Skip to main content

Reclamă Telekom interzisă. „Una dintre cele mai incomplete campanii din câte am văzut de când sunt în CNA”

 
Captură din spotul Telekom
Captură din spotul Telekom

Reclama spune una, realitatea este alta. Asta au descoperit membrii CNA după ce au văzut reclama Telekom şi au ascultat explicaţiile compaiei. Neclarităţi peste neclarităţi au curs în şedinţa CNA, o şedinţă presărată şi cu momente de uimire atunci când membrii CNA mai descopereau aspecte pe care reclama nu le puncta.

Publicitate

Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis interzicerea reclamei Telekom Smart WiFi după ce membrii CNA au descoperit că realitatea „din teren” este diferită faţă de cea „de pe ecran”,din spot, pe care compania îl promovează.

„Mi se pare una dintre cele mai incomplete campanii din câte am văzut în cinci ani de când sunt în CNA”, a fost concluzia lui Radu Herjeu, membru CNA, după o jumătate de oră de discuţii pe cazul spoturilor Telekom Smart WiFi.

Din punct de vedere juridic, decizia este de intrare în legalitate a spoturilori Telekom, pentru încălcarea articolului privind informarea corectă a publicului. Concret, spotul nu mai poate fi difuzat în varianta actuală şi trebuie modificat astfel încât să nu mai încalce legislaţia.

Este vorba despre serie de spoturi care promit „Internet fix instant la priză, fără pereţi găuriţi şi cabluri în plus şi merge cu tine unde vrei, la doar 24 de lei pe lună!

Unde au considerat membrii CNA că sunt probleme cu spotul Telekom:

-Că nu se menţionează faptul că routerul Smart WiFI îl primesc doar cei care locuiesc într-o zonă în care nu există cablu Telekom.
-Nu se menţionează în spot că Telekom comercializează două dispozitive diferite (unul îl primeşti gratuit, în timp ce pentru altul – cel prezentat în reclamă – este contracost)
-Telespectatorul nu are timp să citească tot textul scris cu litere mici, din cadrul spotului.
-Nu se menţionează că viteza la internetul prin router este inferioară cele de pe cablu.

De altfel, Paginademedia.ro a semnalat încă de la lansarea campaniei, pe 10 septembrie, una dintre probleme, şi anume, că routerul promovat în spot are un cost suplimentar, pe lângă cei 24 de lei pe lună abonament.

Cele mai multe din neclarităţile au fost descoperite de membrii CNA chiar în timpul şedinţei, în urma discuţiei cu reprezentanţii companiei.

Cazul a ajuns în atenţia CNA ca urmare a unei autosesizări din partea lui Radu Herjeu, membru CNA, după ce a aflat că mai multe persoane au încercat să achiziţioneze routerul promovat în campanie, dar au fost refuzaţi, pe motiv că locuiesc într-o zonă în care există acces la cablul Telekom şi, prin urmare, li s-a oferit internetul fix, prin cablu (adică, varianta tradiţională, „cu găuri în pereţi”).

Prezenţi în faţa CNA, reprezentanţii Telekom au anunţat că au făcut o serie de modificări pe spoturile Telekom, după ce acesta a fost discutat şi de Consiliul Român al Publicităţii (RAC), care a făcut la rândul său o serie de sugestii. Pe de altă parte, acelaşi RAC, organism care analizează reclamele după un „cod de bune practici” nu a văzut două dintre probleme importante ale reclamei.

Consilier juridic Telekom:

„În urma constatărilor foarte detaliate de la RAC, am luat măsuri de modificare a spoturilor, în sensul în care precizăm în spoturi: „Ce îşi doresc românii de la netul fix?”, ca să clarificăm că nu vrem să stabilim în general ce îşi doresc românii. Iar în nota de subsol am adăugat că serviciul este disponibil în aria de acoperire pentru serviciile de date Telekom. Spoturile vor intra de mâine modificate (miercuri – n.r.). Iar al patrulea de joi.”

Radu Herjeu, membru CNA:

„Văd că nimeni nu a ridicat problema pentru care am făcut autosesizarea. Nu se dau aceste aparate decât în zonele în care nu este disponibil cablul Telekom. Acesta mi se pare cel mai important lucru. Au fost persoane care au vrut să-şi schimbe internetul şi li s-a spus că nu, atâta timp cât aveţi acoperire şi se poate băga cablu, nu vi de dă acest aparat. Eu asta vreau să ştiu: cum le spuneţi telespectatorilor să nu se îmbulzească şi să nu-şi facă iluzii pentru că nu le daţi (aparatul – n.r.) decât celor care nu pot să-şi tragă cablu.”

Consilier juridic:

„Această soluţie este destinată într-adevăr pentru clienţii care nu pot accesa reţeaua fixă de cablu.”

Radu Herjeu:

„Iertaţi-mă, dar din start omul ar trebui să ştie asta.”

Reprezentant Telekom:

„Soluţia a venit în întâmpinarea clienţilor care nu au acces la serviciul de internet fix şi au posibilitatea să beneficieze de soluţia de serviciu internet de la Telekom. Însă colegii propun clienţilor în continuare soluţia de internet fix pentru că vitezele şi experienţa clientului este mult mai bună. Acest serviciu are viteze limitate şi foarte diferite faţă de cele de fibră.”

Radu Herjeu:

„Şi, iertaţi-mă, dar unde se spune asta în spot? Din punctul meu de vedere, nu se spune absolut nimic în acest spot decât că este minunat să scapi de cablurile din casă. Toată lumea vrea să scape de cablurile din casă, dar, de fapt, nu scapi de cabluri pentru că nu ţi-l dă dacă eşti în zona de acoperire cu cablul. Cum „scapi de cablu” dacă nu mi-l daţi decât dacă nu am cablu?

Asta e o fractură logică. În al doilea rând: unde scrie că routerul WiFi are performanţe mult mai mici decât cablul? Unde se spune în spotul dumneavoastră că acesta este o situaţie de avarie pentru cei la care nu poate să ajungă cablul? Că de fapt asta este.

Dumneavoastră prezentaţi acest dispozitiv ca o soluţie miracol pentru toţi românii, de a-şi înlocui cablurile, cu o jucărie pe care o bagi în priză, când de fapt nu e adevărat nimic, decât pentru cei foarte puţini care stau undeva la stat şi pentru care nu merită să trageţi dumneavoastră cablu.”

Reprezentant Telekom:

„Serviciul este disponibil şi celor care au internet fix de la Telekom. Nu este restricţionat.”

Radu Herjeu, membru CNA:

„Asta ar trebui să ştie şi cei care vând aceste dispozitive şi la relaţii cu clienţii. Eu vă spun că ştiu trei persoane care au făcut acest lucru şi li s-au dat exact acelaşi răspuns: dumneavoastră sunteţi în acoperire cu cablu, acestea nu se dau decât acolo unde nu există acoperire de cablu. Deocamdată, eu mă bazez pe ce li s-a răspuns clienţilor.”

Reprezentant Telekom:

„Serviciul este disponibil tuturor clienţilor care se află în aria de acoperire a serviciilor de date mobile, indiferent dacă există acoperire pentru servicii de internet fix, fie că nu există o soluţie de internet fix la locaţia respectivă.”

Tot în timpul şedinţei, membrii au realizat că Telekom vinde, de fapt, două routere, şi nu doar pe cel care apare în spot. Unul oferit gratuit, pentru abonamentul de 24 de lei pe lună, iar altul (cel din reclamă), care costă 699 de lei.

„Apar amândouă în spot? Eu în spot trebuie să am aceste informaţii, că altfel eu dau din banii mei ca să sun la Telekom şi să aflu toate lucrurile astea, din care măcar un sfert ar fi trebuit să fie în spot, în afară de: „ai scăpat de cabluri”. Mi se pare una dintre cele mai incomplete campanii pe care eu le-am văzut în cinci ani de când sunt aici”, i-a întrebat Radu Herjeu pe reprezentanţii Telekom.

Reprezentantul juridic Telekom:

„Noi am utilizat imaginea unui dispozitiv în spot. Este opţiunea clientului şi clientul află toate informaţiile la momentul la care sună pentru a contracta sau vine în magazin. Ţi este opţiunea clientului dacă doreşte să închirieze sau să achiziţioneze.

Da, în spot s-a folosit imaginea unui router şi nu imaginea celuilalt, dar nu considerăm că este vreo limitare sau vreo informaţie incompletă, atâta timp cât în nota de subsol îi spunem, iar acel potenţial client, când vine în magazin, află după aceea tot restul detaliilor.”

LEGISLAŢIE

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Iulia Bunea Iulia Bunea
    @Miu Miu. Exista riscul ca televiziunea sa fie sanctionata. Daca CNA decide sa faca o noua monitorizare sau daca primesc noi reclamatii.
  • Miu Miu Miu Miu
    Bun
    Si dupa ce se comunica decizia,si televiziunile difuzeaza LA FEL spotul,ce se intampla?(fac referire si la alte spoturi cu decizie de intrare in legalitate date)
  • Florin Florin
    Salut,
    Serviciul este foarte restrictiv la vanzare. Se vinde doar daca viteza de download in locatia dorita nu depaseste 20Mb/s, pe reteaua fixa si trebuie sa ai acoperire LTE! Deasemenea routerul nu este mobil, nu vei putea sa pleci cu el la buzunar, ci va fi "legat" de eventuala celula LTE. Altfel nu primesti acest serviciu.
  • Adi Adi
    1. Acest Radu Herjeu a reușit să calce în picioare limba română exprinadu-se ,,cea mai incompletă,,??? Si mai este membru CNA care analizează si derapajele de limbaj la radio și TV?? Ce rusine!
    2. Oare se analizează la CNA si spoturile auto? Cele in care sunt imagini cu masini de 30.000 de euro si ni se spune ca e oferta de 11.000? Si in care se pune prețul fără TVA?
  • Iulia Bunea Iulia Bunea
    @Miu Miu, Decizia intra in vigoare din momentul in care televiziunile primesc oficial informarea de la CNA. Dureaza 2-3 zile, din cate stiu. Cu mentiunea ca, ei, daca isi vor schimba reclama astfel incat sa respecte informarea corecta, vor putea sa o dea din nou la TV.
  • Miu Miu Miu Miu
    De cand intra efectiv decizia?Am vazut reclama acum putin timp pe pro cinema
  • Georgian Georgian
    Sunt multe zone unde Telekom nu are semnal mai deloc si nu poti spune ca il ei cu tine oriunde si la tara, cand in zonele rurale sunt foarte multe in care nici 3G nu este iar de 4G nici nu mai amintim, era prea mare minciuna in aceasta reclama si bine au facut ca au oprit-o. Mai bine ar investi in imbunatatirea calitatii semnalului, nu in reclame false.
  • calu lu fat-frumos calu lu fat-frumos
    Asa e si la banci, iti arunca niste cifre pe ecran restu e scris mic plus ca nu e tinut textul mult pe ecran n-apuci sa citesti chiar daca ar fi litere mari. In concluzie nu trebuie sa te bagi la contracte dupa ce vezi la tv trebuie sa vezi sa cauti sa calculezi sa intrebi ca la tv iti arunca doar asa un teasing de oferta si daca te tenteaza te interesezi serios.
  • vw vw
    Nemti! Adoratii si idolatrizatii nemti!
    Traiasca poporul roman in slujba poporului german!
    Am vrut occident.

Trimite un comentariu

sus