Skip to main content

Mărunţiş. Cum a afectat COVID publisherii români? Localul a scăzut de cinci ori mai mult decât Google şi Facebook din cauza pandemiei

 
Sursa: Pexels.com
Sursa: Pexels.com

ESTIMĂRI. Cât ar fi fost piaţa de publicitate online în România dacă nu ar fi fost pandemia? Cât va fi după pandemie? Cum se vede efectul coronavirus pentru publisherii locali? Dar pentru Google şi Facebook?

Publicitate

În linii mari, toată publicitatea digitală din România (local, Facebook, Google şi Programatic) va scădea cu 7% în urma pandemiei, estimează Media Fact Book, studiul Initiative. Procentul pare mic, pentru că fiecare zonă are o evoluţie diferită.

Publicitatea locală online din România a scăzut de cinci ori mai mult decât Facebook şi Google ca urmare a COVID. Localul înseamnă publicitate dinspre agenţii sau clienţi din România direct către publicaţii şi site-uri locale. Şi cei doi giganţi au un minus în România, dar care se poate număra pe degetele de la o mână.

Detalii, în continuare:

Am pornit de la datele generale, estimate de Media Fact Book pentru 2019: piaţă totală de 99 milioane de euro, din care Google ia peste jumătate (51,5 milioane), Facebook ia aproape un sfert (22,8 milioane), iar localul 17,8 milioane (adică sub 20%).

Care a fost impactul COVID, cum ar fi fost fără?

Fără COVID: Localul scade, toţi ceilalţi cresc

Înainte de pandemie, estimările arătau creşteri pe toată linia. Nu şi pentru publicitatea online locală.

Dacă nu ar fi fost pandemia, publicitatea locală scădea cu 11% şi ajungea undeva la 16 milioane de euro.

Facebook ar fi crescut cu 30%, iar Google cu ceva mai puţin: 14%. Ar fi luat însă avânt programaticul, cu un plus de 60%.

În aceste condiţii, estimările Media Fact Book duceau toată piaţa pe plus: undeva la 16% creştere, pânâ la un total de 115 milioane de euro.

Cu COVID: Localul o ia la vale, Google şi Facebook aproape stau pe loc

După izbucnirea pandemiei, estimările au fost serios revizuite, ca urmare a mişcărilor din piaţa de publicitate. Cine scade cel mai mult: evident localul, adică tot ce înseamnă publicitate dinspre agenţii sau clienţi din Româniea direct către publicaţii şi site-uri locale.

Adică:

Publicitatea locală va scădea cu 20%, ajungând în 2020 la 14,2 milioane de euro.

În schimb, Facebook şi Google, estimează Initiative, au minusuri mult mai mici (de doar 4 procente). Cifrele absolute nu sunt însă deloc mici: aproape 50 de milioane ia din piaţă Google şi 22 de milioane Facebook (cifra a fost dată înainte de boicotul clienţilor, care ar mai putea influenţa încasările reţelei sociale).

Cu aceste variaţii, toată piaţa de digital din România ar scădea cu şapte procente, comparativ cu anul trecut.

Publicitatea digitală în România în 2019 şi în 2020 (estimări Initiative Media Fact Book pre şi post COVID)

2019 Estimari initiale 2020 Estimari 2020 dupa COVID
Local 17,800,000 16,020,000 (-11%) 14,240,000 (-20%)
Google 51,500,000 58,710,000 (+14%) 49,440,000 (-4%)
Facebook 22,800,000 29,640,000 (+30%) 21,900,000 (-4%)
Programatic 6,900,000 11,040,000 (60%) 6,600,000 (-5)
TOTAL 99,000,000 115,000,000 92,000,000


Citeşte şi: Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro "gaura" în piaţa de publicitate. Raportul Media Fact Book


Piaţa de publicitate în ultimii ani, pe medii

*Sursa: Media Fact Book, Initiative

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus