Skip to main content

(P) O istorie inedită. În anunțuri. De la o Românie ca-n seria BD la epoca Facebook. 30 de ani de Anunțul telefonic

 
(P) O istorie inedită. În anunțuri. De la o Românie ca-n seria BD la epoca Facebook. 30 de ani de Anunțul telefonic

(P) Ce "dădeau la ziar" românii acum 30 de ani? Ce vindeau? Ce servicii ofereau? Ce căutau? Ce Românie se vedea prin anunțuri? Cum arăta un "wall", dar pe hârtie?

Publicitate

Am răsfoit ziare cu anunțuri din 1990, din 1995, din 2000 și din 2020. Ce am văzut, pe scurt?

În 1990, de departe cel mai pitoresc an în materie de anunțuri, vedem o Românie ca-n seria BD. Cu mici servicii (că firme erau puține), cu mici "particulari", cu formații care căutau artiști, cu traducători, dactilografi, contabili, haine de piele, cu Dacii și Skode vechi, cu vânzări de mobilă și de diverse adunate prin casă și nu numai (gărduleț cimitir și cuști pentru iepuri vindea cineva). Și cu doamne și domni care își puneau toată încrederea că-și vor găsi pereche prin ziar.

Cinci ani mai târziu, românii s-au dezghețat și își testează talentul antreprenorial: este plin de firme. 

În 2000, românii își pun la bătaie cele mai valoroase asset-uri: este plin de anunțuri imobiliare.

Intrăm imediat în detalii. Și în imagini. Înainte, o precizare foarte importantă:

Puteți găsi la tarabe toate ziarele răsfoite pentru acest articol. Fac parte dintr-o ediție specială.

Anunțul telefonic a împlinit 30 de ani de existență pe piață. Și acum, după 30 de ani, este pe hârtie. Marchează evenimentul printr-o ediție specială: odată cu numărul curent a retipărit încă trei numere: 7-14 iunie 1990, 5-11 iunie 1995 și 7-8 iunie 2000.

Găsiți ediția specială la tarabă.

1990. Dezghețul. Speranțele și naivitatea primului an liber

La doar câteva luni după Revoluția din 1989, românii încep să-și testeze abilitățile de a se descurca pe cont propriu. Fiecare cu ce poate, cum s-ar spune. Fac meditații ("lecții recapitulative"), repară electronice, pictează fresce, dactilografiază.

Anunțurile din 1990 abundă în mici servicii. Predau lecții de vioară, filmează, fac masaj, "asigură ambianță sonoră".

Românii vând, cumpără, își oferă serviciile, însă, cel puțin în acest număr, nu spun nimic de bani.

Din anunțurile mai inedite:

"Trei liftiere autorizate până în 50 de ani, drăguțe, doresc angajament în străinătate sau hotel particular România"

"Căutăm doamnă 20-40 de ani foarte frumoasă pentru poze directoare teatru"

Ce vindeau? Ce aveau. "Sterilete. Toată ziua", costume naționale, mobilă, magnetofoane Kashtan, televizoare Cromatic, butelii.

Mașini nu prea erau. Câte o Dacie, un Olticit, mai apărea și câte o marcă străină, eventual un Fiat. Cât privește casele, românii încă erau precauți. Anunțuri erau, dar nu foarte multe.

Românii intrau în 1990 cu toată încrederea/naivitatea. Se vede bine în anunțurile de matrimoniale. Mai exact, în modul în care sună anunțurile de matrimoniale. Mai pretenioase sau nu. Două "mostre":

"Doamnă, 40 de ani, dactilografă, fără obligații, prezentabilă, doresc căsătorie domn corespunzător cu inițiativă."

"Tânără brunetă drăguță minionă 1,54, 32 de ani, gospodină doresc căsătorie cu tânăr blond cu ochi albaștri."

În materie de divertisment, acum e ușor, avem Netflix. Atunci, se răsfoia săptămânal programul cinematografelor. Unde vedem Războiul Stelelor, Tootsie, Răpirea fecioarelor sau Invincibilul Kung Fu. La săli de cinema care azi sunt istorie.

Aflăm în 1990 că Anunțul telefonic pornise cu numele Anunț, înainte de alegerile din mai, dar a fost schimbat. "Ni s-a părut sec", explică editorii. "Am optat pentru Anunțul pentru că evidențiază reala gratuitate a comunicării, cât și rapiditatea și comoditatea ei." 

GALERIE FOTO. România în Anunțul telefonic din 1990

1995. Firmele își fac loc pe piață. Blugii, la loc de cinste. Case la preț "bombă" Program TV înseamnă, încă, "Program TVR"

Cinci ani mai târziu, românii se văd mult mai întreprinzători. Cel puțin în anunțuri. Pe prima pagină din Anunțul telefonic, nu mai este niciun ...anunț clasic. Toată prima pagină este plină de publicitate pentru companii.

Firme și investitori de toate felurile. La loc de cinste "SUA #1 Blugi la 6,85 de dolari". O reclamă din complexul Europa. Avem frizerii, companii de turism, care vând mașini de înghețată, prize, pulpe de pui import SUA și multe altele.

Nici în interior, nu există pagină fără vreun anunț de la vreo firmă. Oare câte or mai exista astăzi, în 2020?

Sunt mai multe anunțuri de imobiliare, acum cu prețuri. Și ce prețuri! Costa 14.500 de dolari un apartament în rondul Decebal și aproape la fel o garsonieră în buricul târgului, la Sala Palatului, tocmai "bună pentru firmă". Și negociabil! În Drumul Taberei, un apartament de două camere era 6.000 de dolari!

Program TV însemna, în 1995, ...Program TVR (Pro TV nu apăruse, Antena 1 era la început). Doar programele TVR erau listate la rubrica Program TV.

GALERIE FOTO. România în Anunțul telefonic din 1995

2000. Ploaia de imobiliare. Vânzările de apartamente domină ziarul. Multe oferte de muncă

În 2000, după zece ani în democrație, mulți români își scot la vânzare ce dețin mai scump: apartamentele. Anunțul telefonic din iunie 2000 este plin de imobiliare.

În cele mai multe pagini sunt astfel de anunțuri. Prețurile sunt mici, dacă le comparăm cu nivelul la care a ajuns piața azi. 13.500 de dolari costa un apartament la un bloc de patru etaje din zona Mall (care se deschisese de câteva luni). În Drumul Taberei erau 7.000-10.000 de dolari.

Dacă în 1990 erau multe anunțuri cu români care își ofereau serviciile ca "particulari", în 2000 avem multe locuri de muncă listate: 2.500 pe patru pagini de ziar.

GALERIE FOTO. România în Anunțul telefonic din 2000

2020. 56 de pagini pe hârtie în era Facebook

În această săptămână, la fix 30 de ani de la apariție, în plină eră Facebook, Anunțul telefonic apare pe hârtie în 56 de pagini și cu o ediție specială. Membri ai echipei își spun amintirile despre experiența la publicația de anunțuri.

Odată cu numărul curent, sunt retipărite edițiile din 1990, 1995 și 2000 pe baza cărora a fost scris acest text.

Dar sunt redate și anunțuri "cu parfum de epocă".

GALERIE FOTO. România în Anunțul telefonic din 2020

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • În 1995, Antena 1 avea să împlinească doi ani de la lansare, însă era doar un post local, pentru recepția sa era necesară o antenă specială livrată de către reprezentanții postului, pe atunci mai era și defunctul Tele 7 ABC, PRO TV se numea Canal 31, un canal de nișă cu tematică sportivă.

Trimite un comentariu