Skip to main content

DEZBATERE. Facebook şi eliminarea ştirilor. Dan Tăpălagă: „Nu poţi forţa Google şi Facebook să te plătească daca ei nu vor, fără a pierde pe termen lung”

 
DEZBATERE. Facebook şi eliminarea ştirilor. Dan Tăpălagă: „Nu poţi forţa Google şi Facebook să te plătească daca ei nu vor, fără a pierde pe termen lung”

INTERVIU. A procedat Facebook corect în Australia, eliminând ştirile? Trebuiau anunţate site-urile? Care ar fi impactul pentru site-urile de ştiri? Răspunsurile la aceste întrebări ni le oferă o serie de jurnalişti din România. Ce spune Dan Tăpălagă, de la G4Media.

Publicitate

Context. Facebook a blocat în această dimineaţă tot ce înseamnă ştiri în Australia. Vine ca răspuns la încercarea autorităţilor de a impune prin lege giganţilor tech (Facebook, Google) să plătească bani site-urilor de ştiri.

Au fost blocate toate paginile site-urilor de ştiri locale şi internaţionale. Mai multe pagini guvernamentale de sănătate şi de urgenţă au fost blocate, dar ulterior Facebook a spus că a fost o greşeală. A fost blocată inclusiv pagina Facebook.

De asemenea, publicaţiile de ştiri din Australia nu sunt disponibile pentru cei din afara ţării. Guvernul australian a criticat puternic această mişcare.

Ce spune Tăpălagă despre decizia din Australia?

„Pare o mutare de forţă a marilor trusturi de presă din Australia, care au convins guvernul de la Canberra să vină cu acest proiect de lege. Aşa ceva au încercat şi marile trusturi de presă din Europa, dar rezultatele sunt incerte. Nu poţi forţa Google şi Facebook să te plătească daca ei nu vor, fără a pierde pe termen lung.”

Şi continuă: „Google şi Facebook dispun de suficiente instrumente de penalizare, iar în final vor constata că pierd trafic, deci bani. Raportul de forţe este inegal, din acest motiv nu poţi negocia de pe poziţii de forţă cu nişte companii care deţin monopolul pe piaţa.”

Ar fi posibilă o astfel de decizie şi în România?

Şansele sunt minime într-o piaţă de presă mică, aşa cum este piaţa din România. Repet, majoritatea site-urilor româneşti beneficiază de prezenţa în motoarele de căutare Google şi Facebook, existenţa lor depinde de ele”, spune Tapalagă.


DEZBATERE. Ziariştii români şi blocajul Facebook din Australia. Artene, Gândul: Comportament dictatorial. Ţepelin, GSP: Site-urile cad dacă depind doar de Facebook şi Google


Răspunsurile sale, în continuare:

Dan Tăpălagă, jurnalist G4Media:

„Proiectul de lege care impune giganţilor Google şi Facebook taxa pentru utilizarea continutului urmează să fie votat în Paralmentul australian, deci suntem încă la faza negocierilor dure.

Pare o mutare de forţă a marilor trusturi de presă din Australia, care au convins guvernul de la Canberra să vină cu acest proiect de lege.

Aşa ceva au închercat şi marile trusturi de presă din Europa, dar rezultatele sunt incerte. Nu poţi forţa Google şi Facebook să te plătească daca ei nu vor fără a pierde pe termen lung. Google a părut mai dispus la concesii şi a încheiat se pare un acord cu un mare trust australian, dar Facebook a răspuns la o mişcare de forţă tot cu o mişcare de forţă blocând paginile de ştiri.

Pe termen lung însă, marile trusturi de presă nu cred că vor câştiga mare lucru. Google şi Facebook dispun de suficiente instrumente de penalizare, iar în final vor constata că pierd trafic, deci bani. Raportul de forţe este inegal, din acest motiv nu poţi negocia de pe poziţii de forţă cu nişte companii care deţin monopolul pe piaţa.

În plus, publisherii mai mici beneficiaza de partajarea continutului, traficul lor vine tocmai din Google şi Facebook, fără de care s-ar descurca mai greu. Deci nu toţi sunt interesaţi de taxarea Google şi Facebook, din acest motiv unii vor să încheie acorduri (cei foarte mari din industrie), alţii nu vor.

În România nici nu s-ar pune problema, deşi marile trusturi de presă germane în special s-au agitat să facă lobby pe lângă Guvern şi Comisie pentru a impune taxă pentru utilizarea conţinutului.

Şansele sunt minime într-o piaţă de presă mică, aşa cum este piaţa din România. Repet, majoritatea site-urilor româneşti beneficiază de prezenţa în motoarele de căutare Google şi Facebook, existenţa lor depinde de ele.

Prin urmare, n-ar avea nici forţa necesară, nici interesul pentru a impune reguli precum cele din Australia sau dorite de publisherii mari din Europa.

În rest, eterna discuţie despre reglementarea acestor monopoluri, care au acumulat o putere/ influenţă foarte mari. UE se mişcă în această direcţie, rămâne de văzut până unde va merge cu taxarea, dacă o ţin curelele să o facă. România nu contează în această dezbatere, e o piaţă insignifiantă.”

CITEŞTE ŞI: Proiect nou la G4Media: Monitorizarea Alegerilor. Dan Tapalagă: „Neutralitatea în abordarea editorială este cuvântul cheie”

CITEŞTE ŞI: Fără precedent. Facebook taie de pe platformă tot ce înseamnă ştiri în Australia

Autor: Daniel Samoilă daniel.samoilapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus