Skip to main content

eMag a devenit cel mai valoros brand românesc. Cum arată topul brandurilor

 
Sursa foto: idevice.ro
Sursa foto: idevice.ro

Se schimbă liderul în topul celor mai valoroase branduri din România. Retailerul online eMag devine cel mai valoros brand românesc, într-un clasament întocmit de compania Brand Finance.  

Publicitate

Mai exact, brandul eMAG a depăşit valoarea de 1 miliard de euro (în creştere cu 29%) şi a depăşit Dacia (în scădere cu 28%, al cărei brand a fost evaluat la la 815 milioane de euro), devenind astfel cel mai valoros brand românesc, conform ultimului raport al Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare şi strategie de brand.

Aceasta schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creşterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia, arată raportul Brand Finance.

Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+

În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forţa relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiţia în marketing, brand equity şi performanţa de business.

După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creştere cu 6% până la 397 milioane de euro, pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de “elită” a ratingului AAA+, cu un index de forţă a brandului de 90/100 – ceea ce o plasează pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci

În fiecare an, compania de consultanţă şi evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naţionale şi sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri româneşti sunt incluse în raportul anual Brand Finance România 50.

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania:

„Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează şi un simbolic schimb de ştafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puţin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca in top 50.”

Creşterea brandurilor din sectorul de retail: Dedeman şi Altex confirmă creşterea sectorului de retail

Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane EUR) si Altex (in creştere cu 31% până la 123 milioane EUR), reprezintă, împreuna cu eMAG, creşterea brandurilor din retailul românesc.

In pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricţiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut şi rămâne cel mai valoros brand deţinut integral de acţionari români, protejându-şi poziţia a treia în clasament.

Brandurile de retail sunt bine poziţionate pentru a profita de creşterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie.

Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% faţă de clasamentul de anul trecut – în linie cu creşterea pe ansamblu a economiei româneşti (5,9%).

Cercetarea şi analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri româneşti au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează în principal revenirea economică după disrupţia provocată de pandemia Covid.

Chiar dacă legăturile economice ale Romaniei cu Ucraina şi Rusia nu sunt substanţiale, viitoarele cercetări vor arăta în ce măsură unda de şoc a războiului va afecta valoarea economică creată.

Noi şi vechi, intrări şi ieşiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, şi generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.

Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieşind din clasament în fiecare an. In această ediţie, doar două intrări in top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absenţă in 2021) cu o creştere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane EUR, şi brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane EUR).

Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt COCORICO şi Blue Air  –­ cel din urmă fiind în procedura de insolvenţă ca urmare a restricţiilor din pandemie.

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania:

„Brandurile locale nu duc lipsă de provocări, întrucât globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar şi pentru acele branduri care nu ies din ţară. Tocmai această combinaţie şi alternanţă de oportunităţi şi ameninţări stimulează brandurile să evolueze şi să-şi consolideze forţa.”

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

Trimite un comentariu

sus