Skip to main content

LUNEA LUI DAVIDE. Cuvinte din publicitate, greșit utilizate, cer să se facă dreptate

 
LUNEA LUI DAVIDE. Cuvinte din publicitate, greșit utilizate, cer să se facă dreptate

LUNEA LUI DAVIDE. Deadline, Headline, ROI, Brief, Ad, Packshot... cuvinte folosite intens în lumea publicității. Folosite intens, dar și corect?

Publicitate

Azi, la Lunea lui Davide. Și caricatura de rigoare. Cu un joint. Joint-venture.

Termeni din marketing și publicitate folosiți de multe ori greșit

Afacereza marketingului și publicității a năvălit peste noi în anii ‘90, invadând cu termeni englezești strepezitori curata noastră limbă.

Viteza cu care a trebuit să-i înghițim nu ne-a dat timp să-i și asimilăm corect, așa că mulți dintre ei pică, uneori, ușor greșit pe limbă, chiar la unii profesioniști. Haideți să le facem nițică dreptate. Fără pretenții academice.

1. Copywriter

Când am căpătat această insignă, în nomenclator nu exista nimic similar. În cartea mea de muncă era trecut „inginer”. Conform Academiei Române, era mai corect ca un inginer să scrie texte de reclamă, decât un copywriter. Abia după câțiva ani, „inginer” a fost schimbat – nu, nu cu „copywriter”! - cu „redactor texte publicitare”.

Deși pare că a trecut suficient timp ca acest cuvânt să intre bine în uz, tot se mai face confuzia cu vecinul său de pronunție „copyright”. Din când în când aflu că în calitate de „copyrighter” trebuie să scriu „copywrite-ul”, apoi trebuie să protejăm „dreptul de copywrite”.

copyright – tip de proprietate intelectuală asupra unei lucrări creative, care dă posesorului dreptul de a o copia. (Wikipedia)


2. Ad

Prescurtarea de la „advert”. Adică „reclamă”. Ca să nu repetăm „reclamă”, mai spunem și „ad”.

Nu „add”, că nu lucrăm în „addvertising”.

3. Deadline, headline

Pentru a se înțelege „termen limită” și „titlu”, cele două cuvinte se scriu legat. Dacă se scriu dezlegat înseamnă altceva:

„Linia moartă pentru linia capului este mâine.”

Știu, e prea multă romgleză în meseria asta de fițe, dar ce să facem? Dacă inventam noi sistemul înaintea englezilor și americanilor, acum termenii consacrați erau în română. Dacă nu pierdeam ocazia aia, acum în agențiile din New York s-ar fi vorbit așa:

„Let redactor texte publicitare know that termen limită for this titlu is tomorrow.”

N-a fost să fie. Nu știm dacă Dumnezeu e anglo-saxon, dar sigur nu e român.

4. Brief

Brief-ul reprezintă un set de instrucțiuni primite pentru rezolvarea unui proiect.

„Brief” înseamnă „pe scurt”. Să zicem că de multe ori documentul intitulat „brief” nu respectă sensul acestui cuvânt. 5-6 pagini de informații și cerințe cu greu pot fi numite „brief”.

5. Concurență

Acest cuvânt simplu aproape a dispărut din limbajul marketerilor, înlăturat abuziv și ilegal de traducerea din engleză „competiție”. 

„Competition” înseamnă și concurență. „Competiție” nu înseamnă și concurență.

Așa că, de acum, când mai auziți „stăm bine față de competiție”, puteți să întrebați „dar ce se joacă?”.

6. ROI

Return On Investment – „the amount of return on a particular investment, relative to the investment’s cost” (Investopedia)

Oricât am căutat, nu am găsit nicăieri Return Of Investment.

Scuze.

7. Logo

Logo-ul este elementul grafic distinctiv care reprezintă brandul sau produsul. Formularea următoare (primită pe mail de la CS) ar fi, deci, un picuț nepotrivită:

„Foarte frumos scenariul de spot radio, dar ați uitat să puneți logo-ul.”

8. Packshot

Înseamnă „imagine a pachetului”. Adică a produsului. Cum ar fi, imaginea din timpul sau de la sfârșitul unui spot video, în care vedem la ce anume este reclama.

În consecință, un personaj cu produsul în mână ar fi incorect descris așa: „Femeia are packshot-ul în mâna stângă”

Ar fi corect doar dacă femeia ar avea în mână o foaie pe care este tipărită imaginea produsului. O scenă ruptă din viață, dealtfel.

Eu am încălecat pe-o șa, și v-am spus din lista mea. Acum e rândul vostru. Ce alți termeni din marketing și publicitate credeți că sunt folosiți de multe ori greșit?


Cine este Liviu David?


Autor al cărții Pauza de publicitate – Cum să gândești campanii pentru o lume care nu le iubește

Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândești conceptual și strategic, cum să-ți dezvolți exigența personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îți scrii CV-ul pentru creație. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original și ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creație? Cum arată relația dintre client și agenție care dă naștere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenții. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei și campanii.

Puteți comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro


Citește și: Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente


Citește și: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectați publicitari din România!


 

Autor: Liviu David Liviu.Davidnext.advertising.ro

Comentarii

Trimite un comentariu