Skip to main content

Taraf TV „câştigă” o amendă cu emisiunea „Câştigaţi acum”. „Emisiunea e o struţo-cămilă”

 
Taraf TV „câştigă” o amendă cu emisiunea „Câştigaţi acum”. „Emisiunea e o struţo-cămilă”

După două somaţii, prin care i se cerea să respecte legea, Taraf TV a atras o amendă de la CNA pentru emisiunea „Câştigaţi acum”, prezentată de Sânziana Buruiană.

Publicitate

Este o emisiune care se prezintă drept Teleshopping, dar care continuă ca un concurs, şi mai are şi o taxă de apel disimulată, au concluzionat membrii CNA. O „struţo-cămilă” i-a spus Monica Gubernat, membru CNA. 

„Emisiunile, pentru a fi corect încadrate, trebuie să fie ori emisiuni teleshopping, ori emisiuni concurs”, a concluzionat Valentin Jucan, membru CNA, cel care a propus sancţiunea. Este vorba despre o amendă de 5.000 de lei, care vine după două somaţii publice, pe care CNA le-a dat deja în lunile ianuarie şi februarie. 

Cazul a ajuns pe masa CNA după ce a primit plângeri de la telespectatori care spun că emisiunea este o înşelătorie, că sunt taxaţi atunci când sună pentru aşa-zisul concurs, iar unii nici nu apucă să intre în direct pentru a da răspunsul corect la înrebările puse de Sânziana Buruiană, cea care prezintă emisiunea. 

Despre „format”:

Emisiunea se prezintă drept teleshopping, dar care are şi o componentă interactivă.

Pe ecran este afişată o ghicitoare, iar telespectatorii trebuie să sune, fiind taxaţi cu 2,38 de euro pentru fiecare apel. 

Pentru cei 2,38 de euro cheltuiţi, organizatorii concursului le oferă un „cupon digital” pe care îl pot cheltui achiziţionând produse de pe un site, care are de vânzare 16 produse, toate la preţul de 5,99 de lei, printre care tatuaje temporare, pieptene sau aparate de ras pentru sprâncene. Mai mult, cei care comandă mai au de plătit şi costurile cu transportul: 24,99 de lei.  

Din discuţiile de la CNA

„Emisiunea începe ca o variantă de teleshopping, în sensul că se dau acele cupoane digitale, dar apoi continuă cu o variantă de concurs, pentru că sunt premii care se anunţă, premiile cresc, dar nu se acordă, pentru că niciun telespectator nu reuşeşte să descopere jokerii puşi în concurs. Eu cred că e o struţo-cămilă”, a fost opinia Monicăi Gubernat, membru CNA. 

Cum s-a apărat postul:

„Acest concurs, că toată lumea pronunţă cuvândul concurs, este de fapt o acţiune de marketing. Noi precizăm foarte concret că oamenii achiziţionează, într-o formulă digitală, nişte cupoane, şi pentru a face atractivă această achiziţie, adică să obţină şi altceva, sunt premiaţi. Ca în cadrul unei acţiuni de marketing. Înţeleg că sunt prea complicate premiile. Ok, o să discutăm să le facă mult mai simple, în acest caz.”, le-a spus Rareş Gărduş. reprezentantul postului, membrilor CNA. 

Cristina Pocora, membru CNA:

„Ne duce în zona de înşelare a publicului sau publicitate înşelătoare. Că făceaţi dumneavoastră referire la marketing şi publicitatet şi acţiune de marketing. Da, dar e marketing înşelător, pentru că plecaţi cu ideea de concurs. Nu este foarte clar şi transparent.”

Valentin Jucan, membru CNA:

„Hai să pornim de la Legea Audiovizualului şi de la Cod. Acestea sunt elementele care stau la baza funcţionării legale a tot ce se întâmplă în audiovizual. Avem două categorii: emisiuni de teleshopiing şi emisiuni tip concurs. Nu pot să existe emisiuni mixte, cu amestecături. Ele, pentru a putea fi încadrate corect în lege şi în cod, trebuie să fie ori emisiuni teleshopping, care sunt definite ca atare, ori emisiuni concurs, care sunt încadrate şi explicate. Noi nu trebuie să ne întrebăm cum să rezolve dânşii. Dâşii trebuie să găsească o soluţie de a respecta legea.”

Sancţiunea de 5.000 de lei, propusă de Vaentin Jucan, a trecut la limită, cu şase voturi „pentru”. Alţi membri, printre care Monica Gubernat şi Răsvan Popescu, ar fi optat pentru o sancţiune mai „blândă”, o somaţie. 

O emisiune cu acelaşi nume a atras în trecut amenzi şi televiziunii Etno TV. Doar că la acest post, emisiunea era prezentată de Adela Lupşe, iar producţia a fost, într-un final, scoasă din grilă, după cum Paginademdia.ro a relatat la momentul respectiv

Istoria concursurilor interactive

Moda concursurilor interactive, care te pune să ghiceşti soluţii facile, dar te arde la buzunar, nu e deloc nouă. În anii 2008 - 2010 a fost o adevărată haiducie pe TV.

Multe posturi adoptaseră acest model de emisiune, inclusiv TVR la un moment dat.

Valul de emisiuni, despre care Paginademedia.ro a scris, la vremea respectivă, a făcut CNA să dea o decizie în privinţa acestui tip de emisiuni. La începutul lui 2009 acest tip de emisiuni a fost mutat de CNA după ora 22.00.

În 2011, membrii de atunci ai CNA au modificat Codul Audiovizual, legislaţia secundară pe baza căreia funcţionează forul, astfel încât emisiunile interactive mai aveau voie pe TV doar în anumite condiţii, prevăzute la art 91.

După acea dată, apele s-au mai liniştit. Până acum.

Legislaţia invocată de CNA:

Art. 91 - (1) Concursurile interactive pot fi difuzate în cadrul programeloraudiovizuale numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) au drept scop exclusiv fidelizarea, divertismentul sau educarea publicului;

b) sunt inserate numai în programe educative şi de divertisment sau sunt difuzatecaemisiuni-concurs;

c) nu presupun taxă de participare directă sau disimulată, cum ar fi suprataxa percepută de serviciile de telefonie cu valoare adăugată;

d) respectă regulile informării corecte;

e) câştigurile sau premiile sunt atribuite în baza unui regulament adus la cunoştinţa publicului.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • ONe ONe
    Tarafu efectiv s-a pisat pe decizia CNA
    Acum emisiunea continua nestingherita,cu aceeasi tipologie si aceeasi paparuda Buruiana pe pozitii,sa nu zic mai urat cam zbuciumata...
  • Petrica M. Stoian Petrica M. Stoian
    Sa bage Rache niste politica si pe Taraf . Poate scoate si banii de salarii asa.
  • DUROS DUROS
    dati frecventa cuiva care are ceva de spus
  • jk jk
    La cat au incasat pe seama "contribuabilor",suma este absolut infima

Trimite un comentariu

sus