Skip to main content

RAPORT PwC. În pandemie, Netflix şi HBO au fost pe val. Platformele au avut cea mai mare creştere de pe piaţă

 
RAPORT PwC. În pandemie, Netflix şi HBO au fost pe val. Platformele au avut cea mai mare creştere de pe piaţă

RAPORT PwC. Anul trecut au fost pe val serviciile de tip Netflix şi HBO. Cu multe luni de carantină şi mai mult stat în casă, platfomele au avut cea mai mare creştere pe piaţa media şi de divertisment. A stat bine şi zona de publicitate pe internet, dar şi zona de jocuri video. Per total, a crescut tot ce înseamnă conţinut consumat acasă, însă au pierdut cinematografele, ziarele şi revistele tipărite şi zona de publicitate outdoor. 

Publicitate

Piaţa de streaming (Netflix, HBO) a ajuns la o valoare de 29 de milioane de euro, ceea ce înseamnă o creştere de de 27,16%, notează raportul publicat de PriceWaterHouseCoopers.

Tot ei estimează că piaţa de servicii „Over-the-top” (OTT) va continua să crească şi în acest an cu o rată estimată de 22,43%, până la 36 milioane euro.

Per total, PwC estimează că industria de media şi divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 8,09% comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde euro, peste nivelul pre pandemie (2,53 miliarde euro în 2019).

„Veniturile industriei de media şi divertisment din România au scăzut cu 4,23% anul trecut, din cauza restricţiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind încasările cinematografelor”, spune Florin Deaconescu (partener şi liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România). 

Raportat la nivel de regiune, România a înregistrat anul trecut cea mai mică scădere a industriei de media şi divertisment dintre ţările din Europa Centrală şi de Est incluse în raport. Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% şi Cehia de 4,94%.

Jocurile video, publicitatea TV şi cea pe internet - printre marii câştigători din pandemie

- După serviciile de tip Netflix şi HBO, a doua cea mai mare creştere la nivelul pieţei a fost înregistrată de segmentul de jocuri video şi e-sports (sporturi electronice), de 17,08%, până la 154 milioane euro. Pentru acest an, se estimează un avans de 18,94%, până la 184 milioane euro, conform datelor PwC. 

- Publicitatea pe internet a urcat cu 8,33%, la 106 milioane euro, în 2020. Acest segment va continua să crească şi în acest an, cu 11,78%, la 118 milioane euro. România are cea mai mică piaţă de publicitate pe internet din Europa Centrală şi de Est, dar cu cea mai rapidă creştere, precizează acelaşi raport. 

- Televiziunea şi conţinutul video consumat acasă s-au menţinut anul trecut la o valoare de 515 milioane euro, o evoluţie similară fiind estimată şi pentru 2021. 

- În acelaşi timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane euro.

- Restricţiile au avut un efect pozitiv pentru vânzările de carte, care au crescut cu 3,63% în 2020, până la valoarea de 67 milioane euro

Pierzătorii în pandemie: ziare, reviste, cinematografe şi outdoor

Deşi multe zone au câştigat, pandemia a făcut şi ravagii pe anumite paliere. Cele mai afectate au fost cinematografia, accesul la internet, piaţa de publicitate outdoor, ziarele şi revistele tipărite, radio, media B2B (Business to business) care cuprinde anuarele şi cataloagele cu informaţii de afaceri şi publicitatea din acestea, revistele nişate, cărţile profesionale, târgurile şi expoziţiile.

- Cu cinematografele închise, industria cinematografică a înregistrat o scădere de 80% anul trecut, până la o valoare de 12 milioane euro. Totuşi, anul acesta este estimată o revenire a acestui sector până la 24 milioane euro, dar mult sub nivelul din 2019, de 60 milioane euro.

- Un alt segment care a pierdut din cauza pandemiei este piaţa de publicitate out-of-home (-21,5%), care a ajuns la o valoare de 27 milioane euro în 2020. Perspectivele pentru acest an arată însă o revenire până la 32 milioane euro, spun cei de la PwC. 

- Deja afectate de declin în ultimii ani, ziarele şi revistele tipărite din România şi-au adâncit scăderea cu 20,79% în 2020, până la 55 milioane euro, urmând să crească cu 11% în acest an, conform aceloraşi date. 

- După o creştere în 2019, segmentul radio, muzică şi podcast a scăzut cu 21,41%, anul trecut, dar va reveni pe creştere în 2021 şi va ajunge la 27 milioane euro.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 14 segmente ale industriei de media şi divertisment din 53 de teritorii şi facilitează compararea datelor referitoare la consumatori şi cheltuielile de publicitate.

Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare şi reviste, muzică, radio şi podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradiţională şi consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video şi sporturi electronice, realitate virtuală.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus