Skip to main content

Degetul pe rană: Aproape jumătate dintre influencerii români de pe Instagram și-au „umflat” numărul de urmăritori. Cum?

 
Degetul pe rană: Aproape jumătate dintre influencerii români de pe Instagram și-au „umflat” numărul de urmăritori. Cum?
Foto | Pexels

Un studiu care "pune degetul pe rană" și arată lumea influencerilor de pe Instagram cu bune și cu rele: câți sunt în regulă cât se "trișează", dacă se trișează și cum se trișează.

Publicitate

Aproape jumătate dintre influencerii români de pe Instagram și-au „umflat” numărul de urmăritori prin diverse „trucuri”. 

De notat că aceste exercițiu de analiză transparentă a pieței, fără a se ascunde "bubele" este făcut de  MOCAPP - platforma de Influencer Marketing fondată de Florin Grozea (adică o platformă care vinde influenceri) și de HypeAuditor (companie globală de audit în Social Media). 

Așadar, ce înseamnă că  influencerii și-au „umflat” numărul de followers? Explică, în detaliu, studiul.

Principalele trucuri, prin care creatorii de conținut de pe Instagram au trișat, sunt:

  • Cumpărarea de urmăritori;
  • Follow/Unfollow;
  • Cumpărarea de like-uri și comentarii;
  • Cumpărarea de vizualizări ale poveștilor (stories views);
  • Comments Pods.

Peste 47% dintre creatorii de conținut de pe Instagram din România, implicați în astfel de trucuri

Majoritatea influencerilor au încercat măcar o dată câteva metode nu tocmai corecte pentru creșterea contului de Instagram, subliniază raportul. Procentele influencerilor implicați în fraude (așa îi numește studiul), în funcție de categoria din care fac parte:

- Între 100k și 1 milion de urmăritori: sunt cei mai controversați, iar peste 55% dintre aceștia sunt implicați în activități de fraudă. Totuși, studiul explică, de asemenea, că mulți dintre aceștia sunt victime ale spamului. Concret, ale unor oameni care se folosesc de multiple conturi fake pentru a lăsa cometarii la diverse concursuri, pentru a-și crește sansele de câștig. 

- Între 20k și 100k: peste 51% dintre aceștia

- Între 1k și 5k: 41,09% dintre influencerii din acest segment sunt implicați în activități de fraudă.

De ce ar face influencerii acest lucru?

Explică autorii studiului: Creșterea pieței este legată direct de valoarea cost-per-post. Cât de mulți bani poate cere un blogger pentru o postare sponsorizată se reflectă în media dintre aprecierile pe postare și numărul de urmăritori.

Acesta este motivul pentru care frauda a devenit în cele din urmă un fapt real: unii bloggeri încep să cumpere aprecieri și comentarii, astfel încât să poată lua mai mulți bani din partea brandurilor.

Practicile au și urmări: Frauda influencerilor este atât de obișnuită încât bugetele de marketing sunt afectate de aceasta în întreaga lume, nu umai la noi, notează sursa citată. 

Sunt folosite aplicații și site-uri care promit că aduc urmăritori, aprecieri și comentarii imediat, în orice cantitate și cu o sumă destul de mică.

Procentul de influenceri implicați în fraude la noi

Metode populare - Follow/Unfollow

Cea mai populară medotă, în rândul influencerilor care au între 5k și 20k de urmăritori, este cea de Follow/Unfollow. Peste 50,13% dintre ei au folosit această tactică, arată datele. 

De asemenea, peste 17,45% dintre creatorii români au utilizat, în medie, metoda Follow/Unfollow pentru a-și crește numărul de urmăritori. 

Mecanica din spatele trucului este simplă:

- Influencerul începe să te urmărească de pe contul lui, îți dă like-uri (aprecieri) sau postează un comentariu;

- Primești o notificare pe Instagram și îi dai la rândul tău follow

- Influencerul îți dă unfollow după câteva zile.

- Influencerii folosesc instrumente și aplicații speciale pentru a aplica automat tactica Follow/Unfollow, care încep să urmărească alți utilizatori pe baza criteriilor de filtrare.

HypeAuditor subliniază că este o practică de tip „spam”, interzisă chiar de Instagram. Compania chiar a început să blocheze conturi care folosesc astfel de practici. 

Peste 15% dintre influencerii de pe Instagram din România au anomalii de creștere 

Foarte mulți influenceri nu au răbdare să își crească organic numărul de urmăritori, de aceea apelează la tacticile amintite mai sus.

Conturile care își măresc numărul de urmăritori în mod artificial vor afișa creșteri bruște în grafic.

Urmăritorii neautentici pot fi împărțiti în două categorii principale, potrivit HypeAuditor:

Urmăritori de masă

Utilizatorii de Instagram cu mai mult de 1.500 de persoane urmărite sunt identificați ca urmăritori de masă. Folosesc instrumente automate pentru Follow/Unfollow. Astfel de urmăritori nu văd postările influencerului.

Conturi suspecte

Roboți, conturi false sau furate și persoane care utilizează servicii specifice pentru achiziționarea în masă a like-urilor, comentariilor și urmăritorilor.

Cel mai simplu și rapid mod de a crește numărul de urmăritori este să îi cumperi. Peste 17,72% dintre influenceri cu 5k – 20k de urmăritori și peste 18,89% dintre influencerii care au între 20k și 100k de urmăritori au anomalii în graficul urmăritorilor.

Acest lucru servește drept indicator al faptului că cel mai probabil acești influenceri cumpără în mod regulat urmăritori, notează studiul. 

Anomalii de creștere în România via HypeAuditor

Comentarii neautentice

Aproape o treime dintre influenceri au comentarii neautentice, arată o altă concluzie. 

Comentariile pentru concursuri cu premii prin etichetare, comentariile spam și comentariile care provin de la Instagram Pods sunt considerate neautentice.

Când se verifică autenticitatea comentariilor, se iau în considerare mai mulți factori, printre care: conținutul persoanei care a comentat și calitatea contului care a lăsat comentariul respectiv. 

Pot fi considerate cometarii suspecte, menționează studiul, cele care :

  • constau doar în emoji-uri sau cuvinte de genul: wow, cool, fantastic etc.
  • sunt monosilabice și irelevante;
  • constau doar în menționarea unui alt cont.

Majoritatea mesajelor spam provin de la utilizatori care folosesc instrumente pentru comentarii și roboți. Aceștia își direcționează comentariile pe baza hashtagurilor, geolocalizării, urmăririlor altor conturi, targetarea anumitor conturi.

Există două metode principale neautentice pentru a crește numărul de comentarii:

– cumpărarea de comentarii;
– comments Pods

Comment Pods (Engagement Pods sau Boost Groups) sunt grupuri de bloggeri care colaborează pentru a-și desfășura activitatea. Se adună adesea pe Facebook, Telegram sau alte chat-uri. Un blogger al unui astfel de pod ar face o postare și ar trimite un link cu un comentariu: „like-uri, comentarii (3 cuvinte sau mai multe), salvat”. 

Această metodă este greu de detectat deoarece sunt persoane reale cu conturi reale și conținut calitativ și care scriu comentarii extinse, explică analiza. 

Metodologie | Studiul, pe larg, AICI

Raportul utilizează date dintr-o mare varietate de surse, inclusiv agenții de cercetare a pieței, internet și companii de Social Media, mass-media și analiza noastră internă.

Am colectat și agregat date dintr-o varietate de surse: platforme sociale, cataloage, site-uri web, crowdsourcing și multe altele. După aceea, am procesat datele prin anonimizare, sortare și structurare, curățarea și eliminarea oricăror nereguli și îmbogățirea datelor.

Apoi am transformat datele în estimări inteligente utilizând algoritmi de estimare de cea mai bună clasă și învățare automată dezvoltate de echipa noastră de oameni de știință și experți în Influencer Marketing.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Pai si de ce nu au dat si exemple? Ca era util pentru toata lumea sa afle niste nume si mai ales pentru branduri, ca sa stie unde sa nu se mai duca.

    Iar daca nu vor oamenii astia sa se puna rau cu lumea, pot sa ofere acele nume ca parte din esantionul pe care au lucrat. :) E foarte util sa aratam cu degetul neregulile astea, dar nu la modul general, ci cu exemple concrete. Doar asa poti schimba ceva la modul real.

Trimite un comentariu