Skip to main content

Miliarde de dolari ajung an de an la site-urile conspiraţioniste şi de fake-news. Un studiu arată cum

 
Foto - Hepta
Foto - Hepta

„Brandurile de top trimit anual aproximativ 2,6 miliarde de dolari către site-uri conspiraţioniste, de fake-news şi care dezinformează”, - Este concluzia izbitoare care reiese dintr-un studiu realizat NewsGuard (care urmăreşte dezinformarea online) şi compania de măsurare a traficului Comscore.

Publicitate

Banii ajung către respectivele site-uri cu conţinut indoielnic prin aşa-numitul „programmatic advertising”, adică prin cumpărarea automată de publicitate pe internet. 


Despre acest studiu a vorbit şi Codruţa Simina în newsletter-ul Misreport.


Autorii studiului spun că acest lucru nu se întâmplă întotdeauna intenţionat.

„Datele subliniază cum dezinformarea online este plătită neintenţionat de principalele agenţii de publicitate, care îşi plasează anunţurile pe mii de site-uri web folosind publicitate programatică”, afirmă studiul.

Anunţurile, plasate automat de algoritm

Datele au stabilit că 1,68% din cheltuielile publicitare s-au dus către site-urile pe care NewsGuard le consideră „manipulatoare”. Conform raportului, acest lucru echivalează cu aproximativ  2,6 miliarde de dolari - cheltuieli publicitare globale pe an. Mai mult de jumătate din această sumă a fost cheltuită în SUA.

Totul este raporat la industria de publicitate programatică globală, care are o valoare de 155 miliarde de dolari. 

De ce se îmtâmplă acest lucru? Explică tot NewsGuard-Comscore:

Destinaţiile de plasare ale anunţurilor sunt realizate automat prin intermediul algoritmilor. Instrumentele de verificare a publicităţii concepute pentru a proteja mărcile sunt eficiente pentru a detecta şi bloca reclame pe conţinut pornografic sau violent.

Algoritmul nu poate identifica dezinformarea

Aceste tool-uri sunt, în mare parte ineficiente, în detectarea dezinformării care de multe ori arată la fel ca ştirile obişnuite şi pot fi identificate cu greu prin inteligenţa artificială, mai notează sursa citată.

Totuşi, aceiaşi autori menţionează că:

„Cantitatea exactă de publicitate care merge pe site-urile de dezinformare nu poate fi determinată exact. Platformele digitale care controlează o mare parte din piaţa publicităţii nu îşi fac publice datele cu privire la cât de mult livrează către anumite site-uri de dezinformare în fiecare an.”

Estimările au fost făcute pe un eşantion de 7.500 de site-uri ale căror costuri de trafic şi publicitate sunt măsurate de Comscore şi un set de date de peste 6.500 de site-uri de ştiri şi informaţii a căror credibilitate este evaluată de NewsGuard. Astfel, s-au încrucişat datele pentru a estima cheltuielile publicitare digitale. 

Nu este singurul raport de acest fel. NewsGuard a mai arătat, la începutul acestui an, că peste 4.000 de branduri au făcut publicitate pe site-urile care publică dezinformare Covid-19.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus