Skip to main content

Carrefour a ajuns ţinta ironiilor creativilor, după ce a adunat zeci de agenţii la un pitch. Publicitarii: “Incredibil”. “Mă simt insultat”. “Mai bine făceau pitch pe Arena Naţională”

 
11351366_10204318832270701_8413891592636488963_n
11351366_10204318832270701_8413891592636488963_n

CE-AU VRUT ŞI CE-A IEŞIT. “În 20 de ani de publicitate nu am trăit aşa ceva”, povesteşte Adrian Preda – “Predu”, publicitar cu ştate vechi în industrie. “Am ajuns acolo crezând că o să fie câteva agenţii, dar în sală era toată piaţa. Ne salutam, era ca la festival, ca la Effie”, continuă el.

Publicitate

„A fost un recensământ al agenţiilor de publicitate”, au glumit unii publicitari.

Zeci de seniori din creaţie, chiar proprietari de agenţii de publicitate, profesionişti, au umplut sala de la Sofitel în cea mai mare chemare la o licitaţie din ultimii ani, din partea Carrefour. Efectul nu fost însă cel dorit.

Ce s-a întâmplat?

Astăzi, de la ora 10.00, profesionişti din 50 de agenţii – full service, shopuri de creaţie, agenţii de digital - s-au întâlnit la hotel Pullman, la chemarea Carrefour. Retailerul le-a trimis o invitaţie la un briefing, lucru obişnuit într-o licitaţie. Neobişnuit a fost numărul participanţilor. Cei mai mulţi dintre publicitarii contactaţi de Paginademedia.ro nu ştiau că alte zeci de agenţii au fost invitate.

Ce dorea Carrefour? Două linii mari, potrivit participanţilor:

1. Demararea unui proces de selecţie a unui partener care să se ocupe de poziţionarea brandului, de comunicarea strategică a Carrefour.
2. Deschiderea unei platforme – Creative Lab – prin care orice agenţie poate propune idei, campanii care să poată fii implementate. Cei trei piloni ai brandului Carrefour, conform prezentării: Preţ, Inovaţie, Fun.

Cum au reacţionat publicitarii?

“Imi este rusine cu momentul asta in care se afla industria. Mă simt insultat, umilit, luat în bătaie de joc”, a spus Robert Tiderle, creativul care conduce agenţia Papaya Advertising.

Adrian Preda – “Predu”, Director de Creaţie la FriendsTBWA, se declară uluit:

“Este incredibil. În 20 de ani de publicitate nu am trăit aşa ceva. Nicio agenţie civilizată, normală, nu o să se bage la acest pitch.” El povesteşte că Jean Baptiste Dernoncourt, directorul Carrefour România a spus că “e plictisit” şi că vrea “să nu mai fie plictisit”. “Spunea asta cu agenţia lor actuală – Publicis – în sală”.

“Am numărat pe o listă 45 de agenţii, dar cred că erau mai multe. Erau în sală aproape toţi seniorii din piaţă. Din ce am văzut, mai plecau pe măsură ce se lămureau. Cei de la Carrefour au justificat că şansele lor să obţină o idee cresc în acest fel, dar eu cred că nicio agenţie normală nu intră într-un astfel de proces.

Mugur Pătraşcu, de la agenţia iLeo a numit abordarea “inedită”. Ce spune în legătură cu ce şi-a dorit Carrefour?

“Când doreşti un partener strategic, care să se ocupe de poziţionarea brandului, îţi alegi o listă cu posibile agenţii. O abordare atât de deschisă nu cred că este în beneficiul lor, al brandului. Dă impresia că nu există criterii clare, în funcţie de care o agenţie mare să vină cu ideile”, spune Pătraşcu. "Când vrei un parteneriat, cauţi ceva specific. Datul unui anunţ mă face să cred că nu sunt clare criteriile", a completat el.

Publicitarul şi-a expus punctul de vedere şi la întâlnirea de astăzi. În ceea ce priveşte cea de-a doua parte, cu platforma de idei: “este o abordare inedită. Este clar că piaţa se schimbă. Este cu totul altceva din perspectiva agenţiilor mai mici, dar nu sunt de acord cu abordarea pentru agenţiile mari, unde este nevoie de mai mult decât atât, de o iniţiativă care mi se pare superficială.”

Creativii s-au dezlănţuit pe Facebook, într-o ploaie de ironii la adresa evenimentului de astăzi, de la chemări la "recensământ", până la prezentarea managerului Carrefour în postura lui Big Brother. Au venit şi cu idei: un pitch Carrefour organizat pe Arena Naţională.

Şerban Alexandrescu, de la Headvertising a ironizat şi agenţiile participante: "Mai misto e ca absolut toata lumea care s-a dus astazi de fapt stia foarte bine ca la capatul curcubeului se afla headline-ul "Bluza bumbac barbati, 14,99 RON". Si totusi s-au dus. Aici e cealalta discutie interesanta - despre agentii, nu despre client", a scris el pe Facebook.

Dinu Panescu, director de creaţie la Propaganda:

„Pe noi nu ne-a interesat pitch-ul pentru că avem deja client retailer, pe Rewe Group. Ne-am dus pentru un spectacol de neratat (sau pentru stunt-ul de PR al anului, dar n-a fost cazul), in condiţiile în care noi aflaserăm încă de ieri că au fost invitate toate agenţiile din piaţă.
Au făcut această greşeală de PR în condiţiile în care acesta este unul dintre cele mai fierbinţi subiecte din industrie: picth-urile la care se invită prea multe agenţii. Iar pe fondul ăsta, iată că se întâmplă culmea culmilor. O greseala de PR atât de mare încât pare să se transforme într-una de business.
Am vazut erori mari de business, de brief, practic la toate capitolele. Dar în mod particular, mi s-a părut cu adevărat scandalos că au arătat literalmente întregii industrii campaniile făcute cu agenţia actuală şi că s-au plâns că sunt "plictisitoare". Adică s-au dezis de parcă Publicis - altminteri o agenţie serioasă şi cu rezultate - a lucrat singură pe brand în toţi anii ăştia. De parcă cei din agenţie au gandit singuri produsul de marketing Carrefour, s-au briefat singuri şi şi-au aprobat singuri ideile. Asta mi s-a părut "inovaţia" de astăzi.Daca nici după aşa ceva industria noastră nu dă dovadă de solidaritate, înseamnă că ne merităm soarta cu vârf si îndesat.”

Din postările puse de creativi pe Facebook:

  • 11059943_10205960610768110_529426604217424597_n
  • 11330014_10152917699990679_8445175564941478415_n
  • 11351366_10204318832270701_8413891592636488963_n
  • 11377217_10205960744851462_3707019099118891867_n
  • MadMen
  • game of agencies
  • Carrefour
  • iliescu
  • pitch2015 - Foto Ionut Bunescu
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu