Skip to main content

BANI. Televiziunile cele mai câștigate în pandemie: n-au scăzut deloc! Industria farma a băgat cei mai mulți bani în reclame. Pierderi mari pentru radio și Outdoor

 
BANI. Televiziunile cele mai câștigate în pandemie: n-au scăzut deloc! Industria farma a băgat cei mai mulți bani în reclame. Pierderi mari pentru radio și Outdoor
Foto | Pexels

ESTIMĂRI | MEDIA FACT BOOK. Pandemia de Covid-19 a afectat piața media, dar nu așa rău. Dacă piețele de radio și outdoor au fost cele mai afectate, piața de televiziune a explodat în a doua jumătate anului și și-a revenit la nivelul din 2019.

Piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, până la valoarea de 467 milioane de euro (în 2019, cifra era de 480 de milioane de euro). În 2021, este așteptată o revenire de 4%, până la valoarea de 485 milioane de euro, susținută în mod special de investițiile media în digital și TV, arată datele actualizate furnizate de Initiative.

Publicitate

Cele mai mari investiții media au venit din partea industriei farmaceutice, însă creșterea cea mai mare în 2020 a fost înregistrată de e-commerce (+88%), care se apropie de retail și telecom, două categorii cu o lungă tradiție în comunicare.

În vară, Media Fact Book estima scăderi mai mari pentru întreaga piață, de aproximativ 100 de milioane de euro. 


Citește și: Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro „gaura" în piața de publicitate. Raportul Media Fact Book


Televiziune. Investițiile în publicitatea TV au avut un parcurs sinuos în 2020, cu o scădere de 35% a bugetelor încasate în lunile aprilie și mai. Scăderea  fost urmată de o revenire spectaculoasă în a doua jumătate a anului, arată datele.

- Anumite bugete de comunicare au fost mutate de la începutul anului către finalul anului, generând o situație de sold-out fără precedent la stațiile TV, conform Initiative.

- Ca urmare, acest segment media a încheiat anul la un nivel similar cu 2019, cu o valoare de 308 milioane de euro.

- Audiențele stațiilor TV au crescut puternic în perioada lockdown-ului din primăvara anului trecut (+16% față de aceeași perioadă a anului 2019), au coborât la nivelul anului 2019 în sezonul cald, ca apoi să revină la niveluri ridicate în toamnă și iarnă.

- Notabilă este creșterea spectaculoasă a vizionării TV în off-prime-time (+10% în octombrie, +12% în noiembrie) pe fondul restricțiilor de circulație impuse pentru combaterea COVID-19.

- Pentru 2021, Media Fact Book estimează o creștere de 2% a bugetelor din televiziune, la valoarea de 314,5 milioane de euro.

Digital. În ciuda contextului generat de pandemie, digitalul și-a continuat creșterea și a închieiat anul trecut cu o valoare totală de 117,8 milioane de euro. Acest lucru a însemnat o creștere de 6,2%, față de 2019.

- Distanțarea socială și restricțiile de circulație au influențat creșterea puternică a digitalului în 2020, a cumpărăturilor și plăților online, a livrărilor la domiciliu și a streaming-ului de conținut video, inclusiv pe televizoare.

- Netflix, unul dintre cele mai mari servicii de streaming plătite, a înregistrat un trafic mult mai mare comparativ cu cel mai popular site de filme gratuite, depășindu-l chiar și după ieșirea din lockdown, în vară.

- De asemenea, creșteri puternice s-au înregistrat și pentru traficul web asociat jocurilor video, conform Media Fact Book. 

OOH și Radio. Pierderi semnificative în 2020 au înregistrat segmentele de publicitate Outdoor și radio. În 2020, ambele au fost puternic afectate de măsurile de restricție.

- Media Fact Book estimează o scădere de 20% în 2020, față de 2019, pentru piața de radio, ajungând la valoarea de 22,5 milioane de euro. Raportul estimează același nivel al investițiilor pentru 2021.

- În ceea ce privește piața de OOH, anul 2020 a presupus o scădere de 20% în aprilie, urmată de o recuperare a investițiilor pe perioada verii și de o nouă scădere în sezonul rece, odată cu închiderea școlilor și impunerea de noi restricții de circulație.

Rezultatul este o reducere de 25% a investițiilor comparativ cu 2019. Nici în acest caz nu este așteptată o revenire în 2021, nivelul investițiilor rămânând constant, în jur de 24 milioane de euro.

Sursa: Media Fact Book, Initiative

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu