Skip to main content

Degetul pe rană: Aproape jumătate dintre influencerii români de pe Instagram şi-au „umflat” numărul de urmăritori. Cum?

 
Foto | Pexels
Foto | Pexels

Un studiu care "pune degetul pe rană" şi arată lumea influencerilor de pe Instagram cu bune şi cu rele: câţi sunt în regulă cât se "trişează", dacă se trişează şi cum se trişează.

Publicitate

Aproape jumătate dintre influencerii români de pe Instagram şi-au „umflat” numărul de urmăritori prin diverse „trucuri”.

De notat că aceste exerciţiu de analiză transparentă a pieţei, fără a se ascunde "bubele" este făcut de MOCAPP - platforma de Influencer Marketing fondată de Florin Grozea (adică o platformă care vinde influenceri) şi de HypeAuditor (companie globală de audit în Social Media).

Aşadar, ce înseamnă că influencerii şi-au „umflat” numărul de followers? Explică, în detaliu, studiul.

Principalele trucuri, prin care creatorii de conţinut de pe Instagram au trişat, sunt:

  • Cumpărarea de urmăritori;
  • Follow/Unfollow;
  • Cumpărarea de like-uri şi comentarii;
  • Cumpărarea de vizualizări ale poveştilor (stories views);
  • Comments Pods.

Peste 47% dintre creatorii de conţinut de pe Instagram din România, implicaţi în astfel de trucuri

Majoritatea influencerilor au încercat măcar o dată câteva metode nu tocmai corecte pentru creşterea contului de Instagram, subliniază raportul. Procentele influencerilor implicaţi în fraude (aşa îi numeşte studiul), în funcţie de categoria din care fac parte:

- Între 100k şi 1 milion de urmăritori: sunt cei mai controversaţi, iar peste 55% dintre aceştia sunt implicaţi în activităţi de fraudă. Totuşi, studiul explică, de asemenea, că mulţi dintre aceştia sunt victime ale spamului. Concret, ale unor oameni care se folosesc de multiple conturi fake pentru a lăsa cometarii la diverse concursuri, pentru a-şi creşte sansele de câştig.

- Între 20k şi 100k: peste 51% dintre aceştia

- Între 1k şi 5k: 41,09% dintre influencerii din acest segment sunt implicaţi în activităţi de fraudă.

De ce ar face influencerii acest lucru?

Explică autorii studiului: Creşterea pieţei este legată direct de valoarea cost-per-post. Cât de mulţi bani poate cere un blogger pentru o postare sponsorizată se reflectă în media dintre aprecierile pe postare şi numărul de urmăritori.

Acesta este motivul pentru care frauda a devenit în cele din urmă un fapt real: unii bloggeri încep să cumpere aprecieri şi comentarii, astfel încât să poată lua mai mulţi bani din partea brandurilor.

Practicile au şi urmări: Frauda influencerilor este atât de obişnuită încât bugetele de marketing sunt afectate de aceasta în întreaga lume, nu umai la noi, notează sursa citată.

Sunt folosite aplicaţii şi site-uri care promit că aduc urmăritori, aprecieri şi comentarii imediat, în orice cantitate şi cu o sumă destul de mică.

Procentul de influenceri implicaţi în fraude la noi

Metode populare - Follow/Unfollow

Cea mai populară medotă, în rândul influencerilor care au între 5k şi 20k de urmăritori, este cea de Follow/Unfollow. Peste 50,13% dintre ei au folosit această tactică, arată datele.

De asemenea, peste 17,45% dintre creatorii români au utilizat, în medie, metoda Follow/Unfollow pentru a-şi creşte numărul de urmăritori.

Mecanica din spatele trucului este simplă:

- Influencerul începe să te urmărească de pe contul lui, îţi dă like-uri (aprecieri) sau postează un comentariu;

- Primeşti o notificare pe Instagram şi îi dai la rândul tău follow

- Influencerul îţi dă unfollow după câteva zile.

- Influencerii folosesc instrumente şi aplicaţii speciale pentru a aplica automat tactica Follow/Unfollow, care încep să urmărească alţi utilizatori pe baza criteriilor de filtrare.

HypeAuditor subliniază că este o practică de tip „spam”, interzisă chiar de Instagram. Compania chiar a început să blocheze conturi care folosesc astfel de practici.

Peste 15% dintre influencerii de pe Instagram din România au anomalii de creştere

Foarte mulţi influenceri nu au răbdare să îşi crească organic numărul de urmăritori, de aceea apelează la tacticile amintite mai sus.

Conturile care îşi măresc numărul de urmăritori în mod artificial vor afişa creşteri bruşte în grafic.

Urmăritorii neautentici pot fi împărţiti în două categorii principale, potrivit HypeAuditor:

Urmăritori de masă

Utilizatorii de Instagram cu mai mult de 1.500 de persoane urmărite sunt identificaţi ca urmăritori de masă. Folosesc instrumente automate pentru Follow/Unfollow. Astfel de urmăritori nu văd postările influencerului.

Conturi suspecte

Roboţi, conturi false sau furate şi persoane care utilizează servicii specifice pentru achiziţionarea în masă a like-urilor, comentariilor şi urmăritorilor.

Cel mai simplu şi rapid mod de a creşte numărul de urmăritori este să îi cumperi. Peste 17,72% dintre influenceri cu 5k – 20k de urmăritori şi peste 18,89% dintre influencerii care au între 20k şi 100k de urmăritori au anomalii în graficul urmăritorilor.

Acest lucru serveşte drept indicator al faptului că cel mai probabil aceşti influenceri cumpără în mod regulat urmăritori, notează studiul.

Anomalii de creştere în România via HypeAuditor

Comentarii neautentice

Aproape o treime dintre influenceri au comentarii neautentice, arată o altă concluzie.

Comentariile pentru concursuri cu premii prin etichetare, comentariile spam şi comentariile care provin de la Instagram Pods sunt considerate neautentice.

Când se verifică autenticitatea comentariilor, se iau în considerare mai mulţi factori, printre care: conţinutul persoanei care a comentat şi calitatea contului care a lăsat comentariul respectiv.

Pot fi considerate cometarii suspecte, menţionează studiul, cele care :

  • constau doar în emoji-uri sau cuvinte de genul: wow, cool, fantastic etc.
  • sunt monosilabice şi irelevante;
  • constau doar în menţionarea unui alt cont.

Majoritatea mesajelor spam provin de la utilizatori care folosesc instrumente pentru comentarii şi roboţi. Aceştia îşi direcţionează comentariile pe baza hashtagurilor, geolocalizării, urmăririlor altor conturi, targetarea anumitor conturi.

Există două metode principale neautentice pentru a creşte numărul de comentarii:

– cumpărarea de comentarii;
– comments Pods

Comment Pods (Engagement Pods sau Boost Groups) sunt grupuri de bloggeri care colaborează pentru a-şi desfăşura activitatea. Se adună adesea pe Facebook, Telegram sau alte chat-uri. Un blogger al unui astfel de pod ar face o postare şi ar trimite un link cu un comentariu: „like-uri, comentarii (3 cuvinte sau mai multe), salvat”.

Această metodă este greu de detectat deoarece sunt persoane reale cu conturi reale şi conţinut calitativ şi care scriu comentarii extinse, explică analiza.

Metodologie | Studiul, pe larg, AICI

Raportul utilizează date dintr-o mare varietate de surse, inclusiv agenţii de cercetare a pieţei, internet şi companii de Social Media, mass-media şi analiza noastră internă.

Am colectat şi agregat date dintr-o varietate de surse: platforme sociale, cataloage, site-uri web, crowdsourcing şi multe altele. După aceea, am procesat datele prin anonimizare, sortare şi structurare, curăţarea şi eliminarea oricăror nereguli şi îmbogăţirea datelor.

Apoi am transformat datele în estimări inteligente utilizând algoritmi de estimare de cea mai bună clasă şi învăţare automată dezvoltate de echipa noastră de oameni de ştiinţă şi experţi în Influencer Marketing.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Pai si de ce nu au dat si exemple? Ca era util pentru toata lumea sa afle niste nume si mai ales pentru branduri, ca sa stie unde sa nu se mai duca.

    Iar daca nu vor oamenii astia sa se puna rau cu lumea, pot sa ofere acele nume ca parte din esantionul pe care au lucrat. :) E foarte util sa aratam cu degetul neregulile astea, dar nu la modul general, ci cu exemple concrete. Doar asa poti schimba ceva la modul real.

Trimite un comentariu

sus