Skip to main content

Scumpirea carburanţilor. Somaţii pentru Digi24 şi România TV. Cum a scăpat Antena 3 nepedepsită

 
Foto: Ciprian Sterian, via News.ro
Foto: Ciprian Sterian, via News.ro

Panica creată de zvonul scumpirii carburanţilor, cozile de la benzinării au fost cauzate şi de modul în care televiziunile au tratat subiectul? Trei televiziuni au fost vizate de CNA pe subiectul preţului benzinei, însă doar două au fost sancţionate.

Publicitate

Digi 24 şi România TV au primit somaţie, iar Antena 3 a scăpat "basma curată". Deocamdată. Cel puţin până la următoarea şedinţă CNA, când membrii forului audiovizual vor vota între amendă de 20.000 sau somaţie.

Paginademedia.ro vă prezintă cum au decurs discuţiile de azi de la CNA şi cum s-a ajuns la aceste decizii. Înainte, puţin context.

Context. Săptămâna trecută, România a fost tulburată de un zvon legat de scumpirea benzinei. Mai exact miercuri, 9 martie, românii au aflat din online şi de la televizor că preţul ar putea „exploda“ la peste 10 lei pe litru.

Totul a pornit de la un caz particular: o benzinărie din Beiuş care vindea litrul de benzină cu 11 lei. Această informaţie, rostogolită în online, pe reţelele de socializare şi apoi dezbătută şi pe TV (cu burtiere de tipul "Benzina a ajuns la 11 lei"), a creat panică în rândul românilor.

Imagini cu cozile imense de la benzinării au împânzit Internetul, dar şi posturile de televiziune în acea zi de miercuri, după-amiaza.

Televiziunile de ştiri au intervenit cu programe de Breaking news, cu invitaţi în studio şi cu relatări live din benzinării. De remarcat faptul că autorităţile nu au comunicat o poziţie oficială decât seara, după ora 19.00, la cateva ore de la dezbaterea acestui subiect în emisiunile TV.

Prima sursă oficială a fost ministrul Energiei, Virgil Popescu, care a postat seara pe Facebook un mesaj liniştitor, spunând românilor că nu au motiv să se panicheze şi că există stocuri de combustibil.

Apoi, Virgil Popescu a intrat în direct pe mai multe posturi şi a declarat că benzina nu se scumpeşte.

Citeşte şi: Cum au pus Antena 3 şi Digi 24 gaz pe foc în cazul presupusei scumpiri a benzinei şi motorinei

13 posturi tv monitorizate de CNA

Subiectul acestei crize a atras şi atenţia Consiliului Naţional al Audiovizualului care a monitorizat 13 posturi de televiziune, pe durata întregii zi de miercuri, 9 martie.

Apoi, membrii CNA au vizionat în şedinţa publică de luni, 15 martie, toate grupajele de ştiri şi fragmentele de emisiuni care au tratat subiectul crizei de combustibil.

Lista posturile monitorizate:

  1. Aleph News
  2. Antena 1
  3. Antena 3 - trei propuneri de sancţiuni (amendă de 20.000 lei, o amendă de 5.000 lei, o somaţie)
  4. B1 TV
  5. Digi 24 - două propuneri de sancţiuni (amendă de 10.000 lei şi o somaţie)
  6. Kanal D
  7. Metropola
  8. News Romania
  9. Prima TV
  10. Pro TV
  11. Realitatea Plus
  12. România TV - o propunere de sancţiuni (o somaţie)
  13. TVR1

Subiectul a fost reflectat de mai multe posturi generaliste de la noi, însă doar trei televiziuni de ştiri au făcut anumite erori în transmiterea informaţiilor care ar trebui sancţionate, potrivit membrilor CNA.

GALERIE FOTO. Burtierele puse de posturile TV pe tema scumpirii benzinei

Prima vizată: Antena 3

Antena 3 a fost propusă pentru amendare cu 20.000 de lei. De ce?

Potrivit lui Valentin Jucan, cel care a iniţiat sancţiunea, postul de ştiri Antena 3 a început cel mai devreme să dezbată subiectul, iar la ora 16.48 anunţa că operatorii de benzinării, la plural, au transmis creşterea la 10 lei a litrului benzinei la miezul nopţii.

Şi alţi doi membri CNA au fost de acord cu erorile semnalate de Valentin Jucan, însă au fost mai blânzi. Mircea Toma a propus o sancţiune de 5.000 de lei, iar Monica Gubernat o somaţie.

După ample dezbateri, trei propuneri de sancţiuni şi trei runde de vot, Antena 3 a scăpat fără nicio sancţiune. Niciuna dintre propuneri nu a întrunit cele şase voturi necesare.

S-a încercat o mediere între cele trei, însă membrii CNA nu au ajuns la niciun acord.

Monica Gubernat a precizat în şedinţă că nu va vota o amendă mai mare de 5.000 de lei.

Care a fost poziţia postului Antena 3?

Valentin Jucan a vrut să ştie dacă jurnaliştii Antenei 3 au încercat contactarea unei surse oficiale, dacă au luat legătura cu autorităţile pentru a explica situaţia de la benzinării.

„Întrebarea mea este simplă şi aş dori să nu-mi spuneţi părerea dvs şi opinia dvs. A luat Antena 3 legătura cu Ministerul Energiei? Da sau nu“, i-a spus membrul CNA Norinei Ionescu, reprezentanta televiziunii.

„Bineînţeles. Antena 3 ia legătura mereu“, i-a răspuns aceasta lui Valentin Jucan, menţinând faptul că jurnaliştii nu au spus asta şi pe post.

Şi Dorina Rusu, membru CNA, a vrut să ştie pe ce s-a bazat doamna Cătălina Porumbel, moderatoare la Antena 3, când a dat pe post, la orele 16.47 şi 17.49, această informaţie precisă că preţul motorinei va ajunge la 10 lei, chiar de la miezul nopţii. Membrul CNA a întrebat dacă există dovezi în acest sens şi dacă informaţia a fost verificată din surse oficiale.

Norina Ionescu le-a trimis membrilor CNA, pe e-mail, în timpul şedinţei publice de marţi, 15 martie, un document primit la redacţie de la un lanţ de benzinării.

Ce scria în document? „Stimate partener, vă anunţăm că în urma modificării preţului carburanţilor la nivel naţional şi internaţional, se schimbă preţul de listă al carburanţilor începând cu 10.03.2022".

„Acesta este documentul în baza căruia s-a dat informaţia respectivă. Eu consider că nu s-a creat o panică generală de la un document.

Eu consider că au fost mai multe informaţii, venite pe mai multe piste, difuzate nu doar de postul Antena 3, care au dus la această panică şi la cozile pe care le-am văzut şi la majorarea preţurilor în cursul zilei respective, în timp real“, a explicat Norina Ionescu.

În replică, Valentin Jucan i-a explicat că problema a fost speculaţia că preţul va urca la 10 lei. „În fiecare noapte la staţiile de benzină preţul urcă sau coboară. Despre asta era vorba. Despre faptul că preţul va fi actualizat.

Dar de aici şi până la a justifica cu acel document zvonul că la miezul nopţii va depăşi 10 lei, aici este problema. În acel document nu se spune cu cât va urca preţul la miezul nopţii. Acela este un document primit de transportatori în fiecare zi“, a menţionat membrul CNA.

Explicaţiile date de Norina Ionescu, reprezentanta postului Antena 3 în şedinţa CNA:

Nu cred că s-a încercat panicarea populaţiei sau manipularea sau fake news. Haideţi să nu pierdem din vedere faptul că informaţiile prezentate au fost reale, motiv pentru care s-a lăsat şi cu sancţiuni din partea statului roman, în zilele următoare. Există documente la care au făcut referire colegii mei. Documente trimise de asociaţiile de transportatori. Au fost persoane avizate, respectiv domnul de la asociaţia benzinarilor.

