Skip to main content

EduPedu.ro: Falsa poveste a părinţilor români “amendaţi”. Presa fără fir sau cum se rostogolesc informaţii greşite în mass-media

 
Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

STUDIU DE CAZ. EduPedu.ro a semnalat relatarea eronată a unui subiect de presă, atât în România, cât şi în Germania, de unde a fost preluat.

Publicitate

Ce s-a scris?

Informaţia care s-a "rostogolit" în presa românească este că doi părinţi români au fost amendaţi pentru o vizită în Germania cu copiii, în timpul şcolii. 

Punctul de plecare a fost un site german, de unde s-a inspirat articolul dat prima dată de Adevărul, apoi totul s-a dus în cascadă, pe mai multe publicaţii româneşti.

Problema mare era că în varianta originală, nemţească, ştirea vorbeşte despre o potenţială amendă, nu una deja dată. Şi totuşi, şi jurnaliştii germani au greşit. Unde au greşit şi nemţii?

Jurnaliştii din Germania scriseseră că părinţii în cauză locuiesc în România, dar ei locuiau în Germania.

EduPedu.ro a solicitat informaţii suplimentare poliţiei bavareze şi a descoperit toate aceste erori.

Subiectul, în presa de la noi:

Ce a scris presa română, via edupedu:

“Părinţi români amendaţi în Germania pentru că au luat copilul în călătorie, deşi în România nu e vacanţă şcolară”, titra, pe 19 mai, Adevărul.ro, una dintre publicaţiile şi posturile care au abordat subiectul.

Ziarul cita site-ul allgauer-zeitung.de şi vorbea despre faptul că un cuplu de români ar fi fost amendat pe aeroportul Allgäu din oraşul Memmingen (sudul Germaniei), venind din România, deoarece erau însoţiţi de copil, care ar fi trebuit să fie la şcoală. Poliţiştii ar fi constatat, spune relatarea din media românească, încălcarea regulilor de şcolarizare obligatorie a copilului şi ar fi notificat “autoritatea şcolară responsabilă din Bucureşti” în legătură cu situaţia creată. Adevărul mai scrie că “unitatea şcolară din România va trebui să sesizeze, la rândul ei, primăria care va stabili cuantumul amenzii”.

Aceeaşi “ştire”, cu aceeaşi structură, a apărut şi în alte media, cu sau fără citarea publicaţiei germane, a ziarului Adevărul sau a altor surse. Între altele:

  • Digi 24 a dat “ştirea” fără să citeze nicio sursă
  • Antena3.ro cita stiridiaspora.ro care cita alt site care, la rândul său, cita atât site-ul german, cât şi stiridiaspora.ro (!)
  • Kanal D cita ziare.com care cita site-ul german (dar, separat, şi adevarul.ro)
  • Libertatea care citează şi publicaţia germană, şi adevarul.ro.

Ce s-a întâmplat, de fapt?

Cuplul de români locuieşte în Germania, nu în România, cum s-a scris. Iar cei doi copii ai lor merg la şcoală acolo, unde poliţiştii au aplicat legislaţia în vigoare din acel stat.

Site-ul german a înţeles greşit informaţia transmisă de poliţia bavareză. Apoi, presa românească a preluat eroarea, pe care a „agravat-o“, adăugând noi informaţii (că amenda a fost deja dată, nu că erau pasibili de amendă).

Articolul nemţesc a fost corectat luni, 23 mai. Acesta a precizat că părinţii călătoreau “la Bucureşti” (nu din Bucureşti, cum era menţionat iniţial şi cum, de altfel, se înţelege din anunţul poliţiei).

“Articolul iniţial menţiona incorect că familia trăieşte în România, iar poliţia a informat biroul şcolar din Bucureşti”, au corectat jurnaliştii din Germania, mai scrie EduPedu.ro. 

Cum a fost preluat subiectul în presa românească? Fără citări, dar cu adăugiri.

Despre amenda luată de români în Germania s-a scris în Adevărul.ro, Digi, Antena 3, Kanal D şi Libertatea, enumeră investigaţia EduPedu.ro.

În urma acestor relatări de presă, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti a precizat pentru Edupedu.ro, prin purtătorul de cuvânt al ISMB, Larisa Gojnete, că a început să facă demersuri pentru a identifica şcoala de unde provin copiii respectivi. Însă inspectoratul a precizat şi că nu a primit nicio notificare oficială de la autorităţile germane. Nici nu i-a fost transmisă, după cum a reieşit din precizările poliţiei din Bavaria pentru Edupedu.ro.

Redăm, în continuare, o parte din investigaţia realizată de EduPedu.ro:

“Părinţi români amendaţi în Germania pentru că au luat copilul în călătorie, deşi în România nu e vacanţă şcolară”, titra, pe 19 mai, Adevărul.ro, una dintre publicaţiile şi posturile care au abordat subiectul, semnalează jurnalistul Costin Ionescu pe EduPedu.ro.

Ziarul cita site-ul allgauer-zeitung.de şi vorbea despre faptul că un cuplu de români ar fi fost amendat pe aeroportul Allgäu din oraşul Memmingen (sudul Germaniei), venind din România, deoarece erau însoţiţi de copil, care ar fi trebuit să fie la şcoală. Poliţiştii ar fi constatat, spune relatarea din media românească, încălcarea regulilor de şcolarizare obligatorie a copilului şi ar fi notificat “autoritatea şcolară responsabilă din Bucureşti” în legătură cu situaţia creată. Adevărul mai scrie că “unitatea şcolară din România va trebui să sesizeze, la rândul ei, primăria care va stabili cuantumul amenzii”.

Citeşte tot articolul semnat de Costin Ionescu pe EduPedu.ro: EXCLUSIV Falsa poveste a părinţilor români “amendaţi” pentru o vizită în Germania cu copiii, în timpul şcolii: cum a ajuns o neînţelegere să pună în priză o parte din presa din România şi inspectoratul din Bucureşti

Autor: Alexandra Irimiea alexandra.irimieapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

Trimite un comentariu

sus