Skip to main content

COMUNICAT. Ce este frauda internă într-o companie şi cum o putem preveni

 
Foto | Pexels
Foto | Pexels

COMUNICAT. Într-un mediu de afaceri şi aşa suprasaturat cu riscuri şi provocări, de cele mai multe ori managerii vor fi luaţi prin surprindere de una dintre cele mai importante tipuri de fraudă, şi anume frauda internă. Ceea ce demonstrează încă odată, dacă mai era nevoie, că pericolul vine de cele mai multe ori exact de unde nu te aştepţi.

Publicitate

Nota Paginademedia.ro: În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament plătit.

De aceea firmele de recrutare şi interviurile riguroase ţinute de responsabilii cu resursele umane sau chiar de către angajatori sunt esenţiale pentru prevenirea unor astfel de pericole. Desigur, nu ar strica nici un background check înainte de angajare. Citeşte mai multe despre frauda internă şi cum o poţi preveni, în rândurile de mai jos.

Ce este frauda internă

Frauda internă este procesul în cadrul căruia o persoană din interiorul companiei săvârşeşte cu bună ştiinţă o încălcare a procedurilor de lucru sau a codului de conduită pentru a obţine un avantaj (de cele mai multe ori financiar şi/sau patrimonial) pentru sine sau pentru o altă persoană.

Rezultatul include de cele mai multe ori atât un prejudiciu material la adresa angajatorului, dar şi o problemă gravă de imagine, dacă frauda este descoperită.

În general, în categoria fraudelor interne intră aşa numitele infracţiuni de serviciu, ce includ delapidarea, abuzul în serviciu sau primirea de foloase necuvenite, dar şi infracţiuni contra patrimoniului precum gestiunea frauduloasă, furtul sau înşelăciunea.

Nu în ultimul rând, frauda internă poate fi reprezentată şi de infracţiuni de corupţie, dintre cele mai cunoscute amintind traficul de influenţă şi luarea de mită. În anumite condiţii putem include chiar şi abaterile disciplinare în categoria fraudelor interne, în funcţie de impactul acestora.

În mod normal sarcina prevenirii acestor exploatări cade în funcţia responsabililor cu strategiile antifraudă, dar şi în funcţia managerilor. Frecvent aceste infracţiuni sunt produse de angajaţi care înţeleg perfect mecanismele firmei şi se folosesc de vulnerabilităţile din sistem sau de cele umane.

Frauda internă poate avea ca rezultat, pe lângă sancţiuni, şi apariţia victimelor colaterale şi a stărilor de neîncredere între angajaţi. De aceea este absolut necesar ca orice echipă de management să nu încerce să ascundă astfel de abateri şi să urmeze un plan de prevenţie.

Soluţii de prevenire a fraudei interne

Printre cei mai uzitaţi paşi în prevenirea fraudelor interne îi putem enumera pe următorii:

  • Recunoaşterea riscului de fraudă şi responsabilizarea funcţiilor de control şi a managerilor în legătură cu aceste pericole;
  • Instituirea strategiilor antifraudă şi implementarea controalelor pe fluxurile de producţie;
  • Încurajarea unui culturi de etică şi integritate în cadrul companiei;
  • Instituirea unui sistem de verificare la angajare, pentru a reduce riscul adus de factorul uman;
  • Apelarea la servicii specializate de investigaţii de fraudă internă dacă există suspiciunea de astfel de activităţi în cadrul companiei.

În general se recomandă contactarea şi folosirea auditorilor independenţi, cu experienţă în detectarea şi soluţionarea cazurilor de fraudă internă, în defavoarea auditorilor interni care pot fi într-un conflict de interese.

Acest auditor extern va demara şi va asista la investigarea suspiciunilor de fraudă, va ajuta compania să creeze cererea pentru asigurare, va participa la întocmirea dosarului în vederea procesului judiciar şi va preveni comiterea erorilor în planificarea şi desfăşurarea investigaţiei.

Evident, va fi de datoria unui manager responsabil să se documenteze în ceea ce priveşte contractul de management şi/sau poliţa de asigurare pentru riscuri de fraudă pentru a putea cunoaşte modul de informare a societăţii de asigurări, procesul de raportare a incidentului la poliţie şi termenul de recuperare a daunelor.

Cea mai proastă alegere într-o astfel de situaţie este muşamalizarea fraudei interne, fapt ce va duce întotdeauna la prejudicii financiare şi de imagine mult mai mari decât în cazul unei investigaţii.

Ce este secţiunea COMUNICATE:

În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament lunar. Este deschisă atât companiilor, cât şi free-lancerilor care doresc să îşi promoveze serviciile pe care le oferă.

Detalii, la [email protected]

Autor: Comunicat publicitatepaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu