Skip to main content

Lunea lui Davide: Masca anti-bullshit. Ar trebui să să fie masca noastră obligatorie de acum înainte

 
Lunea lui Davide: Masca anti-bullshit. Ar trebui să să fie masca noastră obligatorie de acum înainte

Azi, la Lunea lui Davide, un text despre un virus periculos care s-a insinuat încet-încet în vieţile noastre. Ne intră prin ochi şi urechi şi le localizează în creier. I-am simţit duhoarea în epoca comunistă. Se numeşte bullshit. Acum, a cătăptat o întindere planetară.

Publicitate

Acum bullshitul revărsat peste noi e atât de mult, încât ne-a acoperit şi luminiţa de la capătul tunelului.

Cum îl putem evita?

Haideţi să purtăm tot timpul masca anti-bullshit. Garantat vom avea multe revelaţii. Şi o viaţă mai sănătoasă.

Lectură plăcută!

Masca anti-bullshit

Un virus periculos s-a insinuat încet-încet în vieţile noastre. El intră prin ochi, urechi şi gură şi se localizează în creier. Nu e un virus nou, îl ştim de mult, dar acum suferă mutaţii periculoase la nivel planetar.

E virusul numit bullshit.

Noi în România i-am simţit din plin duhoarea în epoca comunistă. Doar sub influenţa lui, nişte oameni puteau exprima asemenea lucruri:

"Avem un popor minunat, entuziast, care este ferm hotărît să înfăptuiască hotărîrile şi programul de dezvoltare a patriei noastre."

Întregul nostru popor "minunat, entuziast" a stat 40 de ani cu nasul în grămada de excremente care i-a fost livrată sistematic prin mijloace profesionale ATL şi BTL. În timp, pe oameni nici nu i-a mai deranjat mirosul, ba chiar au învăţat să facă abstracţie de el pentru a-şi putea duce viaţa mai departe.

Din când în când, însă, unii membri ai poporului "ferm hotărît să îndeplinească hotărîrile" îşi puneau un Filtru de Bullshit, ocazie cu care ascultau Europa Liberă, spuneau bancuri periculoase, se adunau în grupuri ilegal de mari şi la un moment dat îi luau gâtul autorului citatului de mai sus. Împreună cu al mult iubitei şi stimatei sale consoarte, savant de renume mondial.

După ’89, virusul s-a remarcat sub forme inofensive precum „o găină a născut pui vii”, dar şi extrem de periculoase cum a fost „suntem în pericol, golanii au ocupat Piaţa Universităţii” şi „Dormi liniştit, FNI veghează pentru tine”.

Deşi demascat sistematic de publicaţii medicale precum Academia Caţavencu, virusul BS din anii ’90 nu a fost sancţionat niciodată. Populaţia nu s-a imunizat, dar s-a obişnuit cu el, aşa că şi-a continuat liniştit expansiunea, mascând cu perfidie un cancer generalizat al zonei politice.

În anii 2000 cea mai reprezentativă manifestare a acestei boli a fost cazul „mătuşa Tamara”.

Timpul a trecut, o parte a Justiţiei chiar a început să facă justiţie, iar mulţi producători de BS au trecut de partea răcoroasă a gratiilor. „Ce bine” veţi spune. Dar nu! o parte din ei au ieşit din beci şi au reînceput să-şi împrăştie rahatul pe canalele TV.

Mai rău, rahatul a căpătat o întindere planetară. Dacă în anii ’90 avea forme mai inofensive precum „N-o cunosc pe femeia aceasta, d-ra Lewinski”, de curând a suferit mutaţii periculoase ca „Marea Britanie trimite în Uniunea Europeană 350 de milioane de lire pe săptămână”, „Să facem America mare din nou” şi deja letalul ”Avem situaţia sub control”.

Mari puteri ai lumii au ajuns sub conducerea unor bullshitteri dovediţi. Nişte clovni se joacă la butoanele pierzaniei noastre, iar virusul BS a afectat deja milioane de minţi, a generat sute de mii de morţi şi pierderi de miliarde de dolari.

Acum cantitatea de bullshit revărsat peste noi e atât de mare, încât ne-a acoperit şi luminiţa de la capătul tunelului. Singura noastră metodă de apărare e să filtrăm foarte bine informaţiile cu care suntem împroşcaţi. „Cu ce să le filtrăm?” veţi întreba.

Cu Filtrul Anti-Bullshit.

Filtrul Anti-Bullshit e un sistem de detecţie şi protecţie care funcţionează pe principii simple şi logice: neîncrederea, contextul şi bunul simţ.

De exemplu, când un politician se laudă cu câte a făcut pentru sectorul în care candidează, Filtrul Anti-Bullshit activează contextul prin care îţi aduci aminte că, într-unul dintre mandatele sale, a cheltuit câte 8000 lei din banii tăi pe fiecare bancă de 800 de lei din parcurile sectorului.

Tot Filtrul Anti-Bullshit activează neîncrederea la vederea sloganului „siguranţa unui trai mai bun”, promisiunea candidaţilor unei grupări politice care a contribuit major la situaţia în care ne aflăm cu toţii azi.

Cu Filtrul Anti-Bullshit se activează alarma bunului simţ atunci când în jur apar mesaje de genul „Adevărul e în FIREA oamenilor” sau „Forţă Iubire Realitate Eficienţă Adevăr (FIREA)”.

Purtat zi de zi, Filtrul Anti-Bullshit prinde hoţul care strigă „hoţul!” şi mincinoşii care vorbesc despre adevăr.

Filtrul Anti-Bullshit îi detectează pe neruşinaţii care vorbesc despre ruşine, pe posesorii de afaceri-căpuşă bine ascunse care vorbesc despre stat paralel, sau pe adevăratul abuz al unui meeting „contra abuzurilor”.

Dar BS-ul nu e doar un apanaj al politicienilor.

Prin penele şi penelurile truditorilor industriei publicitare, multe branduri din România au devenit gigantice fabrici de bullshit. Pentru că, nu-i aşa, „e publicitate, poţi să spui ce vrei”.

Un Filtru Anti-Bullshit eficient va dezvălui rapid simptomele infestării cu BS de marcom. Cum ar fi, cum spuneam, mesaje de genul „Ai încredere în noi, veghem pentru tine”. Cum ar fi atunci când te dai curajos şi inovator doar cu gura, nu şi cu faptele.

Cum ar fi când pretinzi că ai „preţurile cele mai mici” dar de fapt sunt printre cele mai mari. Cum ar fi când cheltui 1% să plantezi copaci şi 99% să vorbeşti despre asta. Cum ar fi când influencerii recomandă un produs de-a dreptul nociv.

Cum ar fi cuvintele mari precum „calitate”, „împreună”, „alături de tine”, care se autodistrug la primul contact cu serviciul de Relaţii cu Clienţii. Cum ar fi când produsul e un rege falnic în reclamă şi o pisicuţă schiloadă în realitate.

Brandurilor ar trebui să le fie frică de Filtrul nostru Anti-Bullshit. Pentru că brandurile, ca să ştiţi, nu îşi pot permite să se poarte ca politicienii. Voturile noastre pentru ele se întâmplă zilnic, nu o dată la patru ani.

Când oamenii încep să simtă mirosul de bullshit şi să arate cu degetul, brandurile ajung rapid să gâfâie după aer, iar cele cu boli asociate mor. Sau cheltuie zeci de milioane ca să-şi revină. Aşa se simte mirosul capitalismului în epoca Social Media.

Filtrul Anti-Bullshit ar trebui să fie masca noastră obligatorie de acum înainte. Fără el, nu putem evolua, iar fabricanţii de BS din politică, mass media sau marcom vor continua să-i păcălească umed pe cei care se uită la ei de jos cu gura căscată. Fără un filtru de bun simţ nu putem evolua.

Haideţi să purtăm tot timpul masca anti-bullshit. Garantat vom avea multe revelaţii. Şi o viaţă mai sănătoasă.


Cine este Liviu David?


Autor al cărţii Pauza de publicitate – Cum să gândeşti campanii pentru o lume care nu le iubeşte

Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândeşti conceptual şi strategic, cum să-ţi dezvolţi exigenţa personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îţi scrii CV-ul pentru creaţie. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original şi ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creaţie? Cum arată relaţia dintre client şi agenţie care dă naştere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenţii. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei şi campanii.

Puteţi comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro

Citeşte şi: "Orice publicitate e bună". Decât să fii un neica Nimeni, mai bine lumea te cunoaşte ca nesimţit, prost sau criminal. Oare?


Citeşte şi: Lunea lui Davide. Cum să demotivezi creativii publicitari? 10 metode extrem de eficiente


Citeşte şi: LUNEA LUI DAVIDE. Cum să iei premii în publicitate? O paralelă cu şcoala: „Dacă nu plăteşti, lucrarea ta nu va primi notă. Dacă plăteşti, ţi-ai câştigat dreptul să fii băgat în seamă”


Citeşte şi: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectaţi publicitari din România!


Citeşte şi: LUNEA LUI DAVIDE. Cuvinte din publicitate, greşit utilizate, cer să se facă dreptate


Autor: Liviu David Liviu.Davidnext.advertising.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus