Skip to main content

Fum și influenceri. Cât este de moral să profiți de “cannabis” ca să îți promovezi un produs? Țigări electronice, la un influencer cu mulți copii abonați

 
Fum și influenceri. Cât este de moral să profiți de “cannabis” ca să îți promovezi un produs? Țigări electronice, la un influencer cu mulți copii abonați

Fum, cannabis și influenceri. Două exemple (printre care un advertorial publicat și apoi scos de Libertatea), un produs cu dintr-un extract special promovat la limita legii (pe un cont inclusiv cu minori abonați), multă vâlvă și o întrebare de dezbătut.

Publicitate

Să le luăm pe rând:

Exemplul 1. Codin Maticiuc apare într-un interviu publicitar în Libertatea. E marcat, clar, cu Publicitate. Titlul: “(Publicitate) Exclusiv. Codin Maticiuc consumă CBD

“Pentru că fetița mea este mică și pentru că umblă peste tot, nici nu pot fuma în casă. Așa că m-am adaptat și am trecut la țigara eletronică”.

Linkul duce către site-ul Yoop, unde, alături de fotografia unei tinere care inhalează (sau expiră) ceva, scrie că “te poți bucura de fumat fără să inhalezi deloc nicotină. În plus, poți vapa CBD”. CBD este Cannabidiolul, ”ingredient activ care se găsește în planta de cannabis, des utilizat în scopuri medicale”.

Advertorialul stă o zi pe site-ul Libertatea, după care este scos. Detaliem de ce mai jos.

Exemplul 2. Vloggerița Mimi le spune urmăritorilor ei că a ales “această țigară electronică, care conține CBD oil, care e foarte bun pentru organism". “Îți dă o stare de bine și nu îți face niciun rău”. Același CBD – Cannabidiol adică.

Mimi, spun Marian Ionescu și Zoso (care a scris despre vlogeriță), are o audiență cu mulți minori. Cei de la Yoop spun că doar 15-20% au până în 18 ani, dar cum, oficial, Mimi are aproape un milion de urmăritori, se adună ceva adolescenți (un milion este o cifră de luat cu rezerve. Marian Ionescu - Mariciu, spune că la mijloc sunt și "boți").

ÎNTREBAREA. Paginademedia.ro lansează o întrebare: cât este de corect să mergi pe cannabis (un element asociat cu marijuana), pentru a promova un produs (aparatul de vapat, în acest caz)? Chiar dacă produsul, juridic, este legal?

Este normal, în promovare și marketing să te folosești de conotațiile induse de cannabis? (chiar dacă produsul nu are aceleași efecte. Există chiar și o ciocolată care pune accent pe cannabis)?

L-am întrebat direct pe patronul de la Yoop, Dinu Gheorghe: “Ce ați face dacă nu ați avea voie să faceți nicio referire la cannabis în promovare”?

Atunci am închide”, a răspuns amuzat. “CBD, canabiolul, este punctul nostru de diferențiere.”

De notat răspunsul unei companii care are zeci de influenceri în "curte" - Global - la întrebarea dacă ar promova un probus care implică și cannabis. "A venit la noi cineva de la companie cu un produs de vapat, ceva cu cannabis. Am refuzat" a spus într-un interviu pentru Paginademedia.ro Lucian Ștefan, de la Global.

De ce a fost scos advertorialul de pe Libertatea? Ce spune Legea? Ce spune Dinu Gheorghe, antreprenorul din spatele produsului Yoop?

Subiectul acum, pe larg:

De ce a scos Libertatea advertorialul?

Produsul este legal, însă “am primit și păreri diferite despre încadrarea dispozitivului”, explică pentru Paginademedia.ro Andrei Ursuleanu, Advertising Manager Ringier.

Articolul a fost scos, dar va fi rescris.

Andrei Ursuleanu - Advertising Ringier:

"Confirmam existența unui articol pe Libertatea despre dispozitivul Yoop pe baza de CBD, printr-o relație comercială stabilita cu clientul Yoop.

Materialul articolului a sosit integral de la client, Libertatea doar a postat sub marcaj publicitar. In aceeasi nota, clientul a prezentat si părerea proprie, documentată juridic, despre incadrarea legala a dispozitivului, iar pe baza specificatiilor tehnice si verificarilor proprii am considerat ca Yoop respecta legea in vigoare.

Recent am primit si păreri diferite despre încadrarea dispozitivului, astfel ca am decis ca împreuna cu clientul, sa rescriem materialul pentru a înlătura orice forma de îndoială asupra acestei dileme si a informa mai bine cititorii despre CBD."

Legea interzice reclamele la țigări

Legea publicității este clară în ceea ce privește țigările: Este interzisă publicitatea la produsele care conțin tutun. La fel “publicitatea substanţelor stupefiante şi psihotrope”.

Este interzisă și publicitatea pentru țigaretele electronice.

Unde este “portița” Yoop? Produsul nu conține nicotină (deci nu s-ar încadra la țigări). Legat de CBD – Cannabiol, extract de cannabis – “nu are efecte psihotrope”, spune proprietarul Yoop.

Cu toate acestea, materialul cu Maticiuc vorbea de “țigări electronice” și fumat. Mimi, la fel. Pe online mai există articole despre Yoop, chiar în josul site-ului lor e scris unde au fost “apariții media”.

“Nu sunt țigări, dar altfel cum să le spunem? Dacă spunem aparate de vapat nu are același efect”, spune șeful Yoop.

Nu are efecte psihotrope, dar zice despre cannabiol spune că ajută la “relaxare” și la insomnii. Și că este folosit medical.

Ce spune proprietarul Yoop – Cannabiolul e “diferențierea”

Produsul bazat pe extractul din cannabis e “diferențiatorul” produsului, admite Dinu Gheorghe, patronul Yoop. Dar nu e același lucru cu marijuana, spune el.

Nu e același lucru, dar faptul că există referiri la cannabis ajută la marketing. O admite și Dinu Gheorghe.

Dinu Gheorghe are legături cu media. În trecut, a fost aproape cinci ani șeful departamentului online din RCS, incluzând aici site-urile operate de companie.

De ce a mers pe Codin Maticiuc și pe Mimi?

Publicul vizat este cel matur”, spune Dinu Gheorghe. Maticiuc are un astfel de public, continuă el.

Advertorialul din Libertatea a fost scos pentru că "trebuie rescris din motive de SEO".

Dar în cazul Mimi?

“Din câte am înțeles, ea are un public până în 18 ani de doar 15-20%”, spune Dinu Gheorghe.

Procentul pare mic, dar, la un milion de followersi (cât apare că are , înseamnă 150.000-200.000 de adolescenți.

Comunicarea noastra se axeaza pe CBD si nu pe cuvantul cannabis. În explicatii despre produs vorbim despre canabis

Cat de moral este sa folosesti cuvantul cannabis pentru promovare, date fiind asocierile lui?

Dinu Gheorghe: Cred ca faci referire la marijuana. Marijuana este planta care contine in principal THC, ingredientul responsabil de efectele psihoactive care duce la ilegalitatea lui in multe tari. In familia canabisului exista mai multe derivate de plante. Hemp, pe romaneste canepa, contine CBD in principal, care nu are efect psihotrop.

Produsul nostru nu are nici o urma de THC ci doar CBD. Folosim o metoda de extractie costisitoare prin care ne asiguram de eliminarea in totalitate a THC-ului din produs.

CBD-ul nu este o substanta psihoactiva si nu provoaca dependenta. CBD-ul este folosit sub multe forme - de la uleiuri care se ingereaza, la produse alimentare care contin CBD, la produse de vape.

De ce ati ales sa puneti in centrul promovarii cannabisul?

Dinu Gheorghe: Yoop este un start-up romanesc la inceput de drum. CBD-ul este noutatea pe care o aducem pe piata, este un factor diferentiator pe care il folosim in comunicarea businessului.

Ne dorim ca publicul sa fie educat asfel incat sa inteleaga diferenta intre THC care este psihoactiv si CBD-ul care nu are astfel de efecte ci doar beneficii contra anxietatii, stresului si insomniilor.

Comunicarea noastra se axeaza pe CBD si nu pe cuvantul cannabis. Aceasta poate fi si alegerea presei de a comunica. In explicatii despre produs vorbim despre canabis, desigur. Pentru ca CBD-ul este un extras din aceasta planta. Este o diferenta uriasa intre acesti 2 compusi principali ai plantei - THC si CBD, iar noi ne dorim sa evidentiem acest aspect si sa educam.

In Vest CBD-ul este deja popular si legal intreaga Uniune Europeana.

Nu este nimic imoral sau ascuns. Din contra.
 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • nu ar fi mai bine sa te documentezi inainte de "promovat la limita legii"? cbd e legal in tot UE + restul planetei. ti-a scazut traficul pe site si ai ajunt la click-bait?
    in plus, cbd e folosit ca pentru copii cu adhd, atat in ue cat si sua. sigur, conteaza si doza, dar si apa poate sa te omoare daca ti-o bagi in nas.
  • Cine sunt influenții ăștia?

    A stai.. sunt ăia care nu lucrează (că le este lene) și fraieresc oamenii fără creier?

Trimite un comentariu