Skip to main content

Claudiu Şerban, Evenimentul zilei: „Nu avem niciun gând să ieşim de pe print”

 

Nu avem niciun gând să ieşim de pe print,” a declarat Claudiu Şerban, director general Evenimentul zilei şi Capital, într-un interviu acordat paginademedia.ro.

Publicitate

Claudiu Şerban a preluat complet managementul celor două titluri, după ce Bobby Păunescu (acţionarul majoritar), a decis să nu se mai implice în conducerea ziarelor, după cum paginademedia.ro a scris AICI.

În interviul acordat paginademedia.ro, Claudiu Şerban vorbeşte despre ce înseamnă mutarea, dar şi despreo posibilă creştere a preţului de copertă al titlurilor.

Interviul, în continuare:

Petrişor Obae: S-a pus problema, din partea lui Bobby Păunescu „dacă nu iei tu ziarul, îl închid”?
Claudiu Şerban: Nu, în niciun caz. Vorbim despre un brand aici, nu doar despre un ziar. Este mult mai complex. Brandul EVZ, împreună cu partea online - Evz.ro este valoros şi aduce un public de calitate. Nu poţi să închizi aşa ceva. În al doilea rând, e un produs dezirabil, credibil, luat în serios.

Şi Gândul era.
Gândul a trebuit să se închidă pentru că nu au mai fost capabili să îl finanţeze. Plus că erau cinci ziare quality, iar cei de la Gândul erau ultimii şi la vânzări şi după numărul de cititori.

Vă gândiţi să renunţaţi la ediţia tipărită a EVZ?
În nicio idee, nu am luat în calcul dispariţia de pe hârtie. Nu am niciun gând să ieşim de pe print.

Veţi mări preţul de copertă?
Avem nevoie de o creştere a preţului. La nivelul de acum, este normal să ne gândim la asta, pentru a nu genera pierderi.

În ce cuantum şi când vom face această mişcare, nu ştiu exact.

Anul trecut nu am avut însă curajul să îmi asum asta

Ce presupune preluarea completă a managementului?
În mare parte, este ca şi pănâ acum. Ceea ce face Bobby Păunescu, în momentul acesta, este să mă lase în continuare singur.

Bobby Păunescu spunea că după doi ani, vei putea să îţi măreşti cota în companie (acum este 10%). Cât poate fi cota?
Nu pot spune acest lucru. Pot confirma că că există această opţiune, în cazul în care îmi îndeplinesc obiectivele, să echilibrez balanţa în acest an şi să avem profit anul viitor.

Va fi o cotă majoritară?
Nu.

De ce s-a ajuns la această variantă?
Încă de anul trecut aveam discuţiile. Bobby Păunescu mi-a propus să face cum s-a întâmplat în cazul B1 TV, cu Sorin Oancea.

Anul trecut nu am avut însă curajul să îmi asum asta. Anul acesta i-am spus să rediscutăm această posibilitate. El a avut mai multe variante şi până la urmă a ales să continue cu mine.

Pentru că nu au ieşite celelalte variante?
Nu pentru că nu au ieşit. El a prefersat să meargă cu mine.

Ne apropiem de linia de plutire

Anul trecut care a fost situaţia financiară?
Am pierdut bani.

Cam cât?
Nu aş vrea să detaliez, înainte de a apărea datele la Ministerul Finanţelor. Pot să spun că este o pierdere mai mică decât pierderile din mandatul Ringier.

Ce vei face pentru a diminua pierderile?
Deocamdată nu îmi este clar. Urmează să mă consult împreună cu echipa şi abia apoi voi lua o decizie. Întâi facem o analiză.

Business planul tău presupune o finanţare. De unde vine această finanţare, pe care trebuie să o asiguri tu?
Am făcut în ultimii ani o serie de restructurări care încep acum să îşi arate roadele. Ne apropiem de linia de plutire.

Pentru mine este un motiv de mândrie că Bobby Păunescu a avut încredere să lase lucrurile pe seama mea. Pe de altă parte, în caz de urgenţă, el o să fie alături de mine. Nu se pune problema, de exemplu, să ajungem la incapacitate de plată iar dl să nu intervină.

Nu vom rămâne pe modelul clasic publicitate şi vânzări la chioşc

Să revenim la sursele finanţării.
Ce pot să spun este că nu vom rămâne pe modelul clasic publicitate şi vânzări la chioşc. Deja am început cu produse complementare, cum sunt cărţile şi DVD-urile. Diferenţa între noi şi Adevărul este că facem acest lucru în primul rând pentru business, nu pentru a ne mări tirajul.

Mai există şi altre lucruri, dar nu le pot detalia acum: proiecte speciale, evenimente etc.

Şi de unde vin banii?
Este vorba de bani din piaţă, din proiecte, nu este nimic obscur.

Este un moment greu pentru piaţă. De ce ai intrat în această variantă?
Mă bazez pe două lucruri. În primul rând, se pot face venituri acum din alte activităţi pe care nu le-am avut anul trecut.

În al doilea rând, cred că piaţa îşi va reveni. Este clar că nu ne vom întoarce la nivelul din 2007 şi 2008, dar vom evolua.

De asemenea, cheltuielile din online cresc. Sunt departe de ce ar putea fi, dar cresc.

Nu am măsurile clare legate de costuri, ştiu doar că trebuie să le ajustez

Unde e piaţa de publicitatea pe print anul acesta?
Mă aştept ca presa scrisă să fie, în cel mai bun caz, la nivelul anului trecut (25-30 de milioane de euro, nota red.)

Şi este loc de patru jucători?
Nu este loc, dar unul a dispărut (Gândul, n. Red). E posibil să se mai retragă unul anul acesta.

Strategia noastră este să supravieţuim, nu să luptăm pentru a fi numărul 1, indiferent de costuri. N-am ţinut să fim numărul 1 şi să arătăm frumos, am vrut să avem un business.

Vor fi restructurări?
Vor urma şi alte optimizări ale costurilor. În business plan am nişte ţinte financiare. Nu am măsurile clare legate de costuri, ştiu doar că trebuie să le ajustez.

Câţi oameni sunt acum la EVZ şi Capital?
Sunt 120 angajaţi cu carte de muncă.

Câţi erau când au început restructurările?
La nivelul anului 2008 erau peste 200 de oameni.

Oamenii nu mai au bani să cumpere ziare

Cum vei creşte tirajul?
Sunt proiecte de conţinut. Noi credem în conţinut şi în faptul că ziarul trebuie să fie atractiv.

Ziarele nu se vând pentru că nu oferă nimic în plus cititorilor faţă de ceea ce el vede pe alte canale. Nu o să cumpere ziarul dacă a văzut ştirea deja la TV sau a citit-o pe internet. Dacă nu oferă nimic în plus, ziarul nu se vinde. Ziarul are relevanţă cât timp are conţinut propriu de calitate.

EVZ nu are vânzări mari.
Pentru că nu am reuşit încă să facem un produs extrem de atractiv, pe de o parte, dar şi pentru că recesiunea şi-a spus cuvântul. Oamenii nu mai au bani să cumpere ziare.

Puterea de cumpărare a scăzut, distribuţia este slabă, dar este şi o problemă de neîncredere a publicului în presă. Publicul are percepţia că ziarele sunt produse care nu oferă nimic.

Noi suntem într-un proces continuu de regândire a conceptului editorial. Trebuie să ai lucruri exclusive ca să poţi vinde un ziar.

Sper că îmi voi putea mări numărul de jurnalişti. Avem în vedere angajări, mai ales că noul Cod al muncii ne ajută. Nu acum, dar avem în vedere acest lucru.

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Stai tu liniștit, că nu dispar aștia de la EVZ ! Se pricep prea bine la lins.
  • Din pacate EVZ este cu mult sub audienta din anii de glorie si probabil daca va continua asa va disparea.

Trimite un comentariu

sus