Skip to main content

Mărunțiș. Cum a afectat COVID publisherii români? Localul a scăzut de cinci ori mai mult decât Google și Facebook din cauza pandemiei

 
Mărunțiș. Cum a afectat COVID publisherii români? Localul a scăzut de cinci ori mai mult decât Google și Facebook din cauza pandemiei
Sursa: Pexels.com

ESTIMĂRI. Cât ar fi fost piața de publicitate online în România dacă nu ar fi fost pandemia? Cât va fi după pandemie? Cum se vede efectul coronavirus pentru publisherii locali? Dar pentru Google și Facebook?

În linii mari, toată publicitatea digitală din România (local, Facebook, Google și Programatic) va scădea cu 7% în urma pandemiei, estimează Media Fact Book, studiul Initiative. Procentul pare mic, pentru că fiecare zonă are o evoluție diferită.

Publicitatea locală online din România a scăzut de cinci ori mai mult decât Facebook și Google ca urmare a COVID. Localul înseamnă publicitate dinspre agenții sau clienți din România direct către publicații și site-uri locale. Și cei doi giganți au un minus în România, dar care se poate număra pe degetele de la o mână.

Publicitate

Detalii, în continuare:

Am pornit de la datele generale, estimate de Media Fact Book pentru 2019: piață totală de 99 milioane de euro, din care Google ia peste jumătate (51,5 milioane), Facebook ia aproape un sfert (22,8 milioane), iar localul 17,8 milioane (adică sub 20%).

Care a fost impactul COVID, cum ar fi fost fără?

Fără COVID: Localul scade, toți ceilalți cresc

Înainte de pandemie, estimările arătau creșteri pe toată linia. Nu și pentru publicitatea online locală.

Dacă nu ar fi fost pandemia, publicitatea locală scădea cu 11% și ajungea undeva la 16 milioane de euro.

Facebook ar fi crescut cu 30%, iar Google cu ceva mai puțin: 14%. Ar fi luat însă avânt programaticul, cu un plus de 60%.

În aceste condiții, estimările Media Fact Book duceau toată piața pe plus: undeva la 16% creștere, pânâ la un total de 115 milioane de euro.

Cu COVID: Localul o ia la vale, Google și Facebook aproape stau pe loc

După izbucnirea pandemiei, estimările au fost serios revizuite, ca urmare a mișcărilor din piața de publicitate. Cine scade cel mai mult: evident localul, adică tot ce înseamnă publicitate dinspre agenții sau clienți din Româniea direct către publicații și site-uri locale.

Adică:

Publicitatea locală va scădea cu 20%, ajungând în 2020 la 14,2 milioane de euro.

În schimb, Facebook și Google, estimează Initiative, au minusuri mult mai mici (de doar 4 procente). Cifrele absolute nu sunt însă deloc mici: aproape 50 de milioane ia din piață Google și 22 de milioane Facebook (cifra a fost dată înainte de boicotul clienților, care ar mai putea influența încasările rețelei sociale).

Cu aceste variații, toată piața de digital din România ar scădea cu șapte procente, comparativ cu anul trecut.

Publicitatea digitală în România în 2019 și în 2020 (estimări Initiative Media Fact Book pre și post COVID)

  2019   Estimari initiale 2020   Estimari 2020 dupa COVID  
Local 17,800,000 16,020,000 (-11%) 14,240,000 (-20%)
Google 51,500,000 58,710,000 (+14%) 49,440,000 (-4%)
Facebook 22,800,000 29,640,000 (+30%) 21,900,000 (-4%)
Programatic 6,900,000 11,040,000 (60%) 6,600,000 (-5)
TOTAL 99,000,000 115,000,000 92,000,000


Citește și: Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro "gaura" în piața de publicitate. Raportul Media Fact Book


Piața de publicitate în ultimii ani, pe medii

*Sursa: Media Fact Book, Initiative

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu