Skip to main content

Mona Dîrțu despre rolul tabloidelor în Brexit. Ce trebuie să învețe România: "Grijă la ce finanțați: prostiile și minciunile - "content"-ul care face trafic azi - sapă șanțuri pe creiere"

 
Mona Dîrțu despre rolul tabloidelor în Brexit. Ce trebuie să învețe România: "Grijă la ce finanțați: prostiile și minciunile - "content"-ul care face trafic azi - sapă șanțuri pe creiere"
Sursa foto: The Economist

„Sentimentele anti-UE ale britanicilor au fost hrănite decenii la rând via Daily Mail, Daily Telegraph, The Sun & altele, care au publicat voios valuri de fabricații despre UE”, explică jurnalista Mona Dîrțu, într-un text pe pagina sa de Facebook 

Jurnalista vine și cu câteva exemple de titluri ale presei tabloide britanice, știri „funny”, dar care au hrănit ani de-a rândul sentimentele de frică ori frustrări: „bananele trebuie să aibă o anumită curbură" (1998), "bancnotele euro provoacă impotența" (2002), "britanicii sunt obligați să primească un anume procent de cetățeni Roma" (2013) ori "vacile trebuie să poarte scutece" (2014).

Publicitate

„Fără advertiseri, prostiile și minciunile anti-UE ar fi circulat mai puțin”, spune Mona Dîrțu, care remarcă faptul că același lucru poate fi valabil și în România. 

Uitați-vă acum la media din România și întrebați-vă dacă nu cumva și voi o ajutați, cum cititorii și advertiserii din UK au ajutat să trăiască Daily Mail&comp, hrănind frica, frustrările și resentimentele - fie c-o faceți prin click sau, și mai rău, prin reclamă.”, spune jurnalista. 

Mona Dîrțu concluzionează: „Grijă la ce finanțați; porcăriile "de content", fie că e vorba de tabloide ori publicații cu pretenții quality, gen EvZ, se depun straturi-straturi - și la un moment dat ne fac să plângem cu toții în pumni, amarnic, întrebându-ne de ce trebuie să plătim noi pentru ignoranța altora.”

Textul integral al Monei Dîrțu, în continuare:

Știu că sunteți obosiți de Brexit. Pun și eu o întrebare: care credeți a fost rolul tabloidelor britanice în rezultatul de azi? Determinant, aș zice: dacă punem față în față diferența de doar 4% cu graficele The Economist (vezi link la final), nu-i greu de tras concluzia că patru decenii de petarde media au putut genera +4% voturi anti-UE.

În rezumat, treaba are rădăcini vechi: sentimentele anti-UE ale britanicilor au fost hrănite decenii la rând via Daily Mail, Daily Telegraph, The Sun & altele, care au publicat voios valuri de fabricații despre UE - ex. "bananele trebuie să aibă o anumită curbură" (1998), "bancnotele euro provoacă impotența" (2002), "britanicii sunt obligați să primească un anume procent de cetățeni Roma" (2013) ori "vacile trebuie să poarte scutece" (2014). Râdeți, da? Am râs și eu, deși nu-i de râs.

Uitați-vă acum la media din România și întrebați-vă dacă nu cumva și voi o ajutați, cum cititorii și advertiserii din UK au ajutat să trăiască Daily Mail&comp, hrănind frica, frustrările și resentimentele - fie c-o faceți prin click sau, și mai rău, prin reclamă. Oameni decenți din București, oameni pe care-i știu, sprijină resemnați - ca să poată face priză cu "publicul consumator" - tot felul de porcării media. Și se adorm convenabil cu gândul că nu-i grav. Ba e grav, e al naibii de grav: lăturile pe care le finanțează, direct sau indirect, se vor răzbuna la un moment dat. Vezi rolul presei tabloide în Brexit.

Da, cu voi vorbesc. Cu comunicatorii - și mai ales cu companiile care finanțează jeguri media. Dacă s-a întâmplat la britanici, nu-i greu de anticipat ce ne așteaptă pe noi, națiune necoaptă la minte; nici 150 de ani de independență n-avem. Suntem fragezi, suntem vulnerabili. Uitați-vă, de pildă, la rezultatele de la localele noastre. Uitați-vă la ce-a făcut parlamentul marți. Uitați-vă, mai departe, la primarul condamnat penal de la Râmnicu Vâlcea, care a câștigat alegerile, după care a fost invalidat de tribunal pe motiv că n-avea drept să candideze, că-i fusese retras prin sentință dreptul de a fi ales - iar el zice că nu înțelege de ce; zice că a depus toate actele. Omul ăla a candidat, să ne înțelegem, deși știa că există o sentință care-i interzicea asta. Uitați-vă la tupeul reîmprospătat al lui Ponta și amintiți-vă de obrăznicia lui de premier - și-apoi de ‪#‎Colectiv‬; uitați-vă, după aceea, la gazetele care-i preiau azi cu voluptate vorbele și care se fac vectori ai mesajelor ieftine, naționaliste, de manual de propagandă veche de-un secol.