Există o îngrijorare, au existat îngrijorări şi cu privire la cozile la paşapoarte, la ulei, am văzut că nu suntem singura ţară unde se întâmplă lucrul acesta şi că unda de şoc se răspândeşte aşa, pe un fond emoţional de panică, de frică, de nesiguranţă, de neîncredere în autorităţi.

Cu asumarea deplină a ceea ce spun, până la ora 19.00 a lipsit orice reacţie oficială a autorităţilor. Până la acea oră, presa să creeze un echilibru cu cine? Cu cine a avut. Respectiv, cu persoane avizate din domeniu, la curent cu informaţiile prezentate.

Să nu uităm că nu am pornit de la un fake news, această situaţie a existat în România, la diverse benzinării. Apoi s-au desluşit lucrurile, că era vorba despre un lanţ de benzinării, aparţinând Ungariei.

A doua vizată: Digi 24

Şi televiziunea Digi 24 a făcut căteva erori de informare pe acest subiect, potrivit membrilor CNA.

„Propun o amendă de 10.000 lei pentru burtierele date la ora 17.00, când anunţa preţuri record la motorină şi benzină, faptul că urmează creşteri de preţ bruşte şi că se epuizează stocurile“, a declarat Valentin Jucan.

Ce burtiere a afişat Digi 24 în ziua de 9 martie?

  • Preţuri-Record la motorină şi benzină
  • Preţul carburanţilor a depăşit 11 lei pe litru
  • Bihor - Preţul carburanţilor a depăşit 11 lei pe litru
  • Cozi la pompă de teama scumpirilor
  • Cozi de maşini la benzinării

Monica Gubernat şi Mircea Toma au propus o somaţie pentru aceleaşi erori.

În final, Valentin Jucan şi-a retras propunerea de amendă, considerând că nu e potrivit ca Digi să fie amendată din moment ce Antena 3, postul cu cele mai multe ore de difuzare şi mai multe erori, în viziunea lui, a scăpat fără nimic.

Astfel, propunerea de somaţie a fost aprobată de restul membrilor CNA, singurii care au votat împotrivă fiind Valentin Jucan şi Ionel Palăr.

A treia vizată: România TV

Potrivit CNA, şi televiziunea de ştiri România TV a făcut nişte erori de informare cu privire la subiectul majorării preţului la benzină şi motorină.

Membrii CNA au semnalat câteva burtiere panicarde:

  • Dezastru la pompe: 11 lei litrul de benzină
  • Efectul războiului în România: preţuri istorice la combustibili

Pentru aceste greşeli, România TV a primit o somaţie.

Care au fost încălcările făcute de Digi 24 şi România TV, potrivit legii?

Membrii CNA au constatat nerespectarea dispoziţiilor art. 65 lit. c) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual:
„În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: (...) c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment“.

Poziţiile membrilor CNA, în şedinţa publică, pe tema crizei preţului benzinei

Valentin Jucan, membru CNA

"Au apărut nişte informaţii în zona de online, pe Facebook, iar dupa-amiaza, în jurul orei 17.00, această zvonistică s-a transformat într-o chestiune concretă: cozile de la benzinării.

Pana la ora 17.00 radiodifuzorii s-au raportat în mod diferit. Unii au început devreme, alţii au început în jurul acestui moment, când deja erau cozi, pornind de la ceea ce s-a întamplat pe teren.

Cred că perioada de până la instaurarea acestui blocaj trebuie analizată.

Iei informaţia de pe Facebook, dar când vrei să o difuzezi trebuie să-ţi asiguri nişte elemente: este reală? Poate fi difuzată? Lucruri care ţin de o responsabilitate faţă de public.

Le era clar tuturor că o astfel de ştire va crea panica.(…)

Au existat doi radiodifuzori care până în ora 17.00 nu au făcut toate diligenţele pentru a solicita punct de vedere din partea ministerului şi guvernului, ba mai mult, unul dintre radiodifuziori ne-a transmis azi un document în care se vedea clar că lanţul de benzinării Mol a anunţat că va schimba preţul începând cu ora 00.00.

De ce n-au întrebat, înainte de a se îndrepta spre aceste instituţii care nu răspund la telefon, celelale lanţuri de benzinării? Era atât de simplu să se facă acest demers.

Antena 1 a menţionat în buletinul informativ că aşteaptă un punct de vedere de la marii producători de combustibil. Deci procedura editorială se cunoaşte.

Au evitat menţionarea numelui, dar prin acest lucru publicul putea să înţeleagă ca acest lucru e o chestiune generală.

Luăm de pe Facebook o informaţie şi strigăm de pe platou să reacţioneze Guvernul. De ce nu-ţi verifici informaţia inainte?

Sunt două posturi, mai ales unul, care a început de dimineaţă şi a avut la dispoziţie cel puţin cinci ore să obţină punct de vedere de la Guvern, de la ceilalţi producători de carburanţi. (…)

Trebuia să se facă o distincţie clară între zvonistică şi fel de fel de estimări. Dacă această informaţie era dată în alt context, fără război, poate că era primită altfel.

De două săptămâni suntem supuşi unor teste de manipulare de manual, ştim din partea cui, ştim cum se propagă. Observaţi că aceste teme nu le regăsim doar în România, ele sunt programatice pe toată graniţa conflictului cu Ucraina: ulei, combustibil (le regăsim în Polonia, în Bulgaria).

Sunt încercări care îşi au rădăcina în online, în Facebook, şi au ca scop final o şubrezire mult mai mare a încrederii societăţii în instituţii.

Dacă tu iei o informaţie de pe Facebook şi o dai cinci ore pe televizor fără să verifici informaţia. Faptul că e pe Facebook nu are nicio legitimatate.“

Cristina Pocora, membru CNA:

„Monitorizările îmi arată lucrurile mai nuanţat decât am avut senzaţia atunci, la cald. A fost ceva foarte puternic şi bine orchestrat. A plecat de pe online, cum au recunoscut interlocutorii.

Foarte rar a spus cineva că a auzit la TV. Dar nu pot să nu remarc că şi pe TV au fost unele scăpări în ceea ce priveşte verificarea informaţiilor. Găseşti în online tot felul de minuni, dar poţi să verifici informaţiile.

Am remarcat nişte abateri, televiziunile au preluat din online şi au validat subiectul. Dar mă bucur că nu audiovizualul a fost cel care a generalizat această nebunie, ci din păcate, a venit din online. (…)

E nevoie de mai multă atenţie şi responsabilitate.

E un semnal, am văzut această desfăşurare de forţe, online-ul a zăpăcit pe toată lumea.

Nu televiziunile au generat această panică. Noi nu avem atribuţii în online şi pe reţelele de socializare. Acolo e nevoie de filtrul fiecăruia să ne alegem ce credem, ce nu credem, cum ne ducem după toate nebuniile care sunt pe Facebook.

Fac apel la responsabilitatea radiodifuzorilor. Am vazut paşi semnificativi, dar mai trebuie făcuţi.“

Răsvan Popescu, membru CNA:

„Cred că suntem într-o situaţie de puţin foc şi mult fum. O situaţie punctuală din vestul ţării se duce ca o undă de şoc, întâi în online şi apoi în TV şi  în întreaga ţară şi desigur că urmează panica şi isteria. (…)

E greu de spus cine doar a filmat cozile şi cine le-a alimentat.

Să ţinem cont că şi Guvernul a intervenit târziu, la ora 19.00.“

Nicolae Bălaşa, membru CNA:

„În zilele acelea am alimentat, am făcut plinul şi am constatat că preţurile la benzină era crescut peste tot. Presa n-a făcut nimic altceva decât să constate şi să relateze ceva.

