Skip to main content

Reacții în lanț și aplauze pentru ziariștii români! În țară (mai) nimic! LA Times, Rolling Stone sau Variety, cronici despre Colectiv, documentarul despre anchetele GSP

 
Reacții în lanț și aplauze pentru ziariștii români! În țară (mai) nimic! LA Times, Rolling Stone sau Variety, cronici despre Colectiv, documentarul despre anchetele GSP
Anchetele jurnaliștilor Mirela Neag și Cătălin Tolontan au fost urmărite în documentarul lui Alexander Nanau

O sală întreagă se ridică în picioare, se întoarce cu spatele la ecran și cu fața către o mână de oameni de undeva, din spate. Aplaudă în picioare, mulți cu lacrimi în ochi. Aplaudă echipa documentarului Colectiv, semnat de regizorul Alexander Nanau și pe o parte din jurnaliștii care apar în film - Mirela Neag, Cătălin Tolontan, Răzvan Luțac. Era premiera la Veneția.

Publicitate

S-a aplaudat și la Toronto, la un alt festival important - TIFF, imediat după Veneția. 

Este un eveniment pentru România? Pentru presa din România? Prea puțin. S-a scris despre documentar, dar aproape deloc despre ancheta echipei de jurnaliști care stă la baza documentarului.

Pe cât de asurzitoare este liniștea în presa din România privind investigația de presă care face subiectul documentarului Colectiv al lui Alexander Nanau, pe atât de numeroase sunt reacțiile din presa internațională. De la nume sonore: LA Times, Rolling Stone, Variety, jurnaliști de la Washington Post au apreciat filmul.

Au apreciat (și) munca unor jurnaliști români, Mirela Neag, Cătălin Tolontan și Răzvan Luțac, de la GSP, pe care documentarul i-a urmărit, în timp real, pe când făceau investigațiile jurnalistice.

Știrile date în România despre proiecția de la Veneția au pomenit foarte puțin (spre deloc) de investigația echipei de la GSP. Au fost știri despre documentar, despre faptul că a avut premiera la festival, dar mai puțin despre ancheta jurnaliștilor, subiectul filmului, de altfel.

Preocupările legate de Colectiv depășesc granițele (României n.r.)", scrie L.A. Times. 

Un compliment de la Steven Zeitchik, jurnalist Washington Post:

"Nu o să vezi un film mai relevant despre timpurile noastre."

Un alt compliment, de la FilmComment:

"Este un jurnalism făcut fără teamă, de care și alte țări occidentale au nevoie". În engleză, sună mai spectaculos: "Nanau puts on display the kind of fearless journalism other Western countries need more of."

Reacții peste reacții în presa internațională după vizionarea documentarului lui Alexander Nanau la Festivalul de Film de la Veneția și Toronto International Film Festival (TIFF), în secțiunea TIFF Docs.

ScreenDaily îl compară cu Spotlight, filmul de Oscar tot despre o investigație, despre una de Pulitzer:

"O abordare serioasă, încărcată de emoție, dar și un focus pe o investivație jurnalistică îi conferă documentarului Colectiv aura unei docudrame de nivel înalt, așa cum a fost Spotlight."

Documentarul care spune povestea primului an de după incendiul din clubul Colectiv, dar care se concentrează și pe investigațiile Gazetei Sporturilor din jurul acestui subiect, a fost bine primit după ce a fost vizionat în ultimele două săptămâni la cele două mari festivaluri dedicate filmului.

"Eroii nu sunt pe această scenă"

La Toronto, Colectiv a fost subiectul unei dezbateri, cu jurnaliști și spectatori, dar și cu un profesor de științe politice (Joseph Wong) de la Facultatea Munk a Universității din Toronto. Și în Canada s-a aplaudat în picioare.

”Eroii nu sunt pe această scenă. Eroii sunt în România, sunt sursele care au avut curajul să vorbească. Eroii sunt doctorul Camelia Roiu, care ne-a oferit informații, sunt contabilul Nicoleta Ciobanu, de la un alt spital, care a dat publicului, prin noi, documentele, și alții care nu apar în film”, a spus Tolontan.

”Whistleblowerii sunt cei care au riscat tot și ei merită toată aprecierea noastră și a dumneavoastră”, a spus și regizorul Nanau.

Despre avertizori, despre sursele care au curajul să semnaleze problemele, a vorbit și Tolontan: ”România este o democrație funcțională, membră a UE, nu este nici Rusia și nici Coreea de Nord și nu e nici un curaj să publici știri. Cei care-și riscă locurile de muncă sunt cetățenii care vorbesc, ei merită lăudați”.

Deși în România presa abia a semnalat succesul documentarului, în presa străină „Colectiv” a primit recenzii în LA Times, Variety, Rolling Stone sau în numeroase titluri din Italia.

Redăm în continuare câteva dintre recenziile care au apărut în publicații prestigioase precum Variety, LA Times sau Rolling Stone: 

LA Times a catalogat documentarul lui Nanau drept „outstanding” (remarcabil) și un „expozeu chinuitor al nedreptății instituționalizate”. „Preocupările legate de Colectiv depășesc granițele (României n.r.). Acestea rezonează cu orice oraș ori țară în care cei slabi și în nevoie au de suferit în timp ce bogații se îmbogățesc și în care nici măcar cel mai oribil scandal nu reușește să trimită o populație apatică la vot.”

Variety

„Din când în când, apare câte un documentar care nu doar că îți deschide ochii, dar te zdruncină prin prezentarea unor nedreptăți ce depășesc granițele țării in care vine filmul. Explozivul documentar observațional al lui Alexander Nanau despre impenetrabila corupție din inima industriei medicale din România, este o adevărată operă.(...) Acesta este cu adevărat un documentar al vremurilor noastre, ce merită o largă expunere.”

Publicația The Rolling Stone, varianta italiană, notează că documentarul lui Nanau este „o poveste puternică și dureroasă, o reflexie a vremurilor noastre, o poveste spusă într-un mod profund.”

Despre documentar au mai scris numeroase publicații din Italia, după ce documentarul „colectiv„ a fost selectat pentru vizionare la Festivalul de Film de la Veneția. Este vorba despre Cabiriamagazine.it sau Leggilanotizia.it. Aceasta din urmă și-a intitulat articolul „Colectiv, presa liberă în serviciul cetățenilor”. 

Povmagazine.com - „Este informativ precum un articol lung dintr-un ziar de duminică, dar și incitant precum un thriller politic.”

Agenția AFP, preluată pe news.yahoo.com: „Un nou documentar devastator arată cum corupția și incompetența în sistemul de sănătate din România a adus la moartea inutilă a multor supraviețuitori ai celui mai devastator incendiu dintr-un club din România.”

Citește și: 

Reportajul lui Cătălin Tolontan despre proiecțiile documentarului Colectiv și momentul în care sala aplaudă în picioare, AICI.

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • "You won't see a more relevant movie about modern-day America" zice jurnalistul american în tweet-ul lui.
    "Nu o să vezi un film mai relevant despre timpurile noastre.", traduce jurnalistul român în articol.

    Nu ştiu care dintre ei e mai confuz, dar sunt simpatici amândoi.
  • Filmul va fi vazut, in premiera absoluta in Romania, la Les Films de Cannes a Bucharest - 18-27 octombrie. In prezenta regizorului, care va dialoga cu publicul dupa proiectie.La fel la Cluj si la Timisoara, probabil si la Brasov si Iasi, la editiile locale ale Festivalului.
  • Inca o pata neagra pe obrazul presei romanesti,care prefera sa umple paginile ziarelor sau a siteurilor,vorbind despre sanii lui x,scandalul dintre doua semianalfabete y sau de botezul unor interlopi,la punga grosi,decat sa scrie despre adevaratele STIRI!!!

Trimite un comentariu