Skip to main content

ORDONANȚĂ CU PROBLEME. Cadou de la Guvern pentru televiziuni. Campania la prezidențiale va fi, ÎN PREMIERĂ, pe bani. Candidații independenți, defavorizați de noua schimbare

 
ORDONANȚĂ CU PROBLEME. Cadou de la Guvern pentru televiziuni. Campania la prezidențiale va fi, ÎN PREMIERĂ, pe bani. Candidații independenți, defavorizați de noua schimbare
Sursa foto: Digi

ORDONANȚĂ CU PROBLEME. "Cine a dat această ordonanță, a gândit-o în noaptea de miercuri spre joi" - concluzia după discuția despre o Ordonanță a Guvernului neclară, care tulbură alegerile pentru Cotroceni. O ordonanță care are un singur element ușor de înțeles: vor fi bani pentru televiziuni. Restul e mai „în ceață".

Guvernul schimbă regulile cu o lună înainte de începerea oficială a campaniei pentru prezidențiale. Televiziunile private vor primi bani pentru campania la prezidențiale, a stabilit Guvernul. În premieră, pentru campania de alegeri prezidențiale.

Sună simplu, dar ordonanța are câteva aspecte care lasă semne de întrebare. Nici membrii CNA nu au înțeles exact ce spune documentul Guvernului, doar că „posturile TV vor primi bani". Membrii CNA nu au înțeles, dar, până la urmă, au aprobat actul. Un singur om din cei opt prezenți, Gabriel Tufeanu, s-a opus: „Nu înțeleg. Să ne explice Autoritatea Electorală Permanentă, că nu e clar”.

Publicitate

Unde sunt problemele posibile:

  • Ordonanța lasă candidații independenți "în aer". Se spune că partidele plătesc spațiul pentru candidați, dar nu se spune nimic despre candidații care nu au niciun partid în spate.
  • O altă problemă: Vor fi două campanii într-una singură. Pe bani și fără. Candidații vor fi prezenți și gratuit (timpi de antenă egali dați de posturile TV), dar și pe bani. Ordonanța nu spune cât spațiu gratuit trebuie să ofere posturile TV (timpi de antenă). De aici, următorul efect:
  • Se creează un dezechilibru: candidații care au mai puțini bani și cei independenți vor apărea doar în spațiul gratuit (cel despre care, oricum, nu se spune cât trebuie să fie, doar că trebuie să fie echilibrat). Cei susținuți de marile partide vor avea expunere și în calupurile pentru care plătesc.
  • O concluzie de la Răsvan Popescu, un veteran al CNA: „Au găsit o formulă legală să dea niște bani la posturi."

Totul despre noua ordinanță, discutată azi la CNA, în continuare:

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a discutat astăzi modificarea Deciziei privind desfășurarea campaniei pentru Alegerile prezidențiale în audiovizual, o decizie care fusese adoptată și publicată deja în Monitorul Oficial pe 6 septembrie.

CNA a fost nevoit să integreze în decizia o nouă decizie adoptată de Guvernul României, prin Ordonanță de Urgență, de modificare a Legii privind alegerea Președintelui României.

Modificarea făcută prin ordonanță de urgență a fost operată chiar săptămâna trecută, pe 12 septembrie.

Iar articolul nou-introdus din Legea privind alegerea Președintelui României sună astfel:

(2^1) Partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio și televiziune, contra cost.

Prin urmare, CNA e nevoit să transpună noua modificare în decizia privind alegerile prezidențiale. Noua decizia a fost publicată pe site-ul instituției și va sta în dezbatere electorală până marțea viitoare.

Cu noua legislație, televiziunile vor fi obligate să facă două tipuri de campanie electorală:

  • Campanie gratuită pentru toți candidații, gratuit și în mod egal.
  • Pe de altă parte, noua normă acordă partidelor politice timpi de antenă, la posturile TV și de radio private, dar contracost.

Unde se va ajunge? Vor fi candidați independenți cu acces doar pe timpi de antenă gratuiți și candidați ca vor avea promovare dublată și de „timpi de antenă” pe bani ai partidelor.

„Opinia mea este că bulversează principiile care până acum erau aplicate și intervenția asta probabil că va genera destule întrebări, dar ele își vor găsi răspunsul într-un singur loc, la Biroul Electoral Central, a concluzionat reprezentantul Biroului Reglementări din CNA.

„Cine a gândit această ordonanță a gândit-o în noaptea de miercuri spre joi”, a mai spus acesta.

Ce n-au înțeles membrii CNA, dar au votat, în continuare:

Monica Gubernat, președintele CNA:

Problema este de egalitate de timpi. Înțeleg că se raportează doar la candidați, nu și la partide. Ceea ce înseamnă că televiziunile și radiourile private vor face două tipuri de promovare electorală: una pe bani, una gratuit? Cum va fi? (…) Asta înseamnă că nu au acces egal, pentru că un candidat care are un partid în spate, se poate promova de două ori, o dată gratuit, o dată contra cost, iar cei independenți doar gratuit. Nu mai avem acces egal pentru toți candidații.”

Tot șefa CNA a spus în finalul discuției pe acest subiect:

„Tot ce înseamnă candidat, încercați să aveți un echilibru. Le dați timpi egali, fie că sunt 30 de secunde, fie că este un minut, este problema voastră. Doar la candidați. (…) La promovarea pe bani nu ne interesează echilibrul.”

Răsvan Popescu, membru CNA, a remarcat la rândul său ciudățenia noii modificări:

„E destul de ciudată chestiunea aceasta, pentru că și partidele promovează tot candidații. Nu o să fie un spot de promovarea partidului, pentru partid, pentru că nu partidul candidează acum. Materialele acelea de partid care promovează candidatul, vor fi plătite. Deci nu se mai pune problema egalității. Au găsit o formulă legală să dea niște bani la posturi.”

Cristina Pocora, membru CNA, a remarcat că în acest caz candidații se pot „trezi să spună că este discriminare”.

Gabriel Tufeanu, membru CNA, a fost singurul care s-a opus noilor modificări ale legislației, motivând că nu îi sunt clare și că ar fi preferat o discuție cu un reprezentant al Autorității Electorale Permanente, pentru lămuriri.

„Să vorbim cu domnii de la AEP, să ne traducă, pentru că nu am înțeles. Hai mai bine să ne vedem cu oamenii, să ne traducă și să facem pentru radiodifuzori o decizie clară”, a spus Tufeanu.

Monica Gubernat, președintele CNA, a vorbit și despre posibilitatea ca televiziune să refuze să difuzeze materialele gratuite și să le difuzeze doar pe cele de la partide.

„Dacă posturile private nu vor să dea materiale gratuite pentru niciunul, nu-i putem obliga să o facă. Poate vor să dea doar de la partide, de ce să-i oblig?!”
Șefa CNA a fost contrazisă de reprezentantul juridic care a precizat că dacă ar da doar materiale pe bani ar încălca decizia privind campania pentru alegerile prezidențiale, Art 3.

„ART. 3 - (1) Radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii: a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor; c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant”.

Cristina Pocora, membru CNA:

„Eu cred că va fi o chestiune neclară cu independenții, care vor dori să beneficieze, pe bună dreptate, de acest articol (Art. 3 din Decizia pe Alegeri - n.r.) și ne vom trezi că nu vom ști cum să gestionăm le momentul acela. De aceea trebuie să o clarificăm. Trebuie să fie egalitate între candidați, chit că sunt independenți, chit că sunt partide.”

Radu Herjeu s-a întrebat cum va gestiona CNA cazul în care candidați independenți se vor plânge de discriminare.Tot Herjeu a remarcat un alt caz atipic din această campanie: Mircea Diaconu, care este un candidat independent, dar susținut de o alianță electorală, ALDE – Pro România.

„Diaconu e un candidat independent. Și totuși s-a format o alianță electorală între două partide. El unde va intra?”

Monica Gubernat:

„Ei (ALDE – Pro România – n.r.) pot da un spot prin care îl susțin pe candidat.”

Reprezentantul B1 TV, Rareș Anița, prezent în ședința publică a CNA, a întrebat despre o altă situație ipotetică:

Cum calibrăm? Dacă pe contract o să trebuiască să dăm 100 de spoturi la un partid, care susține un candidat, va trebui să dăm automat 100 de spoturi și pentru independent, ca să fie echilibru?”

Monica Gubernat, președintele CNA:

„Nu. Tot ce înseamnă candidat încercați să aveți un echilibru. Încercați să aveți timpi egali, că sunt 30 de secunde, că e un minut, că e jumătate de oră, este problema voastră. Doar la candidații care vor veni către voi. (…) La promovarea pe bani, nu ne interesează echilibrul. Doar la candidați.”

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • da, dar independentii de ce sunt omisi din nour articol?
    de ce noiua reglementare nu reglementeaza si timpul legal, distribuit echitabil. Deci distributia va tine cont de bani?
  • Mai oameni buni, in lumea civilizata toate campaniile sunt pe bani! Pai cum vine asta, sa fie campania pe bani in online, outdoor si print, iar la radio si tv PRIVATE sa fie gratis?!
    Legea care spunea ca e gratis la tv este de pe vremea lui Hrebenciuc- mai știți cine e personajul?! Gratuitatea înseamnă corupție, bani la punga! Mai bine pe bani, pe factura cu contracte si taxe plătite! Asa totul e verificabil si fiscalizat! Asa e in Occident de 100 de ani!

Trimite un comentariu