Skip to main content

INTERVIU. Donație sau loterie? Ce spune omul din spatele campaniei care a „încins” online-ul: donezi și câștigi un apartament

 
INTERVIU. Donație sau loterie? Ce spune omul din spatele campaniei care a „încins” online-ul: donezi și câștigi un apartament

UPDATE. În articol, contractul de sponsorizare dintre Institutul Cantacuzino și Asociația chiareu.ro. Interesant este că, pe 8 aprilie, se încheie un Act adiționa prin care se spune că obiectul sponsorizării este... "necesitatea obiectivă a Beneficiarului de a achiziționa o mașină de recoltat ouă."

Publicitate

O campanie care a inflamat online-ul și omul din spatele ei. Donezi pentru Institutul Cantacuzino, intri într-o tombolă și câștigi un apartament. Online-ul a explodat în ultimele zile după ce campania a fost lansată.

A explodat pentru că – cel puțin așa scria inițial pe platforma chiareu.robanii din donații se duceau o parte către cauză (Institutul Cantacuzino), o parte către premiu și o parte către influencerii care o promovau. Ulterior, a fost nuanțată împărțirea, pe procente.

Principiul platformei a generat o ploaie de reacții. Mai ales că unul din influenceri (pe lângă oamenii de radio Răzvan Popescu și Flick) a fost Cristina ICH, cu o serie de postări extrem de virulente la adresa celor care au criticat demersul (a fost greșeala mea, chiar m-am purtat „ca o mahalagioaică", recunosc asta, admite chiar Cristina ICH într-un interviu acordat Paginademedia.ro, aici).

A sesizat lansarea platformei și mecanismul donațiilor zoso.ro, blogger care a scris inițial despre subiect, încă de duminică. Corina Vințan a criticat, de asemenea, modul de funcționare, iar Andra Nistor e explicat, detaliat, care sunt neclaritățile și problemele campaniei.

Problema de bază: banii de la oameni se împart către fondul de premiere, influenceri și cauza în sine. Că primele cheltuieli acoperite, înainte de „repartiția", sunt cei pentru premiu și cheltuieli. Că este o loterie, și nu fundraising.

De altfel, chiar site-ul chiareu.ro spune că „Regulamentele noastre au fost autentificate la un notar public și a fost notificat Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc".

Cine este în spatele platformei Chiareu.ro? Cum explică mecanismul de funcționare? Ce vrea, de fapt, cu acest proiect?

Paginademedia.ro a stat de vorbă cu cel care pornit proiectul – Bogdan Cârcu. Ce spune Bogdan Cârcu în intervul acordat Paginademedia.ro:

  • Este un sistem care să îi încurajeze pe cei care altfel nu ar fi donat pentru o cauză anume. Un premiu îi poate stimula.
  • Este un sistem nou pentru România, dar afară existe modele aproape identice: omaze.com sau 1picasso100euros.com. Ambele dau premii la tombolă celor care donează.
  • Publicul nostru nu sunt cei care donează oricum. Ei o pot face direct către cauzele respective. Publicul nostru sunt cei care altfel, în lipsa unui premiu, nu ar fi convinși. Vrem sa ii facem sa doneze mai ales pe cei care nu doneaza din empatie, sa le trezim empatia prin trezirea mai intai a atentiei ca existam. Si sunt foarte multi.
  • Pentru ei este carligul de „marketing" cu premiile si experientele cum ar fi o cina cu o vedeta sau un loc la un meci disputat de o echipa favorita etc. ca sa intre la noi pe site si de acolo sa citeasca despre cauzele pe care le sustinem si sa isi doreasca sa doneze din pura convingere.
  • A fost o greșeală de comunicare. Da, inițial de pe site se putea înțelege că banii din donații se împart la trei: către premii și cheltuieli de organizare, către influenceri (bloggeri, vloggeri, media) și către cauză. Am pus apoi și procentele: în cazul donațiilor pentru Institutul Cantacuzino, 90% din donații merg către cauză.
  • În celelalte campanii ale platformei, cel puțin 70% merg către cauza respectivă, cel mult 20% pentru media și premiu (influenceri, vloggeri, actori) și 10% către cheltuieli de operare ale platformei.
  • Orice ONG are cheltuieli de operare, pe care și le acoperă tot din donații. Chiar și în cazul SMS-urilor umanitare, parte din sumă se duce către cheltuielile tehnice.
  • Pentru Institutul Cantacuzino am semnat contract de sponsorizare. S-au strâns deja 42.000 de euro pe care îi vom dona în curând. Campania urmărește să atragă 100.000 de donatori. Apartamentul dat ca premiu este deja cumpărat.
  • Indiferent dacă ajungem sau nu la 100.000 de donatori până la 31 decembrie, tombola va fi organizată și se va da premiul. Din totalul donațiilor, 90% din bani merg la institut. Săptămânal sau luna le vom da banii.
  • Platforma a fost gândită încă de anul trecut și ca avea și alte cauze. Am semnat deja și cu Fundația Regina Maria, urmând să stabilim care vor fi premiile și mecanismul.
  • Sistemul: fiecare cauză a platformei presupune un număr minim de donații pe o anumită perioadă și o tombolă la final. Pentru Asociația Manieres, de exemplu, premiul este un inel cu diamant, iar tombola se va face după ce se strâng 10.000 de donatori.
  • La fiecare cauză, cel puțin 70% din bani merg către ONG-ul respectiv, iar 30% pe costuri (premiu, media, marketing).
  • În esență, spune Bogdan Cârcu, ideea este stimularea celor care, altfel nu dau bani pentru diverse cauze. „Este un mod mai antreprenorial de a le prezenta donațiilor publicului pe care îl urmărim”, punctează el. „A fost explicată greșit pe site”, spune el.
  • De ce bani pentru influenceri? De ce nu? Ca orice alt ONG, ai nevoie de canale prin care sa te promovezi, pe tine, cauzele pe care le reprezinti. Ei sunt de fapt media, new media!
  • Loterie sau act de caritate? „Este act de caritate, dar, tot in spiritul transparentei, am notificat anterior demararii proiectului Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc si le-am transmis regulamentele noastre si explicatii pentru a intelege ca nu functionam ca joc de noroc."

Înainte de răspunsuri, cine este Bogdan Cârcu:

Potrivit LinkedIn, Bogdan Cârcu este Fundraiser chiareu. Până în urmă cu zece ani, a deținut compania de curierat Curiero. Firma, cu probleme financiare la momentul respectiv, în insolvență, a fost preluată de Octavian Radu, după cum nota Ziarul Financiar.

Ulterior, Cârcu a lansat o altă companie de curierat - CRX Curier Român Expres - intrată, de asemenea, în insolvență în 2013.

În prezent, familia Cârcu deține compania Mutualis IFN, instituție financiară nebancară care acordă credite societăților comerciale.

Citește și: "Reacția mea, ca a unei mahalagioace de târg, a alimentat scandalul". Am stat de vorbă cu cel mai blamat influencer al momentului - Cristina ICH

Contractul de sponsorizare dintre Institutul Cantacuzino și Asociația chiareu. Obiectul sponsorizării: o mașină de recoltat ouă.

Răspunsurile lui Bogdan Cârcu, inițiatorul platformei chiareu.ro:

Care este principiul platformei chiareu?

Bogdan Cârcu: În prezent, toate ONG-urile din Romania se bat pe acelasi segment limitat: CSR/companii, procentele deductibile din profit sau venit si donatiile individuale. Donatiile individuale au cea mai mica pondere in total.

Or, pentru a iesi din aceasta "cursa a sobolanului" trebuie sa gasesti solutii sa ii faci sa doneze si pe cei care nu doneaza ca nu le pasa, sau nu constientizeaza asta ca o indatorire civica, sau se gandesc ca au prea putini bani si sa doneze aia care au, sau sa faca statul....

Eu zic ca oamenii trebuie incurajati sa doneze - important este scopul, ChiarEu este un ONG pragmatic si si-a propus sa ii faca sa doneze pe aceia care nu doneaza de obicei făcându-i să conștientizeze nevoile societății.

De ce trebuie să primească premii cei care donează, premii luate chiar din banii lor?

Bogdan Cârcu: Pentru ca asa fac si altii, si ca sa nu vorbesc de Omaze.com care este o companie si doar 15% merge la cauza, uite ce face CARE International NGO: 1 Picasso for 100 euros – 1Picasso100euros

Orice ONG, in momentul in care strange bani din donatii comunica cauza pentru care strange banii.

Ceea ce nu este facut public decat o data pe an, cand se da raportul de activitate anual, este faptul ca toate ONG-urile au costuri de operare - si aici intra luate la gramada salarii, consumabile, utilitati, chirii, taxe retinute de operatorii de telefonie mobila la donatia prin sms, media si marketing.

Unele ONG-uri strang bani din donatii de la persoane fizice sau din sponsorizari de la companii, sau din acele procente din venit sau profit permise de lege si deductibile. Din toti acesti bani suporta in primul rand costurile mentionate mai devreme ca sa poata sa puna in aplicare programele pe care si le-au propus. Da, din donatii, doar nu isi imagineaza ca ONG-urile vin cu bani de acasa.

Oamenii nu pot fi încurajați să doneze altfel?

Bogdan Cârcu: Ba da, si noi ii incurajam sa o faca din empatie, dar direct la cauze!

Si in plus, noi nu ne adresam nici companiilor pe CSR, sunt o multime de ONG-uri care au nevoie de acei bani. La fel, nici acele procente din venit sau din profit, de la persoane fizice sau juridice nu sunt eligibile la Asociatia ChiarEu. Toate acestea trebuie sa mearga direct la ONG-urile care au nevoie de ele, care stiu sa faca proiecte, care sunt implicate in viata cetatii.

Asa cum spuneam, acum toate ONG-urile se lupta pe acelasi segment de donatori care, desi este darnic, este limitat ca numar si sume.

De ce ați lansat acum platforma, în plină pandemie? E un exercițiu de marketing?

Bogdan Cârcu: Platforma este in concept din luna sept 2019.

Anul trecut pe 17 decembrie am avut prima prezentare de strategie, media si creatie.

Pe 2 februarie 2020 cred am discutat cu Cristina si tot pe atunci cu Popescu si Flick, pe parte de imagine.

Nu au fost singurii cu care am discutat, dar au fost singurii care au acceptat sa lucreze cu un fee de imagine pe care sa si-l poata permite ChiarEu. Adica extrem de mic. De altfel, e stiut ca unii din ei sunt din zona Faptelor Bune.

Primul ONG la care urma sa strangem bani era un alt ONG foarte cunoscut in Romania, dar care in conditiile aparitiei acestei nenorociri care ne-a lovit pe toti, am agreat ca cel mai bine ar fi sa nu mai lansam decat dupa pandemie, sau sa ajutam si noi ca toti ceilalti la efortul de razboi cu dusmanul invizibil.

Am incercat sa ne punem in slujba Spitalului Matei Bals care este in prima linie. La Cantacuzino ne-am gandit de asemenea ca fiind de asemenea strategic. Si Cantacuzino a zis da, sa incercam, daca ne dati bani, de ce nu?

Influencerii, vloggeri sau vloggerii din campanii sunt plătiți din donații, precum reiese din regulamentul de pe site. De ce?

Bogdan Cârcu: De ce nu? Ca orice alt ONG, ai nevoie de canale prin care sa te promovezi, pe tine, cauzele pe care le reprezinti. Ei sunt de fapt MEDIA, new media!

Aproape toate ONG-urile fac asta, doar ca nu exista transparenta, din pacate. In plus, asa cum spuneam, noi nu apelam la programele CSR, deci nu avem bani de la sponsori corporate care sa plateasca media pentru ChiarEu. Vezi si raspunsul la intrebarile anterioare.

Cu toate acestea, persoanele publice au fost de acord sa promoveze Campania Institutului Cantacuzino fara a solicita nicio suma in plus, pro bono, si pentru asta ar trebui sa li se multumeasca si nu.

Din ce bani este luat apartamentul? Dar bijuteriile și telefonul?

Bogdan Cârcu: Deocamdată din bani atrași de la companii apropiate familiei. De exemplu, contractul pentru apartament a fost semnat in ianuarie 2020, și sunt documente care au fost predate la solicitarea unor persoane interesate. Pe viitor speram să convingem diversi sponsori să doneze premiile sau experiențe.

Ce se întâmplă în cazul unei campanii pentru care nu s-au strâns suficienți bani ca să rămână și pentru donații? Pentru că, potrivit regulamentului, primele cheltuieli acoperite sunt cele ale organizatorilor.

Bogdan Cârcu: Dar alte ONG-uri care strang bani si nu strang suficient peste costurile operationale cum fac?

Am pornit de la premisa că prin mediatizarea cauzelor dar și prin atractivitatea visurilor ce pot fi îndeplinite, oamenii vor dona. Așa cum este menționat pe platformă, un minim de 70% merge către ONG, iar în cazul campaniei cu Institutul Cantacuzino cel putin 90% merge către beneficiarul real, respectiv Institutul Cantacuzino, restul fiind costuri de operare.

Dacă costurile de operare sunt de 5%, noi nu ne oprim nimic, diferenta de 95% fiind virata integral ONG-ului sau Institutului Cantacuzino. Ne-am asumat obligația de a menține costurile de operare sub nivelul de 30%, respectiv 10% si suntem pregatiti sa le acoperim din alte surse astfel incat sa nu afectam scopul pentru care oamenii doneaza.

De ce nu ați menționat exact repartiția banilor (o parte către cauză, o parte către premiu, o parte către cheltuieli de marketing – influenceri, vloggeri, actori etc)?

Bogdan Cârcu: Faptul că am fost transparenți si am declarat că sumele se impart în trei, asta nu înseamnă că se împart în trei parți egale. În realitate, cel puțin 70% merge către cauza beneficiară, iar in cazul Institutului Cantacuzino, minim 90%.

În cazul donațiilor pentru Institutul Cantacuzino, câți bani s-au strâns? Cât va mai dura campania? 1.000.000 de euro de la 100.000 de donatori?

Bogdan Cârcu: In doua zile, pana sa inceapa acuzatiile, cca 209,000 lei (40000 Euro!) care se vor vira catre Institutul Cantacuzino imediat ce sunt transferati de procesatorul de plati in contul Asociatiei.

De luni 6.04.2020, donatiile sunt cam de 10 ori mai mici, dar sunt peste ceea ce se donează în mod uzual prin sms. Oamenilor, in ciuda campaniei pornite agresiv împotriva acestui proiect, le pasa de Cantacuzino si, de ce nu, multi se gandesc ca pot castiga si un premiu si sa isi indeplineasca un vis.

De ce nu este niciun nume de contact dat pe platforma chiareu.ro? De ce ați lansat-o în această formulă și nu ca un ONG clasic?

Bogdan Cârcu: De ce Amazon nu este ca un magazin clasic? ChiarEu chiar este un ONG clasic, o Asociatie, inregistrata legal. Doar ca este un alt concept. Nu vrem sa ne incarcam cu costuri inutile de personal, fundraiseri etc.

Si in plus vrem sa ii facem sa doneze mai ales pe cei care nu doneaza din empatie, sa le trezim empatia prin trezirea mai intai a atentiei ca existam. Si sunt foarte multi. Pentru ei este carligul de "marketing" cu premiile si experientele cum ar fi o cina cu o vedeta sau un loc la un meci disputat de o echipa favorita etc. ca sa intre la noi pe site si de acolo sa citeasca despre cauzele pe care le sustinem si sa isi doreasca sa doneze din pura convingere.

Este loterie sau act de caritate? Pentru că, potrivit regulamentului, ați notificat și Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.

Bogdan Cârcu: Este act de caritate, dar, tot in spiritul transparentei, am notificat anterior demararii proiectului Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc si le-am transmis regulamentele noastre si explicatii pentru a intelege ca nu functionam ca joc de noroc.

Citește și: "Reacția mea, ca a unei mahalagioace de târg, a alimentat scandalul". Am stat de vorbă cu cel mai blamat influencer al momentului - Cristina ICH

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • @ValiP https://www.omaze.com/collections/coronavirus-covid-19-donations
    Ce face cel sponsorizat cu banii oferiti, nu mai e problema ChiarEu. De ce nu le scrii lor sa ii intrebi? In rest, nu comentez la mizerii de coltul strazii. E prea jos nivelul la care duci discutia si nu iti voi mai raspunde.
  • O mica diferenta: Omaze este o companie comerciala, pentru profit, nu asociatie umanitara.
    In Romania asociatiile nu pot desfasura decat activitati economice cu caracter subsidiar activitatii non-profit.
    Brokerajul de donatii nu reprezinta o activitate non-profit si nici umanitara, asa ca s-ar putea sa aveti o mica problema legala. Sau mare.
    La fel si cu loteria asociata.
  • Omaze trimite 100% la Covid 19.
    Iar eu donez direct celor nevoiasi si lui Mandachi, nu influenceritelor in chiloti si afaceristilor care se dau drept ONG-uri.
    E publicitate inselatoare sa-ti faci campanie pentru cumparat teste COVID, dar tu sa donezi pentru masina de cules oua!
  • @valip induci in mod jalnic chiar tu lumea in eroare - Omaze nu isi mai retine fee-ul lor de 15%, dar retin 70% pentru marketing si premii. E public, pe omaze.com
    In ceea ce priveste procentul da, omaze.com e clar. 15% merge la cauza. 70% pe marketing si premii si 15% la omaze.com Asta in cazul similar cu al chiareu.ro, cand se ofera un premiu. numai ca fata de cei 15% catre cauza la omaze, la chiareu.ro merge 90% la Cantacuzino si 70 % la restul campaniilor. Apropo, tu ai donat? Sau ce ai facut tu pentru caritate? ChiarEu,.ro pune la bataie 100,000 de euro prin premiul pe acel apartament, tu? Ce faci tu?
  • Ha, ha!
    Omaze doneaza acum 100% din fondurile atrase pentru COVID-19!

    Nimic despre publicitatea mincinoasa, cum ca ei strang bani pentru teste si de fapt cumpara masina de cules oua, desi Cantacuzino nu produce niciun vaccin si nici nu are in planul imediat s-o faca.
    Nimic despre faptul ca in regulamentul oficial, incaseaza ei banii si apoi se
    duc spre cauza:
    "Cum se distribuie fondurile obținute din Campanii?
    Fondurile strânse în fiecare Campanie se distribuie în ordinea următoare:
    1.Reținerea cheltuielilor ocazionate de organizarea și desfășurarea fiecărei Campanii în vederea recuperării avansurilor plătite până la încheierea Campaniei sau plata acestor cheltuieli ulterior, precum și a impozitelor și taxelor aferente premiilor oferite și care sunt cu reținere la sursă (costuri de operare ale Platformei). Pentru desfășurarea fiecărei Campanii se investesc sume de bani considerabile.
    2.Toate celelalte sume se duc către ONG-ul beneficiar (Cauza) finanțat prin donații."
    Omaze spune clar ce procent se duce spre caritate, pe cand chiarEu spune la fel de clar ca intai isi trag ei banii, iar procentele fluctueaza zilnic, in functie de cat de mare e scandalul....
    Notificarea loteriei nu tine loc de autorizare.
    Omaze are telefon,
    samd.
    Minciuni cap-coada!

Trimite un comentariu