Skip to main content

DEZBATERE. Facebook și eliminarea știrilor. Dan Tăpălagă: „Nu poți forța Google și Facebook să te plătească daca ei nu vor, fără a pierde pe termen lung”

 
DEZBATERE. Facebook și eliminarea știrilor. Dan Tăpălagă: „Nu poți forța Google și Facebook să te plătească daca ei nu vor, fără a pierde pe termen lung”

INTERVIU. A procedat Facebook corect în Australia, eliminând știrile? Trebuiau anunțate site-urile? Care ar fi impactul pentru site-urile de știri? Răspunsurile la aceste întrebări ni le oferă o serie de jurnaliști din România. Ce spune Dan Tăpălagă, de la G4Media.

Context. Facebook a blocat în această dimineață tot ce înseamnă știri în Australia. Vine ca răspuns la încercarea autorităților de a impune prin lege giganților tech (Facebook, Google) să plătească bani site-urilor de știri.

Au fost blocate toate paginile site-urilor de știri locale și internaționale. Mai multe pagini guvernamentale de sănătate și de urgență au fost blocate, dar ulterior Facebook a spus că a fost o greșeală. A fost blocată inclusiv pagina Facebook.

De asemenea, publicațiile de știri din Australia nu sunt disponibile pentru cei din afara țării. Guvernul australian a criticat puternic această mișcare.

Publicitate

Ce spune Tăpălagă despre decizia din Australia?

„Pare o mutare de forță a marilor trusturi de presă din Australia, care au convins guvernul de la Canberra să vină cu acest proiect de lege. Așa ceva au încercat și marile trusturi de presă din Europa, dar rezultatele sunt incerte. Nu poți forța Google și Facebook să te plătească daca ei nu vor, fără a pierde pe termen lung.”

Și continuă: „Google și Facebook dispun de suficiente instrumente de penalizare, iar în final vor constata că pierd trafic, deci bani. Raportul de forțe este inegal, din acest motiv nu poți negocia de pe poziții de forță cu niște companii care dețin monopolul pe piața.”

Ar fi posibilă o astfel de decizie și în România?

Șansele sunt minime într-o piață de presă mică, așa cum este piața din România. Repet, majoritatea site-urilor românești beneficiază de prezența în motoarele de căutare Google și Facebook, existența lor depinde de ele”, spune Tapalagă.


DEZBATERE. Ziariștii români și blocajul Facebook din Australia. Artene, Gândul: Comportament dictatorial. Țepelin, GSP: Site-urile cad dacă depind doar de Facebook și Google


Răspunsurile sale, în continuare:

Dan Tăpălagă, jurnalist G4Media:

„Proiectul de lege care impune giganților Google și Facebook taxa pentru utilizarea continutului urmează să fie votat în Paralmentul australian, deci suntem încă la faza negocierilor dure.

Pare o mutare de forță a marilor trusturi de presă din Australia, care au convins guvernul de la Canberra să vină cu acest proiect de lege.

Așa ceva au închercat și marile trusturi de presă din Europa, dar rezultatele sunt incerte. Nu poți forța Google și Facebook să te plătească daca ei nu vor fără a pierde pe termen lung. Google a părut mai dispus la concesii și a încheiat se pare un acord cu un mare trust australian, dar Facebook a răspuns la o mișcare de forță tot cu o mișcare de forță blocând paginile de știri.

Pe termen lung însă, marile trusturi de presă nu cred că vor câștiga mare lucru. Google și Facebook dispun de suficiente instrumente de penalizare, iar în final vor constata că pierd trafic, deci bani. Raportul de forțe este inegal, din acest motiv nu poți negocia de pe poziții de forță cu niște companii care dețin monopolul pe piața.

În plus, publisherii mai mici beneficiaza de partajarea continutului, traficul lor vine tocmai din Google și Facebook, fără de care s-ar descurca mai greu. Deci nu toți sunt interesați de taxarea Google și Facebook, din acest motiv unii vor să încheie acorduri (cei foarte mari din industrie), alții nu vor.

În România nici nu s-ar pune problema, deși marile trusturi de presă germane în special s-au agitat să facă lobby pe lângă Guvern și Comisie pentru a impune taxă pentru utilizarea conținutului.

Șansele sunt minime într-o piață de presă mică, așa cum este piața din România. Repet, majoritatea site-urilor românești beneficiază de prezența în motoarele de căutare Google și Facebook, existența lor depinde de ele.

Prin urmare, n-ar avea nici forța necesară, nici interesul pentru a impune reguli precum cele din Australia sau dorite de publisherii mari din Europa.

În rest, eterna discuție despre reglementarea acestor monopoluri, care au acumulat o putere/ influență foarte mari. UE se mișcă în această direcție, rămâne de văzut până unde va merge cu taxarea, dacă o țin curelele să o facă. România nu contează în această dezbatere, e o piață insignifiantă.” 

CITEȘTE ȘI: Proiect nou la G4Media: Monitorizarea Alegerilor. Dan Tapalagă: „Neutralitatea în abordarea editorială este cuvântul cheie”

CITEȘTE ȘI: Fără precedent. Facebook taie de pe platformă tot ce înseamnă știri în Australia

 

Autor: Daniel Samoilă daniel.samoilapaginademedia.ro

Trimite un comentariu