Skip to main content

Active Watch, Funky Citizens, CJI şi alte organizaţii cer o anchetă la Comisia Europeană şi ANCOM legată de TikTok. Călin Georgescu şi-a crescut audienţa „într-un ritm ce pare artificial”

 
Călin Georgescu / foto: Octav Ganea
Călin Georgescu / foto: Octav Ganea

Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet (ApTI) şi alte 15 organizaţii nonguvernamentale, printre care Active Watch, Expert Forum şi Funky Citizens, au formulat o scrisoare deschisă către Comisia Europeană şi ANCOM, referitor la primul tur al alegerilor prezidenţiale din România şi efectul marilor platforme, în special TikTok, o reţea socială foarte populară în ţara noastră.

Publicitate

„În special un candidat a reuşit o ‘performanţa’ incredibilă în ultimele săptămâni de campanie: să îşi crească audienţa pe TikTok într-un ritm ce pare artificial, în special prin 2 modalităţi: “(i) o reţea coordonată de conturi de promovare directă, plus (ii) un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită”, conform unui Policy Brief al Expert Forum, publicat pe 23 noiembrie 2024.”, scrie apti.ro.

În acest context, organizaţiile semnatare fac un apel public către Comisia Europeană şi ANCOM, principalele instituţii responsabile la nivelul UE şi respectiv la nivelul României de implementarea Regulamentului DSA, pentru o reacţie rapidă care să ducă la atenuarea riscurilor legate de procesul electoral.

Organizaţiile semnatare solicită Comisiei Europeană şi ANCOM să demareze investigaţii, conform atribuţiilor legale, referitoare la modul în care marile platforme online (VLOPS) au respectat regulile din DSA în cadrul procesului electoral din România. Astfel:

  • Având în vedere că România este în plin proces electoral până pe 8 decembrie 2024, considerăm că este necesară o reacţie rapidă din partea Comisiei Europene în calitate de coordonator DSA în relaţia cu VLOPS pentru avertizarea acestora cu privire la modul în care este respectat Regulamentul DSA, inclusiv Orientările Comisiei mai sus menţionate, în procesul electoral din România, având în vedere informaţiile preliminare primite. În special, Comisia ar trebui să încurajeze TikTok să îşi aplice corect şi în mod imparţial propriile reguli de utilizare ale platformei şi să identifice procesele coordonate de creare de conturi false cu unicul scop de a promova un candidat politic. 

  • Demararea unei investigaţii din partea Comisiei la toate VLOPS cu privire la măsurile concrete de mitigare a riscurilor legate de procesele electorale din România (şi CNA a mers cam în aceeiaşi direcţie, conform unui comunicat transmis tot azi). Dincolo de aspectele complexe ale unei astfel de investigaţii sunt şi aspecte minimale care ar trebui să fie publicate imediat de VLOPS - de ex. numărul de persoane vorbitoare de limba română care au fost angajate suplimentar în perioada de campanie electorală pentru a analiza raportările primite.

  • Documentarea şi analiza din partea ANCOM cu privire la modul în care anumiţi VLOPS au afectat grav destinatarii serviciilor lor din România şi transmiterea către Comisia Europeană, prin sistemul de schimb de informaţii menţionat la articolul 85, o solicitare de analizare a chestiunii în conformitate cu articolul 65 alin. 2 al Regulamentului DSA.

  • Investigarea de către ANCOM a intermediarilor online din România care au găzduit astfel de anunţuri de mesaje de publicitate electorală ilegale, inclusiv cu privire la acţiunile pe care aceşti intermediari le-au făcut după ce au fost informaţi (direct sau indirect, prin mass-media) de acestea. În cazul identificări unor intermediari online din alte state membre UE, colaborarea cu instituţiile relevante din ţările respective. 

  • Acces la date din partea TikTok şi Meta (Facebook si Instagram), conform articolului 40, alin. 1, la care sa aibă acces şi cercetători din mediul universitar sau independenţi sau din partea ONG-urilor, pentru analizare independentă, conform articolului 40 alin. 4.


Citeşte şi: RĂSPUNSURI. TikTok ocoleşte întrebările despre eventuali boţi în cazul Călin Georgescu. Admite că a existat "o reţea care targeta publicul român" în septembrie, dar nu o leagă de vreun nume şi nici de campanie


  • În acest context reluăm şi opinii mai vechi cu privire la nevoia reală de implementare corectă DSA în România, în special prin:

    • Crearea unor mecanisme transparente hibride de informare, discutare şi aplicare a DSA care să implice sectorul privat, academic şi organizaţiile neguvernamentale, în special în ceea ce priveşte relaţia cu VLOPS.

    • Transparentizarea şi clarificarea rolului şi domeniului de activitate al autorităţilor competente, dar şi corectarea măsurilor care ies din domeniul lor de competenţă. 

    • Un rol activ al ANCOM de identificare a intermediarilor relevanţi în funcţie de riscuri, în loc de un proces de notificare obligatorie al actorilor din România.


Semnatari:

ApTI - Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet

Expert Forum

ActiveWatch

Centrul pentru Inovare Publică

CeRe : Centrul de Resurse pentru participare publică

Centrul FILIA

Asociaţia CIVICA

FDSC - Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile

Centrul pentru Jurnalism Independent

Asociaţia MozaiQ LGBT

Centrul de Resurse Juridice

Funky Citizens

Asociaţia Parcul Natural Văcăreşti

Asociaţia pentru Dezvoltarea Internetului

Asociaţia GRADO

Asociaţia Transcena

Mai multe detalii, pe apti.ro

Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
viewscnt

sus