Skip to main content

STUDIU. Prin online și influenceri, industria de țigări evită reglementările. Fără reclame, scade mult fumatul

 
STUDIU. Prin online și influenceri, industria de țigări evită reglementările. Fără reclame, scade mult fumatul

„Fără publicitate la tutun, fumatul în rândul tinerilor scade”, este una dintre concluziile unui studiu publicat cu ocazia Zilei Mondiale fără Tutun. 

Totuși, chiar dacă publicitatea pentru formele „clasice” de fumat nu mai este permisă, producătorii se „adaptează”. Au schimbat tactica, s-au mutat în online și au recurs la produse din tutun încălzit sau tigări electronice, după cum arată rezultatele aceluiași studiu.

Publicitate

Despre ce este vorba, pe scurt. Câteva dintre concluziile unui studiu global (Global Youth Tobacco Survey), care a inclus și România, publicat de Inițiativa 2035 fără Tutun, un demers ce a adunat 350 de organizații medicale, non-guvernamentale și care-și propune eliminarea fumatului în rândul copiilor până în 2035.

- „Prin folosirea comunicării în mediul online, industria de tutun evită reglementările care vizează doar publicitatea tradițională”

- „Producătorii au recurs la produse din ce în ce mai atractive, din perspectiva ambalajului și al brandingului, ducând la creșterea interesului adolescenților pentru țigaretele electronice și a produselor din tutun incălzit”

- „Se observă o creștere procentuală în cazul copiilor de 13-15 ani care fumează curent țigări electronice și apariția unei categorii care câștigă teren în rândul consumatorilor de nicotină: cei care fumează produse din tutun încălzit”.

În cifre, datele arată că „peste 50.000 de copii au folosit țigări electronice în ultima lună”, iar „aproape 20.000 au folosit produse din tutun încălzit”. O forma de reducere a consumului de tutun și substanțe asemănătoare este chiar lipsa publicității pentru aceste produse:

„Un studiu realizat în 23 de țări dezvoltate și în 30 de țări în curs de dezvoltare a demonstrat că interzicerea tuturor formelor de publicitate reduce consumul de tutun cu 23,5%”, menționează aceeași sursă

Noi metode de promovare a tutunului în rândul tinerilor: Influenceri, branding sau la TV, dar indirect

Potrivit platformei Inițiativa 2035 fără Tutun, printre noile metode de promovare a consumului de tutun în rândul tinerilor se numără:

  • Utilizarea de arome atractive pentru tineri în produsele din tutun și nicotină
  • Produse cu design atractiv, ușor de transportat și înșelătoare (de exemplu, produse în formă de stick USB sau bomboane)
  • Sponsorizări oferite celebrităților sau influencerilor și concursuri sponsorizate pentru promovarea tutunului și a produselor de nicotină (de exemplu, folosirea de influenceri pe FB/Instagram)
  • Publicitatea indirectă a produselor din tutun în filme, emisiuni TV și emisiuni online

Fum, cannabis și influenceri: Cât este de moral este să profiți de „cannabis” ca să îți promovezi un produs?

Paginademedia.ro a publicat la finalul săptămânii trecute un material care avea ca subiect promovarea tigărilor electronice, la un influencer cu mulți copii abonați. De asemenea, cât este de moral este să profiți de „cannabis” ca să îți promovezi un produs?

Două exemple (printre care un advertorial publicat și apoi scos de Libertatea), un produs cu dintr-un extract special promovat la limita legii (pe un cont inclusiv cu minori abonați), multă vâlvă și o întrebare de dezbătut.

Exemplul 1. Codin Maticiuc apare într-un interviu publicitar în Libertatea. E marcat, clar, cu Publicitate. Titlul: “(Publicitate) Exclusiv. Codin Maticiuc consumă CBD”

Exemplul 2. Vloggerița Mimi le spune urmăritorilor ei că a ales “această țigară electronică, care conține CBD oil, care e foarte bun pentru organism". “Îți dă o stare de bine și nu îți face niciun rău”. Același CBD – Cannabidiol adică.

Citește și: Fum și influenceri. Cât este de moral este să profiți de “cannabis” ca să îți promovezi un produs? Țigări electronice, la un influencer cu mulți copii abonați

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Eu sunt fumător de Iqos de ceva vreme și știu că mă oprisem să îmi iau ceva de la un astfel de magazin dintr-un mall. Iar două fetișcane susțineau că vor să facă un cadou un IQOS, dar nu aveau 18 ani, iar vânzătoarea le-a expediat rapid, fără nicio indulgență. În schimb, copilăria mea e plină de prieteni și tovarăși ce fumau pe ulițe sau pe ascuns, prin parcuri, prin parcări, țigări luate la bucată și știu că am vorbit cu un văr mai mic și mi-a zis că se găsesc și astăzi de vânzare așa, la 10 ani distanță. Aici cred că avem o problemă mai mare. Branduri ca Iqos se respectă și nu vând țigări minorilor.

Trimite un comentariu