Skip to main content

Comisia de etică din TVR a câştigat procesul intentat de ...şefa TVR Doina Gradea. Pe cazul Dragoş Pătraru

 
Comisia de etică din TVR a câştigat procesul intentat de ...şefa TVR Doina Gradea. Pe cazul Dragoş Pătraru

DECIZIE DEFINITIVĂ. TVR a pierdut definitiv procesul prin care Doina Gradea încerca anularea concluziilor unui raport al Comisiei de Etică.

Publicitate

Procesul datează de pe vremea conflictului dintre Doina Gradea, fosta şefă a TVR, şi jurnalistul Dragoş Pătraru, pe atunci sub contract cu postul public. 

Doina Gradea a contestat în instanţă Raportul Comisiei de Etică a TVR, conduse de Horia Gruşcă, (raport favorabil lui Dragoş Pătraru) şi a cerut anularea lui.

Practic, în instanţă s-au luptat TVR şi ...Comisia de etică, tot din TVR.

A fost o situaţie fără precedent ca instituţia să conteste un document al Comisiei de Etică, organizaţie care în raport cu TVR are doar un rol consultativ.

Este vorba despre raportul de 42 de pagini în care se spunea despre Doina Gradea că, prin afirmaţiile de pe înregistrările lui Dragoş Pătraru „sugerează disponibilitatea de a tranzacţiona independenţa editorială” a TVR, că are „concepţii deformate despre rolul jurnalismului şi misiunea serviciului public” sau că a avut un limbaj autoritar şi ameninţător la adresa salariaţilor studioului teritorial Cluj.

Procesul a fost pierdut de Doina Gradea la instanţa de fond, la Curtea de Apel, încă din 2019.

Motivul? Raportul comisiei nu este un act cu efecte administrative, deci nu poate fi contestat în instanţă în contencios administrativ. Paginademedia.ro a scris pe larg despre motivare AICI

Dar şefa de atunci a TVR, Doina Gradea, nu s-a lăsat şi a atacat decizia la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Instanţa a decis zilele trecute să menţină decizia Curţii de Apel, adică să respingă cererea TVR de a anula un raport al Comisiei de Etică. 

Din concluziile raportului Comisiei de Etică, din octombrie 2019

- Limbajul vulgar al Doinei Gradea şi al lui Eduard Dârvariu de pe înregistrările prezentate de Dragoş Pătraru:

„Limbajul folosit atât de Preşedintele-Director General, cât şi de Directorul TVR 1 în dialogurile cu jurnalistul Dragoş Pătraru abundă în vulgarităţi, expresii obscene şi injurioase, descalificante nu doar prin prisma poziţiilor ocupate de cei doi în ierarhia serviciului public de televiziune, ci şi din punct de vedere al profesiei lor de comunicatori”, spune Comisia de Etică.

- Doina Gradea îi numeşte „hateri” pe jurnaliştii secţiei de Ştiri, opinie pe care şi-a menţinut-o în cadrul audierilor Comisiei.

„Asocierea explicită pe care Preşedintele-Director General o face între abordarea critică a activităţii autorităţilor de către jurnalişti TVR şi dependenţa financiară a instituţiei de bunăvoinţa aceloraşi autorităţi confirmă temerile exprimate de o parte însemnată a societăţii civile la momentul deciziei politice de înlocuire a taxei tv cu o alocaţie bugetară.

În fapt, corelaţia aparent logică pe care o face dna Gradea (autorităţile „puteau să nu ne dea”/„stai să te gândeşti: merită ăştia sau nu merită?”/ „ăştia nu merită nimic!”) sugerează disponibilitatea de a tranzacţiona independenţa editorială a serviciului public de televiziune”, concluzionează Comisia

„Comentariul acuzator al Preşedintelui-Director General ignoră obligaţia fundamentală a jurnaliştilor de a avea în permanenţă o raportare critică constructivă, riguros argumentată şi onestă faţă de activitatea instituţiilor statului, în condiţiile respectării deontologiei profesionale.

Pe de altă parte, condamnarea îndeplinirii de către aceştia a îndatoririlor profesionale, în limitele prevederilor Statutului ziaristului din SRTv, reprezintă proba unei concepţii deformate despre rolul jurnalismului şi misiunea serviciului public de televiziune.”

- Cazul Emma Schweringer, certată pentru că i-a pus o întrebare insistentă Gabrielei Firea. Şi cazul Dragoş Porojnicu, mustrat şi el pentru că a trimis, în ziua sa liberă, Comisiei Europene o serie de întrebări fără să fi discutat înainte cu un superior.

„Unele din criticile dnei Doina Gradea la adresa jurnaliştilor menţionaţi se regăsesc şi în admonestările primite de aceştia din partea directorului Oana Popescu şi/sau a producătorului executiv Dorin Muntean, cei care au luat ulterior şi o măsură cvasisancţionatorie injustă faţă de reporterul Ionuţ Gheorghe, fără să ţină cont de circumstanţele în care s-a desfăşurat conferinţa de presă de la Bruxelles din februarie a.c.”

- Gabriel Gherhescu, producător la Viaţa Satului, înlocuit în funcţie, după ce s-ar fi „dat un telefon de «sus»” (după cum i-a spus Eduard Dârvariu, directorul interimar al TVR).

„Există indicii credibile care susţin rezonabil ideea unor intervenţii exercitate din afara TVR, chiar şi din zona politică, în favoarea înlocuirii responsabililor editoriali ai unor emisiuni cu jurnalişti agreaţi pe criterii extraprofesionale.”

- Mutarea emisiunii Ora de ştiri la o oră mai târzie.

„Nu au fost identificate elemente suficiente care să probeze afirmaţia dlui Dragoş Pătraru conform căreia decizia înlocuirii în grila TVR 1 a emisiunii Ora de ştiri cu un Telejurnal cu durata redusă ar fi fost consecinţa unor presiuni de natură politică”

- Poziţionarea şefei TVR faţă de angajaţii TVR de la Cluj, nemulţumiţi de numirea lui Romeo Couţi la conducerea postului local:

Aceeaşi lipsă de transparenţă în motivarea deciziilor şi de refuz al conducerii de a dialoga cu subordonaţii în mod argumentat este relevată şi de discursul Preşedintelui-Director General ţinut în octombrie 2017 în faţa salariaţilor studioului TVR Cluj, nemulţumiţi de repunerea în funcţia de director, ca interimar, a dlui Romeo Couţi, în pofida greşelilor manageriale consemnate în raportul unei comisii extinse de audit intern în luna martie a aceluiaşi an.

Pe lângă folosirea unui limbaj autoritar şi ameninţător la adresa salariaţilor studioului teritorial, Preşedintele-Director General îşi anunţă intenţia de a hotărî personal, în mod discreţionar, câştigătorii concursurilor profesionale care vor urma („Este decizia mea cu cine vreau să lucrez! Cu cine cred că pot să lucrez! (...) Este decizia mea! Punct!” ).

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • doamna doina nu a fost obisnuita sa fie contrata Ea taia si spinzura sub umbrela psd -ului Inca nu i s a facut nota de plata ?
  • Mai traieste Horia Grusca? Dar Corneliu Calota? Astia doi, plus altii ca ei, papa lefuri de cate 100 de milioane pe luna fara sa produca absolut nimic de ani de zile.
  • @Django
    Dan Turturica are ocazia sa scape de toti acesti pacalici fara palmares pe 15 martie, cand le expira contractele de sefi provizorii. Drama e ca ei se cred mari meseriasi, dar audientele sunt praf si TVR e foarte departe de a fi o organizatie media moderna. Iar demolarea s-a petrecut sub conducerile lor, cu semnaturile lor, fara sa clipeasca la nicio tampenie propusa de vreun PDG numit politic.
  • Firesc ar fi ca numita Gradea Doina sa plătească din buzunarul propriu cheltuielile de judecata. Are de unde. Ca de comun acord cu fostul CA si-a tot mărit ilegal leafa. Poate ca vor fi și ăștia puși la plata.
  • Ca Gradea are o gandire de autobaza, si convingerea ca avocatii ei o pot scapa de orice mizerii a facut, nu e o noutate. Insa faptul ca aia care au ajutat- o sa puna abuzurile astea in practica, sunt inca in functii, e scabros. Dl. Turturica, va recomand ca lectura usoara de seara, cv-urile actualilor coordonatori de structuri din TVR, numiti fara concurs. Poate urmariti linia dinastica, deoarece multi sunt din parinti campioni crescuti in TVR, cu 0 experienta in privat. Altfel, degeaba va plangeti ca nu aveti cu cine lucra.
    P.S pt doamna Doina: Am auzit ca la penitenciarul Targsor mancarea e chiar buna, iar sefele de camera sunt mai delicate...Recomand.
  • Locul acestei doamne este la STB. Vatman. Alături de Darvariu, Cristache, Livia Șerban Iancu.

Trimite un comentariu

sus