Skip to main content

Creatorii de memeuri. Povestea Junimii, pagina care a ajuns din umor la aproape 900.000 de fani pe Facebook

 
Creatorii de memeuri. Povestea Junimii, pagina care a ajuns din umor la aproape 900.000 de fani pe Facebook

Povestea Junimii, cea de pe Facebook. La aproximativ 152 de ani de la nașterea asociației culturale de la Iași, Junimea, pe internet se năștea o altfel de Junime. Cea de anul 2015. De pe Facebook. În care tinerii își exprimă creativitatea prin imagini și texte amuzante, numite memeuri.

Publicitate

În niciun an, Junimea, pagina de Facebook, a strâns aproape 900.000 de fani. 90% dintre ei au între 15 și 34 de ani. Creațiile se fac pe grupul secret Junimea, care are puțin peste 141.000 de membri.

Însă, la început au fost doar doi tineri: Călin Moldovan (28 de ani), din Cluj, și Răzvan Capră (22 de ani), din Târgu Mureș.

Călin Moldovan (foto) a vorbit pentru Paginademedia.ro despre cum s-a născut Junimea, ce reprezintă ea și cine contribuie la aceste meme-uri.

Junimea este o colecție de meme-uri originale, amuzante sau chiar profunde, create pe grupul de Facebook: „E prezentă pe un grup de facebook cu 141.000 de membri și are pagini afiliate (printre care Mihai Eminescu și I.L. Caragiale) care totalizează 2 milioane de fani”, povestește Călin Moldovan (foto dreapta).

Înainte de Junime, Călin Moldovan a „mâncat” Facebook pe „pâine”, făcând ceea ce numește el „social media umoristic” timp de aproape doi ani. „Am învățat cum funcționează social media hands-on și ce tip de conținut prinde la public. În același timp mi-am dorit să fac umorul ăsta cât mai inteligent posibil.”, mărturisește el.

Apoi, a venit Junimea. Comunitatea a apărut în urmă cu un an și jumătate, pe 24 martie. Ideea a venit după o discuție între Călin Moldovan și amicul său Răzvan Capră, cofondatorul grupului, care au venit cu ideea: „să-i lăsăm pe oameni să-și facă propriul umor”. El și Răzvan Capră le-au oferit „terenul” de joacă: un grup de Facebook, care după ce a atins 20.000 de membri, a devenit secret.

Despre nume: Călin Moldovan: „Am împrumutat numele Cenaclului Literar Junimea pentru că e foarte aproape de scopul pe care îl are grupul și pentru a încerca să ne ridicăm în timp la aceleași standarde creative.”

Cum funcționează: Peste 141.000 de tineri „populează” grupul de Facebook, un grup închis, secret, ce nu poate fi găsit printr-o simplă căutare pe internet.

„Când grupul a ajuns la 20.000 de membri, l-am făcut secret. Asta înseamnă că nu poate fi găsit atunci când îl cauți pe facebook sau google iar membrii pot fi adăugați doar de alți membri”, a explicat Moldovan pentru Paginademedia.ro.

De ce? „Nu ne ajuta să avem mulți oameni în grup și am considerat că oamenii care creează umor îl vor găsi oricum. A fost o presupunere corectă, pentru că în prezent grupul are 141.000 de membri. Selecția membrilor noi e făcută de oamenii deja prezenți în grup. Am încercat să îi responsabilizăm să adauge doar membri care pot crea glume originale, amuzante și inteligente.”, mai spune el.

Oricare din cei peste 141.000 de membri pot veni cu o idee creativă un text amuzant și original, însoțit de o poză. Imaginea ajunge apoi pe pagina de Facebook Junimea, cu peste 800.000 de fani.

„Contentul e creat de un core de câteva mii de oameni foarte talentați și amuzanți. Pe ei încerc să-i conving să devină lideri. Unii vor, alții nu”, explică Moldovan.

El spune că membrii trebuie să respecte anumite reguli și încearcă să elimine postările ce promovează ura de orice fel. Cine nu le respectă, este eliminat din grup. Până acum, peste 21.000 de fani au fost banați de pe grup. 

Ce-și propune Junimea

„La început îmi doream doar să fac niște oameni să râdă. Am reușit asta încă din prima lună, devenind cel mai mare grup de umor din țară”, spune Călin Moldovan.

„Apoi au intervenit oamenii. Tineri, creativi, talentați. Oameni care la 16-17 ani își doresc să facă ceva, dar încă sunt neșlefuiți și nu au un mediu curat care să-i lanseze. În primă fază am încercat să le ofer influență în rândul celor de aceeași vârstă. Să fac ca în grupul lor de prieteni să nu mai conteze ce telefoane au ci cât de amuzanți sunt și extrapolând umorul, ceea ce gândesc.

În ultimul timp m-am gândit să le ofer publicul pe care am putut să îl creez datorită umorului lor combinat cu decizii strategice în social media. Dacă au ceva de spus constructiv sau amuzant o să le amplific conținutul. Am început deja asta printr-o serie de tutoriale sub un nou brand pe care l-am creat curând, Sylvania, Forrest of Knowledge.”

Echipa

Dacă la început au fost doar doi, cu timpul, echipa s-a mărit. Junimea este munca a câteva sute de oameni, spune Moldovan.

„Merită menționat Răzvan Capră, care înțelege social media mult mai bine decât o fac Social Media Managerii de la agențiile de publicitate de top din țară, dar și ceilalți oameni care investesc ore din timpul lor pentru a crea conținut și a-l promova pe paginile noastre și au devenit extrem de buni în ceea ce fac: Andrei Vasile, Adrian Grafix, Alexandru Cațavei, Alin Caraman, Daniel Bîru, Daniel Roș, Darie Lațcu, Diana Prisecaru, Eusebiu Gabriel, Călin Păduraru, Cristi Soare, Cornel Mircescu, George Loțcu, Ionuț Matiș, Marta Cobuz, Midan Apostolescu, Mihai Popa, Mihăilescu Ovidiu, Răzvan Artimencu, Stefan Ioan, Teodora Dima-Tudor, Valentin Dragomir.”

Junimea, în cifre

Întrebat când și-a dat seama că Junimea e un proiect de succes, Călin Moldovan spune că abia recent a realizat, când un om din branșă i-a spus: „Ai cam acaparat toată generația nouă”.

Atunci s-a apucat de numărat fanii și reach-ul de pe toate paginile din jurul Junimii. Ce a ieși? „2 milioane de like-uri pe paginile afiliate Junimii și un reach ce variază între 6 și 10 milioane de oameni săptămânal (pentru că așa îl calculează facebook). Reachul lunar e mult mai mare, doar pagina Junimea a depășit 19 milioane luna asta. Ținând cont că pe facebookul românesc sunt aproximativ 8 milioane de conturi, cred că e destul de mult.”, spune co-autorul Junimii.

PROBLEMELE Junimii: Furtul de conținut, diferența dintre generații și menținerea calității umorului

Unde sunt cifre mari, sunt și probleme. Unii au furat imaginile, alții, numele grupului cu totul. Astfel că, peste noapte pe Facebook au apărut alte câteva zeci de grupuri sau pagini care se numesc tot… Junimea.

„Nu m-ar deranja asta daca ar investi timp să aibă glume de calitate, dar conținutul grupurilor acestora e foarte slab și ne afectează reputația”, spune Călin Moldovan.

O altă problemă, spune el, este „diferența dintre generații”. Avem în grup oameni între 15 și 35 de ani care au gusturi diferite în materie de umor. E greu să-i împaci pe toți pentru că în general oamenii nu înțeleg că ceilalți au o altă perspectivă asupra lucrurilor.

A treia e de a menține sus calitatea umorului. „Avem 300-400 de postări pe zi, evident nu toate sunt bune. Moderatorii grupului se ocupă să le șteargă pe cele slabe dar tot mai scapă unele care devin rapid populare pentru că sunt truisme, sau simplu de înțeles de toată lumea.”

Ultima e tocmai popularitatea grupului. Fiind expuși la foarte multe glume de la noi în mod constant, am observat că unii consideră că scade calitatea umorului când de fapt e doar un bias uman. Valoarea unei resurse frecvent întâlnite în mediul înconjurător ajunge să scadă. În cazul nostru resursa e umorul Junimii, pe care în momentul de față îl găsești peste tot.

Creatorii Junimii au mers împotriva curentului. Dacă unii lansează mai întâi site-ul și apoi pagina de Facebook. Aici s-a întâmplat fix invers. La mai bine de un an de la apariția grupului de umor, a fost lansat și site-ul: juni.ro.

„Am oferit doar posibilitatea ca oamenii să-și poată încărca memeurile pe site pentru că facebook șterge postările vechi de câteva luni. Mai trebuie să îi oferim substanță prin mai mult umor scris, probabil articole umoristice iar pe termen lung și conținut video”. În prezent, site-ul a ajuns la peste 100.000 de unici pe lună.

Junimea și publicitarii. McDonald`s, printre clienții care au descoperit grupul de umor

Întrebat dacă monetizează în vreun fel grupul Junimea, Călin Moldovan răspunde negativ: „În primul rând tot ce am făcut a fost din plăcere, deși în ultimul timp mi-am dat seama că e nevoie de monetizare pentru că hostul costă, programatorii și ei, dar mai mult costă planurile de viitor pe care le avem.”

El a colaborat însă cu o serie de branduri pentru zona de social media. Au fost câteva colaborări cu McDonald’s prin Mec salută Junimea, Dreamhack, Kiss FM prin campania Kiss FM & Junimea și UNTOLD prin campaniile #BACDE10 pentru promovarea Bacalaureatului și Nu zî la nime în care a fost reinterpretat conținutul UNTOLD într-un mod amuzant și de multe ori viral.

„De grup prefer să nu mă ating pentru că simt că aș ieși din scopul pentru care a fost creat. Singurele dăți când am prezentat campanii pe Junimea a fost atunci când am reușit să negociez cu firmele ca cei din grup să primească ceva: fie premii în urma unui concurs, fie încurajările unor vedete care le spuneau să continue ceea ce fac”, spune Călin Moldovan.

GALERIE FOTO. O colecție de „lucrări” marca Junimea

 

 

 

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • Nu credeam ca-i atat de mare tot ce inseaman grupul Junimea.
    Acum ca am sapat putin vad ca si pe instagram au 430.000 de flolloweri si pe youtube peste 40.000 de subscriberi. Mi se pare foarte tare ca ati putut face asta voi fiind in marea voastra majoritate la liceu.
  • Singura problema este ca acea pagina a fost REDENUMITA Junimea dupa ce facuse deja vreo 250.000 de like-uri.
  • Mi se pare foarte tare cum ati reusit sa organizati atat de multi oameni creativi si sa fiti atat de constanti. Iar cifrele alea din cate vad se apropie de cele ale unei televiziuni ca audienta.

    De asemenea, poate nu stiti, dar generati mai mult continut ca Buzzfeed
  • Sunt membru al grupului Junimea de aproape un an. Toata aceasta initiativa de a crea un spatiu integrator pentru multe generatii care sa se exprime prin umor mi se pare o miscare inteligenta, constructiva, dar si foarte costisitoare (d.p.v. al timpului, resurselor materiale si serviciilor). Faptul ca cei mentionati anterior in articol s-au angajat in acest proiect care implica multa dedicare si multe sacrificii este demn de respectul tuturor membrilor si al publicului.
    Totusi, bariera unui simplu grup de umor a disparut odata cu interactiunea intre membri si aparitia relatiilor. Din acel punct, Junimea devenea o familie, un grup al grupurilor de prietenii on-line.
    In tot acest ,,uragan" de glume si relationari (fie ele glaciale sau pozitive), staff-ul si-a jucat bine rolul de mediator.
    In ciuda viziunii mediocre a unui membru oarecare, Junimea ascunde ore bune de munca, de idei, de concepte. Mecanismul este mai complex decat lasa sa se observe din exterior, astfel ca nu se rezuma doar la upload-ul unui content de calitate, ci reuseste sa aduca mereu un plus umorului romanesc sau international, membrilor implicati, staff-ului si publicului larg prin acel element care trezeste in fiecare individ nevoia de a vedea mai mult, de a rade mai des.
    Prin toate acestea, Junimea propune o societate opusa materialismului si izolarii, lucru pentru care sunt recunoscator.
    Poate ca grupul nu a reusit sa multumeasca in totalitate diferitele gusturi ale internautilor, dar a punctat foarte mult prin originalitate si prin activitate neintrerupta. Multi membri au legat prietenii si multi le-au pastrat, avand in vedere nenumaratele poze pe care le-au facut in momentul in care s-au intalnit pentru prima oara, prin prisma Junimii.
    Este inteligent faptul ca, la exterior, Junimea poate deveni o sursa de inspiratie, pe cand la interior, un model de viata, al clasicului si al uniunii, mixand armonios caractere si tonalitati comportamentale diferite.
    Deci multumesc, Juni! #keepitfunny
    (comentariul asta ar trebui sa apara la BAC)
  • WOW, stire despre Junimea? Nu ma asteptam. Dar vreau audientele de ieri, ce a facut Visuri la cheie ProTV vs. Film Antena 1 vs. Serial Kanal D?

    Everything is funny from Junimea.
  • Mare om este Calin, jos palaria pentru el, indiferent de ce statut are pe un grup foarte popular a ramas un baiat de nota 10. Pacat ca nu toti au ramas asa.
  • Aia "cu 141.000 de membrii" ne arata ca nu ajunge umorul, mai trebuie si ceva scoala.
    Sau o fi zis ca daca, vorba unui banc vechi, pui mai multi "i" o sa fie mai multi?
  • Junimea nu e doar o pagina, sau un grup pe facebook. Junimea este o familie care este din ce in ce mai mare pe zi ce trece. Moderatorii încearcă nu doar sa curețe continutul inutil sau neamuzant, ci si sa se apropie de membrii grupului.
  • Eu ma ocup de proiectul Sylvania, ceea ce mi-a atras atentia e faptul ca oamenii se adapteaza repede, adica eu am pus primul tutorial in photoshop pe canalul de youtube al Junimii, unde erau doar videoclip-uri amuzante, ideea e ca oamenii mi-au oferit un feedback pozitiv chiar daca era un video total diferit de ce vazusera ei inainte, ceea ce m-a ambitionat si ma face sa fac totul din placere.

Trimite un comentariu