Mesajele de acest tip sapă răbdător șanțuri pe creierele tuturor, și mai ales pe cele ale oamenilor necăjiți și suferinzi din țara asta, cei care votează o dată la patru ani și află de unde pot care-i treaba cu țara - pentru că da, și noi avem oficine media pline de bullshit care supraviețuiesc și pentru că noi, băieții deștepți, pro-europeni, de București, avem un target trimestrial de atins.

În caz că nu vă convine votul popular uitați-vă, înainte să vă inflamați, către cine v-ați dirijat bugetele de media. Aia e, dragii mei. S-ar putea să fi fost și voi contributori la ceea ce ni se întâmplă azi - indiferent ce faceți fiecare, corect și responsabil, în cabina de vot. Nu vreau să spun că sunteți singurii răspunzători - dar sunteți răspunzători, totuși. Vă enervează postarea mea, poate? Găsiți că nu numesc toți vinovații, că nu umblu și eu un pic la nuanțe? Cred că vă enervează - ba chiar înțeleg și de ce; aveți dreptate: și pe mine m-ar deranja să-mi spună cineva că sunt părtaș la eșecul național, când eu n-am făcut decât să caut căi să-mi cresc businessul meu și pe cel al clientului, cu resursele date și în logica existentă.

Nu sunteți singurii responsabili, firește. Mai sunt milioane de alții. Dar nu uitați de Brexit - și nu uitați de graficele The Economist din link. Fără advertiseri, prostiile și minciunile anti-UE ar fi circulat mai puțin. Prostiile și minciunile - "content"-ul care face trafic azi - sapă șanțuri pe creiere, iar mâine șanțurile se vor răzbuna, se vor materializa, se vor aduna în rezultate de tip 52-48.

Oricum ar fi, fără o presă sănătoasă n-avem șanse să ne maturizăm ca națiune - niciodată, credeți-mă; fantezia mea intelectuală e că n-avem controverse aici, voi și cu mine. Iar o presă sănătoasă nu se poate întrema, să adune echipe de oameni buni care să muncească măcar un an-doi în condiții de consecvență/stabilitate editorială, dacă bugetele media vor umbla în continuare după stridență, ieftinăciune și texte care alimentează iresponsabil frustrările noastre, ale tuturor - frustrări legitime poate, dar care n-au putința să pună ceva rezonabil în locul a ceea ce e frustrant.

Azi 52% dintre britanici sunt fericiți. Au decis: și mă tem că destui au făcut-o pentru că au lăsat bullshit-urile din tabloide să le sape șanțuri pe creier - fără măcar să-și dea seama că-s bullshit-uri. De ex.: "Regina va trebui să-și prepare singură ceaiul din cauza reglementărilor UE" (1999, "The Sun"). Regina, mă scuzați, are ceva mai complex de făcut acum decât să-și prepare singură ceaiul: s-ar putea ca moștenitorii ei să trebuiască să ceară viză pentru a-și vizita mult-iubitul, mult-prea-scoțianul castel Balmoral; Scoția s-a mai înfoiat o dată să se separe de UK în 2014 - și-a rămas în regat în principal pe motiv de apartenență la UE. Ideea independenței Scoției tocmai a reintrat pe agendă. E bine așa? Nu, nu e bine. Suntem martori la dez-unirea Regatului Unit.

Mai pun o dată întrebarea: voi care credeți a fost rolul tabloidelor britanice în Brexit?

Grijă la ce finanțați; porcăriile "de content", fie că e vorba de tabloide ori publicații cu pretenții quality, gen EvZ, se depun straturi-straturi - și la un moment dat ne fac să plângem cu toții în pumni, amarnic, întrebându-ne de ce trebuie să plătim noi pentru ignoranța altora. Întrebarea la care nu vrem să răspundem e cât din ignoranța altora e subvenționată de noi. PS. Chiar n-am nimic cu tabloidele în sine, cât timp se limitează să scrie de culoarea sutienelor vedetelor și de amorurile politicienilor, sportivilor și - uneori - ale scriitorilor.

 ----- Graficele The Economist, aici: [http://www.economist.com/…/graphicde…/2016/06/daily-chart-15]

Poziția Monei Dîrțu, și AICI, pe Facebook:

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Trimite un comentariu