Skip to main content

Lunea lui Davide: Masca anti-bullshit. Ar trebui să să fie masca noastră obligatorie de acum înainte

 
Lunea lui Davide: Masca anti-bullshit. Ar trebui să să fie masca noastră obligatorie de acum înainte

Azi, la Lunea lui Davide, un text despre un virus periculos care s-a insinuat încet-încet în viețile noastre. Ne intră prin ochi și urechi și le localizează în creier. I-am simțit duhoarea în epoca comunistă. Se numește bullshit. Acum, a cătăptat o întindere planetară.

Publicitate

Acum bullshitul revărsat peste noi e atât de mult, încât ne-a acoperit și luminița de la capătul tunelului.

Cum îl putem evita?

Haideți să purtăm tot timpul masca anti-bullshit. Garantat vom avea multe revelații. Și o viață mai sănătoasă.

Lectură plăcută!

Masca anti-bullshit

Un virus periculos s-a insinuat încet-încet în viețile noastre. El intră prin ochi, urechi și gură și se localizează în creier. Nu e un virus nou, îl știm de mult, dar acum suferă mutații periculoase la nivel planetar.

E virusul numit bullshit.

Noi în România i-am simțit din plin duhoarea în epoca comunistă. Doar sub influența lui, niște oameni puteau exprima asemenea lucruri:

"Avem un popor minunat, entuziast, care este ferm hotărît să înfăptuiască hotărîrile şi programul de dezvoltare a patriei noastre."

Întregul nostru popor "minunat, entuziast" a stat 40 de ani cu nasul în grămada de excremente care i-a fost livrată sistematic prin mijloace profesionale ATL şi BTL. În timp, pe oameni nici nu i-a mai deranjat mirosul, ba chiar au învăţat să facă abstracţie de el pentru a-şi putea duce viaţa mai departe.

Din când în când, însă, unii membri ai poporului "ferm hotărît să îndeplinească hotărîrile" își puneau un Filtru de Bullshit, ocazie cu care ascultau Europa Liberă, spuneau bancuri periculoase, se adunau în grupuri ilegal de mari şi la un moment dat îi luau gâtul autorului citatului de mai sus. Împreună cu al mult iubitei şi stimatei sale consoarte, savant de renume mondial. 

După ’89, virusul s-a remarcat sub forme inofensive precum „o găină a născut pui vii”, dar și extrem de periculoase cum a fost „suntem în pericol, golanii au ocupat Piața Universității” și „Dormi liniștit, FNI veghează pentru tine”.

Deși demascat sistematic de publicații medicale precum Academia Cațavencu, virusul BS din anii ’90 nu a fost sancționat niciodată. Populația nu s-a imunizat, dar s-a obișnuit cu el, așa că și-a continuat liniștit expansiunea, mascând cu perfidie un cancer generalizat al zonei politice.

În anii 2000 cea mai reprezentativă manifestare a acestei boli a fost cazul „mătușa Tamara”. 

Timpul a trecut, o parte a Justiției chiar a început să facă justiție, iar mulți producători de BS au trecut de partea răcoroasă a gratiilor. „Ce bine” veți spune. Dar nu! o parte din ei au ieșit din beci și au reînceput să-și împrăștie rahatul pe canalele TV.

Mai rău, rahatul a căpătat o întindere planetară. Dacă în anii ’90 avea forme mai inofensive precum „N-o cunosc pe femeia aceasta, d-ra Lewinski”, de curând a suferit mutații periculoase ca „Marea Britanie trimite în Uniunea Europeană 350 de milioane de lire pe săptămână”, „Să facem America mare din nou” și deja letalul ”Avem situația sub control”.

Mari puteri ai lumii au ajuns sub conducerea unor bullshitteri dovediți. Niște clovni se joacă la butoanele pierzaniei noastre, iar virusul BS a afectat deja milioane de minți, a generat sute de mii de morți și pierderi de miliarde de dolari.

Acum cantitatea de bullshit revărsat peste noi e atât de mare, încât ne-a acoperit și luminița de la capătul tunelului. Singura noastră metodă de apărare e să filtrăm foarte bine informațiile cu care suntem împroșcați. „Cu ce să le filtrăm?” veți întreba.

Cu Filtrul Anti-Bullshit.

Filtrul Anti-Bullshit e un sistem de detecție și protecție care funcționează pe principii simple și logice: neîncrederea, contextul și bunul simț.

De exemplu, când un politician se laudă cu câte a făcut pentru sectorul în care candidează, Filtrul Anti-Bullshit activează contextul prin care îți aduci aminte că, într-unul dintre mandatele sale, a cheltuit câte 8000 lei din banii tăi pe fiecare bancă de 800 de lei din parcurile sectorului.

Tot Filtrul Anti-Bullshit activează neîncrederea la vederea sloganului „siguranța unui trai mai bun”, promisiunea candidaților unei grupări politice care a contribuit major la situația în care ne aflăm cu toții azi.

Cu Filtrul Anti-Bullshit se activează alarma bunului simț atunci când în jur apar mesaje de genul „Adevărul e în FIREA oamenilor” sau „Forță Iubire Realitate Eficiență Adevăr (FIREA)”.

Purtat zi de zi, Filtrul Anti-Bullshit prinde hoțul care strigă „hoțul!” și mincinoșii care vorbesc despre adevăr.

Filtrul Anti-Bullshit îi detectează pe nerușinații care vorbesc despre rușine, pe posesorii de afaceri-căpușă bine ascunse care vorbesc despre stat paralel, sau pe adevăratul abuz al unui meeting „contra abuzurilor”.

Dar BS-ul nu e doar un apanaj al politicienilor.

Prin penele și penelurile truditorilor industriei publicitare, multe branduri din România au devenit gigantice fabrici de bullshit. Pentru că, nu-i așa, „e publicitate, poți să spui ce vrei”.

Un Filtru Anti-Bullshit eficient va dezvălui rapid simptomele infestării cu BS de marcom. Cum ar fi, cum spuneam, mesaje de genul „Ai încredere în noi, veghem pentru tine”. Cum ar fi atunci când te dai curajos și inovator doar cu gura, nu și cu faptele.

Cum ar fi când pretinzi că ai „prețurile cele mai mici” dar de fapt sunt printre cele mai mari. Cum ar fi când cheltui 1% să plantezi copaci și 99% să vorbești despre asta. Cum ar fi când influencerii recomandă un produs de-a dreptul nociv.

Cum ar fi cuvintele mari precum „calitate”, „împreună”, „alături de tine”, care se autodistrug la primul contact cu serviciul de Relații cu Clienții. Cum ar fi când produsul e un rege falnic în reclamă și o pisicuță schiloadă în realitate.

Brandurilor ar trebui să le fie frică de Filtrul nostru Anti-Bullshit. Pentru că brandurile, ca să știți, nu își pot permite să se poarte ca politicienii. Voturile noastre pentru ele se întâmplă zilnic, nu o dată la patru ani.

Când oamenii încep să simtă mirosul de bullshit și să arate cu degetul, brandurile ajung rapid să gâfâie după aer, iar cele cu boli asociate mor. Sau cheltuie zeci de milioane ca să-și revină. Așa se simte mirosul capitalismului în epoca Social Media.

Filtrul Anti-Bullshit ar trebui să fie masca noastră obligatorie de acum înainte. Fără el, nu putem evolua, iar fabricanții de BS din politică, mass media sau marcom vor continua să-i păcălească umed pe cei care se uită la ei de jos cu gura căscată. Fără un filtru de bun simț nu putem evolua.

Haideți să purtăm tot timpul masca anti-bullshit. Garantat vom avea multe revelații. Și o viață mai sănătoasă.


Cine este Liviu David?


Autor al cărții Pauza de publicitate – Cum să gândești campanii pentru o lume care nu le iubește

Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândești conceptual și strategic, cum să-ți dezvolți exigența personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îți scrii CV-ul pentru creație. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original și ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creație? Cum arată relația dintre client și agenție care dă naștere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenții. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei și campanii.

Puteți comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro

Citește și: "Orice publicitate e bună". Decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal. Oare?


Citește și: Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente


Citește și: LUNEA LUI DAVIDE. Cum să iei premii în publicitate? O paralelă cu școala: „Dacă nu plătești, lucrarea ta nu va primi notă. Dacă plătești, ți-ai câștigat dreptul să fii băgat în seamă”


Citește și: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectați publicitari din România!


Citește și:  LUNEA LUI DAVIDE. Cuvinte din publicitate, greșit utilizate, cer să se facă dreptate


 

Autor: Liviu David Liviu.Davidnext.advertising.ro

Trimite un comentariu