Facem parte dintr-un popor care în urmă cu 30 de ani stătea la coadă pentru orice. (…) Drama s-a fixat.

S-a simţit în timpul zilei acel gol informaţional, sigur că şedinţele sunt lungi, cei de la guvern au răspuns mai târziu, iar presa a încercat să liniştească, nu să amplifice.

Nu am văzut niciodată intenţia de a provoca dezordine, de a împinge la teamă. E aproape absurd să-i acuzam pe cei din presă că ei ar fi provocat această teamă, dintr-un zvon.“

Mircea Toma, membru CNA:

„Am urmărit două tipuri de comportamente: calitatea informaţiei şi stilul de comunicare. Calitatea informaţiei tine de jurnalişti, dar şi de autorităţi, iar stilul ţine de intenţiile şi particularităţile editoriale ale postului.

Una e să spui la Beiuş, alta e să spui că a sărit preţul la benzinării, deja informaţia e prezentată fals. Generalizarea cazurilor particulare e o faptă care nu poate fi trecută cu vederea.

Şoc la pompă - nu e un titlu care să prezinte echilibrat situaţia.
Cozi la benzinării - e o acoperire reală a fenomenului.

Informaţii de la benizari puteau să ceara. Ceea ce ţine de comunicatorii guvernamentali, am văzut la toate posturile când au avut acces de informaţie de la guvern că şi-au reglat discursul. Nici nu au bâjbâit, nici nu au produs enormităţi. (…)

Dacă noi am putea amenda şi guvernul, aş face cu dragă inimă. (…)

Există un singur fault în acest meci, comis de Antena 3. Antena 1 a funcţionat corect. Digi a avut şansa unui invitat foarte temperat care a formulat sănătos: „că nu trebuie să ne lăsăm cuprinşi de panică“. (…)

Mesajul pe care vreau să-l transmit e ca într-o situaţie de criză, stârnirea panicii este instrument de luptă în favoarea adversarului.“

Ionel Paler, membru CNA:

„Ziua de 9 martie trebuie împărţită în două: până în ora 19.00 şi faptul că s-a întâmplat pe timp de război, la graniţa României.

Circulam spre casă, nu am avut acces la informaţii, dar de la jumătatea drumului, de la Râmnicu Sărat, a fost imposibil de a mai circula pentru că voiau mulţi cetăţeni să alimenteze. Nu mai ţineau cont de agenţii de circulaţie. Am circulat o oră şi jumătate, două, sub imperiul panicii. Când am ajuns acasă şi am deschis televizorul, era după ora 19.00 şi lucrurile erau foarte clare.

Concluzia pe care o trag e cât de vunerabli suntem cu toţii în astfel de sitaţie. Poate exista şi multă bună credinţă a celor care trebuie să stavilească aceste derapaje. Nu avem control în mediul online.

Nu cred că televiziunile au făcut ca drumul meu până la Bacău să dureze o oră şi jumătate în plus, dar ar fi putut face să fie mai scurt.

Nu sunt pentru măsuri atât de dure pentru că eu cred că avem nevoie de un parteneriat: autorităţi, televiziuni şi noi, autoritate de reglementare.

Nu cred ca vom putea controla tot ceea ce este aruncat în piaţă. În zona de online, unde nu avem control, se vor produce. Cu bună credinţă putem să temperăm aceste lucruri.(…)

E nevoie de multă comunicare din partea autorităţilor şi de bună credinţă din partea noastră şi a radiodifuzorilor.

Monica Gubernat, membru CNA:

„Nu radiodifuzorii au generat criza, ci doar au constatat-o.

Din momentul în care am avut o poziţie a autorităţilor, presa a fost cel mai bun partener. Au fost greşeli, dar le consider umane.“

Citeşte şi: Cum au pus Antena 3 şi Digi 24 gaz pe foc în cazul presupusei scumpiri a benzinei şi motorinei

Autor: Alexandra Irimiea alexandra.irimieapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus