Skip to main content

(P) O istorie inedită. În anunţuri. De la o Românie ca-n seria BD la epoca Facebook. 30 de ani de Anunţul telefonic

 
(P) O istorie inedită. În anunţuri. De la o Românie ca-n seria BD la epoca Facebook. 30 de ani de Anunţul telefonic

(P) Ce "dădeau la ziar" românii acum 30 de ani? Ce vindeau? Ce servicii ofereau? Ce căutau? Ce Românie se vedea prin anunţuri? Cum arăta un "wall", dar pe hârtie?

Publicitate

Am răsfoit ziare cu anunţuri din 1990, din 1995, din 2000 şi din 2020. Ce am văzut, pe scurt?

În 1990, de departe cel mai pitoresc an în materie de anunţuri, vedem o Românie ca-n seria BD. Cu mici servicii (că firme erau puţine), cu mici "particulari", cu formaţii care căutau artişti, cu traducători, dactilografi, contabili, haine de piele, cu Dacii şi Skode vechi, cu vânzări de mobilă şi de diverse adunate prin casă şi nu numai (gărduleţ cimitir şi cuşti pentru iepuri vindea cineva). Şi cu doamne şi domni care îşi puneau toată încrederea că-şi vor găsi pereche prin ziar.

Cinci ani mai târziu, românii s-au dezgheţat şi îşi testează talentul antreprenorial: este plin de firme.

În 2000, românii îşi pun la bătaie cele mai valoroase asset-uri: este plin de anunţuri imobiliare.

Intrăm imediat în detalii. Şi în imagini. Înainte, o precizare foarte importantă:

Puteţi găsi la tarabe toate ziarele răsfoite pentru acest articol. Fac parte dintr-o ediţie specială.

Anunţul telefonic a împlinit 30 de ani de existenţă pe piaţă. Şi acum, după 30 de ani, este pe hârtie. Marchează evenimentul printr-o ediţie specială: odată cu numărul curent a retipărit încă trei numere: 7-14 iunie 1990, 5-11 iunie 1995 şi 7-8 iunie 2000.

Găsiţi ediţia specială la tarabă.

1990. Dezgheţul. Speranţele şi naivitatea primului an liber

La doar câteva luni după Revoluţia din 1989, românii încep să-şi testeze abilităţile de a se descurca pe cont propriu. Fiecare cu ce poate, cum s-ar spune. Fac meditaţii ("lecţii recapitulative"), repară electronice, pictează fresce, dactilografiază.

Anunţurile din 1990 abundă în mici servicii. Predau lecţii de vioară, filmează, fac masaj, "asigură ambianţă sonoră".

Românii vând, cumpără, îşi oferă serviciile, însă, cel puţin în acest număr, nu spun nimic de bani.

Din anunţurile mai inedite:

"Trei liftiere autorizate până în 50 de ani, drăguţe, doresc angajament în străinătate sau hotel particular România"

"Căutăm doamnă 20-40 de ani foarte frumoasă pentru poze directoare teatru"

Ce vindeau? Ce aveau. "Sterilete. Toată ziua", costume naţionale, mobilă, magnetofoane Kashtan, televizoare Cromatic, butelii.

Maşini nu prea erau. Câte o Dacie, un Olticit, mai apărea şi câte o marcă străină, eventual un Fiat. Cât priveşte casele, românii încă erau precauţi. Anunţuri erau, dar nu foarte multe.

Românii intrau în 1990 cu toată încrederea/naivitatea. Se vede bine în anunţurile de matrimoniale. Mai exact, în modul în care sună anunţurile de matrimoniale. Mai pretenioase sau nu. Două "mostre":

"Doamnă, 40 de ani, dactilografă, fără obligaţii, prezentabilă, doresc căsătorie domn corespunzător cu iniţiativă."

"Tânără brunetă drăguţă minionă 1,54, 32 de ani, gospodină doresc căsătorie cu tânăr blond cu ochi albaştri."

În materie de divertisment, acum e uşor, avem Netflix. Atunci, se răsfoia săptămânal programul cinematografelor. Unde vedem Războiul Stelelor, Tootsie, Răpirea fecioarelor sau Invincibilul Kung Fu. La săli de cinema care azi sunt istorie.

Aflăm în 1990 că Anunţul telefonic pornise cu numele Anunţ, înainte de alegerile din mai, dar a fost schimbat. "Ni s-a părut sec", explică editorii. "Am optat pentru Anunţul pentru că evidenţiază reala gratuitate a comunicării, cât şi rapiditatea şi comoditatea ei."

GALERIE FOTO. România în Anunţul telefonic din 1990

1995. Firmele îşi fac loc pe piaţă. Blugii, la loc de cinste. Case la preţ "bombă" Program TV înseamnă, încă, "Program TVR"

Cinci ani mai târziu, românii se văd mult mai întreprinzători. Cel puţin în anunţuri. Pe prima pagină din Anunţul telefonic, nu mai este niciun ...anunţ clasic. Toată prima pagină este plină de publicitate pentru companii.

Firme şi investitori de toate felurile. La loc de cinste "SUA #1 Blugi la 6,85 de dolari". O reclamă din complexul Europa. Avem frizerii, companii de turism, care vând maşini de îngheţată, prize, pulpe de pui import SUA şi multe altele.

Nici în interior, nu există pagină fără vreun anunţ de la vreo firmă. Oare câte or mai exista astăzi, în 2020?

Sunt mai multe anunţuri de imobiliare, acum cu preţuri. Şi ce preţuri! Costa 14.500 de dolari un apartament în rondul Decebal şi aproape la fel o garsonieră în buricul târgului, la Sala Palatului, tocmai "bună pentru firmă". Şi negociabil! În Drumul Taberei, un apartament de două camere era 6.000 de dolari!

Program TV însemna, în 1995, ...Program TVR (Pro TV nu apăruse, Antena 1 era la început). Doar programele TVR erau listate la rubrica Program TV.

GALERIE FOTO. România în Anunţul telefonic din 1995

2000. Ploaia de imobiliare. Vânzările de apartamente domină ziarul. Multe oferte de muncă

În 2000, după zece ani în democraţie, mulţi români îşi scot la vânzare ce deţin mai scump: apartamentele. Anunţul telefonic din iunie 2000 este plin de imobiliare.

În cele mai multe pagini sunt astfel de anunţuri. Preţurile sunt mici, dacă le comparăm cu nivelul la care a ajuns piaţa azi. 13.500 de dolari costa un apartament la un bloc de patru etaje din zona Mall (care se deschisese de câteva luni). În Drumul Taberei erau 7.000-10.000 de dolari.

Dacă în 1990 erau multe anunţuri cu români care îşi ofereau serviciile ca "particulari", în 2000 avem multe locuri de muncă listate: 2.500 pe patru pagini de ziar.

GALERIE FOTO. România în Anunţul telefonic din 2000

2020. 56 de pagini pe hârtie în era Facebook

În această săptămână, la fix 30 de ani de la apariţie, în plină eră Facebook, Anunţul telefonic apare pe hârtie în 56 de pagini şi cu o ediţie specială. Membri ai echipei îşi spun amintirile despre experienţa la publicaţia de anunţuri.

Odată cu numărul curent, sunt retipărite ediţiile din 1990, 1995 şi 2000 pe baza cărora a fost scris acest text.

Dar sunt redate şi anunţuri "cu parfum de epocă".

GALERIE FOTO. România în Anunţul telefonic din 2020

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • În 1995, Antena 1 avea să împlinească doi ani de la lansare, însă era doar un post local, pentru recepția sa era necesară o antenă specială livrată de către reprezentanții postului, pe atunci mai era și defunctul Tele 7 ABC, PRO TV se numea Canal 31, un canal de nișă cu tematică sportivă.

Trimite un comentariu

sus