Televiziunile de ştiri Antena 3, B1 TV, Digi 24, Realitatea TV şi România TV, televiziunile generaliste Antena 1, Kanal D şi Prima TV şi posturile Societăţii Române de Televiziune (SRTv) vor reflecta campania pentru alegerile prezidenţiale, care va începe în audiovizual pe 3 octombrie.
Un număr de 282 de televiziuni şi radiouri au informat CNA privind intenţia de a reflecta campania electorală pentru alegerea preşedintelui României, potrivit unor documente postate pe site-ul Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA).
De asemenea, 128 de posturi de radio şi-au declarat intenţia de difuzare a unor emisiuni electorale, între acestea numărându-se Europa FM, RFI România, Realitatea FM (staţia centrală şi cele locale) şi posturile Societăţii Române de Radiodifuziune.
Listele sunt în curs de actualizare de către CNA şi urmează să fie discutate de către membrii Consiliului.
Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune publice şi private va începe pe 3 octombrie, ora 00.00, şi se încheie pe 1 noiembrie, ora 7.00, potrivit Deciziei CNA numărul 528 din 11.09.2014 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea preşedintelui României.
Pentru candidaţii la funcţia de preşedinte al României, accesul la serviciile publice şi private de radio şi televiziune este egal şi gratuit.
Radiourile şi televiziunile care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au avut obligaţia să comunice CNA implicarea lor în campania electorală, până pe 23 septembrie, printr-o adresă.
De asemenea, candidaţii au la dispoziţie intervalul 24 septembrie - 2 octombrie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze.
În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni: de promovare electorală; de dezbatere electorală; informative.
Difuzarea în direct şi înregistrată a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă şi a altor activităţi de campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală.
Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de candidaţi pot fi difuzate numai în emisiunile de promovare electorală.
Radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în emisiunile electorale, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii: echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor; imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.
În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii acestora, precum şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu pot fi producători, realizatori şi moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.
Candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi şi care deţin funcţii în instituţii şi/sau autorităţi publice pot avea intervenţii, în direct sau înregistrate, şi în alte emisiuni decât cele electorale, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor. În aceste situaţii, radiodifuzorii au obligaţia să ia măsuri pentru asigurarea echidistanţei şi a pluralismului de opinii.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi şi anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
Comentarii