În publicitate sunt mărci cu pretenţii care nu doresc să se asocieze cu mizeriile de la televizor, dar altele nu au nicio problemă să fie cumpărate de oameni care se uită la conţinutul grobian oferit de media, scrie HotNews.ro.
Principala problemă e că în piaţă "sunt puţini bani": dacă bugetele de publicitate erau mari şi nivelul de educaţie al publicului român era mai elevat, "şi emisiunile ar fi căpătat o altă calitate", spune într-un interviu pentru HotNews.ro Mihai Bârsan, preşedintele IAA România, asociaţie ce reprezintă interesele comune ale actorilor din piaţa de comunicare şi care are, printre obiective, educarea pieţei.
El discută despre problemele actuale ale pieţei de publicitate, despre relaţia publicitate-conţinut media şi despre un studiu Deloitte referitor la impactul publicităţii asupra unei economii bazate preponderent pe consum: 6 din 10 români se declară influenţaţi semnificativ de publicitate, sector în care activează doar 3% din totalul managerilor şi profesioniştilor din România.
Mihai Bârsan, şeful marketingului la Ursus Breweries, este de la sfârşitul anului trecut preşedinte IAA România, asociaţie ce reprezintă interesele comune ale tuturor disciplinelor din piaţa de marketing şi comunicare - companii-client de publicitate, agenţii de publicitate şi de media, mass-media.
Reporter HotNews.ro: Ultimul şoc prin care a trecut cel puţin o parte a piatei de comunicare din România, pe care o reprezintă IAA, a fost recenta amendă dată de Consiliul Concurenţei unul număr de 11 agenţii de media. Ce învăţăminte aţi tras voi, ca reprezentanţi atât ai agenţiilor de tipul celor amendate, cât şi ai clienţilor care dau bani de publicitate, dar şi ai media, la care ajung aceşti bani?
Mihai Bârsan: IAA reprezintă un număr foarte mare de companii şi oameni diferiţi. Sunt agenţii de media, de creaţie, de digital, de cercetare de piaţă, clienţi din foarte multe industrii, medii digitale, televiziuni, print. Agenţiile de media sunt o componentă importantă a IAA. În ttrecut, Consiliul Concurenţei a mai amendat şi alţi membri IAA, anume companii care sunt clienţi de publicitate. Ştiu că în această perioadă se află sub investigaţii şi alte zone.
Pentru mine, invatatura cea mai importanta pe care pot sa o trag este ca amenzile sunt foarte mari. Amenzile CC sunt in general foarte mari, nu ma refer in special la amenzile date agentiilor de media. Sunt amenzi ce pot pune in pericol profitabilitatea pe un an a unei companii. Asa ca toti actorii din orice piata concurentiala trebuie sa fie extraordinar de atenti ce fac, sa nu ajunga in aceasta incidenta.
Noi putem sa ajutam poate printr-o educare mai buna. In acest sens, ne crestem cumva colaborarea cu CC, pentru ca este dureros cand se intampla asa ceva, iar oamenii trebuie sa aplice legea. Si ei au interesul sa creeze un climat concurential cat mai bun si fara practici anticoncurentiale. E posibil sa existe astfel de practici chiar si fara sa te gandesti ca ceea ce faci e anticoncurential.
Legea e oricum lege, se aplica. De aceea am decis, in cadrul IAA, sa avem o relatie de colaborare cat mai buna cu autoritatile, astfel incat sa poata beneficia membrii nostri, sa evite astfel de probleme pe viitor.
Rep. HotNews.ro: Cand a fost anuntata amenda, organizatia care reprezinta agentiile de publicitate, UAPR, a "respins categoric", intr-un prim comunicat, decizia consiliului. Apoi a anuntat ca inceteaza colaborarea cu acest for pentru elaborarea unor proiecte precum ghidul de licitatii. Pe de alta parte, IAA a spus ca vrea implementarea accelerata a unui ghid de licitatii si a unui cod etic, in colaborare cu toate institutiile abilitate. Inteleg ca si cu forul concurentei, cu care UAPR nu mai vrea sa aiba de-a face...
M.B.: Nu ai cum sa nu colaborezi cu Consiliul Concurentei, e ca si cum ai spune "nu mai colaborez cu procuratura". Nu se poate. CC e o institutie extraordinar de importanta, cu putere foarte mare, reprezinta legea. Nu ai cum sa nu colaborezi cu ei.
Rep.: Chiar si intr-o chestie de autoreglementare, cum ar fi codul etic sau ghidul de licitatii?
M.B.: Aici poti sa nu colaborezi cu ei, dar o faci pe propriul tau risc. Orice incercare de a ne stabili standarde etice, interne, intre noi, noi trebuie sa ne asiguram ca este in conformitate cu legea concurentei, ca nu incalca niciun fel de principiu. Si cea mai buna sursa sa ne asiguram e Consiliul Concurentei. De fapt ei si-au si aratat disponibilitatea de a colabora. Eu sunt convins ca si UAPR va colabora.
Rep.: In ce faza este acum ghidul de licitatii la care lucreaza si IAA si ce spune el?
M.B.: Ghidul de licitatii si codul etic sunt doua proiecte care sunt pe agenda IAA, dar trebuie sa le luam pe rand, nu putem sa le facem pe ambele deodata. Are prioritate ghidul de licitatii, dezvoltat de UAPR cu feedback de la IAA. Consiliul Concurentei a avut la randul sau un feedback pe ghidul de licitatii si suntem in faza in care sa avem discutii si cu ei si sa-l adaptam asa incat sa respecte regulile.
Rep.: Reprezentanti ai UAPR au indoieli privind competenta celor din Consiliul Concurentei pe acest subiect.
M.B.: Este irelevant si nu cred ca se poate pune la indoiala competenta Consiliului Concurentei.
Rep.: Ce spune acest ghid si cand ar urma sa fie adoptat?
M.B.: In primul rand este un ghid, adica nu este ceva obligatoriu. Nu putem impune asa ceva. E mai degraba un manual de bune practici in licitatii. Daca vrei o licitatie si vrei sa ai cel mai mare avantaj si tu, client, si tu, agentie, cum e cel mai bine sa faci?
Rep.: Si ce se intampla daca nu va fi respectat?
M.B.: E foarte probabil ca rezultatul licitatiilor va fi unul suboptim. Acest ghid este pur si simplu experienta acumulata a membrilor IAA si din strainatate. Sunt lucruri de bun simt. Pana acum, lumea si-a exprimat sprijinul, este vazut bine.
Rep.: Cand ar urma sa fie gata?
M.B.: Trebuia sa fi fost gata pana acum. Dar ce-am primit de la Consiliul Concurentei ne obliga sa ne mai gandim si atunci probabil ca va mai dura ceva.
Citiţi interviul complet pe HotNews.ro.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
Trimite un comentariu