Skip to main content

Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente

 
Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente

Lunea lui Davide. Cu Liviu David. Azi, cu ironie (cum altfel?) despre cum să îi demotivezi pe creativii din publicitate.

Publicitate

10 metode, de la Publicitarul Liviu David. Și, evident, caricatura de rigoare.

Lectură plăcută!

Cum să demotivezi creativii publicitari.
10 metode extrem de eficiente.

Pandemie, pandemie, pandemie. Covid-19. Pandemie, pandemie. Coronavirus. Pandemie, pandemie, pandemie. Pandemie, pandemie. Pandemie.

Acum, că am bifat subiectul omniprezent și obligatoriu, putem să vorbim și despre altceva? Cu mască sau fără, cu distanțare mai mică sau mai mare, la birou sau acasă, tot trebuie să știm să ne facem meseria. Economia nu funcționează cu scuze.

În spatele economiei care funcționează stă în mare parte publicitatea. Așa că hai să vorbim azi despre de-motivarea creativilor publicitari.

Cei mai buni oameni de creație din advertising rezolvă aproape matematic cerințele creative. Cu alte cuvinte, sunt și ingineri, și artiști. Sensibilitatea necesară meseriei lor îi face însă ușor de demotivat. Clienții lor nu sunt doar clienții agenției unde lucrează, ci și colegii din alte departamente: oamenii de Client Service, strategii, directorul agenției. Toți sunt clienții creativilor și oricare dintre ei îi poate mâhni pe aceștia – lucru destul de periculos, atunci când toți se bazează pe ei să rezolve cu eleganță ecuații imposibile.

Iată 10 „metode” prin care clienții (din interiorul sau exteriorul agenției) pot demotiva oamenii de creație - cu efecte asupra produsului muncii lor.

1. Puține informații la briefing, critici severe la prezentare. Nimeni nu știe exact ce să ceară, dar toți realizează câte lucruri sunt greșite când văd ideile. „Nu am multe date în brief, dar o să-mi dau seama dacă ideea e bună când o s-o văd” a spus la un moment dat un client, pentru ca la prezentare să exclame „nimic nu e exact ce voiam eu”.

2. Deadline-uri scurte și feedback-uri întârziate. Nimic nu e mai motivant decât să lucrezi noaptea că e urgent și să primești răspuns după trei zile. Sau după ce clientul revine din concediu. Sau deloc.

3. Tratează-i pe creativi cu condescendență. Sunt niște artiști frustrați supra-plătiți. Dă-le constant peste mână, bagă-te peste ei, schimbă-le conceptele. Fă-i să înțeleagă că salariul (sau fee-ul de agenție) e suficient pentru ca ei să-și miște c**ul și să dea cele mai bune idei. Cele mai bune idei ÎN OPINIA TA de om de marketing la client, sau strateg, sau CS, sau director de agenție.

4. Deși lor le ceri ceva complet diferit, tratează-i identic cu ceilalți. „Dacă DTP-ul și CS-ul pot lucra în open space, pot și creativii. Și la ce le trebuie o cameră de brainstorming?” Ce tot atâtea fițe? Ciocu’ mic și joc de glezne, că sunt plătiți să livreze, la fel ca toți ceilalți.

5. Respinge fără argumente ideile care nu-ți plac. Chiar dacă ei ți-au explicat conceptele, tu nu trebuie să explici refuzurile. Nici când a fost un pitch la care s-a lucrat o lună. Dacă totuși echipa insistă să afle de ce a pierdut, spune-le „ideea e drăguță, dar nu m-a convins”. O să le placă maxim formularea.

6. Refuză motivarea creativă de orice fel.

a. Ideile geniale apar „în echipă” și oricum asta e treaba creativilor, să fie geniali. Nu mulțumi, nu felicita, nu premia pe cei doi care au stat nopțile și au venit cu un concept briliant, pentru că asta e treaba lor. Dacă e să mulțumești cuiva pentru asta, mulțumește „echipei”. Nu uita pe nimeni, nici pe cei care au venit la sfârșit și au zis „mkay”!

b. Nu se fac decât proiecte care aduc bani agenției. Toate celelalte se resping (chiar dacă au potențial de imagine și PR) pentru că „folosesc ineficient resursele”.

c. Nu inițiative creative. Doar proiectele zilnice, chiar dacă toată lumea le urăște.

d. Nu training-uri, nu concursuri, nu abonamente la reviste de specialitate. Sunt bani aruncați. Aici suntem în România, ce fac ăia în Occident nu se aplică la noi.

7. Crește presiunea. Cere ca lucrurile să fie făcute repede și ieftin, ca apoi să te superi că nu sunt și bune. Dă-le peste bot cu „campania aia cum a ieșit repede, ieftin și bine, iar asta nu?”

8. Obligă creativii buni să facă echipă cu oameni mai slabi profesional. Creativii buni trebuie să scoată din rahat echipa, chiar dacă echipa e de rahat. Iar dacă nu reușesc – ei bine, începe să fie clar că nu sunt chiar atât de buni.

9. Ține-i în pitch-uri peste pitch-uri. Pitch-uri cu alte agenții, pitch-uri interne între echipe, pitch-uri pentru proiectele mari și pentru cele minuscule. Asta e viața, trebuie să lupți ca să ai ce mânca. Ce contează că 80-90% din munca unui om de creație se aruncă? Să se motiveze singuri și să pună mâna să fie geniali*.

*Geniali, desigur, conform standardelor tale.

10. Obligatoriu! Stai în spatele omului de creație când lucrează și dă-i indicații! Îi place foarte mult să simtă că nu este singur și cineva îl ajută.

Aplică ce e mai sus și efectele sunt garantate.

Nu trebuie să-mi mulțumești. 

Cine este Liviu David?

Autor al cărții „Pauza de publicitate – Cum să gândești campanii pentru o lume care nu le iubește”.

Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândești conceptual și strategic, cum să-ți dezvolți exigența personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îți scrii CV-ul pentru creație. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original și ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creație? Cum arată relația dintre client și agenție care dă naștere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenții. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei și campanii.

Puteți comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro

Citește și: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectați publicitari din România!

 

 

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu