dezvolți exigența personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îți scrii CV-ul pentru creație. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original și ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creație? Cum arată relația dintre client și agenție care dă naștere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenții. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei și campanii.

Puteți comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro


Citește și: Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente


Citește și: LUNEA LUI DAVIDE. Cum să iei premii în publicitate? O paralelă cu școala: „Dacă nu plătești, lucrarea ta nu va primi notă. Dacă plătești, ți-ai câștigat dreptul să fii băgat în seamă”


Citește și: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectați publicitari din România!


Citește și:  LUNEA LUI DAVIDE. Cuvinte din publicitate, greșit utilizate, cer să se facă dreptate


 

Autor: Liviu David Liviu.Davidnext.advertising.ro

Comentarii

  • Faza cu poetul & criminalul a zis-o (intr-o forma mai misto, tho') William Maynard. Daca tin io minte bine... cred ca a facut-o celebra fie Ogilvy, fie Aitchison, e extrasa de undeva dintr-o carte despre advertising. Anyway, ideea e ca nu vad ca domnul asta care a scris textul sa-l fi citat pe undeva pe Maynard, pare ca si-o asuma, ca si cand ar fi izvorat din creierul lui. Cam nasol, csf, ncsf.
  • Breaking News: Mirela Vaida a anunțat în direct ca serialul "Vulpita si Viorel" s-a terminat pentru totdeauna!

Trimite un comentariu