Skip to main content

PROIECT SPECIAL. Ce microfoane au podcasterii de la noi? La ce vorbesc Pătraru, Bononete, Micutzu, Morar, Andi Moisescu, Măruţă, cei de la Recorder?

 
PROIECT SPECIAL. Ce microfoane au podcasterii de la noi? La ce vorbesc Pătraru, Bononete, Micutzu, Morar, Andi Moisescu, Măruţă, cei de la Recorder?

PROIECT SPECIAL. Ce microfoane folosesc cele mai cunoscute podcasturi de la noi? Am luat la rând o serie de podcasturi şi vă arătăm la ce "vorbesc". Veţi găsi în articol modelele folosite de Dragoş Pătraru la podcastul Starea Naţiei, de Mihai Bobonete, Micutzu, Cătălin Măruţă, Mihai Morar, Radu Ţibulcă sau On the Record, podcastul celor de la Recorder.

Publicitate

Ce a ales fiecare, în materie de microfoane? Dar în materie de căşti, mixere sau interfeţe audio?

Un material realizat pentru Paginademedia.ro de ZeedoShop.

Astfel, în cele ce urmează dorim să vă spunem câte ceva despre cele mai utilizate echipamente audio de către podcasturile mari din România, şi poate să ajutăm secţiunile comentarii deseori pline de “hei, ce microfon e ăla?”.

Intrăm în subiect: Cele mai populare microfoane de podcast din România:

Shure SM7B - microfonul făcut celebru şi de Michael Jackson. La Andi Moisescu, Morar sau Micutzu

Un microfon dinamic apărut în 1973, conceput iniţial pentru radio/TV şi care a devenit în scurt timp legendar şi în studio-ul de înregistrări (datorită, printre mulţi alţii, şi lui Michael Jackson) prinde proporţii şi mai şi prin popularitatea să în rândul podcasturilor.

În România, Shure SM7B poate fi văzut la M.C.N. Podcast (pe canalul lui Micutzu), Fain & Simplu cu Mihai Morar, “Aproximativ discuţii” cu Gojira, Andi Moisescu şi alţii.

Preţul reflectă însă popularitatea şi când adaugi în ecuaţie şi un preamplificator Cloudlifter CL-1 sau Triton Audio FetHead (necesare pentru a putea beneficia de un sunet curat la nivel ridicat), deja variantele alternative devin semnificativ mai atrăgătoare.

Fun fact: faţă de prima sa "încarnare", Shure SM7, varianta B aduce ecranare electro-magnetică mai bună şi un windshield mai mare, menit să reducă impactul consoanelor ocluzive (p, b, t, etc.).

RØDE PodMic - la Recorder şi Ţibulcă

Continuăm cu un microfon de generaţie ceva mai nouă: PodMic e un microfon dinamic foarte popular, al cărui nume - aţi ghicit! - vine chiar de la podcasting, aplicaţia pentru care spun australienii de la RØDE că e optimizat.

Sunetul său, dimensiunile reduse, prezenţa unui pop filtru integrat şi preţul prietenos cu bugetul unui podcast la început de drum l-au făcut popular şi în rândul podcasturilor de la noi - printre utilizatori se numără “Vin de-o poveste” (cu Radu Ţibulcă) şi On The Record (Recorder).

Fun fact: Rode PodMic este foarte popular şi în rândul livestreamerilor, iar la noi a fost văzut la Faiar sau Sorin Setreanu.

Audio-Technica AT2020 - îl auziţi la Starea Naţiei

Continuăm cu un produs extrem de popular, atât datorită calităţilor sale (sunet, construcţie, fiabilitate) cât şi preţului relativ redus.

AT2020 este un microfon condenser produs de firma japoneză Audio-Technica din 2004, ce a ajuns să fie unul dintre cele mai întâlnite răspunsuri la întrebarea “Care să fie primul microfon pe care îl cumpăr?”, atât în zona de studio cât şi pentru podcasturi/streaming.

Se poate auzi în Podcast Şi De Restul Caramele - Starea Naţiei.

Fun fact: Dacă şi AT2020 se dovedeşte greu de integrat în bugetul unui podcast la început de drum, o alternativă foarte populară, similară ca sound şi la mai puţin de jumătate din preţ este Superlux E205.

Ambele microfoane sunt disponibile şi în variante USB.

RØDE Procaster - la Buhnici şi Bobonete

A două apariţie a celor de la RØDE în această listă, Procaster este încercarea australienilor de a aduce un sunet apropiat de SM7B şi Electro-Voice RE20 (şi o formă probabil inspirată de cel din urmă) la un preţ semnificativ mai prietenos cu bugetul unui podcaster la început de drum.

Rezultatul este unul foarte popular, întâlnit în România la #IGDLCC (George Buhnici), Alex Mocanu, DA BRAVO! (Mihai Bobonete), Ceva Mărunt.

Fun fact: Procaster are atât shock mount intern pentru capsulă (pentru a minimiza zgomotele cauzate de mânuire) cât şi pop filtru intern.

Interfaţă audio, mixer sau recorder? Ce au podcasterii de la noi

Bun, acum că am ales microfonul, următorul pas este să înregistrăm cumva sunetul captat de acesta. Dacă microfoanele nu dispun de interfaţă proprie USB, avem mai multe variante - putem folosi o interfaţă audio conectată la un laptop/PC/tabletă, putem folosi un mixer (care la rândul său poate avea interfaţă USB integrată sau poate înregistra pe un card SD sau stick USB), sau chiar un recorder/reportofon.

Fiecare din abordări are plusuri şi minusuri (interfeţele audio de obicei necesită laptop/PC/tabletă şi software, mixerele nu dispun de ieşiri multiple de căşti, recorderele nu au suficiente intrări de microfon etc), şi determina aproape în întregime workflowul necesar pentru producţia podcastului.

Hai sa vedem ce au ales podcasterii de la noi, în lista ce urmează:

RØDE Rodecaster Pro - Zaiafet sau Măruţă folosesc această interfaţă

Cea mai populară interfaţă audio printre podcasturile de la noi este şi printre primele astfel de produse concepute special pentru această aplicaţie.

Rodecaster Pro este o consola de producţie pentru podcasturi destinată pentru a oferi o soluţie all-în-one, ce dispune de 4 intrări de microfon, canale dedicate smartphone, USB şi Bluetooth (pentru integrarea invitaţilor la distanţă), 8 pad-uri pentru declanşarea de muzică, jingle-uri sau efecte, şi posibilitatea de a înregistra stereo pe card microSD sau multitrack pe un computer.

Este lesne de observat de ce această consola a fost aleasă de Acasă la Măruţă, Zaiafet, Mihai Morar, Alex Mocanu şi alţii pentru podcasturile lor.

Fun fact: Rodecaster Pro dispune de o setare “Headphone Boost”, ce ridică semnalul ieşirilor de căşti. Foarte utilă atunci când invitatul X insistă să folosească musai o pereche proprie de căşti de studio cu impedanţa foarte mare…

Fun fact 2: Dacă Rodecaster Pro se dovedeşte a fi neîncăpător pentru numărul de invitaţi necesar, firma japoneză ZOOM produce PodTrak P8, o consolă cu 6 intrări de microfon şi 6 ieşiri separate de căşti.

ZOOM H5 - un recorder popular. Îl vedeţi şi la Buhnici

Unul dintre cele mai populare recordere/reportofoane de pe piaţă, ZOOM H5 dispune, pe lângă 2 capsule de microfon integrate (interschimbabile, în setup XY pentru înregistrare stereo) de 2 intrări de microfon (cu preamp) sau linie combo XLR/TRS, şi poate înregistra până la 15 ore alimentat de doar două baterii AA.

Toate acestea îl fac foarte atrăgător pentru doritorii de setup-uri mobile, dar şi pentru #IGDLCC (George Buhnici) şi Ceva Mărunt, care se numără printre utilizatorii de H5 de la noi.

Fun fact: ZOOM oferă un ecosistem destul de dezvoltat de accesorii pentru H5, printre care şi kitul APH-5, ce conţine un adaptor AC, un windscreen tip “dead cât” şi o telecomanda pe fir.

Focusrite Scarlett 2i2 - Faiar, unul din streamerii care se bazează pe el

Focusrite, producătorul britanic al unor console de studio şi preamplificatoare de microfon legendare ne propun o soluţie mai prietenoasă cu bugetul unui novice în ale podcasturilor.

Scarlett 2i2 fiind o interfaţă audio ce ţinteşte în principal segmentul de home studio, prezintă mai puţine dotări specifice podcasturilor, dar oferă în schimb două preampuri de microfon de calitate ridicată şi un pachet software plin de resurse software şi tutoriale extrem de valoroase pentru începător.

Toate acestea fac Focusrite 2i2 să fie o alegere foarte populară în rândul podcasturilor la început de drum, dar şi a streamerilor, cum ar fi Faiar.

Fun fact: Printre setup-urile de recording utilizate şi pentru podcast de la noi se numără şi ineditele echipamente alese de Damian Drăghici pentru podcastul sau, mai exact un mixer Behringer X32 şi microfoane Shure SM58, ambele întâlnite mult mai des în scenarii de interpretare live.

Căşti - la ce se ascultă podcasterii de la noi

Nevoia de a monitoriza sunetul podcastului prin căşti de către invitaţi este mult mai des întâlnită la podcasturile care nu beneficiază de un producător propriu-zis, sau cele în care producătorul este în acelaşi timp şi invitat.

Căştile fac munca de editare mai simplă, deoarece aşa cum este lesne de observat cand le purtăm, microfoanele “aud” diferit de urechea umană. Cu cât ne asigurăm de control mai bun asupra sunetului încă din stadiul de înregistrare, cu atât mai uşoară va fi munca de editare.

Printre cele mai populare casti de podcast din România se numără:

Stativ sau brat microfon

În cele din urmă, unul dintre cele mai des întâlnite, dar în acelaşi timp cele mai puţin observate echipamente utilizate de majoritatea podcasturilor este chiar stativul pe care stă microfonul.

Dupa caz, spaţiu, sau preferinţă, majoritatea podcasterilor din România aleg între stative de masa sau stative tip braţ microfon:


 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Publicitate ca publicitate, sau parteneriat, ce o fi. Merge sa faci podcast și cu microfon de 100 de lei sau un mic mai sus. Nu trebuie sa dai sute, mii de lei pe echipament. Vorbesc de microfonul Trust GXT 232 pe care eu și mai mulți comentatori sportivi îl folosesc, și se aude la un nivel absolut acceptabil pentru 100 de lei, chiar și pentru mai mult.
  • Villy, ai idee cand incepe? Am vazut ca Mihaela e si la Protevelion.
  • Da așa e. M. Radulescu va avea emisiune la Pro TV în fiecare duminica. Sa-l concureze pe Dinescu. Emisiunile de după amiaza nu mai sunt la moda. Și pe Pro 2 se caută o emisiune zilnica.
  • Probabil va fi ceva in genul Duminica in familie, dar nu cred ca va fi in direct, tinand cont ca Mihaela nu locuieste in tara. Oricum, cred ca rolul asta o prinde cel mai bine pe Raduleasca, si ma bucur sa o vad din nou prezentatoare. Sper sa se confirme.
  • Sabina, Marian, am aflat că Mihaela Rădulescu va avea de anul viitor o emisiune in fiecare duminica la Pro Tv, Chef de duminica.
  • Un articol despre ce mănâncă, ce beau, ce mașini scumpe conduc creatorii de continut, pe cand vom citi ?

Trimite un comentariu

sus